Loft (2010)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Antoinette Beumer
met Barry Atsma, Fedja van Huêt en Jeroen van Koningsbrugge

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten. Remake van de gelijknamige Vlaamse versie uit 2008.

Wat een schande, een remake! Nog nooit vertoond!

avatar van AxeCrazy
naja, een remake, maar wel zeer vermakkelijk

avatar van Erik Dekker
Quido schreef:
Wat een schande, een remake! Nog nooit vertoond!

wel een remake binnen 2 jaar, in dezelfde taal,

dat Amerikanen met regelmaat een Japanse of Scandinavische film remaken naar het engels, vindt ik een stuk logischer, dan doen ze het ook om hard te cashen, met loft zul je hoogstens in Nederland en België kunnen cashen, en niet wereldwijd

Wat maakt het dan laf, zoals je eerder stelde? Als ze er toch niks mee kunnen verdienen ...
Een feit is dat Vlamingen zelden naar Nederlandse films gaan, en omgekeerd (enkele uitzonderingen daargelaten).

avatar van Elineloves
Sowieso raar om al zo negatief te oordelen zonder dat hij de film zelf een kans heeft gegeven. Hij kan het iedereen afraden, maar weet zelf niet eens waar hij over praat...

Juist.

avatar van mandy7
Erik Dekker schreef:
Wat een onzin om hier 2 jaar na de Belgische variant, die elke normale Nederlander ook uitstekend kan verstaan, een Nederlandse van te maken. Wij moeten ons als land kapot gaan schamen over de magere Nederlandse film industrie. Een letterlijk kopietje maken van deze Belgische topper, echt een schande.
Goeie films worden amper gemaakt, in Engeland, Frankrijk en België, en tegenwoordig ook Scandinavië worden veel betere films gemaakt.
Met enkele uitzonderingen daargelaten zoals Oorlogswinter en Zwartboek.

Ik weiger deze film dan ook te kijken, en ik raad iedereen aan gewoon het Belgische origineel te kijken ipv dit laffe kopietje.

Zij doen hetzelfde met Alles is liefde.
Dus wat zeur je nou?
Deze dingen gebeuren.

avatar van Donkerwoud
Loft is met een aanstekelijke zelfverzekerdheid in elkaar gezet. Het geheel wordt volledig gedragen door de vlijmscherpe dialogen en de onderlinge chemie tussen de acteurs, met grote uitschieters in Barry Atsma en Fedja van Huet. Ze hebben Jeroen van Koningsbrugge iets teveel de rol van clown gegeven- past niet helemaal binnen de sinistere atmosfeer - maar het is ze vergeven, want de man heeft wel het hele bioscooppubliek aan het lachen met zijn botte moppen. Het spel tussen leugens en de consequenties ervan wordt goed gebracht en de plotwendingen zijn soms echt verrassend. Ik heb bij dit soort films vaak het gevoel dat ze voorbij gaan aan de emotionele ontwikkeling van de karakters, maar het spel van de acteurs is zo goed dat elke scene een nieuw stukje van hun wezen bloot legt.

Over de discussie of er wel of niet zo'n exacte remake had moeten komen: ik ben zelf van mening dat het basisprincipe op zichzelf staat (vermoorde vrouw, vijf daders, etc), er is niks Hollands of Vlaams aan. Zie het als Boer Zoekt Vrouw of The X-Factor, als een sterk format. Ze zouden dit zo in elk willekeurig ander land kunnen uitbrengen met andere acteurs. Daar zit hem - in dit geval - juist de enorme kracht in van het origineel. Ze gaan dit ook nog wel aan andere landen slijten, en laat wel wezen dat het een zeer goed teken is voor onze Nederlands/Vlaamse filmindustrie.

avatar van predator
mandy7 schreef:

Zij doen hetzelfde met Alles is liefde.
Dus wat zeur je nou?
Deze dingen gebeuren.

Er zijn ik weet niet hoeveel films die een remake zijn. Ik zie het hele probleem eerlijk gezegd niet zo.

Hele goede film met een super einde!

avatar van N23
N23
Erik Dekker schreef:

wel een remake binnen 2 jaar, in dezelfde taal,

Het is een schande! EEN SCHANDE zeg ik je!!! Ze zouden die film moeten boycotten!! Een schande! En dat binnen 2 jaar! 2 jaar :S Het is een schande een diepe diepe schande! Een beledeging naar het Vlaamse volk! 1 taal 1 film!

avatar van Cutiepie
Gister in de bios gezien, prima film!
Had er na het lezen van sommige reacties hier een beetje mijn twijfels over, maar ik heb me geen seconde verveeld!

