• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.356 stemmen
Avatar
 
banner banner

Insidious (2010)

Horror | 103 minuten
3,29 2.441 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 103 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Patrick Wilson, Rose Byrne en Ty Simpkins

IMDb beoordeling: 6,8 (363.380)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 juni 2011

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Insidious

"It's not the House that's Haunted."

Josh (Patrick Wilson) en Renai (Rose Byrne) zijn een gelukkig koppel met kinderen dat verhuist naar een nieuwe woning. Maar het blijkt dat het huis problemen heeft met de nieuwe familie: vreemde en angstaanjagende dingen gebeuren en schijnen voornamelijk betrekking te hebben op hun jonge zoon Dalton (Ty Simpkins).

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Renai Lambert

Josh Lambert

Dalton Lambert

Elise Rainier

Lorraine Lambert

Foster Lambert

Nurse Adele / Doll Girl #2

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Je moet de film beoordelen op de impact van de 1e kijkbeurt.
Sorry maar wat een onzin. Een goede film blijft gewoon overeind bij een herziening, ook binnen de korte termijn is dat gewoon goed mogelijk. Dat je de 'scares' ziet aankomen is inderdaad jammer als je dat tof vond, maar heeft Insidious dan niet meer te bieden?


avatar van Psolitsa

Psolitsa

  • 361 berichten
  • 140 stemmen

Bxian32 schreef:

(quote)

Ik had mijn reactie gegeven zonder de andere berichten te lezen. Toen ik vervolgens een beetje de reacties doorkeek en jullie reacties zag en er ook verwezen werd naar de effecten (met name de deur) en ik dat vantevoren dus niet wist (dat moet je maar van me geloven) is het toch wel kenmerkend dat mij precies hetzelfde opvalt. Lijkt me dat er dan dus toch meer mensen over precies hetzelfde "vallen" Dan is het idd jammer van het lage budget, dan had het namelijk een veel betere film kunnen zijn. Nog steeds geen bijzonder verhaal maar meer beangstigend door betere effecten. Beetje geval van jammer dus.

Ik had het niet over jouw bericht, maar van een andere meneer.

En het gaat ook niet meer om de inhoud, maar om het eindeloze: nee ik heb gelijk! gehalte van deze berichten. Leuk, als iemand gewoon even wil lezen wat voor soort film het is en vervolgens in alle zinnen het woord budget terugvind.

Het zou leuk zijn als het nu genoeg was; de film heet Insidious, niet Battle of the Longest Dick.


avatar van Bxian32

Bxian32

  • 526 berichten
  • 313 stemmen

rep_robert schreef:

INCTRL, kan je alleen op deze kinderachtige manier op de man spelen? Oh wacht, ik moet vast een PVDA stemmer zijn, want die zijn allemaal idioten volgens jou

(quote)

Hoezo sneller tevreden? Ik ben juist kritisch bij horrorfilms, vraag maar aan Jeroentjuhhhh

Ik vind het gewoon een raar argument dat je een film als dit om het visuele en de special effects afkraakt. Een film die nauwelijks special effects(simpel, doch effectief) bevat en met degelijk materiaal is gefilmd... Alleen de openingsscène met de draaiende lamp is al een mooi staaltje camerawerk, om maar iets te noemen. Of de draaiende camera wanneer de moeders des huize in het begin geluiden hoort boven.

Daarnaast wil ik nog even inhaken op een uitspraak van hem, hij vindt de DECORstukken er nep uitzien. Toch lastig aangezien het gewoon in 2 huizen afspeelt. Het enige decor wat erbij komt kijken is dat "huis" van die demoon. Die was juist het meest aangekleed van allemaal, lastig om te zeggen dat daar geen budget in zit. Denk juist dat daar de meeste tijd, geld en aandacht in heeft gezeten.

Straks ga je nog zeggen dat Saw er nep en goedkoop uit ziet omdat het zich maar alleen in een badkamer afspeelt.

