11-11-11 (2011)

Verenigde Staten / Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Darren Lynn Bousman
met Timothy Gibbs, Michael Landes en Wendy Glenn

Na de tragische dood van zijn vrouw en kind reist de beroemde Amerikaanse auteur Joseph Crone van de Verenigde Staten naar Barcelona om zich te herenigen met zijn vervreemde broer Samuel en zijn stervende vader Richard. Echter, het lot heeft een ander plan voor Joseph wanneer zijn leven wordt geplaagd door vreemde gebeurtenissen en de constante waarnemingen van het getal 11. De nieuwsgierigheid slaat al snel om in een obsessie en Joseph begint zich te realiseren dat het getal een angstaanjagende betekenis heeft, niet alleen voor zichzelf maar mogelijk voor elke religie. Hij zit geïsoleerd in een vreemd land met alleen de steun van zijn metgezel Sadie en hij beseft al snel dat 11/11/11 meer is dan alleen een datum, het is een waarschuwing!

avatar van rep_robert
Toch een behoorlijk teleurstellende film, dat teveel het religieuze prietpraat kant op gaat en richting het einde compleet ontspoort.

Het begint allemaal nog aardig, de opbouw is redelijk rustig en beetje voor beetje wordt de paranoia van Gibbs erger. Wat leuk is zijn de demonen gezichten die te pas en te onpas opeens voor je neus verschijnen en zorgen voor een paar leuke scares, ook die bejaarde pa van Gibbs kan er wat van en komt lekker creepy over met zijn gesluip door het huis. Qua sfeer zit het eigenlijk helemaal wel goed het eerste half uur a drie kwartier.

Wel is het jammer dat het hele 11-11-11 gebeuren niet eens zo sterk naar voren komt. Ik had verwacht dat Gibbs overal die getallen tegen zou komen(dus bushokken, etalages e.d.), maar op een paar sterfgevallen na is het verder niet zoveel bijzonders.

Jammer dat een film met een interessant gegeven dan weer de bijbel kant op moet gaan. Wat volgt zijn vele bijbel quotes, veel geneuzel tussen de informatieboekjes uit de bibliotheek en een klassiek goed v.s. kwaad verhaaltje met de uiteraard verplichte twist aan het einde die je zou moeten verrassen, maar uiteraard niet doet. Ook jammer van de rubberen gezichten van de demonen, overduidelijk maskers. Hadden zij ook aan het Halloween thema gedacht? Voor de rest zit de film ook vol met overbodige bijrollen(dat meisje) en vaag uitgewerkte plot elementen(de foto's op het einde, wat stond daar nou in godsnaam op?).

Nee, dit was het niet voor mij, matigjes!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De laatste film van de Halloween Horror Night en ik was enigszins blij dat deze film met een paar sterke jump scares kwam, dat wist me nog een beetje wakker te houden.

Helaas dommelde ik na zo'n moment ook meteen weer in, want 11-11-11 was werkelijk alles behalve interessant. De film begint vrij redelijk en zoals gezegd komen er geregeld wat effectieve jump scares voorbij. Vooral die stervende pa weet je af en toe weer prima rechtop in je stoel te krijgen. En af en toe steekt er eens een mysterieuze demon de kop op. Helaas zak je als kijker naar mate de film vordert steeds verder en verder in je stoel. Want waar 11-11-11 begint met vrij interessante materie, op een gegeven moment werkt dat religieuze gezemel behoorlijk vermoeiend en heb je liever dat de film gewoon een keer 'to the point' komt.

Maar naast een hoop saai geneuzel krijg je als kijker nog meer te verduren, want op het einde word je geconfronteerd met een climax waarbij je de mogelijkheid krijgt om je lachspieren goed te trainen. Niet alleen krijgen we een tamelijk belachelijke en vergezochte twist voor de kiezen, maar krijgen we tevens een goed beeld van die mysterieuze demonen die de hele film door ons proberen bang te maken. En dan is het toch behoorlijk geestig als ze stuk voor stuk lijken op Ivan Ooze uit de Mighty Morphin' Power Rangers Movie. Dan kun je nog zo'n serieuze en enge horror willen maken, maar als je zulke bespottelijke zijweggetjes inslaat als 11-11-11, dan gaat je dat echt niet lukken.

