- Home
- Films
- Yi Dai Zong Shi
- Filtered
Yi Dai Zong Shi (2013)
Genre: Actie / Biografie
Speelduur: 130 minuten (Hong Kong versie) / 115 minuten (Nederlandse release)
Alternatieve titels: The Grandmaster / The Grandmasters / 一代宗師
Oorsprong:
Hongkong / China
Geregisseerd door: Kar-Wai Wong
Met onder meer: Tony Leung Chiu-wai, Ziyi Zhang en Chang Chen
IMDb beoordeling: 6,6 (36.621)
Gesproken taal: Kantonees, Japans en Mandarijn
Releasedatum: 9 mei 2013
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Yi Dai Zong Shi
"In Martial Arts there is no right or wrong, only the last man standing."
Vechtsporten werden steeds populairder in de jaren 30, en daarom willen steeds meer mensen deze aanleren via professionele vechters in Zuid-China. Sommige ervaren meesters hebben de gewoonte om het vertrek waar het gevecht plaatsvindt af te sluiten. Niemand mag dan vertrekken tijdens het gevecht. Ip Man is een jonge rijke man die uitermate getalenteerd is in de vechtsport. Hij kiest er echter voor om op de achtergrond te blijven. Dit houdt hem echter niet uit de problemen. Op een dag zit hij gevangen in zo’n gevecht en moet al z’n krachten aanwenden om eruit te raken. De meesters zijn stomverbaasd over z’n kwaliteiten. Onder hen ook Meester Kung en z’n dochter Kung Yi. Deze laatste voelt zich erg aangetrokken tot de nieuwkomer. Ondertussen wordt een belangrijke krijgsheer vermoord door z’n eigen bewaker Yi Xian Tian. Alle meesters in Foshan zweren plechtig Tian te elimineren, koste wat het kost…
Externe links
Acteurs en actrices
Ip Man
Gong Er
Razor
Ding Lianshan
San Jiang Shui
Zhang Yongcheng
Master Gong Yutian
Ma San
Jiang
Uncle Deng
Video's en trailers
Reviews & comments
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Verhaal komt nauwelijks uit de verf en emotioneert nergens. OP één of twee gevechten na vind ik het rommelig gedraaid en gesneden. En wanneer kapt Wong Kar Wai eens met die uitzonderlijk lelijke slow-motion. Een behoorlijk rommeltje dus.
2*
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Deels eens met gotti. Technisch een parel (met name de gevechten), al ben ik zeker geen liefhebber van het gebruik van slow-motion in "gewone" scènes. Ondanks het trage tempo, is het verhaal inderdaad wat rommelig en weet het bij mij maar zelden de goede snaar te raken.
Overigens mijn complimenten aan Tony Leung. Met zijn jongensachtige charme levert hij de beste acteerprestatie.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Wong Kar Wai komt een paar jaar na Ip Man met The Grandmaster, een film die hetzelfde personage als middelpunt heeft. The Grandmaster draait echter meer om de vete en liefde tussen twee families, waar Wong Kar Wai op zijn geheel eigen manier invulling aan geeft.
De actieliefhebbers zullen misschien enigszins teleurgesteld worden, als je de vergelijking gaat maken met Lp Man, die meer actie bevat. Wong levert echter een geweldig sfeervolle film af, die niet zozeer draait om de actie, maar meer om de relatie en emoties tussen twee families. Overigens zien de gevechten en de actie die erin verwerkt zit, er geweldig uit. Het wordt allemaal erg stijlvol in beeld gebracht, met veel gevoel voor detail. De outfits, de waterdruppels en alles wat maar met het gevecht te maken heeft, ziet er fantastisch uit.
Verhaaltechnisch is het allemaal goed te volgen, al oogt het soms ietwat rommelig. Gelukkig is er Tony Leung Chiu Wai, die van Lp Man een charismatische man maakt met zeer veel uitstraling. De scènes met Ziyi Zhang zijn erg goed, omdat ook zij een prima rol neerzet. Samen zorgen ze ervoor, dat de emoties op een mooie en ingetogen wijze op de kijker worden overgebracht.
Wat mij betreft heeft Wong Kar Wai weer een prima film afgeleverd. Liefhebbers van zijn werk zullen in The Grandmaster veel van zijn stijl terugvinden. Ondanks de misschien wat lange tijdsduur heb ik niet veel kunnen ontdekken, dat er niet in thuishoort. The Grandmaster is een visueel plaatje, dat de flair daarvan weet te combineren met een stijlvol verhaal, met prima acteerwerk.
