See No Evil, Hear No Evil (1989)

geregisseerd door Arthur Hiller
met Richard Pryor, Gene Wilder en Kevin Spacey

Wanneer een man wordt vermoord zijn er twee getuigen. Het probleem is echter dat de één doof is, en de ander blind. De politie denkt niet dat het geloofwaardige getuigen zijn, maar de moordenaars nemen het zekere voor het onzeker en willen de twee uit de weg ruimen. De twee moeten nu samenwerken om zichzelf te redden en de moordenaars te ontmaskeren.

avatar van MizKriz
Beetje flauwe film vind ik,
ook flauwe humor...

avatar van Spetie
Van alle films, die het duo Richard Pryor en Gene Wilder samen heeft gemaakt is dit toch wel de leukste.

Natuurlijk zit er een hoop flauwigheid in, maar gelukkig zijn er genoeg momenten die werken en daardoor kijkt See no Evil, Hear no Evil toch wel lekker weg. De heren zijn ook goed op elkaar ingespeeld en vooral Pryor is heerlijk op dreef als de blinde, die eigenlijk niet wil toegeven dat hij daadwerkelijk blind is. Redelijk wat leuke situaties en veel afwisseling in locaties zorgen ervoor dat het onderhoudend blijft. Wel moet erbij gezegd worden dat de eerste helft wel duidelijk wat beter en leuker is dan de tweede helft.

Grappig trouwens ook dat Kevin Spacey hier nog een bijrolletje in heeft. Toendertijd nog vrij onbekend. Leuke film dus met een zeer goed op elkaar ingespeeld duo.

pablopetresco
Ik vond dit een erg leuke film. Vooral die grote verbaasde ogen van Richard Pryor maken me altijd aan het lachen.

Klassieker, heb echt een zwak voor deze film. Ondanks dat hij erg flauw is, vind ik het een van de beste komedies ooit. Prima vermaak zelfs nu nog

avatar van danny61
Ik heb hem al zoveel maal gezien en telkens blijft het mij boeien.Het is wel geen echte topfilm of top verhaal maar je kunt toch goed lachen wat ook wat betekent.
Top prestatie van Richard Pryor en Gene Wilder ,spijtig wordt van dit soort film's er nog te weinig gemaakt.
En dan Joan Severence een pracht van een vrouw toch .

Voor mij 4 op 5

avatar van frolunda
Geen onaardige film ondanks het zwakke verhaal.Richard Pryor en Gene wilder maken er het beste van maar ook dat kan de film uiteindelijk net niet redden.Gemiddeld.

Dick2008
Flauwe film. Leek me vroeger ook al niks dit in tegenstelling tot Silver Streak, waarin Wilder en Pryor ook samen spelen, die film is toch heel wat beter.
Niet veel soeps deze film. Vooral Pryor doet het wel goed als blinde. Alleen de lol gaat er toch vrij snel af. De film laat in het begin eigenlijk al veel steekjes vallen, hoewel dat gedeelte nog wel grappig is. Maar het gaat wel van de hak op de tak, terwijl we toch te maken hebben met twee mensen met een beperking. Vergezocht vaak maar ja wat wil je met zo'n uitgangspunt en daardoor moeizaam. Hij was weer eens op Net 5, dus heb hem maar eens gezien, want je weet maar nooit, maar in al die jaren toch niets gemist. 2.0

avatar van Beertje45
Al minstens 1 decennia geleden gezien, had de film destijds op videoband, en vond de film best grappig met Pryor en Wilder die al in eerdere films hebben bewezen dat ze elkaar goed aanvoelen als komisch duo. Beste scene voor mij: Pryor laatste wens naar Joan Severence toe. Lag dubbel van 't lachen.

avatar van DutchTakeshiro
Leuke komedie! Ook al is het op sommige momenten flauw, de film zorgt voor meer dan voldoende lachmomenten. See No Evil, Hear No evil weet op een fijne manier slapstick af te wisselen met degelijke komedie. Richard Pryor en Gene Wilder zijn heel goed op elkaar afgestemd en dit zorgt ervoor dat er een aantal hele effectieve scènes voorbij komen. Het idee van de film is eigenlijk wel heel erg origineel: een blinde en een dove man die elkaar moeten helpen om uit de handen van de wet te blijven.

Zoals ik al eerder zei zijn Pryor en Wilder een leuk stel . Vooral de mimiek van Pryor is simpelweg hilarisch, zeker als hij iets schunnig zegt met die "duizend meter blik" van hem. Het personage van Wilder aan de andere kant is iets meer gecalculeerd dan die van Pryor en dit zorgt ook voor prachtige situaties. Het is heel interessant om te zien hoe twee mannen met hun handicap omgaan en hoe ze elkaar aanvullen. Prima acteerprestaties dus. Kevin Spacey heeft een leuke bijrol als charismatische slechterik.

