Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 195 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley
IMDb beoordeling:
9,0 (1.571.328)
Gesproken taal: Duits, Pools, Hebreeuws en Engels
Releasedatum: 3 maart 1994
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Schindler's List
"Whoever saves one life, saves the world entire."
Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 1571328)
- Trailer (YouTube)
- Schindler's Ark (BoekMeter)
- Schindler's List (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Oskar Schindler
Itzhak Stern
Amon Goeth
Emilie Schindler
Poldek Pfefferberg
Helen Hirsch
Viktoria Klonowska
Wilek Chilowicz
Marcel Goldberg
Ingrid
Reviews & comments
Grindhouse62
-
- 2065 berichten
- 16599 stemmen
[quote]Fisico schreef:
Voor mij is Schindler's list als film zowat dé referentie over het hele Holocaustgebeuren. Dit is een indrukwekkend ruim drie uur durend meesterwerk van Spielberg. Elke keer weer blijft het hallucinant wat mensen elkaar kunnen aandoen. De film is gedraaid in zwart-wit en dat is helemaal geen verkeerde keuze geweest. Alleen de eerste minuten en het slotgedeelte is in kleur waardoor de regisseur wou meegeven dat een gitzwarte pagina van de geschiedenis voorbij is. Een kleur geeft het symbool weer van hoop. Zwart-wit eerder van rouw en (plaatsvervangende) schaamte. De grijstinten kwamen ook mooi tot uiting in de film: bvb toen Stern het kamp van Plasnow terug binnenwandelde of wanneer de treinwagons Auschwitz binnen reden.
De film staat natuurlijk bol van de gruwelijkheden, maar Spielberg slaagde er toch in om de vele momenten niet té expliciet te exploiteren. Daarom ook dat ik de muziek van Williams best kon appreciëren: pakkend, maar niet te sentimenteel. Het acteerwerk, montage en het camerawerk is top. En ook de decoropbouw benaderde de perfectie: alles oogt realistisch en werd tot in de puntjes nagebouwd zoals bvb die joodse grafstenen die als toegangsweg voor Plasnow geplaveid waren. Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley werden perfect gecast. Neeson had de rol van Schindler waarbij hij als Duits zakenman zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten wou voor zijn emailfabriek. Polen waren nu eenmaal te duur. Hij had eveneens zijn gebreken en was een vrouwenversierder, maar hij behandelde steeds zijn werkvolk met respect. Amon Goeth was een sadist. De scènes waarbij hij in ontbloot bovenlijf vanuit zijn villa met een sniper mensen neerknalde, getuigt van psychopatische trekjes.
Ik blijf het toch markant vinden hoe Schindler zijn hele operatie voor elkaar heeft gekregen. Meer dan eens liet hij zijn menselijkheid merken bij joden. Vooral toen hij tijdens zijn verjaardagsfeest een joods meisje kuste deed (zowel) bij mij (als in de feestzaal) de wenkbrauwen fronsen. Maar daar bleef het niet bij: zijn enthousiasme met de brandslang moest toch vraagtekens opgeroepen hebben? Net als zijn steeds langere (reddings)lijst? Ook zijn invloed op Goeth was opmerkelijk om hem net als de Romeinse keizers genadevol te leren zijn. Zijn invloed was groot, enerzijds door zijn enorme uitstraling en charisma, maar uiteraard eveneens door zijn steekpenningen en cadeautjes.
Schindler's list kent talloze onvergetelijke scènes. Te veel om op te noemen. Als ik er toch nog eentje mag uitpikken dan is het wel de razzia in de wijken van Krakau. Oscar staat machteloos toe te kijken op een heuvel wanneer geweerschoten galmen door de straten en mensen als keurvee uiteen worden gedreven. De daaropvolgende huiszoekingen sneden door merg en been en mensen waren erg vindingrijk om zichzelf een sprankeltje hoop te geven om te overleven: denk maar aan de man die zichzelf vastbond aan de onderkant van het bed, het tapijt dat als camouflage diende, enz ... ook de sfeerschepping tijdens deze scènes was tot in de puntjes uitgewerkt: de weerkaatsing van het vuurlicht van de geweren op de muren liet niets tot de verbeelding over. De (letterlijk) ondersteunende pianomuziek evenzeer ...