4,0* dik
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Visueel een zeer mooie film maar ik ben van Kar Wai ook niet anders gewend. Het verhaal, tja dat was niet altijd even boeiend. De eerste drie kwartier die bijna geheel bestond uit gevechten ervoer ik zelfs als behoorlijk 'boring', ik dacht dat als we dat de hele film te zien krijgen kan ik de film maar beter voor gezien houden want dit heb ik allemaal al te vaak gezien. Gelukkig werd het op het moment dat de Japanners hun opwachting maakten een stuk interessanter. De beelden werden bovendien steeds mooier, vooral die beelden van die optocht in de sneeuw sprongen er uit en niet te vergeten het gevecht tussen Kunk Yi en Tian met de vertrekkende trein op de achtergrond. Naar het einde toe werd het allemaal weer wat minder, mede ook door te veel dialoog.
Eindconclusie is dat deze film het absoluut niet van het verhaal moet hebben maar wel van de visuele pracht. Daarin is Wong Kar Wai een meester. Dat heeft hij in deze film weer eens bewezen. Toch verwacht ik niet dat deze film lang in de filmhuizen zal draaien. Mensen die niet van Chinese vechtfilms houden zullen deze film links laten liggen, mensen die wel van dat soort films houden zullen de zaal na afloop teleurgesteld verlaten want het gaat in deze film niet puur om de actie, maar meer om een stukje Chinese vechtkunst geschiedenis.
3,5*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Kennelijk is er jarenlang aan The Grandmaster gewerkt en is hij nog steeds niet af. De versie die Kar Wai uiteindelijk heeft afgeleverd is de versie die klaar was toen de deadline bereikt was, maar kennelijk moet er nog een veel langere cut komen. Feit is dat de film op sommige plaatsen niet af voelt. Het meest opvallende is dat nog wel met het subplot van "Scheermes", dat bijna losstaat van de hoofdgebeurtenissen en nergens heen gaat. Ook de latere scènes voelen aan alsof er flink in gesneden is.
Het meest opmerkelijke is hoe weinig dit uitmaakt. Op een bepaalde manier ging ik helemaal op in de film. Het is enerzijds een typische Kar Wai, maar tevens is zijn stijl geëvolueerd. Hij gebruikt iets meer verhaal dan voorheen (nog steeds relatief weinig) en zijn cameravoering lijkt nog meer teruggebracht te zijn naar close-ups, terwijl slow-motion ook aan prominentie heeft gewonnen. De kleuren zijn donkerder en minder zwoel. En het helpt allemaal om zowel Kar Wais gebruikelijke melancholie te versterken, maar ook om de actiescènes een eigen karakter te geven.
Ik weet niet hoe deze film gewaardeerd zal worden door de liefhebbers van kung fu, want ondanks dat Kar Wai kennelijk jarenlang vechtstijlen heeft bestudeert krijg je weinig ervan in één shot te zien. In plaats daarvan verkiest hij vaak één beweging of actie per shot. Waar een soortgelijke aanpak door luie regisseurs vaak een gebrek aan choreografie moet verbergen en het vooral desoriënterend werkt monteert Kar Wai het zo dat de gevechten een eigen flow krijgen, zonder dat ruimtelijk inzicht verloren raakt. Het eerste gevecht vond ik zelfs adembenemend, bijna meer een symfonie in regen en waterplassen dan in geweld.
Het zijn de gevechten die voor de beste momenten zorgen in The Grandmaster. De melancholie is ook hier soms weer raak, maar beter uitgewerkt in enkele eerder films van Kar Wai. Misschien dat de 4-uur durende cut, als die er ooit komt, daar nog meer mee doet. Voor nu is het echter een welkome afwisseling in Kar Wais oeuvre en één van de meer unieke vechtfilms die ik al zag.
4*
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Uitzinnig.
Goed op weg om mijn favoriete Wong Kar Wai te worden. Hij heeft de essentie van martial arts hier zo goed te pakken. De combinatie van de moves met de levenswaarden en lessen van de meesters zijn perfect uitgewerkt. Visueel ook, met op de juiste momenten close-ups en slomos. Martial arts zag er nog nooit zo mooi uit.
