• 8.518.241 stemmen

Geregisseerd door: Robert Harmon

Met onder meer: Laura Regan, Marc Blucas en Ethan Embry

Releasedatum: 20 februari 2003

Plot They

"Are you afraid of the dark? You should be."

Na getuige te zijn geweest van een afschuwelijke gebeurtenis begint Julia Lund, een studente psychologie, zich te realiseren dat alles dat haar als kind bang maakte wel eens echt zou kunnen zijn. Erger nog: het staat op het punt om haar te pakken te nemen.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van xxc

xxc

Geen slecht filmpje, absoluut niet!

Het deed me een beetje denken aan Boogeyman. Boogeyman is wel een stuk beter en enger, maar toch zat deze er niet veel onder..

Er zaten een aantal enge schrikmomenten tussen, en, toevallig zat ik de film in het donker te kijken, toch waren er momentjes dat ik toch even om me heen moest kijken..

Al van jongs af aan heb ik het nooit zo op donkerte gehad, en nog steeds niet, dus voor mij was deze film soms toch wel ff slikken.

Ja, laura regan.. Een goede actrice, maar ze heeft altijd dezelfde wazige blik.. Ik weet het niet precies. Verder kon ik niet klagen. Ze acteerde wel goed, Marc Blucas ook en de rest van de cast was ook niet al te slecht..

Het einde vond ik zelf het sterkst van heel de film. Ja, daar kreeg ik toch wel ff de kriebels van.

Ja, dit is wel een filmpje die ik zo nog een keer kan zien.

avatar van Spooky_Kirsti

Spooky_Kirsti

ik vond het geen slechte film, maar er waren een beetje veel praat momenten in. Ik vond het het verhaal in de film wel leuk maar ik had wat meer van zo'n monster willen zien, iets van een close up ?

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Prima niks-aan-de-hand-horror/thriller. Zitten wel enkele mooie shots in, maar echt heel spannend wordt het allemaal niet.

avatar van RuudC

RuudC

Ik roep het wel vaker, maar hier had meer in gezeten. (Opvallend is wel dat ik dat vaak bij horror zeg). Het idee met de boogeymannetjes is leuk, maar komt veel te laat echt op gang. Er is eigenlijk weinig mis met deze film, behalve dat het nergens echt spettert. Behalve het laatste stuk. Het einde is goed gedaan en wanneer dat moment is aangebroken, wilde ik eigenlijk dat de hele film zo was.

avatar van kauwstaaf

kauwstaaf

Dit is eerlijk gezegd één van de betere enge films waarbij je je toch niet helemaal prettig voelt als je na de film alle lampjes in huis uitdoet en naar bed gaat.

Juist het feit dat er weinig te zien is maakt het zo creepy. In mijn opinie moet je bij spannende films juist zo weinig mogelijk zien en zoveel mogelijk aan je verbeelding overlaten. Denk aan Jaws waar je 99% van de tijd niks ziet behalve een vin. Denk aan Jeepers Creepers1, alien, the thing, etc etc. Minder is meer en dat hebben ze in deze film goed toegepast. Acteerwerk is aardig, settings zijn niet bijzonder maar wel goed om je bij in te leven.

Maar weinig films geven mij een unheimlich gevoel, maar deze doet dat wel en komt voor mij in een lijstje met films die ik liever niet alleen kijk zoals: the thing, the ring, it, nightmare on elmstreet, en waarschijnlijk nog een paar waar ik nu niet op kan komen.

avatar van Jimske

Jimske

Kan iemand me vertellen hoe het "alternatief einde" verloopt aub? Ik ben erg benieuwd!

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Beetje een vreemd filmpje, waar ik toch wel verschillende gevoelens bij krijg en niet echt bepaald weet hoe ik het moet beoordelen. Opzich vond ik het wel weer een vrij knap filmpje dat erg doelt op jeugdnachtmerries en visioenen en natuurlijk weer het feit, dat wanneer onwaarschijnlijkheden werkelijkheid lijken te worden, niemand de hoofdpersoon geloofd. Echt eng vond ik They dan weer niet en het oogt nog vaak best wel rommelig en aan de andere kant toch ook weer prima. Dit keer zijn de viseoenen geen geesten of andere enge mannetjes maar van die Alien achtige wezens toch weer wat anders.