2 sterren.

avatar van wendyvortex
Derde en meest intelligente film uit de Mr. Horror Halloween Marathon.
In de sfeer van de recente Spaanse horrorgolf (They Are Watching Us, The Nameless etc.).
Film start in de VS maar verhuist al snel naar Barcelona.
Geen monsters dit keer maar een hoofdpersoon die voortdurend het getal 11:11 lijkt te zien en dan gaan we langzaam richtin 11 november 2011.
Wat religieuze thematiek en meer verhalend dan het standaard-horrorwerk.
Voor de geletterde horror-fan.

Best leuk.

Na honderden genrefilms is het toch altijd leuk om een horrorfilm tegen te komen die in ieder geval poogt om een wat ander verhaal te vertellen, of in ieder geval een bekend verhaal op een wat eigen manier in te kleden.

De film doet (uiteraard) terugdenken aan The Number 23, die uiteindelijk toch iets beter bleek. Het eerst half uur van deze is echter best sterk te noemen. Langzaam ontsluiert er zich een leuk mysterie waar ik graag in mee ging.

Het tweede half uur wil jammer genoeg niet echt vooruit gaan. Het blijft een beetje aanslepen en je komt als kijker op zich wel meer te weten, maar je komt niet echt dichter bij de ware toedracht van de film. Komt voornamelijk omdat Bousman nog teveel in z'n Saw-hoekje zit en dus weer kiest voor een twist-einde met uitlegmontage. Voor mij niet iets wat ook in andere films (buiten de Saw reeks) moet opduiken.

Visueel wel in orde trouwens, ook de soundtrack is sfeervol. Leuk om ook weer een keertje een echt verzorgde horror te zien. Verliest jammer genoeg wat scherpte tijdens het middeldeel en hoewel het einde zeker leuk is, is de vorm nogal flauwtjes. Geldt ook voor de monsters trouwens

avatar van james_cameron
Vervelende, praterige horrorfilm met een saai verhaal en volstrekt oninteressante personages. Daarnaast visueel lelijk in elkaar gezet en vrij slecht geacteerd. De malle spaanse bijrollen en de dik aangezette gothische sfeer doen het geheel ook geen goed. Hier en daar een effectief schrikeffect, maar tegen de tijd dat de onvermijdelijke twist zich aandient was ik allang de aandacht kwijt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Niet boeiend.

Zonde zeg, 11-11-11 was echt een titel die ik al een tijdje volgde. Zeer boeiend concept (ik hou van zulke verhalen), maar de laatste teasers en trailers gaven me al het gevoel dat het niks zou worden. En helaas, dat klopte. Inspiratieloos en saai, zo mag je de film wel omschrijven. Met het thema van terugkerende getallen had veel meer gedaan moeten worden. Een film als The Number 23 deed dit veel beter. De film schommelt in tussen een slappe thriller en een een niet spannende horrorfilm. Bepaald geen aanrader.

avatar van Filmkriebel
Film die zich vandaag afspeelt. En dat maakte de film best spooky. Bousman serveert een drukkend occulte sfeer; de thriller voelt aan als een koord dat geleidelijk aan strakker aangespannen wordt. Op het einde komt dan nog een redelijk goede clou. Eerste half uur was voor mij erg moeilijk door te komen, daarna werd het alsmaar beter met de toevoeging van steeds meer bizarre elementen en een spanning die in stijgende lijn gaat naarmate de "deadline" eraan komt. De film deed me vooral denken aan Polanski's Ninth Gate, al zit laatstgenoemde subtieler in elkaar. Bijlange niet slecht.

avatar van Spetie
Voor de extra dimensie heb ook ik deze film op 11-11-11 gekeken.

Achteraf gezien moet ik concluderen dat de film toch niet helemaal overtuigt. Het begint allemaal best aardig met verhaal en mysterie, waar ik op zich best nieuwsgierig naar was.Timothy Gibbs speelt een prima hoofdrol en zet een overtuigend en fijn personage neer. Iemand die grotendeels nuchter en helder denkt, dat is op zich wel fijn in een film als deze.Verder is de sfeer van de film redelijk tot goed.

Daarnaast zitten er een paar redelijke schrikmomenten in de film en tot halverwege is er niets aan de hand. Daarna gaat het echter langzaam maar zeker mis met het einde als absolute dieptepunt. Ik had wel een soort van twist verwacht, maar dit was echt ongelofelijk vergezocht en best lachwekkend eigenlijk.