Ik heb me uitstekend vermaakt met met deze film. De komedie is goed en voelt zelden geforceerd aan. Het originele script en de chemie van Wilder en Pryor is effectief en dit zorgt voor amusante cinema. Gewoon een grappige film.

avatar van john mcclane 2
erg grappig. of het de tands des tijds heeft doorstaan betwijfel ik.
maar toen ik hem zag uitstekend mee vermaakt.
wat een top duo was het toch.
remake?

john mcclane 2 schreef:
erg grappig. of het de tands des tijds heeft doorstaan betwijfel ik.
maar toen ik hem zag uitstekend mee vermaakt.
wat een top duo was het toch.
remake?
Ik vraag me af met wie?

avatar van Panta Rei
frolunda schreef:
Ik vraag me af met wie?

Martin Lawrence en Jack Black?

avatar van frolunda
Wilder/Pryor waren ten tijde van deze film al behoorlijk op leeftijd dus ik denk dan eerder aan Eddy Murphy en Bill Murray....zal er wel nooit van komen.

avatar van john mcclane 2
frolunda schreef:

mij lijkt wel een aardige combi samuel l jackson, en wil ferrel.

maar inderdaad weinig mensen kunnen aan dit duo tippen.

Aardige film over een blinde en een dove die beiden getuigen zijn van dezelfde moord. Een uiterst mager en dertien-in-een-dozijn plot, maar we met een leuke opzet en vooral een geslaagde invulling van het komische duo Gene Wilder/Richard Pryor. De humor is wellicht wat belegen, maar toch wel leuk. Deze valt voor mij in de categorie jeugdsentiment.

Ook deze film heb ik herzien (is inmiddels een echt Gene Wilder weekend geworden, door het bekijken van vier van zijn films) na het overlijden van de Amerikaanse film acteur en komiek Gene Wilder en deze vermakelijke Komedie film is de tweede filmproductie (de eerste was "Silver Streak (1976)") van regisseur Arthur Hiller (ook afgelopen maand overleden) met het komische duo Gene Wilder en Richard Pryor en dit keer hebben ze beiden een hoofdrol (was in "Silver Streak (1976)" vooral weggelegd voor Gene Wilder). In dit verhaal waren beide heren inmiddels wel aardig op leeftijd en dit is dan ook één van een laatste films geworden.

Ik heb deze film destijds gehuurd in een videotheek en wat me er vooral van bij is gebleven, was dat deze film enigszins flauw was (terwijl ik er toen best hoge verwachtingen van had) en dat de mooie Joan Severance (die ook een paar keer bloot is te bewonderen, namelijk de eerste keer via een zwart doorschijnend topje en de tweede keer tijdens een douche scene) behoorlijk veel indruk op mij maakte met haar schoonheid als slechterik Eve. Nu ik deze film herzien heb, blijf ik daar ook eigenlijk achterstaan.

In dit verhaal draait het om een man met de naam Gatlin (gespeeld door Louis Giambalvo) die vermoord wordt in een kiosk (die gerund wordt door de dove Dave Lyons en waarbij de blinde Wallace 'Wally' Karue hem helpt) vanwege een kostbare munt die hij bij zich heeft in een koffer en waarbij Dave en Wallace min of meer getuigen zijn. Echter heeft door toeval Dave alleen de mooie benen gezien van de moordenares als zij wegloopt van haar daad (de moord) en Wallace heeft alleen haar lekkere parfum "Shalimar" geroken als zij hem voorbijloopt bij de uitgang. Doordat Dave het moordwapen oppakt en het daarbij per ongeluk nog eens afgaat, denkt de politie dat zij de daders zijn. Dave en Wallace moeten nu zien te ontsnappen en opzoek gaan naar de moordenaars om die te ontmaskeren.

Het leuk gevonden verhaal is in het eerste uur geregeld wel grappig met veel flauwe humor omtrent de dove Dave Lyons (gespeeld door Gene Wilder) en de blinde Wallace 'Wally' Karue (gespeeld door Richard Pryor) en bevat ook een aantal leuke scenes zoals de introductie van de dove Dave Lyons en de blinde Wallace 'Wally' Karue, hun kennismaking, het gevecht in de bar, de moord in de kiosk, het gedeelte op het politiebureau (o.a. foto maken) waar Dave en Wallace naartoe worden gebracht i.v.m. verdenking van moord en de scene waarbij Dave en Wallace samen in een gestolen politieauto gaan rijden (als ze ontsnappen) met de blinde Wallace achter het stuur.