Mensen die "de volgende Ip Man" film hopen te zien blijven maar beter weg, de working title was ook "The Grandmaster_s_" wat de shift tussen Ip Man, Gong Er en Razor verklaart. Er gaat duidelijk wat verloren in de 130 minuten versie, voor het eerst denk ik dat ik actief hoop dat er van een film nog een langere cut komt. Dat wil wel wat zeggen denk ik.
Visueel onovertroffen. Zhang (Hero) en Feng (Ye Yan) kunnen inpakken, ik zie de komende jaren ook niemand meer in de buurt komen. Gevechten zijn visuele perfectie, maar ook de andere scenes zijn prachtig om aanschouwen. Acteerwerk is geweldig, soundtrack iets minder aanwezig, al eisen de soundeffects wel een grote plek op.
Elegantie is het sleutelwoord van deze film. Kar Wai is een held!
4.5* en een uitgebreide review
james_cameron
-
- 5969 berichten
- 9108 stemmen
Ondanks het onderwerp een typische Wong Kar-Wai film, en daar ligt nu net het probleem. De vele kunstig in beeld gebrachte vechtscenes en lang uitgesponnen, dromerige romantische scenes zijn adembenemend mooi, maar het geheel mist impact en spanning. Vaak had ik ook geen idee waar de film feitelijk over ging, er is amper een touw vast te knopen aan het verhaalverloop. Personages komen en gaan zonder enige indruk achter te laten en ik had vrijwel nergens het gevoel dat er in dramatisch opzicht iets op het spel stond. Ik heb de lange versie van 130 minuten gezien; door het lage tempo voelde dit meer aan als 180 minuten.
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Gemengde gevoelens. Wong wil overduidelijk een episch verhaal vertellen met de grote thema's en en passant de geschiedenis van modern China halverwege de vorige eeuw. Als je dan de helft van de film vol stopt met gevechten en nog een deel met mensen die levenswijsheden prediken, dan blijft er in 130 minuten verdomd weinig tijd over. Verhaaltechnisch schort er behoorlijk wat aan. Fragmentarisch, koel en zakelijk. Hierdoor glij je nooit het verhaal in en laat het meeste je behoorlijk koud. Ook het acteerwerk kon me niet bekoren. Te overdreven allemaal. Nu las ik dat oorspronkelijk de film vier uur moest duren. Dat is wel te zien, maar Wong heeft ervoor gekozen alle thema's te houden en de film flink in te korte. Ja, daar heeft een film normaal gesproken onder te lijden, zo ook deze.
En natuurlijk, de gevechten zelf zien er schitterend uit (net als de hele film). Mooie beelden met fijne vertragingen, veel gevoel voor ritme, sterke choreografie en erg fijne muziek. Leuk ook de verwijzingen naar Leone, met Deborah's Theme en het roken van een opiumpijp. Geen idee wat de bedoeling was, maar het viel wel op. Maar dat alles maakt het nog geen geweldige kijkervaring. 3,0*.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat blijft het toch een exquisiete combinatie, martial arts en visuele mooifilmerij. Zhang is er niets bij maar ondanks de solide basis toch niet helemaal wat ik ervan verwacht had en moet een herziening maar uitkomst bieden.
Ik ben niet de grootste martial arts liefhebber maar kijk er graag naar en de schitterende cinematografie weet de elegantie van de martial arts prima te omvatten. Uiteraard is dat Kar Wai wel toevertrouwd, maar dat martial arts zo dicht bij ballet zou gaan liggen in The Grandmasters had ik ook niet verwacht.
Ik had alleen veel minder narratief verwacht waar style over substance de boventoon zou voeren maar niets is minder waar. Ook de switch tussen meerdere "persoonlijkheden" kwam nogal rauw op het dak. Mijn verwachtingen zorgden dan tijdens het kijken voor wat verwarring. Narratie leek dan ook niet zo samenhangend, al kan dat aan mij gelegen hebben. Dat zie ik wel bij herziening. Genoten, al zorgde dit laatst wel voor een wat verdeelde aandacht.
Mooie Kar Wai, en ben toch stiekem wel benieuwd hoe deze was geweest in samenwerking met Doyle. Visueel verbluffend, en misschien na In The Mood For Love wel Kar Wai's mooiste.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Dan ook (eindelijk) gezien.
