Ang-ma-reul Bo-at-da (2010)

Alternatieve titels: I Saw the Devil | Akmareul Boatda | 악마를 보았다

Zuid-Korea
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Min-sik Choi, Byung-hun Lee en San-ha Oh

Kyeong-Cheol is een gevaarlijke psychopaat die voor zijn plezier mensen doodt. Deze seriemoordenaar vermoordt uiteindelijk het verkeerde meisje, namelijk de dochter van een gepensioneerde politiechef. Haar verloofde Su-Hyeon, een uiterst capabele geheim agent, besluit om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Hij belooft dat hij alles zal doen om wraak te nemen, al moet hij zichzelf veranderen in een monster.

avatar van Beun de Haas BV
Deze film in een paar woorden? Revenge is bitter sweet!

Dat Koreanen prima actiefilms kunnen maken, wordt met I Saw the Devil onderstreept. Een van de betere harde wraakfilms van afgelopen jaren. Aan ziekelijk geweld en spanning overigens geen gebrek, dus niet bepaald een geschikte romantische film voor een eerste date. Aanrader!

4 *

avatar van frolunda
Harde thriller die niet voor tere zieltjes bestemd is.Het scenario is niet altijd even logisch maar het camerawerk,regie en acteerprestaties zijn dik in orde.Aanrader voor de liefhebbers van het genre.

Meneer Bungel
Tegenvallend. Ja, het is regelmatig behoorlijk hard en er zit wat fijne actie in, maar dan heb je meteen de hoogtepunten gehad (okay, Min-sik Choi deed het ook zeker niet verkeerd); verder is dit toch wel een erg lange film met een wat teleurstellend slotakkoord. Had men sneller overgeschakeld naar de release & catch & release-etc.-fase (waarbij de achtervolger veel strakker had moeten letten op wat de moordenaar allemaal uitspookte) en was sowieso wat overtollig vet weggesneden, dan had het nog echt wat kunnen zijn.

Nu 'slechts' 2,5*.

avatar van Mac Hammer Fan
Middelmatige prent over de wraak die een agent pleegt nadat zijn geliefde door een sadistische psychopaat op gruwelijke wijze werd vermoord. Wat niet erg geloofwaardig overkomt is dat hij de man eerst afranselt en dan geld geeft en een chip doet inslikken zodat hij hem kan volgen. Op die manier pleegt de snoodaard nog een reeks afschuwelijke misdaden, die konden vermeden worden. De protagonist had toch moeten weten dat er met die gevaarlijke gek niets aan te vangen viel? Het geheel werd wel vakkundig ingeblikt, de vertolkingen zijn aanvaardbaar maar een echte aanrader vind ik het toch niet.

avatar van PersianKill
Hoewel de kern van het verhaal al eerder gedaan is in andere wraak films, spant deze de kroon! De film rommelt met je geest van scène tot scène, zonder los te laten.
De personages zijn zo briljant tot leven gebracht, dat je letterlijk ziet hoe ze te transformeren voor je ogen, vooral Kim Soo-hyeon (Byung-hun Lee), de hoofdpersoon. De film richt zich op wat wraak kan uit te brengen in een goed mens. Het is rauw, wreed en soms verbazingwekkend realistisch.De film klokt bijna 2 en een half uur, maar ondanks de lengte zul je niet naar de tijd kijken en denken "Wanneer is de film afgelopen". De fotografie is ook top, en deze film is super om te zien. De gore effecten zijn geweldig en goed!

avatar van DjFrankie
Geniaal einde in deze wraakfilm. Blijft ook 2 1/2 uur boeien en dat zegt eigenlijk al genoeg.

avatar van duffs
goede wraak film gelijkwaardig aan een film zoals the last house on the left o.a hier en daar een tikke langdraadig waarschijnlijk is dat iets asiatisch maar dat storde mij niet en hij duurt wat te lang voor het type film anderhalf uur was lang zat geweest in plaats van 2 half uur lange zit maar best de moeite waard dikke 7

Erg realistische scene's maar op gegeven moment wat te over de top grof en sick. Het te overdreven ging afleiden, een paar flinke scheppen subtieler had deze film een topper gemaakt. Maar einde is goed en ondanks de lengte niet echt te lang.

avatar van Turbodevil
Lekker lompe spannende film

avatar van Gatvol
Yep..aanrader..wat een sterke film.
Samen met Memories of murder zijn dit toch wel mijn favorieten.

