Black Swan (2010)

3,80

Drama / Thriller

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Natalie Portman, Mila Kunis en Vincent Cassel

Balletdanseres Nina (Natalie Portman) maakt deel uit van een balletgezelschap waarbinnen hevige concurrentie heerst. De belangrijkste danseres van dat moment, Beth (Winona Ryder), staat op het punt om te vertrekken en iedereen wil haar plaats innemen, te meer daar zij tot dan toe een hoofdrol vertolkte in het populaire Zwanenmeer-ballet van Tsjaikovski. Volgens artistiek leider Thomas Leroy (Vincent Cassel) heeft ze zeker talent, maar mist ze het één en ander op het mentale vlak. Ook moet ze afrekenen met haar speelzieke rivale Lily (Mila Kunis) wil zij een kans maken om de hoofdrol te gaan vertolken.

2068 BERICHTEN 152 MENINGEN
avatar van Montorsi
geplaatst: 13 december 2010, 23:15 uur [permalink]
Dat is sowieso al zeker toch?

geplaatst: 14 december 2010, 00:49 uur [permalink]
Wat zijn de prijzen zo voor filmfestival tickets voor zo'n voorstelling.
Of alleen pers?

Dat is maar een week eerder, maar dan nog.

EDIT: Lees net 9 euro, klopt dit?
+ Somewhere komt ook?

avatar van Kisje
geplaatst: 19 december 2010, 22:22 uur [permalink]
Wat kijk ik uit naar deze film...; Dat ie er maar snel is 🙂

geplaatst: 20 december 2010, 15:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"I just want to be perfect."

Hoge verwachtingen is het minste wat je kunt zeggen bij de regisseur van Requiem for a Dream, maar ondertussen hebben we al vaker geleerd dat iedere film kan tegenvallen, hoe geniaal de regisseur in het verleden ook is gebleken.

Black Swan is niet zo'n tegenvaller. De uitwerking van het verhaal zit goed en de overgang van witte naar zwarte zwaan, van licht naar donker in Nina verloopt mooi. Na een eerste kijkbeurt stel ik me nog wat vragen bij het nut van sommige scènes (o.a. de masturbatiescènes), maar het verhaal gaat vlot en blijft je boeien. Enkel het eerste uur had wat meer mogen gebeuren, want daarna komt alles in (te) snel tempo op je af.

Op acteervlak niets aan te merken. Natalie Portman heeft verdiend een Golden Globe nominatie gekregen en het zou me niet verbazen indien ze ook de effectieve winst in de wacht zou slepen. Ook een Oscarnominatie lijkt me binnen bereik. Perfect geacteerd: van het schuchtere meisje dat je zelf een klap zou willen verkopen omdat ze zo verlegen is, naar de bij momenten arrogante ster die zelfs van haar moeder geen tegenspraak meer dult.
Mila Kunis was goed, maar niets speciaals en de aandacht voor haar verbaast me. Ik vond haar vermakelijker in Forgetting Sarah Marshall, maar goed, tegenwoordig moet je voor de 'grote prijzen' meer en meer aan bepaalde vereisten voldoen (drama: meedoen in arthouse films, komedie: een oude rot in het vak zijn). Maar het is een goede actrice en het is mooi dat ze wat erkenning krijgt, al is het volgens mij voor de verkeerde rol.
Ook Barbara Hershey als de moeder die het succes van haar dochter wil beleven alsof het dat van zichzelf is, Vincent Cassel als veeleisende leraar en Winona Ryder als de stervende zwaan zijn perfect gecast.

Visueel ook niets op aan te merken: effects zijn goed en de trucjes met de spiegels geven een beklijvende sfeer mee die de film naar een hoger niveau tilt. Clint Mansell zorgt weer voor de score, die helaas nergens memorabel wordt. Soms is de muziek wat ongepast (ziekenhuisscènes met Beth), dan past het weer perfect (de onheilspellende tikjes in het appartement net voordat Nina de tekeningen van de muren rukt). De regie zit natuurlijk goed, met o.a. de spiegels en de headshots die hij ook al in Requiem gebruikte.

Black Swan is goed, maar stelt na de hype een tikje teleur en is nergens vernieuwend. Het had wat donkerder mogen zijn, gezien het thema. Drama in overvloed, maar het komt nergens zo hard aan zoals we weten dat Aronofsky het kan doen aankomen.

geplaatst: 20 december 2010, 17:15 uur [permalink]
1 uur lang van de 1 uur 40 gebeurt er werkelijk niets. Daarna zitten er een paar spannende en goede scenes in de film. De muziek is mooi maar de film heeft me niet echt weten te raken.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 20 december 2010, 23:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op deze manier wordt Darren Aronofsky wel één van mijn favoriete regisseurs natuurlijk. Binnenkort 'The Wrestler' weer eens herzien, maar eerst mocht deze Black Swan haar vleugels spreiden.

