Blitz (2011)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Elliott Lester
met Jason Statham, Paddy Considine en Aidan Gillen

Detective Sergeant Brant (Jason Statham) staat voor hete vuren nadat hij zich heeft misdragen tegenover de politie psychiater. Inspecteur Roberts' vrouw is omgekomen bij een gruwelijk auto-ongeluk en detective Falls probeert haar draai nog te vinden als enige zwarte vrouwelijke detective. Maar wanneer een seriemoordenaar genaamd de "blitz" het op agenten gemunt heeft maakt dit het er voor de drie niet gemakkelijker op.

230 BERICHTEN 50 MENINGEN
geplaatst: 7 oktober 2014, 00:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vlotjes.

Echt hoogstaand is het allemaal niet, de meeste van die Statham films trouwens niet, maar vlot en vermakelijk is het meestal wel. Een beetje extra Britse input doet dit actiefilmpje goed. Gillen speelt een geweldige bad guy en Considine is ook een leuke toevoeging.

Verder een toffe soundtrack, visueel had het alleen wel ietsje meer mogen zijn. Afwikkeling van het verhaaltje is verder ook iets te simpel, ergens had ik ook gehoopt dat Lester wat meer durf had durven tonen door de film te laten eindingen bij het buitengaan van Blitz, maar je kan maar best niet teveel verwachten als het op dit soort simpel genrewerk aankomt.

Basic maar vermakelijk. Paar kleine toetsjes die deze film net dat ietsje meer geven, maar wie echt een klasse hoger wil gaat gewoon een film als Filth kijken. Dit blijft toch vooral een doordeweeks Statham vehikel, maar dan wel eentje onder de betere filler.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 30 oktober 2014, 12:34 uur [permalink]
Gemiddeld.

Blitz is wat minder domme actie pur sang, en daar knelt wat het schoentje, want het motief van de Blitz wordt wat simpel afgerafeld en verdere slachtoffers zijn ook maar nummertjes op de lijst. Een Stathamfilm dus, zonder de domme actie maar met een dom plotje en helaas eveneens zonder spanningsboog.

Jason Statham zelf past in dit soort Britse producties misschien wel beter dan in de Amerikaanse tegenhangers. Alles is wat vuiler, of zo, en dat past hem wel.
Verder is Paddy Considine een aangename sidekick en de doorgaans wat irritante Aiden Gillen zet een erg geslaagde slechterik neer.

De speelduur is verder vrij kort - het tempo ligt gelukkig vrij hoog en af en toe kan Statham iemand een mep geven. Meer verwacht ik niet van zijn films, en ook al is het allemaal weinig meer dan doorsnee, is het middelmaat die ik wel weet te behappen.

avatar van hutsekluts
geplaatst: 27 december 2014, 16:04 uur [permalink]
Inspiratieloos clichématig recht-toe-recht-aan filmpje.

avatar van Insignificance
geplaatst: 21 januari 2015, 18:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Meer filler dan thriller, actie of wat dan ook. Verhaaltje is uiteraard zo plat als een dubbeltje en Lester is ook niet een regisseur die er ergens een slinger aan weet te geven. Statham mag er al met al maar twee keer echt op los rammen en het begin is er eentje van. Hurling, a cross between hockey and murder. En zo heeft het wel meer pogingen tot vaak sarcastische humor.

Met een sappige Britse tongval, Statham die overal steeds hapjes en drankjes snaait, terwijl Gillen best een aardige cop killer neerzet. Smerig ventje. Sowieso een aardige cast voor iets als dit, zo is die bange wezel best een redelijke toevoeging. Dat geldt minder voor het meisje, waar op weg naar wat de finale moet zijn, dan ook nog eens het plotje komt brommen.

Minste onderdeel van een filmpje dat verder grotendeels in z'n vooruit staat en hier en daar met harde taferelen voor opschudding zorgt. Dat met die stoeprand. Dan gaan de gedachten even terug naar een andere film. Enfin, groots is het niet, zo'n achtervolging te voet mag ook wel wat spectaculairder, maar het kan er allemaal mee door voor zolang het duurt. Redelijk.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 6 februari 2015, 18:35 uur [permalink]
J. S.

