Love in the Afternoon (1957)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Billy Wilder
met Gary Cooper, Audrey Hepburn en Maurice Chevalier

Claude Chavasse is een privé-detective die de amoureuze avonturen van een zekere Frank Flannagen onderzoekt. Hij ontmoet een bedrogen echtgenoot die wraak zweert en Frank wil neerschieten. Chavasse zijn dochter hoort dit en besluit Frank in te lichten. Dit doet ze 'in disguise' als een vrouw van de wereld. Frank heeft haar trucje al snel door, maar vindt haar toch wel leuk. Dan ontdekt Chavasse wat er allemaal gebeurt en tracht zijn dochter weg te houden van Frank.

Misschien mijn minst favoriete Wilder. Een paar leuke scenes, maar ondermaats.

Wilder begint, zoals wel vaker, veel te silly maar al gauw zit er een aangenaam tempo in, met lange scenes en goedgeschreven dialogen. Een script van I.A.L. Diamond die later ook Some like it hot en The appartment zou doen en er regels uitfloept als “A girl may look as innocent as freshly fallen snow. But suddenly you discover the footprints of a hundred men." Leading lady is Audrey Hepburn die speelt zoals we van haar verwachten: speels en naief maar altijd met een doorschemerende intelligentie. Ja ik heb echt een zwak voor haar en vind het een beetje zielig dat ze het (net als in Sabrina en Breakfast at Tiffany’s) wéér moet aanleggen met een veel te oude man (hier, een 56-jaar oude Gary Cooper). Af en toe een beetje silly, maar genoeg fraaie momenten ter compensatie.

rick@themovies
Wilder levert een solide romantische komedie af, maar Love in the Afternoon is zeker geen hoogvlieger.

Verhaal, regie en camerawerk - prachtige én leuke shots van Parijs - zijn allemaal op zich nog wel in orde.

Het probleem is de romance tussen Gary Cooper en Audrey Hepburn, die volstrekt ongeloofwaardig overkomt. Cooper had met gemak de vader, zelfs de opa van Hepburn kunnen zijn. Hij ziet er gewoon heel oud en slecht uit, waarschijnlijk ook door zijn toch al zwakke gezondheid. Cooper weet daarnaast eigenlijk geen raad met de rol, en rommelt en mompelt er zich een beetje doorheen.

De film wordt gered door een aantal fijne scenes (en prachtige shots) van Audrey Hepburn, en de toch wel vakkundige regie van Wilder.

Aardige film waarin de dochter van een privé-detective valt voor de charmes van de man die juist onder observatie van haar vader staat. Een geslaagde opzet en goed geschreven dialogen. Echter duurt de film simpelweg te lang en is het leeftijdsverschil tussen de twee leads te groot.

Plezierige en goed opgebouwde romantische komedie, met een uitstekende Chevalier, een als altijd adorabele Audrey en al is Gary Cooper niet het playboy-type, ook dat valt nog best mee.
Knappe dialogen, Audrey als de charmantste, onschuldigste leugenaarster aller tijden ("zie ook "Roman Holiday") en een paar knappe scènes als de wijze waarop papa Chevalier de intrige doorziet en uitlegt.
Een zeer goede Wilder, vind ik.

avatar van Brix
Vanavond te zien op ARTE TV > 20:15 uur

Hoewel in de dialogen hier en daar de hand van de meester te herkennen valt, is deze film voor een Billy Wilder veel te gewoontjes. Het is een vlak, voorspelbaar verhaal zonder hoogte- of dieptepunten, zonder verrassende wendingen. De haast eindeloze herhaling van Ariane’s minnaars doet de film ook geen goed.
Bijkomende storende factoren zijn het ontbreken van chemie tussen Gary Cooper en (de toch weer uiterst charmante) Audrey Hepburn én de casting van Maurice Chevalier. Het is voor mij geen probleem dat een film in Parijs helemaal Engelstalig is, maar om daar dan één acteur tussen te zetten die Engels spreekt met een vet Frans accent wil er bij mij niet in. Eigenlijk vind ik de muziek (Fascination, C’est si bon) nog het leukste onderdeel van deze tegenvallende film.

In het algemeen waren de dialogen grappig in deze leuke, vrolijke, ongedwongen, subtiele, maar ook enigszins brave komedie, waarbij het leeftijdsverschil tussen de beide hoofdrolspelers, hoe onweerstaanbaar ook, wel ongeloofwaardig groot was en er van erotiek absoluut geen sprake was. Gary Cooper vond ik er trouwens ouder uitzien dan 56; vier jaar later zou hij overlijden aan kanker.

Ook de mindere Wilders zoals deze zijn nog prima te kijken. Bij vlagen erg geestig, Hepburn is fijn als altijd, maar vooral de ontbrekende chemie tussen Cooper en Hepburn doet de film de das om. Jammer van het einde ook.

avatar van mjk87
Matige Wilder. De film begint nog wel sterk (met een werkelijk heel erg leuk openingsshot) maar duurt uiteindelijk veel te lang. Het verhaal dat verteld wordt leent zich er ook niet voor en hoewel zowel Cooper als de frisse Hepburn leuk spelen hebben ze onderling geen enkele chemie. En daar leunt nu net de hele film op. Paar leuke scènes en het ziet er allemaal wel heel aardig uit, maar echt leuk en echt grappig wordt het nergens. 2,5*.