En dat is best jammer, want een goed einde had van deze film iets heel aardigs gemaakt. Nu haalt het de film echter een stuk naar beneden.

avatar van SaNDuTjE
Mooie en professioneel uitziende horror die wat te warig is om echt spannend te worden.

Het verhaal is aardig maar springt zo van de hak op de tak dat de clou op het eind uitgebreid moet worden toegelicht. Er wordt veel verteld waardoor je als kijker goed moet opletten om het te kunnen blijven volgen, en daar zit ik persoonlijk bij dit genre films niet op te wachten. Ik hou van het principe 'less is more' waardoor er meer te fantaseren overblijft en de mysterie dan vaak vanzelf komt.

Ondanks dat de film degelijk oogt zijn de effecten wat goedkoop en slagen die er bij mij niet in om wat toe te voegen aan de spanning. Voorspelbaar en soms haast lachwekkend zelfs. Dat Bousman ook een aantal Saw-'afleveringen' heeft geregisseerd was eigenlijk pas goed te zien bij de mooie samenvatting compleet met twistdat het eind moest voorstellen.

avatar van Elineloves
Zo, een van de weinige keren dat ik echt de behoefte voelde een film af te zetten. Ik kijk 95 % van de tijd films af, behalve als het écht niks is. Nu bleek dit ook een fikse tegenvaller te zijn, helaas.

Het is gewoon ontzettend saai en niet onderhoudend genoeg om je volledige aandacht er bij te houden. Af en toe weten ze zelfs een irritatiegrens te bereiken waardoor je gewoon geen zin meer hebt om verder te kijken. De knop gaat om, het zal je allemaal een worst wezen. Sterft er iemand? Boeiend. De personages zijn toch verre van interessant.

Ik hou ervan om mezelf te kwellen, ik ben er inmiddels aardig goed in geworden, dus ik heb deze film toch maar uitgekeken. En enigszins positief, want tegen het einde aan werd ik vrolijk. Ja, door de film. Niet omdat hij plots zoveel beter was, integendeel, maar de twist was vrij lachwekkend dat het gewoon plotsklaps belachelijk te noemen was.

Jammer.

avatar van Gang_Star
Darren Lynn Bousman slaat de plank volledig mis. Deze horror/thriller die naar mijn mening meer een thriller is, wil maar geen moment spannend worden. De cast is erg matig, je kan geen moment met deze mensen meeleven omdat het ook geen moment boeit. Bousman probeert een creepy spannend sfeertje te creëren maar slaagt daar niet in, de film is erg langdradig en bevat weinig hoogwaardige scene's. Het einde vond ik ook erg slap en sloeg in mijn ogen echt nergens op.

avatar van moviemafketel
Had op iets meer gehoopt. Videoland van KPN gaf deze 3,5 sterren en de samenvatting leek ook wel wat te zijn, maar helaas was het niet erg veel aan. Het blijft hangen op een bepaald niveau en de spanning bouwt op om dan geheel in te storten. Alles is vrij voorspelbaar. Alleen dat de broer in de rolstoel alles deed om een nieuw evangelie te beginnen kwam nog wel enigszins als een verrassing. Acteerwerk niet eens zoveel op aan te merken, maar tilt het geheel ook niet naar grotere hoogtes. Had echt meer in kunnen zitten, aangezien die films over getallen en het geloof me altijd wel wat doen. Nu niet meer dan middelmatig B-horrorfilmpje.

avatar van Number23
Absolute onzin. Het verhaaltje wordt inspiratieloss verteld en gespeeld. De uiteindelijke twist aan het einde is ook belachelijk. Eigenlijk beleef je deze film helemaal niet, het gaat maar een beetje voorbij, minimale schrikeffectjes hier en daar, niks bijzonders.

avatar van Aapje81
Zwakke horrorprent met matig acteerwerk en waardeloze effecten. Bousman is in mijn ogen een erg slechte regisseur. Na die waardeloze saw delen is dit helaas niet veel beter.

Slecht.