Dun verhaal, aardige actiescènes & acceptabel acteerwerk.

Over het geheel niet echt bijzonder te noemen dus, een
herziening zal er voor mij dan ook niet snel inzitten.

Tweeënhalve ster van mijn kant voor Blitz (2011).

geplaatst: 2 mei 2015, 23:46 uur [permalink]
Een behoorlijke toffe actiefilm, want dit is geen thriller natuurlijk, wat er wel wordt beweerd; het heeft een dun verhaaltje, daarom geef ik het ook net een voldoende!!

avatar van goongumpa
geplaatst: 12 juli 2015, 19:17 uur [permalink]
Verrassend leuk politiefilmpje met goede vaart en mooie cinematografie.

avatar van Mike 1984
geplaatst: 30 juli 2015, 02:47 uur [permalink]
Het begin beloofde een spektakelfilm te zijn, maar na verloop van tijd vond het een saaie bedoening. Weinig actie, weinig suspense...

avatar van Rowinos
geplaatst: 18 januari 2016, 22:49 uur [permalink]
Een film vol met fouten en onwaarschijnlijkheden in het al losse verhaal. Leuk om te kijken met het verstand op nul als je van Statham houdt. Verder aardig camerawerk en goede soundtrack. 2,5*

avatar van des1

geplaatst: 5 april 2016, 13:24 uur [permalink]
Oh god, alweer een seriemoordenaar.... Wanneer is dat een keer afgelopen? Ooit zo'n beetje salonfähig geworden met Silence Of The Lambs... struikel je er bijkans tegenwoordig over. Je zou bijna willen dat zo'n sujet afrekent met al die matig creatieve scenaristen.

avatar van panax
geplaatst: 11 april 2016, 22:23 uur [permalink]
spannende aktiefilm,real british !!
met een twist
best wel een wegkijker
leuke rollen!!

avatar van leatherhead
geplaatst: 8 mei 2016, 19:29 uur [permalink]
Filmpje dat teert op een selectie leuke acteurs. Statham speelt zijn rol weer eens, maar dat doet immer met genoeg schwung, Considine is sterk, en de bad-guy mag lekker schmieren. Het verhaal is een serieuze eenheidsworst waar maar weinig durf bij komt kijken, maar dankzij het vlotte stijltje verveelt het niet. Enkel het zijplotje met Falls ervoer ik als totaal overbodig.

Typisch 2,5* filmpje. Amusant, maar binnen de lijntjes.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 20 augustus 2016, 15:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Blitz

Ik ben een tijd geleden blijkbaar erg fan geweest van deze productie maar bij deze herziening zijn me toch een paar irritaties op komen waaien waarvan ik nou ook weer niet bepaald stond te springen. Ik heb Blitz aangezet voor mijn drie jarig bestaan op MovieMeter. Voor mijn volgers die weten denk ik, hoop ik, wel dat ik een enorme Jason Statham fan ben. Buiten de standaard Hollywood-producties om die ik graag zie, vind ik Jason toch wel 1 van de fijnere acteurs uit dat gebied, ik zeg niet dat hij de beste is maar, ik kijk graag naar zijn films. Ik ben er wat dat betreft wel fan van.

Ik vond het verhaal wel slappe hap. We beginnen lekker, Statham ramt zomaar even drie jongens neer. Later blijkt het zo te zijn dat hij dit vaker doet. Er is een rouw status aan gestrikt want de vrouw van een bepaalde inspecteur is dood gegaan. Nadat deze scenes voorbij zijn word al gauw de eerste politie-agente in haar nek geschoten. Daarop volgt niet even later een jonge agent in zijn auto. Aidan Gillen blijkt de misdadiger te zijn ook wel Weiss in de film. Brant zit hem op de hielen en naar wat kat en muis spellen krijgen ze hem toch te pakken .