Had er graag meer voor gegeven, maar helaas is dit voor mij toch tegenvallend geworden. Martial arts boeit me te weinig, en de vrees die me bekroop in de eerste scene werd toch een beetje waarheid. De actiescenes waren té overgestileerd en aangedikt dat het niet meer werkt. De film ziet er verder echt wel prachtig uit maar het werkt op de een of andere manier allemaal net niet. Te gemaakt mooi ofzo. Ik geniet meer van die typische Wong shots in de wat rustigere scenes. Die zijn ook echt wel om te smullen. Jammer genoeg boeit het verhaal verder niet echt, te rommelig en fragmentarisch verteld, en emotioneel zo aangedikt en sentimenteel dat het soms op je lachspieren ging werken, niet de bedoeling zo lijkt me.
Wel veel beter dan die andere Ip Man film die ik zag, maar voor een film van Wong Kar Wai is dat toch niet genoeg. 3*tje.
J.Ch.
-
- 536 berichten
- 680 stemmen
Het is lang geleden dat ik een film zag die me zo verwarde. Het verhaal vond ik bijzonder moeilijk te volgen, ik begreep niet wanneer er iets chronologisch verteld werd of in flashback, en met name in het begin kon ik de personages niet uit elkaar houden (hoewel dat niemands schuld is, dat heb ik vaker met Chinese films). In veel gevallen zou de film mij dan niets gedaan hebben, maar in het geval van The Grandmaster vind ik het echt jammer. De film ziet er namelijk uitzonderlijk mooi uit. Zowel de gevechten als de cinematografie zijn erg mooi weergegeven. De sfeer had ook iets tragisch en melancholisch dat me erg aansprak en bij vlagen was de soundtrack ook erg mooi. Sommige scènes waren plaatjes; als de hele film van die kwaliteit was geweest had deze hoog gescoord bij mij. Helaas, het verhaal blijft onbestemd heen en weer gaan, met af en toe volstrekt willekeurige scènes ertussen die ik in het geheel niet kan plaatsen. Wat ook al niet meehielp is dat in mijn versie de beschrijvingen tussendoor niet vertaald werden.
Waar ging deze film eigenlijk over? Ik zou het niet kunnen zeggen. Het schijnt over Ip Man te moeten gaan, maar als ik een hoofdpersoon zou moeten aanwijzen, dan is het toch Gong (zo heet ze toch?). Na het gevecht met die kerel die haar vader had vermoord, een bijzonder mooi gevecht trouwens, bij die wel heel erg lange trein, had ik ook het idee dat de film al afgelopen was. Dat bleek dus niet zo, maar hierna volgde geen ontknoping meer.
Heel vreemd, en ook heel jammer. Toch kan ik, vanwege de sfeer, cinematografie, gevechten en muziek, geen lage beoordeling geven.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Eerste kennismaking met Wong Kar-Wai
Ip Man, het is een naam die de voorbije jaren erg veel in films voorkwam met maar liefs 5 films sinds 2008. Het is een naam die ook tot de verbeelding spreekt doordat hij onder andere leraar van Bruce Lee was maar tot mijn grote schande had ik nog geen enkele van die films gezien. De twee Donnie Yen films alsook Ip Man: Zero heb ik hier nochtans nog liggen en ik heb serieus aan het twijfelen geweest om deze films te kijken vooraleer ik aan The Grandmaster begon. Uiteindelijk dan toch niet gedaan wegens tijdgebrek en omdat ik deze graag nog eventueel wou meepakken in een eindejaarslijstje.
Eerste film die ik zie die over Ip Man (Dragon: the Bruce Lee Story niet meegerekend) maar ook mijn eerste film van Wong Kar-Wai. Een regisseur die er een serieuze status op nahoudt dus de verwachtingen waren eerlijk gezegd vrij hoog gespannen. Verwachtingen die trouwens compleet worden waar gemaakt wanneer de film opent met een geweldige vechtscène in de regen (wat is het toch met regen die dit soort scènes zo episch kunnen maken?) onder leiding van Woo-Ping Yuen. Onvoorstelbaar wat die man als action choreographer toch allemaal uit zijn mouw weet te schudden. Met Man of Tai Chi had ik even schrik dat hij het wat was verleerd maar onder Kar-Wai komt zijn kunnen toch wederom ontzettend goed tot zijn recht. De vechtscènes zijn dan ook niet minder dan subliem en behoren tot de mooiste die ik tot nu toe heb gezien.
