
Bai Ga Jai (1981)
Alternatieve titels: The Prodigal Son | Pull No Punches | 敗家仔 | 败家仔
Hongkong
Actie / Komedie
104 minuten
geregisseerd door Sammo Kam-Bo Hung
met Sammo Kam-Bo Hung, Biao Yuen en Ching-Ying Lam
Leung Chang, een jonge kung fu-vechter, gelooft dat hij de kampioen van Canton is, want alle gevechten heeft hij gewonnen. Maar wat hij niet weet, is dat zijn vader er voor gezorgd heeft dat hij al zijn gevechten gewonnen heeft. Maar dan verliest hij toch een gevecht en komt hij er achter wat zijn vader gedaan heeft. Dan besluit Leung Chang een kung fu-leraar te zoeken, die hem wil trainen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=cmlydkTGtOw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
1 ster
Het stukje waar ze ruzie hadden, maar ze deden het non verbaal en dat de meester van Leung Chang zo zijn gewaad omhoog deed is onbetaalbaar. Ook sprak die broer met een leuk accentje en een paar grappige woordspelletjes.
http://uk.youtube.com/watch?v=YJFKcEtAAuU
Dat gevecht met 2 sifu’s, één in het geel, de ander in een grijze pak is één van de mooie gevechten in Prodigal Son imo (bij 1:04 & 1:39). Ik denk overigens ook dat dit de beste Wing Chun film verkrijgbaar is, of weet jij nog een betere dan?

Maar dit is inderdaad een vet filmpje die bij herziening waarschijnlijk wel een halfje omhoog gaat. Pas ook Warriors Two herzien en verhoogd. Is dat ook Wing Chun?
Wei, de gevechten hier vind ik persoonlijk toch wel een stuk intenser en realistischer ogen dan de meeste andere kung fu filmpjes die ik tot nu toe heb gezien. Yuan Biao mixt veel acrobatische sprongen in zijn films, maar veel gevechten werden hier ook gedaan door zijn Sifu als ik me niet vergis. Yuen Biao deed alleen het laatste gevecht en misschien nog wat kleintjes, maar iig waren de gevechten wel intensief.
http://uk.youtube.com/watch?v=YJFKcEtAAuU
Dat gevecht met 2 sifu’s, één in het geel, de ander in een grijze pak is één van de mooie gevechten in Prodigal Son imo (bij 1:04 & 1:39). Ik denk overigens ook dat dit de beste Wing Chun film verkrijgbaar is, of weet jij nog een betere dan?
Nee helaas, welke vechtstijlen worden gebruikt in welke films blijven me eerlijk gezegd ook nooit zo bij..Was Warriors Two geen Wing Chun film? Die vond ik wel beter dan deze.
Er zitten inderdaad wel goede gevechten in de film, maar niet zo heel erg veel toch? Yuan Biao speelt een personage in training en zijn personage kan er gewoon nog niet zo veel van.. Ik vind al die trainingen dan een beetje saai worden...

Warriors Two heb ik nog niet gezien, maar 't lijkt mij wel een goede Kung Fu flick. Ik heb overigens geen idee of het vooral Wing Chun is, maar waarschijnlijk zitten er wel wat elementen erin. Wing Chun is volgens mij veel met je handen blokken en tegelijkertijd counteren met diezelfde slag: hierdoor word je getraind om de slagen van je tegenstander te anticiperen. En dus is het altijd wel een goede basis, wil je gaan mixen met een ander vechtsport. Bruce Lee deed eerst ook aan Wing Chun. Ip man was zijn sifu en hij staat welbekend als een van de grootste meesters wat betreft Wing Chun.
Ip Man, een semi-biografische film, komt dit jaar nog uit. Wilson Yip die SPL heeft geregisseerd, Donnie Yen die erin speelt met nog vele andere MA acteurs die ik niet ken. Oi, dit wordt hopelijk wel een leuke MA film

Wei: Ik kan me eigenlijk niet zo goed herinneren hoeveel gevechten deze film heeft, maar ik zie liever goede gevechten in mindere mate dan een hoop snel achter elkaar geproduceerde wannabe gevechten. Wat "The Prodigal Son" mij aanbood in verhouding was genoeg





Prodigal Son is trouwens weer zo'n typische kung fu film waarin het hoofdpersonage zijn vechtstijl aanpast om te winnen. Dat vind ik meestal leuker dan wat roekeloos gebeuk. Ben het wel met Wei eens dat het aantal fightscenes wat tegenvalt.
Andersom kan trouwens ook. Ben ook wel eens kung fu/swordplay films tegengekomen met te veel vechtscenes. Dan verliest 't wat impact.