FullMoon schreef:
Wat een ongelofelijk langdradig en zeer ongeloofwaardige film zeg. Ik heb het met tegen zin afgekeken enkel om een eerlijke stem te brengen. Maximaal 2 sterren.

helemaal mee eens ,ook 2 sterren voor mij

Heerlijke film met verrassende plotwendingen. De lange film verveeld geen moment en er gebeurt van alles. De hoofdrolspelers zijn super en soms moest ik een beetje denken aan de franse film 'razorblade romance'.
Topfilm !!

avatar van Insignificance
Wraak met grof geweld en wisselend succes. Bruut, goor en bloederig, terwijl Choi Min-sik een geweldige smeerlap neerzet. Wat dat betreft een straffe thriller, maar rondom de bloedlust is de film toch wat wankel. Lee Byung-hun heeft een rolletje dat maar niet onder de huid kruipt, qua sfeer laat het geen vaste indruk achter en het scenario maakt zich er hier en daar gemakkelijk vanaf.

Het heeft een fantastische draai in huis door de killer te laten spartelen, maar dat kat en muisspel houdt niet erg lang stand en hoe het uitpakt met het zendertje is wel erg pover uitgewerkt. Het verdere verloop komt zo meer over als een verplicht nummertje dan een donderwolk die op uitbarsten staat. Het slot laat ook wat te wensen over. Genoeg venijn, maar er gaat ook vrij veel verloren.

Gestoorde teringfilm. Na de eerste moordscene werd ik al misselijk, maar het ging van kwaad tot erger. Als een op hol geslagen trein trekt deze film je mee naar de diepe sadistische onderwereld van twee psychopaten die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.

Zieke Koreaanse klassieker.

avatar van hannes64
Balotelli schreef:

Zieke Koreaanse klassieker.

Maar wat is ie goed hè?
Een meesterwerkje, die koreanen wèten hoe je zo`n film maken moet.

avatar van Riddierid
Zieke maar vette film! wohow ik ga zeker meer van dit soort chinese, japanse, koreanse films kijken. Verassend goed altijd van die landen.

Wat een charmeur was die psychopaat Kyeong-Cheol (geweldige rol trouwens van Min-sik Choi) toch met teksten als "Kleed je uit, voordat ik je in stukken snijd kutwijf !"

Het verhaal was opzicht best goed en is zeer geregeld ook wel lekker hard (het had wat mij betreft wel explicieter gemogen, zeker in het eerste uur), maar het sloeg nergens op dat de agent Su-Hyeon hem niet afmaakte na een uur en hem in leven liet met het gevolg nog meer onschuldige slachtoffers. Goed, Su-Hyeon had hem geregeld flink te grazen maar kom op zeg het sloeg gewoon nergens op dat hij hem niet afmaakte (hij had hem tijdens het afmaken ook flink te grazen kunnen nemen). Het verhaal weet wel te boeien en ziet er visueel (behoorlijk kleurrijk) heel fraai uit. Ook de cast deed het prima. De film vond ik overigens wel veel te lang met bijna 2,5 uur en had makkelijk ingekort kunnen worden met 30-60 minuten. Het einde was overigens geweldig maar dat had hij dus ook een uur eerder kunnen doen.

avatar van Lord Flashheart
Goede Koreaanse wraakfilm in de trend van Old Boy.

De voorkeur geef ik aan de Amerikaanse tegenhangers zoals Death Wish, Class of 1984 of Vigilante, vanwege de meer vertrouwde westerse setting en het '70/'80-ties gevoel. Niettemin zou ik meer Koreaanse wraakfilms moeten zien, want ze vallen eigenlijk zelden tegen. Ook I Saw the Devil beviel me prima.

Toegegeven, de film duurt veel te lang, het script is soms belachelijk en de score melodramatisch (dacht sommige momenten dat ik een Bollywood aan het kijken was). Daarentegen zijn de acteurs meesterlijk (vooral de bad guy), de cinematografie is ruim voldoende en de actie/geweld scenes meeslepend. Verder wordt de kijker voorzien van een flinke portie gore.