Het heeft zo'n 10 jaar geduurd eer The Grandmaster het licht zag. Dit was voornamelijk vanwege het perfectionisme van Kar-Wai en ik krijg het gevoel dat hij hier nog altijd niet tevreden mee was. Iets wat duidelijk werd wanneer bleek dat er 3 verschillende versies bestaan (een Chinese release die aftikt op 130 minuten, een release voor het Berlin Film Festival van 123 minuten en de Weinstein cut die zo'n 108 minuten duurt) en waarin elke keer cruciale scènes zijn geschrapt of toegevoegd die in de andere versies niet zitten. De oorspronkelijke versie duurt zo'n 4 uur en het is te hopen dat deze ooit nog eens gereleased zal worden. Ik kan zelf enkel spreken over de 130 minuten versie maar daar voel je effectief aan dat er stukken zijn die niet helemaal afgerond worden, zoals heel het Razor personage. Hierdoor krijgt de film een wat fragmentarisch gevoel en dat kost Kar-Wai toch jammer genoeg een halfje. Zonde eigenlijk want voor de rest wisselt de regisseur af tussen Ip Man, Gong Er en Ma San zonder dat het stoort en dat is voornamelijk te wijten aan het feit dat elk personage even interessant is, Ip Man zelf is verre van de focus van het geheel dus.
Sterke cast ook. Ik ben fan van Tony Leung sinds de Infernal Affairs trilogie en die doet het hier meer dan behoorlijk als Ip Man. Hij beheerst de Wing Chun stijl voldoende om geloofwaardig over te komen, hij heeft dan ook gedurende een heel jaar elke dag gemiddeld 4 uur getraind, maar ik vond Zhang Ziyi als Gong Er misschien zelfs nog net iets beter. Jin Zhang is als Ma San ook indrukwekkend en dit trio zorgt ervoor dat The Grandmaster dan ook naar een hoger niveau wordt getild.
Als eerste kennismaking met zowel Ip Man zelf als Kar-Wai kan dit in ieder geval wel tellen. De combinatie tussen Wong Kar-Wai en Woo-Ping Yuen staat garant voor visuele pracht en het is te hopen dat er dan ook nog eens een cut komt waar alle verhaallijnen tot een mooi geheel komt. Toch één van de beste films van dit jaar.
Dikke 4*
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Mooi met gebreken. De 130 minuten versie gezien. Wellicht dat de Amerikaanse versie iets kordater voor de dag komt, het epos is overduidelijk meer gebaat bij een langere versie. Temeer omdat in de Chinese Cut bepaalde zaken aan de strijkstok blijven hangen. Zo is Chang Chen wat dat betreft de klos, die hangt er maar een beetje bij. Zhang krijgt beduidend meer te doen, zelfs in die mate dat Gong Er bij tijd en wijle Ip Man eigenlijk volledig naar de achtergrond drukt.
Sowieso werkt het niet echt als biopic, want verder kom je niet veel over de man te weten. Al met al lijkt het mij vooral een film die een deel van de geschiedenis van de vechtkunst aan de hand van zijn leven vertelt, waarbij het speerpunt in welke versie en hoe dan ook, wel overeind blijft. Dat zit toch vooral opgesloten in Kar Wai's fluwelen en poëtische stijl die het samen met de Kung Fu en bijbehorende filosofische lessen een melancholisch, haast religieus karakter geven.
Bepaalde segmenten mogen verhalenderwijs dan wel eens sterven in schoonheid, dat laatste voert toch de boventoon. Zoals bij de martial arts waar de focus meer op techniek en gratie (hulde voor het precisie gevecht) ligt dan op impact. De opening in de regen is al ongekend, de decors weelderig en tal van gave slow motions sieren het nog eens extra op. Een of misschien wel het hoogtepunt is de hele sequens op het treinstation waar Gong Er Ma San tegenkomt.
Honey Blossom
-
- 181 berichten
- 922 stemmen
Er gaat zo een prachtige Roman schuil in deze film, om van te janken gewoon.
Her en der waren er losse einden. Veel scene's leken los van elkaar te staan. Prima acteerwerk, vooral de eeuwige schoonheid: Ziyi Zhang. Ip man zelf vond ik continue een enorme rust en zelfbeheersing uitstralen, zoals van een echte Martial-arts master verwacht mag worden.
