• 8.349.571 stemmen

Adventures in Babysitting (1987)

Avontuur / Komedie | 102 minuten

Genre: Avontuur / Komedie

Geregisseerd door: Chris Columbus

Met onder meer: Elisabeth Shue, Maia Brewton en Keith Coogan

Releasedatum: 24 december 1988

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot Adventures in Babysitting

"She thought babysitting was easy money - until she started hanging out with the Andersons."

Chris heeft een date gepland met haar vriendje, maar hij heeft afgezegd, dus besluit Chris om te gaan oppassen voor een gezin met een puberende jongen en een iets jonger meisje. Ze verwacht een saaie avond, totdat een vriendin van haar opbelt en zegt dat zij is gestrand op een busstation in het centrum van de stad, omringd door enge figuren. De drie plus een vriendje maken zich op voor een ritje naar de binnenstad in de stationwagen van de ouders. Alles gaat goed, totdat ze een lekke band krijgen...

imageimageimageimage

avatar van Thiver

Thiver

Sympathieke van-de-regen-in-de-drupfilm uit dezelfde mal als After Hours. Tamelijk lollige taferelen die gelukkig nu eens niet resulteren in hysterisch acteerwerk. Wel ietwat spijtig dat nogal braafjes binnen de lijntjes wordt gekleurd door de babysitter te laten eindigen in de armen van een wel erg koene ridder, die eventjes huppakee haar nijpende geldprobleem oplost. Haar zelf deze situatie tot een goed einde te zien brengen, zou een bevredigender kijkervaring opleveren. Mij bekroop daarnaast de indruk dat het oorspronkelijke script aanstuurde op romantiek tussen haar en de autodief (die een stuk actiever en sympathieker wordt neergezet dan de 'love interest'), maar een relatie tussen een blank meisje uit de buitenwijken en zwarte crimineel uit een slechte buurt zal waarschijnlijk een brug te ver zijn geweest in het Reagan-tijdperk.

avatar van Keepthechange1980

Keepthechange1980

Echt typisch jaren tachtig. Alle personages waren echt zo'n jaren tachtig cliché, maar toch geloofwaardig.

Het verhaal zelf sloeg niet echt ergens op, maar ik vond dat het wel zo gespeeld werd dat ik toch kon meeleven.

avatar van jerry r

jerry r

Heerlijk grappig film .

Net zo als planes trains and automobiles 1987 van John Hughes dat is ook zo een leuke film

avatar van Thomas83

Thomas83

Tegenvaller. Op momenten is het verhaal erg amusant in al zijn onzinnigheid (de verhaallijn met de dubbelganger in de Playboy, de Babysitter Blues) maar veel vaker gewoon dom. Ik snap dat het een wild avontuur moet zijn, maar veel situaties slaan gewoon nergens op. Wie zit er nou schaterend in de auto als hij met een lekke band over de snelweg slingert? Of wat te denken van een autodief die een auto met kinderen en al steelt?

De film is ook echt wat te kinderachtig soms, iets dat me niet voor het eerst opvalt in Chris Columbus' zijn films. Soms lijkt de film ook haast wel een soort rare waarschuwing voor de gevaren van de grote stad. Wel erg cartoonesk allemaal. Typisch 80's ook wel. De poster is dan wel weer geweldig. 2.5*.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Meevaller. Wie Home Alone een leuke film vindt, moet dan beslist ook deze uitproberen. Echt een vermakelijke komedie die te weinig gekend is. Zoveel verschilt het niet van Home Alone vond ik. Ook hier gebeurt er van alles terwijl de ouders weg zijn van huis. Het verschil is dat de kinderen niet alleen zijn, maar op avontuur gaan met de sexy babysitter. Deze formule inspireerde Chris Columbus wel duidelijk, en het After Hours sausje valt ook wel op. Veel onzin natuurlijk, maar met een film die bedoeld wat absurdistisch is, stoort dat niet echt. Shue is geen acteerwonder; haar rol bestaat er in om mooi te zijn en niet teveel te zeggen. Gelukkig zit er ook nonstop actie in: de gebeurtenissen volgen elkaar aan sneltempo op (met veelal flauwe humor) en de soundtrack is goed gevuld met bluesy nummertjes. En zo heb je een naar mijn smaak geslaagde voorloper van Home Alone (3,5*) ... Er kwam zelfs in 2016 een remake uit.

avatar van teigertje

teigertje

Blijft een van de meest, fantastische classics, met de prachtige, Elisabeth Shue, de hele cast is uitmuntend.

Een van de films, met een speciale glans en bijzondere gezellige sfeer.

Het kleine meisje, met de Thor kleding, steelt mede de show, een film, met kop en schouders er boven uit.

Een van de juweeltjes in het genre.

avatar van teigertje

teigertje

jerry r schreef:

Heerlijk grappig film .

Helemaal mee eens, Planes,Traines and Automobiles blijft legendarisch, mee eens !

avatar van rep_robert

rep_robert

Adventures in Babysitting is een lekkere jaren 80 flick wat haast Goonies achtig aanvoelt. Een groepje jongeren belandt in een avontuur door de jungle van de grote stad en komt hierbij allerlei tuig tegen dat achter ze aan gaat. Nergens origineel of bijzonder hilarisch (behalve de stukjes met de gestrande vriendin op het station tussen de gekkies), maar over de gehele linie gewoon vermakelijk en makkelijk uit te zitten. Een goede eerste film van Chris Columbus, die zichzelf hiermee overduidelijk een goed opstapje richting Hollywood heeft bezorgd en voor allerlei klassiekers verantwoordelijk is.

avatar van Yasmientje

Yasmientje

My childhood right here. Gewoon lekker wegkijken. I love the 80's. Was er maar een tijdmachine om terug te gaan

avatar van Mescaline

Mescaline

Best apart, inmiddels door de jaren heen 3x gekeken en gelukkig ook de blu-ray in mijn bezit, maar pas nu viel mij de in blues overgoten soundtrack op, heerlijk zeg!! Tegelijkertijd wat zonde dat er schijnbaar geen vinyl van is te vinden want daar had ik erg blij mee geweest. Blijft een heerlijke typische jaren 80 familiefilm die je helaas hedendaags niet meer snel zal tegenkomen. In het geval van een remake hoogstwaarschijnlijk ook niet met deze heerlijke soundtrack.

4, blijft nog steeds 4, sinds 2012.