Rivaliteit en totale gekte. Natalie Portman speelt de sterren van de hemel als verlegen en bescheiden moederskindje, die al lang niet meer bij haar moeder in had moeten wonen. De relatie tussen Nina en haar moeder zorgt in 1e instantie al voor een duister, complex fundament, die niet helemaal / altijd te plaatsen valt. Zo'n scéne met de twee en die taart om Nina haar ''overwinning'' te vieren is bijna eng. En dat is pas het begin van een glijbaan waar we naar beneden vliegen en Aronofsky steeds meer zeep op de baan lijkt te gooien, want naar het einde toe wordt je echt totaal in één, groot en diep dal gedonderd.

Waar een nooit vreugdevolle plaatsing als 'Swan Queen' de 1e helft van de film aanvoert en op een rustige, intrigerende manier naar helft twee zwemt, stevenen we af op een angstaanjagende zwanendans waar Aronofsky spiegels, stekels, nagels, rode ogen en vleugels uit de kast haalt én paranoïde en schizofrene streken met het publiek uithaalt. Wat is er nou eigenlijk allemaal waar wat Nina ziet? Lily leeft en de de 'Swan Queen' loopt rond met een stuk scherf in haar buik. Nina is helemaal gek - wanneer we haar zelfs duivelse tafarelen uit zien halen met haar rode ogen, duistere geluiden en haar zélfs zien transformeren naar een (bijna) échte zwarte zwaan, weet je het als kijker zeker; Aronofsky rules.

Sommige scénes lijken er met de veren bijgesleept en de seksscéne tussen Kunis en Portman blijft helaas wat braaf, maar twee gebroken benen, een totaal uit de hand lopende relatie tussen moeder en dochter, een visueel imponerende nachtclub-scéne en een Nina die steeds panischer begint te worden met haar gekrab, uitrekkende nagels en vellen, zorgen toch wel voor een angstaanjagende duik naar het einde toe.

Mansell zorgt voor een machtige score - al wordt deze niet volop benut. Sowieso fluctueert het gebruik van muziek tussen redelijk en redelijk briljant. Niet altijd even gepast. De editing is simpelweg uitstekend; geweldige freakshow regelmatig, een paar mooie shots en het camerawerk past prima binnen het geheel. De finale is uitstekend, al heb ik het gevoel dat er meer uitgehaald had kunnen worden. De transformatie is in ieder geval schitterend, net als de duivels heersende sfeer op dat moment met een Nina die (met een gat in haar buik) van alles en iedereen gehakt maakt, bijna ''Perfect'', zoals de 'Swan Queen' was, naar haar zeggen, op het einde. Portman mag die Oscar mee naar huis nemen in ieder geval.

De aanwezigheid van enkele overgrote cliché's is geen groot probleem, al is de film niet altijd even vernieuwend en zullen veel kijkers snel ''ah, dit heb ik eerder gezien'' denken. Bepaalde vondsten komen echter regelrecht uit Aronofsky zijn mouw - hij gooit alles in z'n blender en zorgt voor een meeslepend, spannend en regelmatig totaal gestoord (Ryder met die vijl in haar hoofd) geheel waar de zwanen best wel brood van lusten. De film zal veel mensen best met een aantal vragen laten zitten; is die Cassell bijv. écht zo op sex uit met zijn meiden, zit Nina haar moeder écht in het publiek op het laatst en die rode ogen, wat is dat? Geweldige gast die Aronofsky; wiskunde, drugs, levensboom, worstelen, zwanen.

Uiteenlopende onderwerpen. Stuk voor stuk geweldige uitwerkingen. Benieuwd hoe hard Rourke z'n klappen aankomen binnenkort, een ram van zo'n zwarte vleugel kwam iig regelmatig érg hard binnen.

avatar van Pistons
geplaatst: 21 december 2010, 01:55 uur [permalink]
Verrukkelijke film. Uitstekend verhaal over overgave, doorzettingsvermogen, talent, spiritualiteit, concurrentie en prestatiedruk. Naar mijn interpretatie een metafoor voor method acting. Uitstekend geschreven, dito geregisseerd, geweldig gefilmd en geëdit, feilloos in alle geluidscategorieën en een uitstekende cast met de onnavolgbare Natalie Portman in de rol van haar leven. Ook Mila Kunis doet het heerlijk.

It was perfect.

geplaatst: 21 december 2010, 02:39 uur [permalink]
De komende twee maanden wordt een strijd met mezelf om Black Swan niet te downloaden en te wachten om die in de bios in volle glorie te kijken.