Het is de Boeddhistische levensfilosofie; de kracht en eer van de Martial Arts, wat zo duidelijk wordt weergeven in deze film. Plak er een roman achter, en ik ben blij!
De vechtscènes die soms in slowmotion, dan weer snel fast forward werden gegeven, werkten voor mij prima. Het leek bijna op een dans soms. Heel mooi. Klassieke benadering. Ik werd wel een beetje moe van de MMA films de laatste tijd.
Solide Seven. Jammer van sommige losse einden. Ik vind dat een verhaal compleet moet verteld worden als het wordt gepresenteerd als: 'The story of the man who trained Bruce Lee.' Maar ja ik heb begrepen dat de directors cut oorspronkelijk 4 uur lang was. Wellicht komt het ooit uit in een extended edition?
3.5*
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een goede actie/biopic/drama film...
Prima verhaal...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...
Uitstekend vechtscène...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit, behalve oude films, helaas...
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
Kung Fu and Beauty.
Wat een geweldige film weer van Wong Kar Wei. Drama werkt erg goed. Neemt je zeker mee in de film. Setting van scenes zijn verbluffend mooi. Waar de film toch zijn meeste punten mee behaald zijn de prachtig gechoreografeerde gevechten. Zowel van de meester op dit gebied, Yuen Woo-ping, als de manier waarop dit geschoten is. De combi tussen de regisseur en de choreograaf werkt erg goed en zorgt voor pure movie magic. Erg toffe sound design ook.
Daarnaast is het ook meer een style over substance film. Visueel is Yi Dai Zong Shi een pareltje in het genre. Elke scene is uniek in gebruik van kleur, gebruik van de setting en prachtig gefotografeerd door Philippe Le Sourd. De film is op zijn best in hel laatste half uur waarin vele emoties op je af worden gevuurd. Dit alles begeleid door de prachtige muziek van Morricone. Wat werkt Deborah's theme hier toch goed.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
De melancholie, de onbeantwoorde liefde, ik voelde het niet. En de donkere tonen staan hem ook niet in vergelijking met het neonlicht. De film is visueel overigens prima, maar doordat een flink deel binnen afspeelt en bestaat uit pratende mensen, wordt er mee niet veel gespeeld. Doordat het verhaal wat rommelig is (overigens niet ongebruikelijk bij Kar Wai Wong), wordt de film onnodig taai. In plaats van een film die constant overtuigd, wordt het daardoor te veel een momentenfilm, waarbij wat mij betreft het geheel niet abstract genoeg is.
sean-penn
-
- 159 berichten
- 110 stemmen
The Grandmaster is een ode aan Kung fu.
En aan de mensen die het onderwezen; de Grootmeesters. Op een Opera-achtig manier verklaart Wong zijn liefde voor martial arts. De gevechten symboliseren de dans en de tekst die op een poëtisch manier wordt uitgesproken reflecteren het gezang.
Het verhaal is ondergeschikt en doet er in feite niet toe. Het is vooral visueel bedoeld door de lange shots, slow-motion, close-ups en muziek die je een gevoel van melancholie en weemoed geven. Klaarblijkelijk was ik niet in de juiste ' stemming' voor deze film want zoveel indruk heeft het niet achtergelaten. Een tweede kijkbeurt verdient The Grandmaster echter wel en kan het eventueel verhoogd worden maar voor nu 3*
FazeRain
-
- 33 berichten
- 29 stemmen
Wow zeg.Totaal weggeblazen door deze fenomenale film.Tijd geleden voor mij dat mij dat ik zo een goede film heb gezien(laatste was Love exposure van Sono).Ik zag deze film tussen een lijstje met martial arts films en had een actie film verwacht, maar deze film heeft zo verschrikkelijk veel meer.
Zoveel mooie shots, een paar actiescenes die ballet achtig waren, en bijna alsof de vechters met mekaar aan het praten waren, maar o zo prachtig.Prachtige diepgang met name in de rol van Ziyi Zhang, die een onvoorstelbare rol speelde als Gong, de dochter van een kung fu meester, die ondanks dat ze achtergesteld werd omdat ze vrouw is, vast bleef houden aan haar principes( met name aan Kung Fu, maar ook aan haar vermoorde vader).Haar rol was zo sterk, dat je je bijna afvroeg ,over welke Grandmaster deze film ging .
