10 Things I Hate about You (1999)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Gil Junger
met Heath Ledger, Julia Stiles en Joseph Gordon-Levitt

De mooie en populaire Bianca Stratford zit met een dilemma: een familie-regel verbiedt haar om uit te gaan voordat haar onpopulaire oudere zuster Kat hetzelfde doet. In een poging om Bianca voor zich te winnen probeert een jongen om Kat te koppelen aan Patrick Verona, die net als Kat een rebel is, en daardoor misschien haar hart wel weet te veroveren.

Hij blijft charmant. Wat een heerlijke 90s sfeer en een leuke cast. Een half puntje hoger voor aangewakkerde nostalgie.

avatar van Marvinleeaday
Leuke, grappige feelgood romkom.

avatar van Tommy De Vito
Gelukkig komt deze film niet vaak op t.v....

avatar van Timothyvdmeer
komt idd vaak op tv maar blijft een heerlijke film die makkelijk wegkijkt.

Tienerkomedie stuk inhoudelijker dan de "American Pie"-reeks en met uitstekend acterende jongeren.
Maar is het nu zo dat de Amerikaanse jeugd er zo een rechtstreeks, ongezouten vulgair taaltje op na houdt, terwijl het eindelijk doorgaans ijdeltuitende, naïevelingen zijn ?

ramonbrenda
hele leuke film 3,5 ster waard

avatar van NYSe
Leuk gegeven, zo'n 20ste eeuwse Taming of the Shrew. Snedige teksten, vaak goed gevonden grappen en een ongelooflijk coole Heath Ledger maken de film op momenten zeker het kijken waard.

Jammer is het wel dat naast Ledger geen van de acteurs echt naar behoren presteert. Hierdoor gaat er veel timing verloren, en dat is op meerdere momenten funest voor de humor.
Ook teleurstellend is de volledig uit de lucht vallende transformatie van Verona: het ene moment een ongeïnteresseerde nihilist, het andere plotseling de gevoelige romanticus. Het maakt het geheel allemaal weinig geloofwaardig.

Desalniettemin een charmant filmpje, helaas met weinig herkijkwaarde.

avatar van mjk87
Ik wist mij uit een ver verleden - ergens vierde klas middelbare school zal het zijn geweest- te herinneren deze film nog wel heel aardig te vinden. Nu jaren later heb ik de film weer eens gezien en wat een fijne verrassing nog wel, door twee elementen vooral: humor en charme.

Nu is dit een romcom in de eerste plaats (ook high school trouwens, maar coming of age is het zeker niet) en die verhaalopbouw wordt keurig gevolgd. Dat is ook mijn enige echte kritiekpunt. Dat het op het eind allemaal pais en vree is, dat vind ik niet zo spannend, zolang dat maar past in de film (altijd dus). Maar waarom allemaal van die omwegen met hoogte- en dieptepunten? Waarom niet één rechte lijn met op het eind de climax als dat toch het eindpunt is? Ik word daar een beetje moe van en eigenlijk irriteert dat gewoon.

Maar goed, in tegenstelling tot romcoms met dertigers en high school films met verre twintigers nu een frisse heel jonge cast die gewoon echt straalt. Dat het cliché op cliché is maakt minder uit, net als dat de plot in feite nergens op slaat, zo charmant is het allemaal. Daarnaast is vooral Ledger echt een genot met zijn uitstraling en toch behoorlijk wat diepgang er nog achter. Ook Stiles is op dreef die vooral leuk eruit ziet als ze boos kijkt. Ook de andere acteurs zijn op dreef, al is het jonge stelletje het minst uitgesproken maar Gordon-Levitt als zulk een jong broekie is wel geinig om te zien. Daarnaast is de humor vaak raak. Soms o zo flauw, maar altijd goed getimed en dus leuk. Daarmee is overigens vooral pa Stratford echt fantastisch.