Schindler's list is een topfilm in al zijn facetten die steeds een grote indruk op mij nalieten. De film heeft me niet gestimuleerd of "gevormd", de interesse in WOI en WOII is er steeds geweest. Maar het is wel een film die me steeds een brok in de keel geeft. Indrukwekkend! 5,0*, zonder twijfel.
Oja, na alle lof toch één groot minpunt, de taal ... maar laat dat me mijn mening niet veranderen over deze film.[/quot
Wauw, wat een goed omschreven recensie. Ik deel jouw mening dan ook volledig. Ik heb deze film, toen ik hem voor het eerst ging zien, alleen bekeken. Was ik ook blij om, want de film nam mijn volledige aandacht van begin tot het eind. De speelduur is voor mij geen enkel probleem. Deze prachtige meesterwerk ga ik zeker nog een keer kijken en dan ook alleen. Van mij een 5.0
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Na 25 jaar dan toch eindelijk eens een keer gezien. Dat de film geregisseerd is door Steven Spielberg is voor mij een hele grote pluspunt omdat de films van Spielberg mij nog nooit eerder teleurstelden. Qua genre ligt dit namelijk net even anders, omdat het drama genre totaal mijn ding niet is. Uiteraard is deze film niet alleen een dramafilm maar ook een oorlogsfilm, maar aangezien het niet het soort oorlogsfilm is waar ik juist wel van houd (zo vind ik die andere oorlogsfilm van Steven Spielberg, Saving Private Ryan de beste oorlogsfilm ooit gemaakt) , te weten de oorlogsfilms die draaien om het gevecht, heeft de naam Spielberg mij volledig weten te overtuigen om Schindler's List te kijken.
Hielp ook vooraf niet mee dat ik wist dat het mijn genre niet is, maar tegelijkertijd ook te weten dat de speelduur de 3 uur ruim zou overtreffen. Wonderlijk genoeg zijn die uren voorbij gevlogen.
Het verhaal van Oskar Schindler is sterk uitgewerkt zonder meer. Van zakenman tot een man die steeds meer menselijke emoties vertoonde en besloot de joden te helpen. Er wordt voor deze gebeurtenissen flink wat tijd genomen, maar het duurt nergens te lang. Lange tijd vond ik het een redelijke film welke ik sterker vond worden toen Schindler ging onderhandelen om de joden van Auschwitz te redden . De scene dat hij zich realiseerde dat hij nog meer joden had vrij kunnen krijgen als hij zijn auto en gouden speld had verkocht, terwijl hij omringd werd door mensen die hij had gered wat een moment.
Hoe dan ook Schindler's List is mij beter bevallen dan ik eigenlijk ooit had kunnen bedenken, ook al is het mijn genre niet, Spielberg weet dit verhaal op een ijzersterke en aangrijpende manier te verfilmen. Zo nu en dan zelfs zo aangrijpend dat de leeftijdsclassificatie best opvallend is als je ziet op welke wijze de joden de dood vinden.
topsoft
-
- 45 berichten
- 793 stemmen
Eerst eens een grote fout van mij toegeven en herstellen.
In april heb ik aangegeven dat ik deze film na 10 minuten had gestopt i.v.m. het feit dat er door de duitsers alleen engels wordt gesproken. Mijn fout was om de film niet gewoon tot het einde te kijken.
Gisteren heb ik de tijd (en rust) genomen om deze film geheel te bekijken. Het is een hele zit maar absoluut de moeite waard. Het verhaal, de locaties en het acteren zijn heel indrukwekkend. Het gebrek aan kleur valt al snel niet meer op en het issue met de taal zal ik voor lief nemen. En ik weet zeker dat ik de film nog wel eens zal bekijken.
Waku
-
- 5458 berichten
- 6492 stemmen
Na bezoek van Auschwitz en de fabriek van Schindler besloten nogmaals te kijken. En wederom indrukwekkend. Viel wel een klein foutje op, zogenaamd in het laatste gedeelte speelt de film zich af in Auschwitz. Echter is dit Birkenau een paar kilometer verderop.Het is maar een klein detail maar toch.))))..Verder viel het mij nu op dat degesproken taal engels was.In mijn gedachten beleving was dit Duits. Ach, het zijn maar details en kleine smetjes, deze "Schindlers list" is en blijft een meesterwerk... 5*
Hendrick99
-
- 173 berichten
- 104 stemmen
Birkenau maakte deel uit van het enorme Auschwitz-complex. Het werd ook wel Auschwitz-2 genoemd...