Flashpoint was volgens mij ook een film met weinig gevechten, maar toch was het eind gevecht zo verbluffend dat 't gelijk de film goedmaakte waarvoor hij eigenlijk ook diende. Als de sfeer erin zit, de gevechten goed zijn en liefst nog wat (frisse) leuke komedie, dan is de Kung Fu filmpje voor mij meestal wel geslaagd (ook gelieve niet te melodramatisch)

3,5*
Ik ben nu al een goed jaar ofzo bezig met me eens verder te verdiepen in het kung fu genre. Voornamelijk via het complete oeuvre van Jackie Chan waar ik met een kameraad bijna door ben maar ook via onder andere de Shaw Brothers. Deze The Prodigal Son had ik dan ook eens een tijd geleden gekocht omdat ik er van overtuigd was dat het met Jet Li, toch ook wel een icoon in het genre, was. Ik haalde hem gisteren dan ook tussen al de rest van de films van Li uit en kwam tot de conclusie dat die hier eigenlijk bitter weinig mee heeft te maken.
Ik vermoed dan ook dat ik Yuen Biao op de DVD hoes verwarde met Li maar soit, hier zit ook genoeg vermakelijk kung fu acteergeweld in om mijn interesse te wekken. Zeker door de aanwezigheid van zowel Biao en Sammo Hung is the Prodigal Son een film die meer gezien mag worden. Ik heb ondertussen al wel wat films in het genre verorberd, al beschouw ik me nog altijd als een beginneling, maar er zijn maar weinig films waar de humor er zo dik op ligt en dan ook nog eens geslaagd overkomt. Er wordt veel aan smoelentrekkerij gedaan maar het blijft over het algemeen vrij leuk en dat is niet zo vanzelfsprekend als je zou geloven. Qua verhaal is dit eigenlijk ook nog vrij degelijk. Weliswaar een opzet die redelijk standaard aanvoelt maar het blijft de gehele speelduur boeien. Interessante afwisseling ook tussen humoristische momenten en nogal harde scènes zoals de moorden op praktisch het gehele theatergezelschap.
Maar het aspect waarvoor The Prodigal Son toch eens 1x gezien moet worden door een liefhebber van het genre is de uitmuntende vechtchoreografie. Dat is natuurlijk compleet te wijten aan Sammo Hung die hier een heerlijk gemonteerde vechtfilm van weet te maken. Jammer dat hij dit talent later is kwijtgeraakt als ik op The Medaillon en Mr. Nice Guy moet afgaan. Er zitten hier dan ook een paar legendarische scènes in (zoals het gevecht van Leung Yee-Tai wanneer zijn astma opspeelt) die de film de moeite waard maken. Yuen Biao ken ik eigenlijk alleen maar van een handvol films met Jackie Chan maar daar was hij me praktisch altijd positief opgevallen. Deze keer neemt hij de hoofdrol op zich en het gaat hem meer dan goed af. Hij heeft in ieder geval een heerlijke stijl. Datzelfde geldt voor Sammo Hung natuurlijk maar dat was wel te verwachten. Interessante rol ook voor Ching-Ying Lam. Ben hem denk ik nog niet eerder tegen gekomen, hier ziet hij er dan ook vrij raar uit zo zonder wenkbrauwen en dan dat optreden als travestiet, maar het is in ieder geval een geslaagde rol en de wisselwerking met Biao en Hung is geslaagd.
Interessante film die wel eens kans maakt op een verhoging naar 4,5* met een herziening. De choreografie is één van de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen, de humor lag me vrij goed en met de tandem Biao en Hung heb je twee degelijke acteurs. Tel daar ook nog eens onder andere Lam bij en je bent vertrokken voor een geslaagde avond.
4*
De introductie van Sammo Hung zorgt meteen voor de beste scene uit de film. De film, die op dat moment gevoelsmatig wat is ingezakt krijgt hierdoor weer een frisse impuls. Hoewel de hoofdrolspeler ook wel een bepaald charisma heeft, is zo iemand als Hung iemand die je meteen volledig weet in te pakken.
Hopelijk is er nog een film van de regisseur die de geweldig uiteenlopende choreografieën van Lin Shi Rong (1979) weet te overtreffen.
Oude Sammo Hung, volgens de oude formule. Dat wil zeggen een eerste helft die bijna een film op zich is, daarna een dramatische gebeurtenis die alles op z'n kop gezet. Tweede deel richt zich dan vooral op trainingen met een groots eindgevecht als finale. En daarna is het ook meteen gedaan.
Leukste vond ik uiteindelijk nog de introductie van Hung zelf. Lompe komische scenes, maar welgekomen. De gevechten zelf vond ik namelijk een beetje droog en niet echt talrijk genoeg. Wel wat mooi voetenwerk, ook de scene met de brandende vlag mocht er zijn, maar met de Chinese opera als setting en iets teveel plot zit zo halverwege de film er toch al wat sleet op.
Duurt ook eigenlijk iets te lang, had wel een kwartiertje afgekund naar mijn gevoel. Plot van dit soort films is toch altijd hetzelfde, dus daarvoor hoeven ze het allemaal niet te rekken. Biao vind ik ook de minste van het trio Hung - Chan - Biao, laat hij ook hier wel weer merken.
Maar dankzij de humor en een paar knappe gevechten toch wel de moeite. Ondertussen bijna alles van Hung gezien, zeker niet de beste martial arts regisseur, maar heeft toch een fijne oeuvre bij elkaar gewerkt.
3.0*
wel amusement.
Je krijgt wat je kan verwachten van Sammo Hung, al voelt de film best wel weinig geïnspireerd. Gelukkig weten ze achter de schermen hoe ze dit genre moeten maken, zodat het nog wel aangenaam om te zien was. Maar zeker niet de beste uit het repertoire.