Wordt zwaar.

avatar van Nick Theunis
geplaatst: 21 december 2010, 14:49 uur [permalink]
Moest in het begin nog even wennen, maar naarmate het verhaal vordert wordt de film interessanter. Mooi geschreven, goed gefilmd en geëdit,. Natalie Portman speelt erg sterk als verlegen, perfectionistisch moederskindje en ook Mila Kunis is geknipt voor haar rol. M.a.w. een overtuigende cast. Naar mijn inziens Golden Globe nominaties waardig.

geplaatst: 21 december 2010, 17:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
HarmJanStegenga schreef:

Dat hoef je niet per se zo op te vatten. In eerste instantie dacht ik in ieder geval dat ze dat gat in haar buik ook fantaseerde. De geschokte reacties van de anderen zouden dan ook nog gefantaseerd kunnen zijn. Ze gaat niet dood op het eind, ze is gewoon compleet doorgedraaid, dacht ik. Compleet verloren in haar rol. Ik kon me ook niet herinneren dat ik bloed had gezien terwijl ze danste, alleen toen ze bovenop 'de berg' stond. En dat klopte ook toen ik het nakeek: de camera ontwijkt continu net haar navel; je kan het dus niet zeker weten, best slim gedaan. Hoewel dat kleine bloedvlekje wel opeens heel snel groot wordt.

Wat is fantasie en wat is echt? Niet alleen Nina zit met die vraag, maar de kijker dus aan het einde ook 🙂

Dit komt van IMDB, kon ik me wel in vinden:
Nina created the deaths of Lily and Beth in her mind so she can be the only Swan. (White, Black, Dead).

geplaatst: 21 december 2010, 18:42 uur [permalink]
Aargh, ik ga deze film maar even uit mijn updates halen. Pure marteling.
Kan iemand de nederlandse bioscoop distributeurs bellen en ze zeggen dat de screener gelekt is, dan brengen ze hem misschien volgende week uit in de bios.

avatar van Nephilim
geplaatst: 21 december 2010, 23:39 uur [permalink]
wow... magistraal...

avatar van Skrean
geplaatst: 22 december 2010, 00:22 uur [permalink]
Hele doordachte film, met het Zwanenmeer als centraal thema, waarin de realiteit van de ballet speelster veranderd naarmate ze meer en meer de Zwarte Zwaan gedaante aanneemt.

Stem toch maar verhoogd naar 4,5 vanwege de hoge mate van intelligentie waarmee de film gemaakt is.

avatar van synec
geplaatst: 22 december 2010, 18:15 uur [permalink]
Pfff ik wacht echt al zo lang op deze film. En een sceener van dvd kwaliteit zo blijkt op het net... toch een verleiding. Just a click away.

Tja het is hun eigen fout. Als die in de cinema draaide zou ik hem met alle plezier gaan kijken en mijn geld er aan geven... maar hij is nergens te zien of te vinden en nog zo lang wachten(De enige reden waarom ik met pijn in het hart soms films download) , en verder niet eens een release date voor België? Terwijl hij in Amerika wordt overladen met prijzen, waar iedereen hem al heeft gezien. Nee sorry hoor, ik kan hier niet op wachten... de dvd kopen doe ik toch sowieso, dan breng ik dan mijn steentje er wel bij?

AARRRGG ik wacht wel omdat ik altijd liever films wil ervaren op het grote scherm, zeker deze. Het is toch soms echt een marteling. 😄

avatar van Fortune
geplaatst: 22 december 2010, 19:29 uur [permalink]
Weer een fantastisch filmpje van de beste man Aronofsky.

Portman speelt fantastisch hierin, geweldige acteerprestatie daarnaast is Cassel en doet zelfs Klunis het erg goed. Eerste keer dat ik Klunis kan waarderen trouwens. De film zelf is goed maar persoonlijk staat deze onderaan het rijtje van de films die Aronofsky heeft afgeleverd.

Vroeger toen ik nog een klein zwijntje was heb ik het zwanen meer gezien en was onder de indruk. Er blijft ook heel veel hangen van dat stuk al was het misschien wel 8 a 10 jaar geleden. Deze film laat je veel proeven van de muziek en sfeer van het zwanen meer maar nog beter van een erg originele uitwerking van het verhaal daarvan.

Er zitten erg goede scenes in en heb op het moment eigenlijk geen minpunten. Redelijk verhaal, geweldige uitwerking en acteerwerk. Toch had het van mij nog wel intenser en donkerder mogen zijn. Aronofsky houd hier allemaal aan de brave kant vergeleken met Requim for a dream.

avatar van deft0nes
geplaatst: 23 december 2010, 00:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wauw. Darren Aronofsky en Clint Mansell flikken het weer! Hun symbiose komt ook in deze film weer erg goed tot uiting. Ze trekken alle registers open.