Verder een aantal prettige scènes met onder meer een dansje op muziek van Biggie Smalls, dat shot met vliegende blaadjes in slow-motion, dat mooie trackingshot bij het concert en gewoon de hele look waar het altijd mooi weer is en de gazonnetjes perfect gemaaid en waar gewoon een heel fijne zomerse speelse sfeer hangt, ook op de school die echt aanvoelt en niet enkel bevolkt lijkt door acteurs voor deze ene film. 4,0*.

avatar van IH88
Heerlijke tienerkomedie die lekker wegkijkt. Goede acteurs en een vlot verhaal.

avatar van IH88
"What is it with this chick? She have beer-flavored nipples?"

10 Things I Hate About You is een meer dan vermakelijke tienerkomedie die een origineel verhaal heeft en sterke acteerprestaties van een jonge cast met aardig wat bekende namen. Het is leuk om een jonge Heath Ledger te zien en hij laat hier al zien oneindig veel charisma te bezitten. Ook Joseph Gordon-Levitt en Julia Stiles zijn uitstekend en Ledger en Stiles hebben een heerlijke chemie en samen hebben ze een aantal geweldige scènes.

Sowieso heeft de film een aanstekelijke vibe met grappige dialogen, frisse acteurs en actrices die sterk acteren en een sterke regie van Gil Junger. Het verhaal rond de zussen Bianca en Kat (Larisa Oleynik en Stiles) die van hun bezorgde vader niet mogen daten is aardig gevonden en levert leuke scènes op. In ieder geval mag Bianca niet daten zolang Kat dat ook niet doet. En dat is een probleem want Kat is nogal een einzelgänger en aan mannelijke aandacht heeft vooral Bianca geen gebrek. Cameron (Levitt) en Patrick (Ledger) proberen uiteindelijk de harten van de zussen te veroveren en hoe dit afloopt is geen verrassing maar de weg daar naartoe is erg vermakelijk en origineel. De film heeft ook een aardige soundtrack met veel emo rock en vergelijkbare muziek. 10 Things I Hate About You is een aanstekelijke en hartverwarmende tienerkomedie die met gemak boven de grijze middelmaat uitkomt.

Leuke romantische film. Fijne sfeer. Goede acteurs, ook al had ik wel liever een andere actrice gezien voor de rol van Kat. Leuke film voor een vrijdagavond met vriendinnen ofzo.

avatar van Fonzzz002
10 Things I Hate About You is een romantische komedie uit 1999 met Julia Stiles, Heath Ledger, Joseph Gordon-Levitt en Larisa Oleynik in de hoofdrol. 10 Things I Hate About You gaat over een jonge meid die niet naar een feest mag tenzij haar zus, een figuur die liever alleen is, ook gaat. Wat volgt is een plan om haar zus te koppelen.

10 Things I Hate About You lijkt op het eerste gezicht een heel absurd concept te hebben, maar de film weet dit concept op een wijze uit te werken waardoor het geloofwaardig gaat voelen. De personages zijn ieder sterk uitgewerkt, goed geacteerd, bevatten herkenbaarheid en de wijze hoe ze reageren op wat er gebeurd voelt logisch. Ik merkte rond de serieuzere kanten van het verhaal mee te kunnen leven met de personages en, op gegeven moment, begon ik de personages zo leuk te vinden dat ik hun alle goeie momenten van harte gunde. Wat de romantiek kant betreft weet 10 Things I Hate About You, in dat opzicht, zich van een goeie kant te laten zien. Maar 10 Things I Hate About You is een komedie en dit is waar de film ook sterk in zijn schoenen staat. Ik heb door de gehele film hard kunnen lachen. Ik heb weleens tienerkomedies gezien die de focus van de grappen enkel leken te leggen op schelden, seks of drugs zonder deze op een slimme wijze in een grap te verwerken. 10 Things I Hate About You weet deze elementen ieder op een slimme wijze uit te werken waardoor ze niet voorspelbaar werden, en ze paste perfect bij het karakter personages die de grappen maakte.

Wat me minder beviel aan de film is dat bepaalde verhaalelementen te vaak zijn gebruikt in andere komedies. Er waren bepaalde scenes waarin je precies kon zeggen wat er qua verhaal ging gebeuren en wat er de scenes erna ging gebeuren. Ze waren niet slordig onderbouwd, het voelde als een logische opeenvolging van gebeurtenissen, maar het was een opeenvolging van gebeurtenissen die simpelweg te vaak is gebruikt in andere films waardoor ze me minder interesseerde. Los daarvan waren er geen kanten van de film die mij niet bevielen.