Ik moet zeggen dat de actiescènes veel belovend zijn, hoe ik Statham ken. Die zijn ook erg sterk in deze film en voornamelijk ook erg vermakelijk. Ik heb me niet verveeld onder het kijken van Blitz, maar echt speciaal is hij ook niet. Dus ik verlaag wel mijn rating.

Ik heb trouwens nog ooit een gehoord, waar weet ik niet meer en door wie ook niet maar, politie agenten en agentes laagste klasse hebben geen geweer opzak. Als jij dan een politie ambtenaar neer schiet dan krijg je de hoogste straf die er gegeven kan worden daar. Dan vinden ze jou het zwakste op de aardbol want je schiet iemand dood die zich niet kon verdedigen. Je ziet ook altijd 'speciale' units naar dingen afkomen zoals een terroristische aanslag of een schiet partij, of een arrestatie met mogelijk een gewapend persoon. Ik vond het best wel interessant om te weten maar, of dat helemaal klopt durf ik niet te zeggen.

avatar van FunkStarr
geplaatst: 4 oktober 2016, 08:56 uur [permalink]
Heerlijk filmpje, soms lekker grof en hard en het Engelse sfeertje is volop aanwezig. Intro start al lekker met een vette drum n bass beat eronder. Geweldige badguy en ook de andere rollen worden goed gespeeld. Statham op automatische piloot maar dan nog is het redelijk genieten.

avatar van FunkStarr
geplaatst: 5 oktober 2016, 21:07 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Een beetje extra Britse input doet dit actiefilmpje goed. Gillen speelt een geweldige bad guy en Considine is ook een leuke toevoeging. Verder een toffe soundtrack, visueel had het alleen wel ietsje meer mogen zijn.

Helemaal mee eens. Best wel een laag gemiddelde trouwens (had hem toch wel dik boven de 3 verwacht), dit vind ik toch wel één van de betere Statham films. Heb nu zo'n beetje bijna alles, op twee na, wel gezien van de beste man. Ik begrijp het commentaar op deze film dan ook niet zo. Verhaal is redelijk basic maar wat maakt dat uit in een actiethriller met Statham? Ik heb me er niet aan gestoord en vond de film zelfs bij vlagen redelijk spannend omdat er gewoon goed geacteerd wordt en het hele sfeertje beviel me ook prima.

geplaatst: 9 oktober 2016, 14:15 uur [permalink]
Vrij oppervlakkig verhaal wat goed wordt uitgewerkt.
De cast doet het behoorlijk, al vond ik Statham een beetje geforceerd.
Al met al kijkt het lekker weg , een prima tussendoortje

geplaatst: 13 januari, 22:21 uur [permalink]
Onvervalste Stratham-actiefilm : simpel en voorspelbaar verhaal, al whisky zuipend en kettingrokend achter een zo goed als ongrijpbare dader die flikken dood achterna. Aiden Gillen uit Game of Thrones is geweldig als een Johnny Rotten Blitz en Zawe Ashton verrassend een bloedmooie openbaring. Vreemd dat dit een thriller wordt genoemd. 2,5*

geplaatst: 14 januari, 22:29 uur [permalink]
vlotte film met een overtuigende statham,flinke portie actie en goed voor mijn doos popcorn.........

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 23 januari, 01:03 uur [permalink]
Afgelegd na een tijd. Ik zie normaal dit soort films wel graag door de aanwezigheid van ene Jason Statham, maar dit was te vulgair Brits, te donker en ook te veel gericht op de politie, en trok me om die redenen niet aan. Enkel Statham was dus niet genoeg, en ik ben dan maar gestopt want het boeide me niet.

avatar van Banjo
geplaatst: 8 februari, 01:21 uur [permalink]
Een matig filmpje hoor..
Wat ik nog wel leuk vond waren de karakters.
Die deden nog wel hun best.

met de hakken over de sloot 3 sterren.