Zoals ik al zei, je kan zeggen over Insidious wat je wilt: het niet eng vinden, het monster design niet mooi vinden, clichématig etc. Dat is gewoon een kwestie van smaak en dat valt te begrijpen. Maar goedkoop is iets waar hij al 2 pagina's omheen zit te lullen en niet verder komt dan een rode deur. Ja, het is natuurlijk ook erg lastig om aan een dure deur te komen...

Ik ben benieuwd of meneertje hoge pief INCTRL ook in 1 van die 2 van die grote huizen zou kunnen wonen. He wish!Alhoewel, misschien woont hij al in een dik kasteel en dat hij het daarom karig vindt allemaal. Anyway, het blijft een "spookhuizen" horror. Verwacht je nou echt een dikke aankleding met toeters en bellen?

Als hij dit al visueel goedkoop/low budget (met de nadruk op visueel)wilt noemen dan moet hij is echt b-horrorwerk gaan kijken, want dan zie je het verschil pas echt met Insidious!

Feit: jij vind het allemaal ok en niet storend, Feit: een aantal anderen vinden dit wel, conclusie, jullie/wij zijn het oneens. Feit: klaar toch. Hoppakkee verder nu.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Tonypulp schreef:

(quote)
Sorry maar wat een onzin. Een goede film blijft gewoon overeind bij een herziening, ook binnen de korte termijn is dat gewoon goed mogelijk. Dat je de 'scares' ziet aankomen is inderdaad jammer als je dat tof vond, maar heeft Insidious dan niet meer te bieden?

Zal best, maar dit geldt niet voor films die het van de schrikmomenten moet hebben. Als ze eenmaal weet is het een 2e keer, zeker op korte termijn, niet meer zo boeiend.

De echte classics kijk je vaker, maar dat zijn dan ook films die meer bieden dan een schrikfilm in het horrorgenre. Een film als The Shining biedt meer dan dat, Insidious niet. En dat pretenderen ze overigens ook niet. Als ik hem nu opnieuw kijk vind ik hem ook vast minder. Als ik hem over 5 jaar opnieuw kijk, dan zal de impact weer net zo groot zijn denk ik.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Zal best, maar dit geldt niet voor films die het van de schrikmomenten moet hebben. Als ze eenmaal weet is het een 2e keer, zeker op korte termijn, niet meer zo boeiend.
Als een film het enkel van schrikmomenten moet hebben is het wel erg karig. Dit soort films teren echter voor het grootste gedeelte op sfeer, dus genoeg reden om hem te herzien als het je beviel.

Maar kan me wel voorstellen dat jij er niet op zit te wachten, ligt er ook maar net aan wat je het meeste beviel tijdens de eerste kijkbeurt en dat was voor jou dan die verrassing en dat valt inderdaad weg


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

De sfeer was prima, maar het leukste aan dit soort films vind ik toch die paar keer dat er iets aparts gebeurd. En dat is een 2e keer kijken kort erop niet meer verrassend.

Insidious zal ook geen instant classic worden, maar ik wil de film over een paar jaar nog wel eens herkijken.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Horror vind ik sowieso geen genre dat zich uitleent voor meerdere kijkbeurten. Er zijn maar een paar uitzonderingen voor mij die altijd overeind blijven maar het meeste is inderdaad na een kijkbeurt gedaan.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Heb de film al drie keer gezien en ik zeg je, ook als je weet wanneer de schrikmomenten komen schrik je nog steeds Daarnaast is de reactie van anderen ook geweldig.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Bxian32 schreef:

(quote)

Feit: jij vind het allemaal ok en niet storend, Feit: een aantal anderen vinden dit wel, conclusie, jullie/wij zijn het oneens. Feit: klaar toch. Hoppakkee verder nu.

Waar moet je mee verder gaan als je een ander niet mag proberen te overtuigen dat hun argumenten niet deugen(in mijn ogen)? Doek dan de hele discussiesite op en laat per user alleen nog maar de optie open tot 1 bericht per film, een recensie/mening dus.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Die dooddoener kom je wel erg vaak tegen. Weg discussie. Beetje jammer.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

rep_robert schreef:

Heb de film al drie keer gezien en ik zeg je, ook als je weet wanneer de schrikmomenten komen schrik je nog steeds Daarnaast is de reactie van anderen ook geweldig.