Maar na circa een uur is het leuke er wel een beetje vanaf en wordt het allemaal wat saai en flauw, met uitzondering van twee scenes namelijk de scene waarbij Dave naar de hotelkamer gaat van Eve om daar de kostbare munt te stelen en waarbij Eve dan onder de douche (waarbij Joan Severance dus bloot is te bewonderen) staat en de scene waarbij men denkt dat Wallace de bekende Zweedse gynaecoloog dokter Conrad Johannson is en hij een toespraak moet gaan houden. De ontknoping van het verhaal is aan de flauwe kant (mede omdat een andere slechterik met de naam Sutherland, gespeeld door Anthony Zerbe, ook blind is) en is eigenlijk ook niet grappig. Ook vond ik de film iets te langdradig en dat ondanks de duur van nog net geen 100 minuten.

De cast voor deze film is best indrukwekkend, want buiten de hoofdrolspelers Gene Wilde en Richard Pryor, speelt in deze film ook de bekende acteur Kevin Spacey (in de rol van slechterik Kirgo, die de handlanger is van Eve) mee in één van zijn eerste rollen. Helaas speelt de cast niet geweldig en merk je ook dat Gene Wilder en Richard Pryor al op leeftijd waren en minder leuk waren als vroeger (en dan doel ik op hun samenwerking in de komische films "Silver Streak (1976)" en "Stir Crazy (1980)"), maar desondanks dragen ze wel nog deze film en deden ze het zeker nog verdienstelijk. Hoewel Joan Severance niet sterk acteert compenseert ze dat wel ruimschoots met haar schoonheid. Het wast tevens haar eerste rol in een film.

Al met al niet meer dan een vermakelijke Komedie film om eens gezien te hebben en dan vooral vanwege het leuke eerste uur en het meespelen van de mooie Joan Severance.

lezertje
Een in één woord SCHANDALIGE film die het hebben van een handicap, in dit geval blindheid en doofheid als uitgangspunt neemt, om daar vervolgens schaamteloos grappen over te maken. Een zeer zwarte bladzijde in de carrières van zowel Wilder als Pryor. Dit zou verboden moeten worden.

hilarische film. heb ik altijd al geweldig gevonden.lang geleden dat ik die heb gezien.hoop dat ik hem ooit op dvd/bluray vind.

Effectief gebruik van het idee, goede prestaties van de acteurs. Knap bij elkaar gehouden door een verhaal dat er vooral is om de scènes te dienen. Ik hou er van!

avatar van Night's Watch
Binnen vijf minuten met de scene waarin Richard Pryor in de metro schreeuwt: OMG I'M NOT WHITE? Does dad know? was ik al verkocht, wat is het concept van 'een blinde en een dove' fantastisch uitgewerkt. Het plot stelt weinig voor maar dat maakt voor een film als deze weinig uit. Ik vind Pryor en Wilder vooral sterk in scenes met anderen, met zijn tweeën hebben ze minder komische scenes. Een leuk bijrolletje voor Spacey maakt de film af. Deze zal zeker nog eens kijken

avatar van Vdk_Movie
Leuke film met een knipoog

avatar van Duke Nukem
Lachen!

avatar van Kondoro0614
Ik werd hier nou niet bepaald warm of koud van, en aangezien ik in een nogal spannende tijd leef wouden we graag een leuke en goeie komedie film opzetten. Echter is me het helaas soms een beetje tegen gevallen en vond ik ‘See No Evil, Hear No Evil’ vaak niet zo héél speciaal. Ik heb zeker gelachen om sommige stukken en en ik heb ook wel genoten van de hele film, echter kon ik niet wennen aan het hele doof en blind concept, en dat kwam er soms best irritant uit.

Ik houd deze mening wat korter vandaag omdat ik vermoeid ben door het werk en nog wat andere dingen te doen heb.

De cast is leuk, Gene Wilder is niet mijn favoriete acteur maar toch met Richard Pryor was hij een prima duo en beiden zijn helaas al overleden. Hoewel (zoals ik al zei) ik het concept ‘Doof en blind’ niet echt fijn vond. Voor de rest was Kevin Spacey een leuke personage in de film maar, die gigantische puist op zijn wang was best hinderend om naar te kijken. En natuurlijk de mooie Joan Severance die haar deccolate nog eens liet zien mocht niet missen.

Het verhaal was best simpel. We volgen een doof persoon en een blind persoon die elkaar ontmoeten omdat Wally werk zoekt bij Dave. Op een dag word er een man doodgeschoten bij Dave’s kraampje waarvan de twee worden veracht, en wat leid tot een paar hilarische scénes. De twee ontsnappen vervolgens om de echte daders op te sporen en er voor te zorgen dat ze achter slot en grendel worden geplaatst.

Al om al geen bijzondere film, die de zondag avond redelijk gevuld heeft maar nergens echt héél goed wist te worden.