Ik had niet verwacht zoveel plezier uit de film te halen geziene het de indruk wekte een flauwe wegkijk romcom te zijn, maar voor een film uit het romantische komedie genre weet het op ieder gebied wat goeds te bieden: de acteurs zijn goed, sterk script, veel humor en personages waar je om geeft. Elementen van het verhaal zijn vaak gebruikt in andere films waardoor ze minder sterk zijn, maar de film weet zich vooralsnog prima te redden.

4/4,5*

avatar van DVD-T
Jeetje, dit is echt een tijdcapsule. Wat is dit heel erg 90's zeg. De kleding, de muziekkeuzes, het type humor

Neemt niet weg dat het wel een erg leuke, charmante film is die ondanks dat het niet cliché wil zijn toch uiteindelijk die kant opgaat. En zeker aan het einde. De film bevat erg leuke, vlotte dialogen, leuke scenes, een heerlijk sfeertje en de fun druipt er vanaf. Verder krijgen we best leuke muziek te horen en heeft de cast er duidelijk veel plezier in.

Ja, het kijkt allemaal erg lekker weg.

hele leuke film.heb me altijd super vermaakt.in het zelfde jaar had je ook she's al that super leuk ook,maar vond deze altijd nog leuker.heb de film ook wel tig keren gezien,maar blijf hem super vinden.

Wou de film vooral eens zien omdat Heath Ledger er in mee speelt.
Maar voor mij is dit een tegenvaller.
Dit is echt een tienerfilm, en zegt mij amper iets.
Goede muziek evenwel...

avatar van Flavio
Ik vond het ook tegenvallen, en dat gold al helemaal voor de muziek- brave rock en popliedjes die totaal niet de 90s vibe weten te raken, en het speelt zich nota bene af in Seattle. Ook de humor was te vaak niet raak, het had wel wat scherper gemogen. Maar goed, het blijft een romantische komedie en die blinken doorgaans niet uit in creativiteit. Wel een paar aardige momenten, al moet ik zeggen dat me zo 123 niks te binnen schiet. Misschien dat je deze film gezien moet hebben als tiener om hem op waarde te schatten.

avatar van Black Math
Jaren geleden zag ik grote posters op de Amsterdamse Stadsschouwburg voor de voorstelling "Het Temmen van de Feeks" met Halina Reijn, waarvan ik destijds al afvroeg waar dat over zou gaan. Ik ben zeker geen Shakespeare kenner, vandaar. Het boeide me nu ook niet zo erg dat ik kaarten wilde kopen, en bovendien was ik te lui om die titel te googelen. Maar goed, het blijkt dus dat deze film op dat toneelstuk gebaseerd is.

Dat valt ook wel een beetje terug te zien in elementen als een vader die zijn dochters wel heel erg controleert, en leerlingen die zich aandienen als bijlesleraar om die controle te omzeilen. Voor de rest is dit toch vooral een typische tienerkomedie. Audiovisueel stelt het niet veel voor. Eén aardig shot, namelijk het dwarrelen van de aankondigingsbiljetten in het trappenhuis; muzikaal is de film zelfs rampzalig te noemen. Desondanks een luchtig filmpje dat makkelijk wegkijkt, met dank aan de hoofdrolspelers Stiles and Ledger, die het boeiend weten te houden. Als geheel uiteindelijk toch te mager. 2*.

avatar van Timothyvdmeer
komt elk jaar wel eens op T.V. en het blijft een heerlijk luchtige komedie.

avatar van des1
Ooit opgemerkt hoe zeer Heath Ledger en Joseph Gordon-Levitt op elkaar lijken?

avatar van Apollinisch
"What is it with this chick? She have beer-flavored nipples?"

Voor de derde keer gezien en dit blijft gewoon een geweldige film. Anderhalf uur lang genieten van romantiek, komedie, drama en niet te vergeten het uitstekende acteerwerk van met name Ledger en Stiles. Soms heb je iets met een film, en soms niet. Deze film zorgt iedere keer weer voor een goed gevoel bij mij. Dus 4 sterren is deze film zeker wel waard.