Al met al een fijne film die, ondanks enkele gebreken, zelden verveelt. 4****

Volslagen onzinnig, maar niet onvermakelijk plot. Een soort van los vervolg op A Bittersweet Life. De film oogt fraai, heeft veel vaart en vermaakt door de vele sterke scenes (en de geweldige badguy), maar dat plot moet je niet te lang over nadenken. 3,75 sterren. Jee-Woon Kim maakt wel erg vermakelijk onzin. Maar hopelijk vinden niet te veel mensen dit een slim plot.

Nou, Jee-Woon Kim plaatst een bloedserieus verhaal over seriemoordende kannibalen (1 in het bijzonder) tegenover een superheldachtig personage. Aan de ene kant wil ie je dus bekruipen met angst geënt op realisme (het wat als mij het zou overkomen gevoel), terwijl hij dit aan de andere kant de nek omdraait door een personage neer te zetten die lijkt op van Damme (om maar eens wat te noemen). En daar begint het pas mee.

Het hele plan om de seriemoordenaar het leven zuur te maken is dermate omslachtig dat je je de hele speelduur bewust bent van het feit dat dit bedacht is door scriptschrijvers. Dat met die chip is al behoorlijk onzinnig (zeker omdat dat ding blijkbaar uitgescheten kan worden) en wel heel bedacht om het verdere uitgangspunt te stuwen. Erger is dat het totaal niet strookt met het personage van de de supercop. Hij laat het lijntje veel te lang. Dit geeft de seriemoordenaar dermate veel gelegenheid om toch mensen te vermoorden (of bijna vermoorden) dat dit zo onverantwoord is dat je het de supercop echt kunt kwalijk nemen. Het hele punt is misschien ook dat de held zich schuldig maakt aan zaken die niet kunnen, maar ik vind het totaal niet stroken met het superheldachtige dat er mensen geterroriseerd worden en hooguit op het nippertje gered worden (of in sommige gevallen dus niet). Vooral omdat er alternatieven genoeg waren om de seriemoordenaar het leven zuur te maken. De hele noodzaak van dit specifieke uitgangspunt ontgaat me.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe hij hem op het spoor is gekomen. De politie had blijkbaar al 4 verdachten, maar de politie gaat pas wat doen als ze zeker weten welke van de 4 het is en tot die tijd laten ze de verdachten met rust?

Het is echt niet onvermakelijk, maar in de eerste plaats vooral onzinnig.

[edit] Hier stond toch net een reactie op mijn post?

avatar van Bakchos
Dit was mijn eerste Koreaanse film (inmiddels door veel andere gevolgd) en ik was enorm onder de indruk van werkelijk alles dat deze film te bieden heeft. Een jaar later nog eens herbekeken (inmiddels dus meer gewend) en alweer ben ik 2 en een halfuur ge-entertainend door een ó zo simpel verhaal dat werkelijk geniaal in beeld is gebracht en voor mij persoonlijk geen seconde verveeld. Blij dat ik deze origineel op DVD heb aangeschaft want dit is voor iedere Aziatische film liefhebber toch wel een must have, zo niet, een must see.

avatar van asheng
En zo maak je dus een film met een zieke psychopaten thema! Heeft me geen minuut verveeld van begin tot eind en smaakte naar meer!

avatar van Minority_Check
Na oldeuboi is dit mijn tweede Zuid-koreaanse film die ik zie. Deze film beviel me toch veel beter. Ik dacht dat de lange speelduur mij zou afschrikken maar dat gebeurde niet.
Ik heb geen trailers of recencies gezien van deze film dus ik wist niet precies wat ik moest verwachten. Ik dacht in eerste instantie aan een soort kat-en-muis spel maar gelukkig was dat niet het geval.
Ik vind het een geweldige film met een origineel verhaal. De 'gruwelijke' scenes voegen voor mij iets extra, vooral het einde had ik niet verwacht.
Ik hoop dat Byung-hun Lee de volgende jet li of bruce lee wordt, die gast is geweldig.

avatar van YouDrunkGoHome
Iemand nog tips voor me qua andere koreaanse thrillers?

YouDrunkGoHome schreef:
Iemand nog tips voor me qua andere koreaanse thrillers?