N23 schreef:

Het zou voor mij anders zijn als ze een persoonlijk verhaal als ''De Helaasheid der Dingen'' zouden vertalen naar een Hollandse film. Daarmee vernietig je de essentie van het origineel en doe je er iets anders mee dan bedoeld. Loft NL en Loft BE verschillen nauwelijks. Ik had het origineel ook nog niet gezien, en velen met mij. Dan biedt zo'n remake uitkomst en gezien de grote successen doet hij het niet onverdienstelijk.

avatar van N23
N23
@Donkerwoud

Je begreep toch ook wel dat ik mijn bericht met een knipoog bracht? Het kan aan mij liggen maare ....

avatar van Donkerwoud
Natuurlijk, ik had het ook meer gericht aan anderen.

Gisteren in de bios gezien; prima thriller met goede acteerprestaties ( vooral van Huet en Atsma) Als je een beetje oplet is alles goed te volgen en raak je de draad niet kwijt.
Film zit goed in elkaar en bevat enkele verassende plotwendingen, alleen de echtgenotes blijven vrij vlak omdat hun personages minimaal aan bod komen.
Al met al een aanrader.

avatar van SaintOfKillers
Donkerwoud schreef:

Loft NL en Loft BE verschillen nauwelijks.

Dus dat onnozele accentje is echt onoverkomelijk voor een hele bevolkingsgroep?

Alsof Britten een Schotse film gaan remaken omdat er anders geen volk komt kijken, dat zouden we hier ook terecht volstrekt belachelijk vinden.

SaintOfKillers schreef:

Dus dat onnozele accentje is echt onoverkomelijk voor een hele bevolkingsgroep?

Niet alleen het accent, maar vooral de gekozen acteurs, de soort grappen die er gemaakt worden, de locaties, etc, etc. Er zijn toch subtiele verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen.

Schotland en het Verenigd-Koninkrijk zijn onvergelijkbaar met Nederland en Vlaanderen. Wij zijn twee landen met elk een eigen aanbod aan media.

avatar van Stephan
Het Verenigd Koninkrijk is geen 'land'. Neem dan Engeland en Schotland. Of anders kun je er het nog een Brits -} Noord-Iers verschil van maken.
Het blijft natuurlijk een bizar fenomeen dat wij geen Belgische films kunnen zien. Onze films draaien nog wel eens in België.

avatar van Vitruvian
De Belgische en de Nederlandse versie gezien. Persoonlijk vond ik de Nederlandse versie fijner weg kijken.

Donkerwoud schreef:

avatar van SaintOfKillers
Stephan schreef:
Onze films draaien nog wel eens in België.

De meeste Nederlandse films verdwijnen meestal ook vrij roemloos na 1 week terug uit de zalen, dus het komt van 2 kanten. Zwartboek draaide iets langer, dacht ik, maar Alles Is Liefde (toch ook één van de grotere, populairdere Nederlandse films) was na een week bijna nergens meer terug te vinden

avatar van Stephan
Mijn film draaide beter in België dan in Nederland. (2x beter)

Doet het nog steeds prima in de bioscoop zag ik.

avatar van Lexcoaster
SaintOfKillers schreef:

Ik denk dat dat ook met marketing te maken heeft. Reclame voor Belgische films zie ik hier nauwelijks, en ik denk dat dat andersom ook het geval is. Er wordt nauwelijks aandacht voor gecreëerd, en op een kleine groep filmfanaten draaien bioscopen niet.

Ik vind het te gek voor woorden dat deze absoluut overbodige remake is gemaakt.

avatar van WanderingStar
Oh ik stoorde me in het begin van deze film echt enorm aan het 'acteren'... onecht en zeer onovertuigend.
Later werd ik door het verhaal wel wat meer gegrepen, maar overall had ik eigenlijk het idee dat ik naar een hele lange nederlandse versie van één of andere CSI achtige aflevering zat te kijken.

Vraag me niet waarom, maar ik erger me enorm aan Barry Atsma.
Komt een vrouw bij de dokter...
De gelukkige huisvrouw...
en nou dit weer.. haha hij kiest wel steeds enorm onsympathieke rollen uit.
Ik kan mijn vinger er echt niet op leggen... op zich vind ik 'm wel aantrekkelijk om te zien, maar er is iets aan zijn voorkomen wat me doet gruwelen.

Fedja v Huet sprong wat mij betreft met vlag en wimpel boven de rest uit..

WanderingStar schreef:

Vraag me niet waarom, maar ik erger me enorm aan Barry Atsma.
Komt een vrouw bij de dokter...
De gelukkige huisvrouw...
en nou dit weer..