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
Erg sterk.
Spielbergs hoogst gewaardeerde film. En met een behoorlijke reden. Vele kritiekpunten waren dat de acteurs die een Duitser moesten spelen Engels spraken, en dat dus niet zou passen. Het valt zeker op, maar ik vond het geen stoorzender.
De film is donker, hard en grimmig. Spielberg heeft zeker een gewaagde film weten te maken. Maar hij is zeker goed uitgevoerd, met pijnlijke en kille scenes. De scenes zijn soms erg confronterend en hard, en daarom is dit voor kinderen verre van een geschikte film.
Toch wel een van de beste films en een van mijn favoriete prentjes. Misschien wel de beste holocaust film die er is. Maar om dat zeker te weten moet ik nog meer van dit soort films zien.
eempag
-
- 441 berichten
- 379 stemmen
Wat blijft dit toch een geweldige film.
Op het gebied van Holocaust films volgens mij de beste die er is.
Vanavond weer eens gekeken en ik zit bijna te janken bij het kijken.
Ook zo fascinerend om te zien hoe een man die niet slecht is maar vooral geld wil verdienen gedurende de film wil veranderen.
De trein natspuiten is zo'n fantastische scene en zo ongelooflijk goed geacteerd door Liam Neeson.
Half verontschuldigend lachen om het op een grapje te laten lijken.
Liam Neeson een dikke 10.
Geweldig van deze acteur die we vooral kennen van actie niemandalletjes.
Vaak vind ik een Engels gesproken film storend als het zoals in dit geval Duits talig of Pools talig had moeten zijn maar deze film is zo geweldig dat het me niet eens meer opviel.
En dan alles in Zwart Wit. Op één of andere manier verhoogde dat de geloofwaardigheid met slechts in detail één enkele persoon in kleur.
Over een jaar nog een keer kijken.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vanaf 27 januari terug in de Nederlandse bioscopen.
+ trailer:
'Schindler's List' in januari terug in de bioscoop! | Filmtotaal filmnieuws
Ik denk dat ik dit wel eens in de bioscoop ga bekijken. Zo'n unieke kans krijg je denk ik niet snel meer.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
+ trailer:
'Schindler's List' in januari terug in de bioscoop! | Filmtotaal filmnieuws
Ik denk dat ik dit wel eens in de bioscoop ga bekijken. Zo'n unieke kans krijg je denk ik niet snel meer.
In 1993 zat ik net op de middelbare school en toen werden we (min of meer) verplicht om deze film in de bios te zien; 'schooluitje'.
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Je moet een Amerikaan niet de Holocaust laten verfilmen. Het blijft Holowood.Er zijn veel films van Amerikanen die de plank misslaan over de holocaust.. Alleen het 'taalgedoe maakt het ongeloofwaardig.Krap voldoende.
UmbraVitae
-
- 4329 berichten
- 4036 stemmen
Nu pas gezien, lang laten liggen, omdat ik ten eerste geen fan ben van (historische) oorlogdrama's, zeker als het politiek correct gebracht is en ook het verhaal me niet echt boeide. En uiteindelijk was dit terecht, dit was voor mij een lange saaie rit. Vond hier helemaal niets aan, nihile beleving. Nee geef mij dan maar een Isla, men behind the sun, Caligula,...?
fred1946
-
- 208 berichten
- 8 stemmen
Nu pas gezien, lang laten liggen, omdat ik ten eerste geen fan ben van (historische) oorlogdrama's, zeker als het politiek correct gebracht is en ook het verhaal me niet echt boeide. En uiteindelijk was dit terecht, dit was voor mij een lange saaie rit. Vond hier helemaal niets aan, nihile beleving. Nee geef mij dan maar een Isla, men behind the sun, Caligula,...?
(edit moderator: persoonlijke aanval verwijderd)
Ten eerste het is een film op waarheid berust (edit moderator: persoonlijke aanval verwijderd)
Ten 2de hoe kan je deze film vergelijken met Isla Behind The Sun Caligula.