Memories of Murder
Oldboy
The Chaser
A bittersweet life

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ongeloofwaardig maar goede Koreaanse thriller (snap niet dat het onder horror staat?) met geweldige hoofdrol voor de seriemoordenaar. Hij zet een gevaarlijke gek behoorlijk goed neer, niet alleen met zijn impulsieve moordpartijen maar ook met zijn commentaar. Don´t fuck with a psychopath is de moraal van het verhaal. Hij was de enige echte hoofdpersoon, zijn tegenstander bleef een beetje vlak.

Minpunten zijn er wel, zo vond ik de vrienden van de psychopaat -die zelf dus ook behoorlijk gestoord waren- overbodig. Bovendien, dit soort gasten lijken me nou typische loners. Ook had de film wel een half uurtje korter gekund. En tsja, dat hij een zender had ingeslikt- het was op zich wel obvious omdat hij steeds op de meest afgelegen plekken werd gevonden.

Ook de uiteindelijke wraak, de onthoofding, dat was meer een ultieme wraak op zn familie en niet zozeer voor de psycho zelf, hij kwam er vrij makkelijk vanaf.

SDG030
I will kill you when you are in the most pain, shivering out of fear, then I will kill you. That's a real revenge. A real complete revenge.

Akmareul Boatda is een zeer sterke, beklemmende en brute actie/thriller van Jee-woon Kim. Vanaf de heftige openingsscène zit je er gelijk helemaal in en is de film een doorlopende rit in de achtbaan. De film duurt bijna twee en een half uur, maar dat realiseer je je geen moment. Dat is in mijn ogen toch wel knap te noemen. Uiteraard zitten er wat onvolkomenheden in de film, maar die zijn in mijn ogen zo minimaal dat ik mij er niet echt aan heb kunnen storen. Zo is bijvoorbeeld de geroemde taxiscène volstrekt overbodig en voegt het compleet niets toe, maar is het zo strak en bruut in beeld gebracht dat het mij ook niet zou overtuigen de film minder te waarderen.

Het is een boeiend kat en muisspel geworden waarin de emoties zeer goed voelbaar zijn. Zowel door de goede soundtrack als het indrukwekkende acteerwerk. Met name de prestatie van Min-Sik Choi (Kyung-Chul) springt eruit. Zelden zo'n overtuigend neergezette psychopaat gezien in een film. Zijn lichaamstaal was angstaanjagend en benaderd het niveau van een Anthony Hopkins in The Silence of the Lambs.

Het is een film geworden die mij nog zeker een hele tijd bij zal blijven. Is het niet door het geweldige acteerwerk, dan wel door de zeer brute actie die er in de film zit. Het realisme is misschien niet altijd aanwezig, maar in mijn ogen ook nergens storend. Aan veel gehoorde punten hier op de site is zelfs nog wel een logische verklaring te breien. Al met al is dit voor iedereen die van actie en thriller houdt een absolute must-see.

avatar van Brabants
Met Akmareul Boatda wordt maar weer eens bewezen dat de Zuid-Koreanen sterk zijn in het overbrengen van films met veel emotie. Met een film als deze waar het onderwerp "wraak" is, zijn de emoties altijd sterk aanwezig. De Koreanen kunnen dit als geen ander in beeld brengen en ook al neigt het naar het theatrale, dan is het toch weer de combinatie met het plot waar dit nu juist krachtig materiaal oplevert. Vooral het hoofd wat uit de doos rolt, is hier met name een goed voorbeeld van. Je vindt dit geweldig of je hebt er een hekel aan, feit blijft dat ze hier heer en meester in zijn. Het spel van de psychopaat is goed vertolkt en kan je met alle vertrouwen overlaten aan Min-sik Choi. Byung-hun Lee is de onderliggende partij en dat staat ook vast in het verhaal. Toch doet hij het goed en is het spel wat ze spelen van een hoog niveau. Het einde zit vernuftig in elkaar en een prima slot van dit verbluffende geheel.

avatar van LPereboom
Sterke en bikkelharde wraakfilm die blijft boeien tot de laatste minuut! Aan spanning en actie geen tekort! het verhaal is goed en de acteee prestaties nog beter.Alles word fantastisch gefilmd en gruwelijk in beeld gebracht, spijtig dat ik deze film nu pas heb kunnen zien! Ik heb genoten en daarom toch deze hoge score!