Out of Rosenheim (1987)

West-Duitsland / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Percy Adlon
met Marianne Sägebrecht, CCH Pounder en Jack Palance

Een vrouw blijft achter bij een cafeetje in de woestijn bij Las Vegas. Ze wordt aanvankelijk met argusogen bekeken maar ze weet de sfeer tussen de mensen te verbeteren en ze wordt geliefd bij alle aanwezigen.

Erg lieve film, prachtige muziek van Bach en het nummer Calling You is een kleine hit geweest.
Gewoon gaan kijken dus.

Goed werk Jay.

Is nog een serie geworden.

avatar van geronimo
Dus toch! Met Whoopi Goldberg?

vic
jep, was best wel leuk maar werd gestopt toen whoopi meer geld wou maar dat niet kreeg

Ja.

Eva
geniaal

Mooi gedraaid, maar beetje saai hier en daar. Beetje 'kijk mij eens artsistiek bezig zijn'.
mooi nummer over de credits

Ik zag deze film met groot liefdesverdriet in een mini-bioscoopje in Cuzco, Perú.
Qua sfeer kan deze film dus niet meer stuk voor mij. Hoezo subjectief?
Soms een ietwat saai maar over het algemeen een unieke film met een piano. Jammer ook dat CCH Pounder niet meer speelt in "ER" maar ja de jaren gaan voorbij and they are calling you.

Dustyfan
Jaren geleden gezien en ik herinner me het als een zeer leuke film. Net besteld bij Play en ik hoop dat herziening m'n herinnering bevestigt.

FisherKing
Traag en saai her en der.

Aardig maar kon me niet compleet boeien. Dat nummer idd wordt steeds herhaald. Soms met humor, ach laat ik maar lief zijn en een 3* geven.
(over the top fotografie viel me op)

Dustyfan
In m'n herinnering was deze film een stuk leuker dan nu bij herziening. Vooral de scene waarin Yasmin die silo staat te poetsen stond in m'n geheugen gebrand, maar stelde uiteindelijk maar weinig voor.

Het kleurgebruik is af en toe mooi van lelijkheid en doet pijn aan de ogen, wat ook wel weer bijzonder is

Wel mooi vind ik de ontwikkeling van de relatie tussen de twee vrouwen en het positieve effect dat dit heeft op de andere personen in hun omgeving.

FisherKing
Werd voornamelijk een surprise-hit in Europa nadat de Franse distributeur de titel veranderde in Bagdad Café.

avatar van Betamax
Prima film.
Deed me een beetje aan Paris,Texas denken.
Aanrader.

avatar van Stephan
Olio schreef:
...prachtige muziek van Bach en het nummer Calling You is een kleine hit geweest.

●Calling You by Jevetta Steele (1988)
●Calling You by Bob Telson (1988)
●Calling You by Paul Young (1990)
●Calling You by George Benson (1993)
●Calling You by George Michael and Queen (1993)
●Calling You by Patti Austin (August 15, 1999)
●Calling You by Natalie Cole (September 17, 2002)
●Calling You by Barbra Streisand (September 30, 2003)
●Calling You by Etta James (March 8, 2006)

Kleine hit?

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke feel-good-movie, leuk geacteerd, blik op oneindig en verstand op nul.

avatar van jtsterkenburg
Betamax schreef:
Prima film.
Deed me een beetje aan Paris,Texas denken.
Aanrader.

Paris Texas light zou ik dan zeggen, het ontbreekt hier natuurlijk aan groot drama en de perfecte balans en ritme over de gehele speelduur van het cinematografische meesterbrein Wenders. De overeenkomst zit hem natuurlijk vooral in het landschap. Deze film moet het hebben van een aantal sterke momenten die het absoluut de moeite waard maken, zoals het prachtige Bach-moment en een aantal momenten waar het mysterie Jasmin prachtig tot z'n recht komt. Het spreekt sterk voor de film dat dit mysterie ook niet wordt opgelost. De grootste verdienste van het eerste deel van de film is dat er geen verhaal verteld lijkt te worden, maar veel meer een sfeerimpressie en karakteruitwerkingen zonder duidelijk doel.

Helaas wordt dit heerlijke - mild serene - sfeertje onderbroken door wat "komische" momenten en vind ik het allemaal veel te vrolijk worden vanaf het moment dat Jasmin begint te toveren. Maar het personage Jasmin was zeker erg mooi om naar te kijken.

kappeuter (moderator)
Sympathieke film met een origineel doch eenvoudig plot.
Marianne Sägebrecht is een aparte verschijning... Zij verandert van min of meer ongewenste gast naar meest geliefde gast.
Mooie locaties en tot op zekere hoogte ook best sfeervol.
Vermakelijke film, die naar het einde toe net wat te lang voortkabbelt.

avatar van boemboem27
beetje vreemd maar toch lekker.
een betere beschrijving kan ik niet geven.
op de een of andere manier bleef de film toch boeien.
het genre komedie,drama het is eigenlijk van alles wat.
toch leuk om 's gezien te hebben

avatar van Filmkriebel
Director's Cut

Goed voor een keertje. Droefgeestige en minimalistische film over een Duitse vrouw die het vuile ingedommelde Bagdad Cafe nieuw leven inblaast. Maar voor de gekwetste Jasmin betekent dit ook het terugvinden van een nieuwe thuis waar ze opnieuw gelukkig kan zijn. Het wordt allemaal gekleurd met maffe personages, zoals de bittere eigenares (irritante rol van Pounder) de sheriff, die kan meedingen voor prijs van leukste haartooi, en de lokale bohemien (Palance) die een boontje voor Rubensiaanse types met Boeddha-uitstraling heeft.

Het duurt wel erg lang voor de film eindelijk van start wil gaan maar eens de stemmingen wisselen wordt de sfeer iets meer hartverwarmend en vrolijk. Ik vond het net in het begin iets te lang voortkabbelen. Calling you vind ik maar een zeurplaat, wat meer variatie in de soundtrack was meer dan welkom geweest.