Film leek ook wel een ode aan kung fu, met zoveel stijl gebracht door de regisseur.Heb overigens de ruim twee uur durende versie gezien, niet de korte versie.Film was denk ik perfect zoals hij was, en kan me niet voorstellen welke scenes ze eruit hebben gehaald.Misschien dat dat de lage scores hier op MM verklaart.
Verder ook nog lof voor Tony Leung, die een uitstekende Ip man neerzet, en de rest van de acteurs,die de film nog meer uitstraling gaven, in combinatie met de prachtige shots en camerawerk.Film met 'ziel', en melancholie.
Meesterwerk, ik heb zin om hem gelijk nog een keer te bekijken.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Na het herzien van Hero en het ophogen naar het maximum, kon een herziening van deze film, die ik destijds minstens zo fraai vond als Hero niet uitblijven.
Ergens was het verrassend dat Wong, die ik toch vooral associeer met films over tragische liefdes, besloten heeft om een wushufilm te maken, aan de andere kant had hij ook al Ashes of Time op zijn naam staan, dus zo apart is het ook weer niet. In ieder geval is dit best of both worlds. De actie is schitterend, terwijl de atmosfeer nog steeds de typische Wong mix van nostalgie en tragiek is.
Visueel ook deze keer weer overweldigend. De scènes zonder actie zijn typisch voor Wong met veel beelden via spiegels of door glas waardoor het beeld gebroken wordt en je alles dubbel ziet. De gevechtsscènes zijn ook schitterend, net ballet met veel slow motion en close up beelden, met als hoogtepunten het gevecht op het station - sowieso heb ik een zwak voor stoomlocomotieven - en het gevecht tussen Zhang en Leung, met name het moment in slow motion waarbij hun gezichten langs elkaar bewegen en waarbij zonder iets te zeggen zoveel gezegd wordt. Het ultieme moment waarin actie en liefde samenkomen, heel erg fraai.
Het enige nadeel aan de film is dat het plot wat minder coherent is. De titel is The Grandmaster in enkelvoud en slaat op Ip Man, maar het is het karakter Gong Er gespeeld door Zhang dat de meeste screentime lijkt te hebben. Er worden dus meerdere kung fu meesters gevolgd, en de oorspronkelijke titel was dan ook The Grandmasters, in meervoud dus, maar helaas komt in de huidige versie niet iedereen even prominent naar voren, en dat maakt het niet altijd even makkelijk om het verhaal te volgen.
Wong schijnt overigens in totaal voor vier uur aan filmmateriaal te hebben. Wellicht dat er ooit nog een director's cut komt waarin meer aandacht is voor bijvoorbeeld The Razor, die nu wel erg onderbelicht is, maar Wong heeft zelf in interviews verklaart dat hij met de huidige versie eigenlijk alles wel gezegd heeft wat hij wilde zeggen, en tevreden is met de huidige titel omdat uiteindelijk alleen Ip Man zijn vaardigheden doorgeeft en dus de enige Grandmaster is.
Tenslotte een vergelijk met andere films. Allereerst de Ip Man films met Donnie Yen, waarvan The Grandmaster helemaal los staat. Ik ben geen kung fu expert, maar ik heb het idee dat de films met Yen die Wing Chun stijl van Ip Man wat meer prominent in beeld brengt, maar visueel minder sterk is en wat plot betreft naar melodrama neigt, terwijl het drama in The Grandmaster perfect in balans is.
Voordat ik The Grandmaster zag, was Hero mijn absolute favoriet onder de martial arts films. De herziening en ophoging naar het maximum van die film was ook de reden voor de herziening van deze film. Ik kan niet echt zeggen welke film ik nu mooier vind. Hero is duidelijk kleurrijker, de gevechten maken veel meer gebruik van het touw- en zweefwerk, wat logisch is, want die film is veel minder in de realiteit geworteld dan The Grandmaster, die minstens net zo fraai is, maar anders, minder recht in je gezicht, meer op subtiele wijze.
