Masterminds (1997)

1,93

Actie / Komedie

geregisseerd door Roger Christian
met Patrick Stewart, Vincent Kartheiser en Brenda Fricker

Ozzie is een onruststoker en hij wordt van zijn tuttige school afgestuurd. Als hij op een morgen van zijn ouders dan zijn stiefzusje Melissa naar diezelfde school moet brengen, ontdekt hij dat het hoofd van de beveiliging Rafe Berkley de school gegijzeld heeft en 650 miljoen dollar losgeld eist. Met al zijn creativiteit, grappen en kennis van techniek en computers probeert de jonge Ozzie de gijzelaars vervolgens te slim af te zijn ...

11 BERICHTEN 4 MENINGEN
geplaatst: 3 december 2002, 10:11 uur [permalink]
Tijdje geleden gekeken. Stewart probeert het erg lage niveau van de film op te krikken, maar tevergeefs. Ongeloofelijk slecht verhaal en cast. 1*

geplaatst: 6 juni 2003, 03:04 uur [permalink]
Kinderfilm met een hele slechte script. Wel een paar redelijk amusante momenten.

1.5/5.0

avatar van jimkirk
geplaatst: 19 januari 2004, 10:21 uur [permalink]
Ik vond deze film erg grappig, oke het niet een geweldige film, en het acteren had beter gekund, maar ik vond hem wel amuzant

BlueSword
geplaatst: 7 juni 2006, 18:54 uur [permalink]
kan me herinneren dat ik deze film erg leuk vond, ik stem maar niet want ik weet niet zo veel er meer van, misschien toch maar kijken binnenkort.

avatar van Gang_Star

geplaatst: 9 juni 2006, 15:33 uur [permalink]
kan me nog weinig van deze film herinneren, maar weet wel dat ik hem best wel grappig vond...vooral die scene met patrick stewart aan het einde? geloof ik dat hij met een shirt van manchester united kwam...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 10 juni 2006, 22:48 uur [permalink]
Niet eens zo'n hele beroerde jeugdfilm, in ieder geval niet zo belabberd als de poster doet vermoeden. Film is braaf as hell, alle clichés uit het boekje komen voorbij. Soms was de film verbazingwekkend genoeg een glimlach waard, het is wat dat betreft jammer dat de film zichzelf zo serieus neemt. Dat drama met die moeder aan de walkie-talkie is zum Kotsen. Ook passeren er iets teveel Home Alone-taferelen de revue en de synchronisatie van het beeld en geluid was geregeld om te huilen. Hoofdrolspeler Kartheiser is flink irritant, maar een paar bijrollen waren best aardig, zoals Callum Keith Rennie. Maar het hoogtepunt is Patrick Stewart in een geinige schurkenrol. Mag hij vaker doen.

2 sterren.

geplaatst: 24 juni 2006, 02:43 uur [permalink]
geinig filmpje

avatar van otherfool
geplaatst: 9 juli 2006, 01:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'We got a Die Hard situation here, people!'

Weer zo'n hilarische hacking-film; het Pentagon wordt weer zomaar geïnfiltreerd door onze jonge held en pa-lief weet zonder problemen de files van de bad guys te hacken; heerlijk!Helemaal bizar wordt het met de hier eerder genoemde 'United! United!' scene van Stewart, wat zal die man zich achteraf schamen...

Maar eigenlijk toch wel grappige onzin, 2,5* van mijn kant.

avatar van Flipman
geplaatst: 29 september 2007, 20:29 uur [permalink]
Damn, wat doet Patrick Stewart hier denken aan Big Brother 🙂! De film was echter niet mijn ding. Hoe dat joch moest proberen weg te komen om verbinding te krijgen sloeg echt helemaal nergens op. Verder is het een vrij voorspelbare film, nog wel redelijk vermakelijk. Toch niet hoger dan tweewaardig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 20 oktober 2008, 00:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke tiener-actiefilm die doet denken aan Die Hard meets Home Alone. De figuren zijn niet echt uitgediept, maar wat had je verwacht bij zo'n film. Het enige wat de film wel trekt zijn de actie-elementen (explosies) en de home alone-taferelen wanneer Ozzie het de bende van Patrick Stewart het vuur aan de schenen legt. Al zijn die net van een minder slapstickniveau en gaan richting Die Hard. Alleen is dat niet voldoende om de boel op het zelfde niveau als Die Hard te trekken. Het blijft ongeloofwaardig dat zo'n kind op de jaren dat hij er school liep heel het gebouw kent zoals dat nu het geval is. En dan er bovenop nog een computerspecialist is, die toevallig overal (denk aan werkmateriaal of gevaarlijke spullen) het nodige vindt om zo niet alleen een pc-specialist te zijn, maar ook electricien, loodgieter en blijkbaar ook wandelend gps-systeem door alle kleine gangen. Gelukkig zijn de 'ongelukjes' leuk genoeg om er van te genieten, maar meer is het ook niet.

Weer valt op bij deze film dat al dat pc-gedoe in oudere films hopeloos verouderd is. Knipoog ook in het begin van de film als de vader kwaad wordt wanneer hij z'n zoon betrapt op het illegaal downloaden van een film. Tegenwoordig zou ofwel, die vader niet eens weten wat z'n kind op de pc doet, ofwel er geen kwaad in gezien hebben. En het zou zeker niet uitgebreid in een film aan bod komen. Niet dat het goed te keuren is, maar het typeert wel aan de tijdsgeest.

Verder moet je geen hoogstaand niveau verwachten. Acteerwerk valt nog wel mee en is dan ook gericht op een kinderfilm. Het verhaal verveelt niet, al is het ook honderd keer verteld. En regie en effects zijn ook niet van een originele invalshoek.

Conclusie is dat deze film eigenlijk wel een familiefilm is met wat actie en humor, gezellig om met z'n allen op een avondje of zondagmiddag te zien. Maar geen klassieker of topfilm voor absolute filmliefhebbers. Wat je te zien krijgt is uitsluitend entertainend bedoeld en in tal van andere films al eens (beter) gedaan. Maar alle dagen restaurant gaat ook vervelen zeker? 🙂

avatar van Legan
geplaatst: 20 januari 2009, 06:17 uur [permalink]
Een matige en erg brave jeugdfilm met een dun verhaal en volgepropt met clichés. Erg voorspelbaar met als enige uitschieter natuurlijk Patrick Stewart. Kartheiser is zwaar irriterend en de meeste personen nemen hun rol en de film veels te serieus.

Mag gerust in de floplijst.