Ja, in de bioscoop daar waar het geluid meer doet dan de schrikeffecten.


avatar van SJRS.VLDT

SJRS.VLDT

  • 175 berichten
  • 447 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Zal best, maar dit geldt niet voor films die het van de schrikmomenten moet hebben. Als ze eenmaal weet is het een 2e keer, zeker op korte termijn, niet meer zo boeiend.

Ja, maar een film die het alleen van de schrikmomenten moet hebben is bij voorbaat al geen 4 sterren waard in mijn ogen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

De sfeer was prima, maar het leukste aan dit soort films vind ik toch die paar keer dat er iets aparts gebeurd. En dat is een 2e keer kijken kort erop niet meer verrassend.

Insidious zal ook geen instant classic worden, maar ik wil de film over een paar jaar nog wel eens herkijken.

Je hebt gelijk, maar ik zoek duidelijk iets meer in een film. Wanneer die 'aparte' dingen niet meer verrassend zijn, blijft er niet veel van de film over, wat jammer is. Had graag iets meer diepgang en leuke kleine details gezien die je misschien dan bij een tweede kijkbeurt zullen verrassen. Maar die zijn nergens terug te vinden. En dan vind ik 3 sterren een prima score. Het is niet dat ik het meteen een slechte film vind.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Fortune schreef:

(quote)

Ja, in de bioscoop daar waar het geluid meer doet dan de schrikeffecten.

Ja, want de film is nog niet uit op blu-ray/dvd en ik ga gewoon naar de bios voor de nieuwste releases(shame on all the downloaders here). Lijkt me niks mis mee. Het is niet zo dat ik hem bij de vierde herziening thuis opeens slechter ga vinden. Ik weet i.i.g. wel dat ik het geluid vol open ga gooien dan i.i.g.

Daarnaast is het verschil bij Insidious dat de timing van de scares gewoon ontzettend goed en effectief zijn, waardoor hij met gemak boven andere films uitsteekt die het van de scares moet hebben.

Daarnaast vind ik de stijlverandering in de film juist heel positief, die ademt naar mijn mening in ieder geval hardstikke veel sfeer en spanning uit. Wat mij betreft een vrij complete horrorfilm.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

SJRS.VLDT schreef:

Ja, maar een film die het alleen van de schrikmomenten moet hebben is bij voorbaat al geen 4 sterren waard in mijn ogen.

Dit vind ik echt onzin. Een actiefilm moet het vaak van actie hebben, een horrorfilm over geesten moet het vaak van de schrik/shockmomenten hebben. Dat is toch normaal?

Insidious is een behoorlijk goede horrorfilm, maar het is wel een film die het van de momenten moet hebben. Dat kan een hele mooie ervaring zijn de 1e kijkbeurt en gewoon 4* waard zijn.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Sorry, maar die stille 20 minuten waarmee de film begint en Wan met je zit te fucken vind ik ook wel geniaal hoor. De opbouw is wat dat betreft ook sterk in de film. Wat mij betreft is Insidious meer dan scares.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Uiteraard, de film is op meerdere vlakken goed, maar de schrikmomenten maken de film natuurlijk voor het grootste deel.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Daarnaast is het verschil bij Insidious dat de timing van de scares gewoon ontzettend goed en effectief zijn, waardoor hij met gemak boven andere films uitsteekt die het van de scares moet hebben.

Daarnaast vind ik de stijlverandering in de film juist heel positief, die ademt naar mijn mening in ieder geval hardstikke veel sfeer en spanning uit. Wat mij betreft een vrij complete horrorfilm.

Helemaal mee eens!

Ik vind gewoon het feit dat zo'n exorcist verhaaltje in een nieuw modern jasje is gegoten al een openbaring. Sfeer en schrikmomenten zijn ook aardig. Maar ik vind schrikeffecten nooit niet echt een kunst ofso. Ik schrik ook gewoon snel.