Oorspronkelijk had ik gepland deze film pas te herzien na het uitbrengen van een director's cut, waarvan de komst dus onzeker is, maar die mijn grootste bezwaar bij deze film, namelijk dat sommige personages onderbelicht zijn, zou wegnemen. Niettemin heb ik meerdere films met een wat minder coherent plot het maximum uitgedeeld, en bovendien blijft dit een unieke film met behalve prachtig gestileerde gevechten ook de nodige inhoud heeft, en die combinatie is bijzonder zeldzaam. Het absolute hoogtepunt uit Wongs oeuvre, en dus een ophoging naar het maximum. 5*.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
De dreiging is er altijd geweest, zij het latent. Dreiging? Ja, de dreiging dat Wong Kar-Wai ten langen leste geen verhalen meer zou vertellen, maar hooguit sferen zou uitdrukken. Zijn beste werk (‘In the mood for love’! ‘2046’!) ging al enigszins die kant uit, maar in ‘The Grandmaster’ is het finaal zo ver: de regisseur ontmantelt zijn vertelkunst ten gunste van een videoclipachtige esthetica.
Mooi? Welja, meer dan behoorlijk. Atmosferisch? Sterk! Verhaaltechnisch? Niet voldoende duidelijk – en dan heb ik het niet over de eenvoudige plot zelf, maar over de cultureel-historische context, de geschiedkundige achtergrond waartegen deze biografie van zowel een individu als van een discipline op de grens tussen sport, kunst en meditatie zich afspeelt. En over de psychologie van de personages, die diepzinnig lijkt, maar eigenlijk oppervlakkig aandoet – wat kom je per slot van rekening over de karakters aan de weet?
Dat alles is niet alleen frustrerend, het tast in feite alle dimensies van de film aan. Schoonheid om de schoonheid ruikt op den duur immers naar kitsch, en zeemzoete muziekjes zonder de nodige emotionele omkadering naar sentiment. Kijk, als je een karikatuur van Wong Kar-Wai zou maken, zou dat ‘The Grandmaster’ kunnen zijn. Is dat niet, nou ja, gênant?
2,25*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Nog eens bekeken en zeker geen spijt van. Het vergelijk met Ip Man is snel gemaakt natuurlijk, het gaat over dezelfde legendarische man. Terwijl die film (en sequels) vooral focussen op zijn levensloop en er één van de betere biopics van maakt (inclusief de boeiende gevechten), probeert The Grandmaster eerder de essentie van zijn kunst weer te geven. Wat minder aan bod komt qua verhaal wordt eens te meer goedgemaakt met prachtige beelden en heerlijke choreografieën. Een poëtische film die van de kern van de vechtsport laten zien. Het is meer dan elkaar aframmelen tot er eentje overblijft. The grandmaster blijft een meesterwerk.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
De choreografie van de vechtscènes is indrukwekkend, de uitvoering is feilloos en de gevechten zijn prachtig gemonteerd. Helaas is dat wat moet doorgaan voor een verhaal traag, vaak zwaar op de hand (inclusief stemmige strijkers) en vaak ronduit saai. Het betreft een aspirant-Grootmeester [Tony Leung] die moet bewijzen dat hij een Grootmeester is en daarom oog in oog komt te staan met meesters van verschillende martial arts. Daarbij ontstaat een romance met Gong Er [Ziyi Zhang] maar die is dus volstrekt oninteressant uitgewerkt. Een prima film om regelmatig bij weg te dutten, als je daar zin in hebt.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Een film wat in de trend van Ip Man, gaande ook over dezelfde persoon. Louter omwille van Kar-wai Wong deze film bekeken. Visueel inderdaad een spektakel. Die openingsscène alleen al in de pletsende regen, zeer fraai allemaal. De choreografie is dus best geweldig te noemen. De gevechten zijn haast poëtisch.
Maar ik zie een Kar-wai Wong liever met een inhoudelijk sterker verhaal op de proppen komen. Het is ook daarom dat ik zo uitkijk naar zijn films. Al bij al wel een vermakelijke film, maar iets te gefabriceerd met zijn sentimenten en visuele effecten ten kosten van diepgang en inhoud.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Da Hong Deng Long Gao Gao Gua
Drama, 1991
131 reacties
Huo Zhe
Drama, 1994
21 reacties
Shi Mian Mai Fu
Actie / Drama, 2004
349 reacties
Ju Dou
Drama, 1990
47 reacties
Faa Yeung Nin Wa
Drama / Romantiek, 2000
342 reacties
Lian Lian Feng Chen
Drama / Romantiek, 1986
8 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.