Goede horror!
Ik raad het wel aan om goed op te letten want als je een stukje niet volgt zit je niet meer in de film.
Enigste minpuntje is het vage einde.

avatar van Lennert
Erg lage score voor een film die wel degelijk een aantal sterke punten heeft. Ik had er verder nog nooit van gehoord toen ik de Blu-Ray uit de aanbiedingenbak viste, maar een verwijzing naar een paar Saw films was toch wel voldoende om mijn interesse te wekken. De film mist dan wel een sterke cast, maar de sfeer en het toch wel verrassende verhaal doen een hoop goed. Consequent eng zou ik de film niet willen noemen, maar het naargeestige sfeertje blijft gedurende de gehele film en een aantal keer zaten er sterke schrikscenes in. De monsters zien er bij vlagen wat rubberig uit, maar op andere momenten valt dit totaal niet op.

Ook al is 11-11-11 geen hele goede film, mede door de sterke ontknoping en de sterke sfeer zou ik hem toch zeker wel aanraden. Wat mij betreft kan de gemiddelde score dan ook een stuk omhoog.

Dit is toch één van de mindere Spaanse Thriller/Horror films. Het verhaal was opzicht best goed gevonden maar de uitvoering liet wat te wensen over en echt spannend (wel nog redelijk boeiend) vond ik het eigenlijk ook nergens worden. Visueel valt het allemaal wel mee en inderdaad de film is ook best sfeervol. De cast is eerlijk gezegd ook wat povertjes maar wel daarbij de kanttekening dat ik genoten heb van het fraaie uiterlijk van Wendy Glenn. Leuk om eens gezien te hebben deze film maar meer niet.

avatar van Moviestar1979
Darren Lynn Bousman slaat hier de plank volledig mis.
11-11-11 begon interessant, maar weet helaas de aandacht van de kijker er niet bij te houden.
Ondanks een paar kleine schrikmomenten, hoeven we er niets meer van te verwachten.
Mocht je dus straks rond oktober weer een Halloweennight inplannen, dan kun je deze film het beste links laten liggen.

2,0 *

avatar van RuudC
11-11-11. Voor mij een bijzondere datum, omdat ik die dag mijn diploma in ontvangst mocht nemen en diezelfde avond compleet weggeblazen werd door een fantastisch optreden van het inmiddels helaas gestopte The Devil’s Blood in de Vera te Groningen.

Even een gevalletje geheugen raadplegen. Mijn stem staat er al langer, maar ik heb blijkbaar niets erover geschreven. Het is in elk geval een film die ik best interessant vond en op genoeg momenten lekker naargeestig was. Nee, er gebeurt niet bijster veel, maar een horrorfilm hoeft niet boordevol (goedkope) scares te zitten. Geblaat over dat dit geen horrorfilm zou zijn, vind ik altijd wel weer vermakelijk. Visueel is het allemaal wel in orde, maar het verhaal had wel iets beter mogen zijn. Misschien wel een stukje spectaculairder, al is de spanningsopbouw goed genoeg. Het religieuze geneuzel moet je trekken (mij wel in elk geval), al is dat ook een punt waar meer mee gedaan had moeten worden. Dan had je misschien nog een leuk Da Vinci Code meets willekeurige doomsday gehad (en wellicht ook meer waardering voor de film). De ontknoping mag er in elk geval wezen en zodoende vind ik het jammer dat de waardering zo laag is.

avatar van TomBroers
11-11-11 Tja, wat moest ik ervan verwachten... niet zo heel veel, en dat klopte ook!

Een erg middelmatige film waar toch wel iets meer uit te halen viel. Het verhaal op zichzelf is nog niet eens zo heel slecht, en ondanks de reacties hierboven heb ik me ook niet zo gestoord aan het acteerwerk. Wat me vooral tegenviel was de manier waarop de spanning werd opgebouwd, de vervelende flashbacks en de wel hele slechte weergave van de demonen/middenwezens, nee dat bracht eerder een lachwekkend effect mee, dan dat het spannend moest zijn. Verder was ook de rol van Javier wel heel erg bagger...

Wat was er dan wel goed aan de film? Het verhaal kon er best mee door, misschien een beetje ver gezocht maar oké, het onverwachte einde van de film, dat hem toch nog een extra halve ster oplevert, en het hoofdpersonage dat best goed word neergezet.

Mocht je twijfelen over deze film, dan zou ik zeggen laat hem lekker liggen, waarschijnlijk valt hij alleen maar tegen.

avatar van tattoobob
Typisch weer zo,n type film ....grote mond maar geen reet aan.
Als je de trailer heb gezien dat lijkt het een toffe film maar uiteindelijk kom je van een koude kermis thuis.
Het belooft niet wat het lijkt en acteerwerk is ook niet denderend.