De beste schrikeffecten vind ik nog wel in Pop Skull en Inland Empire zitten. Die zijn echt hard.

Maar die zijn ook echt onvoorspelbaar. Hierin zijn ze wel goed maar je voelt ze natuurlijk wel aankomen.


avatar van Koike88

Koike88

  • 117 berichten
  • 115 stemmen

Ik vond er geen reet aan. Ben geen horrorliefhebber omdat ik vrij snel 'bang' ben. Er zaten volgens mij welgeteld 5 schrikmomenten in, na een opbouw in spanning.
Maar deze film werd nooit eng. Enigszins spannend, maar nooit eng. Ontzettend low-budget, die duivel op de fiets sloeg werkelijk alles.

Het begon vrij sterk. Maar toch een flinke teleurstelling. Mijn eindoordeel is dan dus ook dat dit best een enge/spannende film zou zijn, als je een meisje van 13/14 bent, en in 1999 leeft.


avatar van SJRS.VLDT

SJRS.VLDT

  • 175 berichten
  • 447 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

(quote)

Dit vind ik echt onzin. Een actiefilm moet het vaak van actie hebben, een horrorfilm over geesten moet het vaak van de schrik/shockmomenten hebben. Dat is toch normaal?

Insidious is een behoorlijk goede horrorfilm, maar het is wel een film die het van de momenten moet hebben. Dat kan een hele mooie ervaring zijn de 1e kijkbeurt en gewoon 4* waard zijn.

Daar verschillen wij dan behoorlijk van mening. Bij mij maakt een thriller/horror indruk als het niet alleen iets laat zien wat je al verwacht (spanning, schrikmomenten) of bij een actiefilm alleen maar actie. Dan vind ik, dat je als filmmaker te makkelijk denkt. En bijvoorbeeld de keuze van de twee mannen op het eind met hun apparatuur had waarschijnlijk voor een komische noot moeten zorgen? Ik weet het niet, maar dat is compleet verkeerd uitgepakt. ipv van die keuze had ik liever wat meer drama willen zien.

Maar dan zijn we er nu uit. Ik weet hoe jij erover denkt, jij weet hoe ik erover denk. Ik respecteer je mening, maar bij mij zit dat toch duidelijk anders.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Off-topic verwijderd.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Koike88 schreef:

Het begon vrij sterk. Maar toch een flinke teleurstelling. Mijn eindoordeel is dan dus ook dat dit best een enge/spannende film zou zijn, als je een meisje van 13/14 bent, en in 1999 leeft.

Het is ook wel een beetje een horror voor kinderen maar heb er wel van genoten.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Koike88 schreef:

Mijn eindoordeel is dan dus ook dat dit best een enge/spannende film zou zijn, als je een meisje van 13/14 bent, en in 1999 leeft.

Vraag me vooral af wat 1999 er mee te maken heeft


avatar van Koike88

Koike88

  • 117 berichten
  • 115 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Vraag me vooral af wat 1999 er mee te maken heeft

Er zaten een aantal special effects in, die nogal gedateerd zijn.

De make-up was ook niet zo spetterend. De schrikmomenten waren trouwens wel goed, maar sporadisch aanwezig.


avatar van Bxian32

Bxian32

  • 526 berichten
  • 313 stemmen

Waar moet je mee verder gaan als je een ander niet mag proberen te overtuigen dat hun argumenten niet deugen(in mijn ogen)? Doek dan de hele discussiesite op en laat per user alleen nog maar de optie open tot 1 bericht per film, een recensie/mening dus.

Dat proberen te overtuigen heb je pagina's lang gedaan, vervolgens is dat niet gelukt, een klein kind weet dan zelfs dat het dus geen zin heeft en je qua mening dus niet bij elkaar komt. Dan heeft verder discussieren geen zin meer lijkt me.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Koike88 schreef:

(quote)

Er zaten een aantal special effects in, die nogal gedateerd zijn.