Ik heb deze film 2 maal gezien in het verleden,maar blijft aangrijpend.
Voor mij is de film 5 sterren waard.
fred1946
-
- 208 berichten
- 8 stemmen
Wat blijft dit toch een geweldige film.
Op het gebied van Holocaust films volgens mij de beste die er is.
Vanavond weer eens gekeken en ik zit bijna te janken bij het kijken.
Ook zo fascinerend om te zien hoe een man die niet slecht is maar vooral geld wil verdienen gedurende de film wil veranderen.
De trein natspuiten is zo'n fantastische scene en zo ongelooflijk goed geacteerd door Liam Neeson.
Half verontschuldigend lachen om het op een grapje te laten lijken.
Liam Neeson een dikke 10.
Geweldig van deze acteur die we vooral kennen van actie niemandalletjes.
Vaak vind ik een Engels gesproken film storend als het zoals in dit geval Duits talig of Pools talig had moeten zijn maar deze film is zo geweldig dat het me niet eens meer opviel.
En dan alles in Zwart Wit. Op één of andere manier verhoogde dat de geloofwaardigheid met slechts in detail één enkele persoon in kleur.
Over een jaar nog een keer kijken.
100% mee eens niets meer aan toe te voegen.
UmbraVitae
-
- 4329 berichten
- 4036 stemmen
(edit moderator: persoonlijke aanval verwijderd)
Ten eerste het is een film op waarheid berust (edit moderator: persoonlijke aanval verwijderd)
Ten 2de hoe kan je deze film vergelijken met Isla Behind The Sun Caligula.
Ik heb deze film 2 maal gezien in het verleden,maar blijft aangrijpend.
Voor mij is de film 5 sterren waard.
Laat iedereen zijn eigen mening eens hebben, ik leg ook uit waarom het me saai bevalt en het totaal mijn ding niet is, waargebeurd of niet, ik vind het gewoon saai gebracht en de film deed me weinig tot niets. Om dan direct iemand af te schilderen van, jij kent niets van films, ga wat googelen...allé met dat vingertje wijzen, u eigen mening opdringen en in de verf zetten ?? moet ik beetje van kotsen. Moet ik iedereen hier persoonlijk gaan aanvallen en bekritiseren die er andere mening en kijkervaring op nahoudt? Naaah echt niet, boeit ook niet, smaken verschillen nu eenmaal.
Flipman
-
- 7111 berichten
- 1141 stemmen
Eens met umbra. Dat het waargebeurd is, hoeft het nog niet aangrijpend te maken. Bovendien hanteert Spielberg een bepaalde manier van vertellen voor deze film die je maar net moet liggen. Iedere verteller heeft zijn of haar eigen invalshoek. Die van Spielberg ligt umbra gewoon niet. Schindler's List niet kunnen waarderen heeft geen ene aars te maken met al dan niet verstand van films hebben.
Ik ben er wél van onder de indruk. Maar wegens de hoge algemene waardering en het onderwerp van de film kan ik me voorstellen dat mensen een soort van druk voelen om hiervan onder de indruk te MOETEN zijn. Nieuwsflits; dat moet helemaal niet.
'n Goeie vriend van mij voelde niet de behoefte om mee te gaan naar Idi i Smotri vorige maand. Zijn redenatie: oorlog = kut en daar hoef ik niet middels een film aan herinnerd te worden. Is z'n ding niet. Snap ik wel. Maar dat wil niet zeggen dat ie van en voor het medium film geen kennis of voorliefde heeft. Ik acht het belachelijk en misselijkmakend dat iemand maar gelijk zulk commentaar eruit poept in plaats van netjes een discussie aan te gaan. Daar is deze site voor.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
Deze draait weer in de bioscoop? En is dat voor het eerst sinds een kwart eeuw geleden?
