• 10.527 nieuwsartikelen

Met onder meer: Anna Paquin, Lena Olin en Iain Glen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 8 mei 2003

Plot Darkness

"A house. A past. A secret. Will you dare enter?"

Regina, een jong meisje, is verhuisd naar een huis op het platteland met haar familie. Ze ontdekt dat haar nieuwe huis een geheim met zich meedraagt en haar familie bedreigt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Theunissen

Eigenlijk best een aardige horror. Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook wel te boeien. Ook het einde was best sterk. Helaas wordt het in de film wel nergens echt spannend (misschien op het einde een beetje) terwijl er wel goede mogelijkheden voor waren. Er zitten wel een aantal creepy momenten in. De cast deed het best aardig en ik vond het leuk om Lena Olin weer eens terug te zien.

avatar van Montorsi

Montorsi

Behoorlijk clichéfilmpje met vrij matige acteurs. Audiovisueel nogal zenuwachtig maar niet bepaald subtiel of stijlvol. Kwam in ieder geval allemaal niet echt over. Al moet gezegd, het laatste stuk mocht er zijn, werd allemaal wat abstracter en intenser.

avatar van devidia

devidia

een van de beter in zijn genre. niet dat dat nog moeilijk is met alle crap dat ze tegenwoordig produceren

avatar van knusse stoel

knusse stoel

De film viel niet tegen, het is een aardige spookhuisthriller van Balaqueró, die voldoende in zich heeft om tot het horror (griezel) genre gerekend te mogen worden.

De lengte van iets meer dan 1 1/2 uur is best te doen, soms vind ik ze zelfs te kort als er een echt goed verhaal in zit en dat is bij deze "net niet", dus mooi op lengte.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Spookhuis...en dus worstelen we ons er maar weer eens anderhalf uur doorheen.
(Begin er dan ook niet aan!!!).
Nou ja d'r zitten nog wat aardige ideetjes en momenten in, maar niet genoeg om het nou echt boeiend te maken. Visueel is het allemaal wel mooi gefilmd en sijpelt de typische Spaanse horrorstijl wat door, maar het is weer Amityville Horror all over again met de duisternis die maar weer eens de wereld ingeholpen dient te worden via ons gemiddeld burgergezinnetje.

avatar van ashley96

ashley96

ik vond het een erg matige film. het verhaal vind ik erg vaag en niet goed uitgewerkt. het acteren vind ik ook niet erg goed. ben echt wel een fan van dit genre, maar deze word het voor mij niet meer. geen aanrader.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Lekkere film, heb ervan genoten

avatar van Insignificance

Insignificance

Wat je zo ongeveer van een spookhuisfilm kunt verwachten, alhoewel Balagueró's latere films een meer solide indruk achterlaten. De film laat hier en daar wat steekjes vallen als het gaat om het occulte zaakje. Dat boeit me dan niet zo, maar het kent ook niet echt een soepel verloop. Het harkt af en toe een beetje.

De cast, op het eerste gezicht toch geen verkeerde bezetting, valt ook ietwat tegen. Met name Paquin, die heel wat te doen krijgt, bakt er niet zo veel van. Als het zuiver om griezelen en dat soort dingen gaat, komt Balagueró's touch stukken beter tot uiting. Hij weet in ieder geval een dosis dreiging in z'n film te krijgen.

Erg mysterieus is het allemaal niet, maar met rare voorvalletjes, vreemd gedrag, een silhouette, een foto met een extraatje, potloden die maar blijven verdwijnen en woeste camerabewegingen doet het wat het moet doen. Het pakt al met al misschien iets te tam uit, maar het slot is nog een aardige vondst. Redelijk.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Recent hebben we nog een golf van dit soort films gezien. Denk aan Mama, The Conjuring, Insidious, Sinister en The Awakening. Maar het genre is al ouder natuurlijk. El orfanato, Mirrors of The Amityville Horror. Maar de echt goeie films in dit genre waren veel schaarser als je dezelfde sfeer wil zien. Het is vooral dat spelen met schaduwen, suggestie, duisternis, ... Zonder al te veel uit te leggen. En daarin slaagt Darkness wel. Een groot deel van de film wordt de spanning opgebouwd en het lukt de maker om dat tot het einde vast te houden. Wat niet evident is, omdat het meestal ontspoort op het moment dat het kwade bekender wordt. Maar Darkness kan zich goed handhaven.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Heerlijk werkje met een Spaans smaakje eraan vast, das goed want de Spanjaarden maken leuke horrors. Deze heb ik menig malen gedraaid en het blijft een prima puzzelstukje. Een heerlijke sfeer en prima acteerwerk, de regisseur heeft een prima product neer gezet. Was al weg van Frágiles maar deze mag er zeker ook zijn, beide film brengen precies wat ik zoek in een horror.

Nou huisvest deze prent nog een aardigheid voor mij, Giancarlo Giannini vind ik een geweldige acteur en kan enorm van de man genieten. Heb deze nu minsten 20 keer gezien en elke keer lukt het de film weer in me volledig in te palmen. Lekker verhaal en alles is gewoon goed uitgewerkt.

avatar van Antonev

Antonev

Werd er eerlijk gezegd niet warm of koud van. De sfeer en spanning, die voor een film in deze categorie belangrijk is, vond ik matig. Acteer prestaties van de vast waren ook niet bepaald je-van-het.

avatar van Baggerman

Baggerman

Tot de clou in de laatste minuut was ik het nog helemaal eens met Antonev. Een sfeerloze, lauwe hap dat nergens spannend of interessant wordt. Daarnaast weer de geijkte moeder, die zelfs als er een heel offeraltaar onder haar zitkamer wordt gevonden nog haar dochter niet gelooft dat er wat mis is met het huis? Het einde verraste me nog enigszins, waardoor ik afgerond nog net op een voldoende uitkom, 3*.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Het is het toch allemaal nét niet.

De laatste tijd toch diverse films uit Balaguero's oeuvre geprobeerd, maar ik ben er niet van ondersteboven geraakt. Met Mientras Duermes als positieve uitschieter (3,5*), maar de rest blijftsteken op 2,5*. Zo ook deze Darkness.

Het concept leent zich echter wel voor wat gegriezel, maar echt huiveren is er niet bij. Met de sfeer zit het nochtans wel prima. Ook het huis is creepy nog. Maar Balaguero bouwt geen spannende scènes op. Individuele momenten zijn aardig, maar deze zijn schaars. Alleen richting het einde schiet het een versnelling hoger, maar dan is het eigenlijk al te laat. Het helpt dan ook niet dat er dan weer teveel tijd wordt besteed aan het ik-geloof-jou-niet riedeltje. Te vaak gezien, altijd even vervelend.