Het einde is standaard, maar wel behoorlijk intens.

En dat maakt het toch nog tot een aardige horrorfilm die wat mij betreft hier en daar nog wel anders uitgewerkt kon worden kwa sfeer enzo. Want dat raakt je niet echt. En ohja... Wes Craven heeft de film niet geregisseerd (mocht je zijn naam in koeienletters op het dvd hoesje zien staan)

avatar van ¿?ImAmused?¿

¿?ImAmused?¿

wat een baggere crap zeg!

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Best aardig, de spanning zit er wel redelijk in. Alleen de monsters vind ik een beetje tegenvallen. Voor de rest wel een prima filmpje hoor. 3 sterren

avatar van Boeikens

Boeikens

De sfeer kwam tussendoor wel op maar werd telkens weer teniet gedaan door vele langzame en saaie stukken.

Naar het einde toe wordt het wel een pak beter maar dan was voor mij het schip al ver vergaan.

Laura Regan vond ik maar niets en de verwijzing naar Wes Craven betreurenswaardig want deze film is de man helemaal niet waardig.

avatar van K. V.

K. V.

Me nog eens aan een thriller/horror gewaagd. De film was niet slecht, alleen had 'k veel meer van het einde verwacht. Op het einde weet je eigenlijk nog altijd niet veel meer. Het alternatieve einde vond 'k dan eigenlijk iets beter (realistischer). Verder vond 'k het wel een leuke film om naar te kijken. Super spannend wordt het nooit, maar saai is hij ook niet.

Tja, de cast was niet slecht, maar verrassend ook niet.

Toch een mindere van Wes, maar nu ook niet superslecht, alleen een beetje jammer van het einde.

avatar van Elisjeva

Elisjeva

Kan iemand uitleggen hoe het alternatieve einde gegaan is?

avatar van rep_robert

rep_robert

They is in principe een prima horrorfilmpje dat valt onder de hap, slik weg categorie. De spanning wordt degelijk gebracht en de film is in de basis ook mysterieus en roept veel vragen op wat goed is. Je wilt immers weten hoe het afloopt

Hoe jammer is het dan ook dat de wezens zelf er uiteindelijk een beetje slap uit zien en de film eigenlijk uiteindelijk geen één van die vragen beantwoord.

Nu hoef ik geen happy ends te zien in horrorfilms, maar They laat je uiteindelijk na een hoopvolle start toch schouder ophalend achter.

avatar van Daan258

Daan258

Best een aardig thrillertje, beter dan verwacht.
De film wist me van begin tot het eind goed te boeien. leuk verhaal, af en toe spannend, paar schrikmomenten en een prima sfeertje.
Ook een pluspunt vond ik dat je die demons (of wat het ook zijn) juist niet goed in beeld te zien krijgt, dat maakt het toch een stuk spannender.
Geen geweldige film, maar zeker niet slecht.

avatar van Spetie

Spetie

They heeft maar heel weinig te bieden en is een uitermate teleurstellend horrorfilmpje geworden.

Het begin is nog wel aardig en doordat men het daar nogal mysterieus houdt, wordt de interesse op zich wel gewekt. Helaas duurt dat niet zo lang. Na een half uurtje verdwijnt het mysterie naar de achtergrond en veranderd They in een clichématige horror.

Eng is het vanaf dat moment al totaal niet meer en de monsters, die op een gegeven moment verschijnen, zien er ook vrij lachwekkend uit. Sfeer is er niet of nauwelijks in te ontdekken en zelfs en het einde wordt gemakkelijk afgewerkt.

Zeer matig dit dus.

avatar van shrink

shrink

• 2032 stemmen

De film wordt nog net gered door het aparte einde. Voor de rest niet echt spannend of boeiend.