Er zullen vast weer veel schoolklassen naar deze film gestuurd worden. Destijds zat ik ook nog op school en wilden ze dmv een gezamenlijk bezoek aan de bios deze film aan ons opdringen. Daar zaten de meeste klasgenoten niet op te wachten, die hadden nog liever tot 16:00 uur les met gym erbij. Zelfs een filmfreak-boezemvriendje met een lidmaatschap bij elke videotheek in de stad dat al de nieuwste films in die tijd wilde zien was tegen. Ik ben nog altijd dolgelukkig dat dit niet is doorgegaan, maar het zou ook te allen tijde een vrije keus moeten zijn en geen verplichting.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dóódzonde dat deze film alleen komende zondagmiddag in de bioscoop draait. Wil 'm dolgraag eens in de bios zien, maar dan is ook Feyenoord-Ajax en dat gaat toch echt voor

frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Nu pas gezien, lang laten liggen, omdat ik ten eerste geen fan ben van (historische) oorlogdrama's, zeker als het politiek correct gebracht is en ook het verhaal me niet echt boeide. En uiteindelijk was dit terecht, dit was voor mij een lange saaie rit. Vond hier helemaal niets aan, nihile beleving. Nee geef mij dan maar een Isla, men behind the sun, Caligula,...?
Zes miljoen, vergaste, dood geschoten, gemartelde,opgehangen ,verzopen Joden, van babies, tot oude van dagen is ook niet interessant.....Een detail in de geschiedenis...........(????)
Vind je niet dat de film een functie heeft??"""Wakker blijven en alert???Niet met 50 miljoen ,en aanhangers buiten Duitsland, achter een dorpsgek aan hollen??? Dat laatste is een fenomeen, niet Hitler zelf..Die figuren vind je in elk cafe...De film is meer dan het verhaal over Schindler.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Zes miljoen, vergaste, dood geschoten, gemartelde,opgehangen ,verzopen Joden, van babies, tot oude van dagen is ook niet interessant.....Een detail in de geschiedenis...........(????)
Vind je niet dat de film een functie heeft??"""Wakker blijven en alert???Niet met 50 miljoen ,en aanhangers buiten Duitsland, achter een dorpsgek aan hollen??? Dat laatste is een fenomeen, niet Hitler zelf..Die figuren vind je in elk cafe...De film is meer dan het verhaal over Schindler.
Dat rijmt ook niet echt met jouw krap uitgedeelde voldoende...
Je moet een Amerikaan niet de Holocaust laten verfilmen. Het blijft Holowood.Er zijn veel films van Amerikanen die de plank misslaan over de holocaust.. Alleen het 'taalgedoe maakt het ongeloofwaardig.Krap voldoende.
Schindler's List heeft een grote voorbeeldfunctie ja, naast het feit dat het een fenomenale film over de Holocaust is. Deze film moet moet je elke middelbare scholier gewoon laten bekijken. Zeker de groepen die ook vandaag de dag nog neerkijken op afwijkende groepen als homo's en ook wel bv Joodse mensen.
UmbraVitae
-
- 4329 berichten
- 4036 stemmen
Zes miljoen, vergaste, dood geschoten, gemartelde,opgehangen ,verzopen Joden, van babies, tot oude van dagen is ook niet interessant.....Een detail in de geschiedenis...........(????)
Vind je niet dat de film een functie heeft??"""Wakker blijven en alert???Niet met 50 miljoen ,en aanhangers buiten Duitsland, achter een dorpsgek aan hollen??? Dat laatste is een fenomeen, niet Hitler zelf..Die figuren vind je in elk cafe...De film is meer dan het verhaal over Schindler.
Ik weet wat je probeert te doen? Neen op jouw 12 ? ? Voor mij is de film dit niet, niet mijn ding. En ja de mens zal in het heden en de toekomst nog veel stoute dingen doen, daarom moet ik dit toch niet automatisch goede film vinden die van alles met me doet ? Hou er gewoon andere mening en visie op na, leuk toch?
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Dat rijmt ook niet echt met jouw krap uitgedeelde voldoende...
Schindler's List heeft een grote voorbeeldfunctie ja, naast het feit dat het een fenomenale film over de Holocaust is. Deze film moet moet je elke middelbare scholier gewoon laten bekijken. Zeker de groepen die ook vandaag de dag nog neerkijken op afwijkende groepen als homo's en ook wel bv Joodse mensen.
Lees nou eens goed wat ik schrijf..Een Hollywood film over de Holocaust. Moet ik dat uitleggen?? Ja, de film is een voorbeeldfunctie , mee eens. Op middelbare scholen vertonen, zeker.
