Apollo 18 (2011)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Gonzalo López-Gallego
met Warren Christie, Lloyd Owen en Ryan Robbins

'Apollo 18' is een film in documentaire-stijl over het "waargebeurde" verhaal van NASA's geheime achttiende vlucht met een Apollo raket naar de maan. De astronauten zijn geschokt wanneer ze buitenaards leven ontdekken tijdens hun missie. Hierna besluit de Amerikaanse overheid de missie geheim te houden voor de buitenwereld.

avatar van AC1
AC1
- Geloofwaardige 'jive' tussen the astronauten
- Maan en maanlanders zien er best aannemelijk uit (kon ik niet zeggen van Mars in The Last Days On Mars). Prachtige beeld van de Russische maanlander in de krater
- griezelig
- de reis naar de maan duurde te kort en dat is jammer want het was de perfecte gelegenheid om de karakters al wat meer te vormen vooraleer de horror begint.
- 6,5/10

Dat mensen hier geloven dat het echt is gebeurd, zeg!

avatar van NYSe
AC1 schreef:
Dat mensen hier geloven dat het echt is gebeurd, zeg!

Hier de berichten langsgaan is inderdaad een beetje als de reacties op artikelen van De Speld doorspitten.

avatar van arno74
Soort van found footage scifihorror. Niet heel bijzonder allemaal maar in de categorie scifihorror kan het heel aardig mee. Alleen het found footage gedoe wordt nogal dik aangezet met het continu bewegen van de camera, het overbelichten van het beeld, en het steeds uitleggen van waarom ze het allemaal filmen. Ook wordt het zwaartekrachteffect regelmatig vergeten. Op zich nog niet eens zo heel storend allemaal ware het niet dat het effect van "oude filmband" wat ze beogen vreselijk nep uitziet. Ook het "waargebeurde" wordt nogal dik aangezet, en dat in het donker geen zaklamp wordt gebruikt maar dat ze in plaats daarvan zo af en toe flitsen komt ook vreselijk nep over. Zonder al die onzin had het beter gesmaakt. Half puntje aftrek daarvoor en dan kom ik uit op 2*.

Ik vraag ik me alleen af of ze ooit de opnames van de geheime Apollo 19-vlucht zullen vinden...

avatar van n00r
Redelijk

Het positieve aan de film vond ik juist dat je onduidelijke beelden had wat overigens logisch is aangezien het verhaal zich niet afspeelt in 2012. Ik zat er wel een beetje mee dat het een korte speelduur had en dan werd het vaak rommelig. Dit had heel goed kunnen zijn maar nu moet ik het houden op een zesje.

6/10

avatar van john mcclane 2
Stond al jaren op mijn lijstje .
Maar vraag me nu af waarom .
Niet verassend ,,wat eentonig .
De korte speelduur was terecht .
Niet echt een voldoende waard .
Alhoewel ik found footage vaak erg leuk vind .

avatar van Petina
Decec schreef:

Een waargebeurd verhaal...

Meen je dit serieus????

avatar van Decec
Ja staat ook tekst op en ook via film eerste tekst ook vermeld...

avatar van wendyvortex
De "found footage" is bij deze Maan-missie nog wel te doen. Uitwerking had wat spannender gemogen. Beetje net-niet, maar ook weer niet heel veel slechter dan die Gravity-film. Leuk voor een keertje tussendoor en als je er ook nog 10 minuten aftiteling afhaalt ben je in 76 minuten klaar.

Redelijke "found footage" film.
Persoonlijk ben ik echt uitgekeken op dit genre maar omdat dit in een oude documentaire achtig stijl gefilmd is toch de kans gegeven.
De opbouw duurt voor de vrij korte film nog wel wat lang. Maar uiteindelijk werd het toch een beetje spannend. Op zich een filmpje voor zo tussendoor. Maar mocht je niet van bewegend beeld houden (dit gebeurt nogal) dan zou ik hem overslaan.

avatar van Kondoro0614
“We're aware of your condition, and we've made a decision. We can't bring you home.”

Ik ben zelf erg geïnteresseerd in alles wat met de ruimte te maken heeft, uren afstruinen op het web voor informatie en constant nieuwe dingen leren vind ik altijd erg leuk om te doen. Maar ook de ruimtevluchten volgen doe ik graag (zoals laatst de luchtvaart vlucht van ‘SpaceX’) en blijft indrukwekkend. Ook de films met dit soort thema’s kennen automatisch al mijn interesse. Zo staat er ook een soort gelijke film in mijn ‘top 10’ van mijn films en vind ik het altijd erg leuk te kijken maar, soms zijn de film ook niet interessant of erg spanningsloos. En dat is precies wat ‘Apollo 18’ wist te leveren, een spanningsloze film met vooral een saai verhaal en erg slappe horror.

De film begint voor mij al met een lachertje, het zogenaamde ‘waargebeurde’ verhaal is natuurlijk niet waar, althans ik kan er vrij weinig over vinden, en daardoor word voor mij de interesse altijd al een stuk minder. Dan ook de vooral best saaie setting en de houterige acteurs weten niet te vermaken, de maanverkenning en de ontdekking van de Russen vond ik nog best leuk om te zien maar daaromheen is het vooral saai, met erg saaie horror vooral die ook geen sfeer wist te bieden.

Dus nee, ‘Apollo 18’ was een drama om te zien en zelfs voor de tijdsduur nog langdradig. De film is helaas niet geslaagd wat ik zelf wel jammer vind, had er wel wat meer van verwacht.