De make-up was ook niet zo spetterend. De schrikmomenten waren trouwens wel goed, maar sporadisch aanwezig.

Krijg je dit weer Welke special effects doel je op dan? De make up kan ik me in vinden, die had wel beter gemogen.

Overigens is dit toch wel 1 van de films met de meeste schrikmomenten die ik heb gezien hoor. Ik kan er zo niet 1,2,3 ééntje opnoemen die meer scares bevat. Ik kan zo al 5/6 scares opnoemen die voor mij wel geslaagd waren(vind ik veel), dat is natuurlijk wel iets wat smaakgebonden is.


avatar van Resh

Resh

  • 701 berichten
  • 609 stemmen

Een leuke film, maar geen goede horror. Ik vond het net te overdrepen, nep (de monsters) en niet eng. Het was allemaal wat te oppervlakkig. Begin ging beetje richting paranormal activity op maar dat verdween al snel. Ook toen opeens die nerdenduo aankwam kreeg het beetje een humoristische tintje. Wat ik wel goed vond is dat deze film niet zoveel horrorcliches bevatte (ze gingen snel verhuizen ipv in het huis te blijven, ze huurden geen priester in en de eerste keer dat de man zijn vrouw meteen geloofde). Ook vond ik de film zeer origineel en de scene in de onderwereld vond ik mooi, sfeervol en creepy gedaan. Het einde vond ik ook sterk. Kortom voldoende dus voor deze leuke film maar geen sterke horror.

3*.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2780 berichten
  • 1741 stemmen

21.45uur licht uit, film aan, bang? Nee.


Dat was ik dus wel tijdens het kijken. Zelden zo'n enge film als deze gezien.De meeste horrorfilms van tegenwoordig zijn niet echt eng meer. Vaak zitten ze vol met cliche's, dingen die je al 10 keer eerder in een andere film hebt gezien. Insidious is niet zo'n film. Dit is horror zoals horror gemaakt zou moeten worden, zonder onzin en gewoon een avond lang griezelen. Want eng is deze film zeker. De film begint vrij normaal. Maar het gezin ontdekt al snel dat er iets niet in orde is in hun huis dus besluiten ze te verhuizen. Als ze eenmaal verhuist zijn merken ze weer dat er iets mis is in hun nieuwe huis En natuurlijk moet er weer een klein jochie in de film zitten die enge dingen ziet. Vanaf het moment dat er een groep mensen het huis komt doorzoeken om te kijken of het er inderdaad spookt, wordt de film pas echt eng. De schrikmomenten stapelen zich langzaam op. De film deed me ook wel wat denken aan Poltergeist, al was die film niet eng maar deze zeker wel. Had vooral de laatste 3 kwartier een heel ongemakkelijk gevoel tijdens het kijken en dat heb ik bijna nooit bij een horrorfilm. 1 v/d beste horrorfilms van de laatste paar jaar. James Wan weet hoe hij een horrorfilm moet maken die ook echt daadwerkelijk 'eng' is en slaagt daar heel goed in.

Meesterwerk binnen dit genre.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Aanvallende berichten en enkele reacties verwijderd.


avatar van Re73

Re73

  • 649 berichten
  • 1194 stemmen

Het is hierbij officieel. Zowel mijn vrouw als ik houden niet van het horrorgenre.

Niet dat ik het eng vindt ofzo (mijn vrouw wel) Of dit nu dan ook een goede is kan ik ontkennen nog bevestigen. Ik zal de rating niet vergallen en stem gewoon 3* daar staat hij nu ook op.


avatar van annevdzande

annevdzande

  • 3 berichten
  • 2 stemmen

Geweldige film! De film zit zéér goed in elkaar, het is totaal niet voorspelbaar wat er gaat gebeuren. Vooral het laatste stuk, waarin het astraal lichaam van de vader zijn weg niet terug kan vinden en hij, zo te zeggen, door het 'slechte' overgenomen word is erg onverwachts.Ook is de film erg realistisch, en heel menselijk, ondanks dat het verzonnen is en over een behekst kind gaat.