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Ik weet wat je probeert te doen? Neen op jouw 12 ? ? Voor mij is de film dit niet, niet mijn ding. En ja de mens zal in het heden en de toekomst nog veel stoute dingen doen, daarom moet ik dit toch niet automatisch goede film vinden die van alles met me doet ? Hou er gewoon andere mening en visie op na, leuk toch?
Het is ook niet een echt goede film over de Holocaust. Het blijft HoIlowood. Ik gaf ook 3 ster. Zie mijn andere reacties...
Chewbacca
-
- 11 berichten
- 988 stemmen
Kom zojuist de bioscoopzaal uitgelopen. Wat blijft dit toch een indrukwekkende film! Vaak gezien al maar nog nooit op het grote doek. Het is allemaal geromantiseerd natuurlijk en geschikt gemaakt voor het grote publiek maar juist daarom voor iedereen toegankelijk. Juist dat de gruwelijke gebeurtenissen in een 'Hollywood-jasje' zijn gegoten en het verhaal daardoor door een breed publiek gezien wordt geeft deze film zijn meerwaarde.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2026 stemmen
Toevalligerwijs meegepikt vanmiddag in de bios. Wist helemaal niet dat ie weer opnieuw zou draaien, en nu lees ik ook nog eens dat t éénmalig was. Uitstekende keuze dus!
De film heb ik altijd al enorm aangrijpend en sterk gevonden maar op het grote scherm is dit een geheel andere ervaring die me raakte en ontroerde. Opgeschroeft naar een 5,0* en een plekje in mn Top 10 verzilverd. De douche-scene maakte zoveel indruk op groot scherm. Daarnaast nog echte toprollen van Neeson, Fiennes en Kingsley. Vooral Neeson viel mij in deze rewatch erg positief op!
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dóódzonde dat deze film alleen komende zondagmiddag in de bioscoop draait. Wil 'm dolgraag eens in de bios zien, maar dan is ook Feyenoord-Ajax en dat gaat toch echt voor
Had nu maar..... 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Was al benieuwd wie me de eerste reminder zou geven 
Masterkeeltie
-
- 346 berichten
- 552 stemmen
Ben blij dat ik hem weer kon zien én een vriend van me mee kon nemen die deze film nog nooit had mogen bewonderen. Ben in de fabriek en Auschwitz geweest en dat geeft het toch een extra lading. Blijft 1 van de pareltjes die je met kippenvel en een naar gevoel weg doet lopen.
RikkieD
-
- 211 berichten
- 158 stemmen
Ben deze film gisteren gaan kijken in de bios. Op het moment dat Schindler's List in de bioscoop verscheen in 1993 was ik 10 jaar oud, nog veel te jong voor dit type film. Daarna wel vaker flarden ervan op tv zien langskomen, maar nooit de tijd genomen of de zin gehad om hem eens echt uitgebreid te bekijken. Dus nu voor mij een uitstekende kans om dit pareltje van een film te bekijken op de manier zoals hij bedoeld was.
Ondanks dat dit normaliter niet mijn genre is, vond ik dit een enorm indrukwekkende film: qua setting, het in beeld brengen van de gruweldaden uit die tijd, maar ook de acteerstijl, manier van filmen, het zwart-wit, de personages en ga zo maar door.
Dit is een film die iedereen gezien moet hebben, het zet je aan tot denken over toen, nu, jezelf en vooral dat dit iets is dat nooit meer mag gebeuren.
Zoek wel een juist moment uit, want deze film is wel enorm deprimerend en emotioneel.
Gerelateerd nieuws

Oorlogsklassieker 'Schindler's List' van Steven Spielberg vanavond te zien op televisie

Legendarische oorlogsklassieker 'Schindler's List' vanavond te zien op televisie

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Wees er snel bij: 'Schindler's List' staat op het punt om Netflix te verlaten
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekfabriekconcentratiekampheldholocaust (shoah)ss (nazi schutzstaffel)tweede wereldoorlogghettojew persecutionkraków, poland auschwitz-birkenau concentration campindustrialistjood / joodsnazidefense industry biografiegebaseerd op een waargebeurd verhaalhistorical fictionzwart en wittreinpolennazi schutzstaffel (ss)weapons manufacturerfemale pubic hair
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