Dan heb je hem wel erg hoog zitten als je hem in de gelukkige huisvrouw zag.

avatar van @overfilmmuziek
Wat betreft de muziek: alhoewel ik de muziek uit Loft vind lijken op de muziek van 'Inception' en 'Lady in the Water' vind ik het toch een verademing eindelijk eens een behoorlijke soundtrack te horen onder een Nederlandse film. Het is muziek die vooral bijdraagt aan de spanning van de film met de mooiste nummers naar mijn mening: 1-Loft, 2-Flirt, 6-Casino en 7-Traitor.

Over de film: ik heb me erg vermaakt met de film, een haast on-Hollandse film mede door de muziek en snelheid van ontwikkelingen. Ik vind persoonlijk een erg goede zaak dat er een remake is gemaakt. Ik vind het veel fijner kijken naar Nederlandse acteurs die gewoon Nederlands praten. Er zitten echt wel veel verschillen in, soms ronduit onbegrijpelijk die Vlaamse uitspraken. En de Vlaamse dames halen het bij lange na niet bij de Nederlandse!

Al met al een aanrader.

avatar van wrist
hmmm, de Belgische variant vond ik beter, en veel te snel na onze zuiderburen...

Ik vond de film iet wat tegenvallen. Ik had er meer van verwacht. De eerste helft is gewoon ronduit saai; veel te veel dialogen en er zat totaal geen vaart in. Natuurlijk krijg je dat als er 5 hoofdrollen zijn en elk personage goed uit de verf moet komen maar het had wat mij betreft wat smeuïger gemogen. Jeroen van Koningsbrugge zorgde gelukkig nog voor wat lach-momenten. Halverwege werd het al wat beter. Je ging mensen verdenken en de spanning werd opgevoerd maar het bleef wat langdradig. Pas op het einde wordt het echt de moeite waard. De plotwendingen vliegen je om de oren oren en zijn sterk uitgewerkt. Jammer dat het pas op het einde echt sterk wordt.
Verder mooie beelden die de sfeer versterken. Ook werd er goed geacteerd, maar dat moet ook wel met zoveel bekende namen. Vooral Anna Drijver was op bepaalde momenten heel sterk. Ook vond ik het leuk om bij de aftiteling eens een echte goede soundtrack te horen.
Al met al een redelijke film maar omdat ik me met name in de eerste helft soms begon te vervelen kan ik niet hoger geven dan 3 sterren.

Idd vrijwel dezelfde film als de belgische variant. Dat de film 10 minuten korter is dan het origineel, gaat naar mijn gevoel ten koste van de rollen van de vrouwen van de mannen. Verder is eigenlijk alles al gezegd in dit topic.

avatar van xxc
xxc
Deze heb ik een hele tijd terug gezien in de bioscoop, maar ben vergeten een score of een reactie te geven.

De reden dat ik deze film graag wou zien waren toch wel Barry Atsma en Jeroen van Koningsbrugge. Jeroen vind ik leuk, mede door zijn tijd bij de lama's, dus ik was enorm benieuwd hoe hij het in deze film zou doen. Barry.. ja. Geweldige acteur, heerlijk lichaam, leuke lach.. In Komt een vrouw bij de dokter vond ik hem zo ontzettend sterk en overtuigend. Ja, ook hij was (misschien wel de grootste) een reden om deze film te zien.

Ik had al wat van de film gehoord.. Dat het vooral draaide om een kamer, en wat daar in gebeurde. Ook wist ik dat er een gelijknamige versie in belgie was die ik heel graag vantevoren had willen zien.. Maar helaas. Deze heb ik overigens nog steeds niet gezien.

De trailer heb ik vantevoren ook een aantal keer bekeken, en eerlijk gezegd viel het me toch een beetje tegen qua de trailer en de film. Als je de trailer hebt gezien, heb je toch wel het meest van de film gezien. Als ik de trailer nog een keer zou bekijken en daarna het plot, wie het dus gedaan heeft, bekeken, was het hetzelfde geweest. Maargoed, logisch, dat ze de leukste stukken en de belangrijkste stukken in de trailer doen. Ze moeten ons natuurlijk overhalen om de film te willen zien..

Verder vond ik het een leuk verhaal. Goed uitgewerkt vooral. Maar toch geef ik vooral een hoge score om de acteerprestatie van Barry. Hij is de gene die er voor mij het meest uitstraalt, in heel de film. Jammer van Jeroens rol.. hij speelt een beetje de zatlap waardoor je verder niet echt veel begrip en verdieping in zijn rol krijgt.

Leuk filmpje, voor herhaling vatbaar.