De cast is meer dan oké. Natalie Portman speelt buitenaards. (haar beste tot nu toe, if I may be so bold?) Elke emotie word er met volle overtuiging in gegooid. Ze heeft me echt geraakt met dit performance. Ook Vincent Cassel speelt erg goed.

De cinematografie is prachtig gedaan. De dansscènes zijn prachtig uitgebeeld, de spanning goed opgebouwd en het viel mij op dat de ogen van portman wel eens d.m.v. belichting beschaduwd werden, net als de Black Swan, erg intelligent gedaan.

Het verhaal was ook weer geniaal. In het laatste uur waren er een paar snel opeenvolgende plottwist die mij erg verraste, en dat is altijd fijn. Ook het einde was prachtig. Ik had dit echt niet zien aankomen (wat achteraf gezien misschien eigenlijk wel gemoeten had 😛).

En de muziek. Wat is de muziek weer prachtig. Maar zoals ik al zei, gaat het, net als in hun eerdere collaboraties, verder dan alleen muziek voor de film. Mansell weet met zijn Score scènes boven hun normale sferen uit te laten stijgen. Ze nemen je mee in de wereld van het Swan Lake.

Het enige minpunt wat ik kan bedenken, is dat 'ie om de een of andere reden minder is dan eerder werk van Mansell en Aronofsky. Beste film van 2010!

geplaatst: 23 december 2010, 16:45 uur [permalink]
Goede film, met perfecte acteerprestaties! Het verhaal blijft boeiend van de eerste minuut tot de laatste. Het sfeertje is heerlijk duister en het eind roept toch wel vraagtekens bij me op.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 23 december 2010, 19:14 uur [permalink]
Downloaddiscussie verwijderd.

avatar van De Knip
geplaatst: 24 december 2010, 02:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Naargeestige film, die mij - net als ons prinsesje in deze film - te veel werd. Het inlevingsvermogen van haar, had bij mij juist een averechts effect.
Bovendien was het de ene na de andere voorzet inkoppen. Ik zat me daar eigenlijk dus wat aan te irriteren. Spannend werd het helaas niet.
Ik vind het wat overdreven om hier de plottwists te roemen. Nee, echt geweldig kwam het niet op mij over. Dat Portman uiteindelijk zelf de Black Swan werd, prima verfilmd. Maar de emotie kwam niet bij mij meer los. De dingen die ze zich had verbeeld en dat ze steeds meer in de rol ging leven, erg goed gedaan. Verrassend? Nee.
Tegenvaller voor mij. Voor vele anderen blijkbaar niet.
Dus ga de film zien en oordeelt u zelf:

orbit
geplaatst: 24 december 2010, 03:34 uur [permalink]
Ben benieuwd naar dit meesterwerk! Itt Fincher heb ik wel iets met deze regisseur 👍

geplaatst: 24 december 2010, 13:09 uur [permalink]
Vind Aranofsky en Fincher qua stijl filmmaken en films zelf niet echt te vergelijken.

avatar van De Knip
geplaatst: 24 december 2010, 16:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fabian123 schreef:

Dit komt van IMDB, kon ik me wel in vinden:

Nou, dat zag iedereen toch hopelijk ook wel? Dat ligt er wel zo dik bovenop....

Er zullen heus wel weer andere theorien te bedenken zijn, maar zoals op IMDB dus stond, da's nogal wiedes.

avatar van Fortune
geplaatst: 24 december 2010, 16:11 uur [permalink]
Dat wil je ook niet weten van te voren als je de film niet hebt gezien.

geplaatst: 24 december 2010, 17:42 uur [permalink]
Na al deze goeie recensies wordt ik wel inmens benieuwd.

avatar van Sokin1970
geplaatst: 24 december 2010, 19:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige rol van Natalie Portman en harde en competieve, maar ook mooie ballet.

Maar na Inception en Shutter Island wel even genoeg van droom/waanbeelden.

Deze film gaat veel Oscars winnen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 25 december 2010, 02:10 uur [permalink]
Aardige Aranofsky.

Wederom een audio-visueel feest van de beroemde regisseur. Met in de hoofdrol een sterke Portman, die het begrip empathie nieuw leven inblaast als gefrustreerde balletdanseres. Het verhaal wordt mooi gebracht en kent een prima naargeestige sfeer, maar een en ander verloopt uiterst voorspelbaar en dat neemt een hoop sjeu weg.

Goed.

The-Batman
geplaatst: 25 december 2010, 13:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rivaliteit,Zoals we 'm al kende.

Na het zien van deze film 'Black Swan' ben ik verbijsterd echt verbijsterd,
De twists in deze film zie je al van mijlen ver aankomen.

Vanaf het begin in de film weet je dat Portman een meisje speelt die niet helemaal jovel in haar koppie is.
De film zelf is mooi gefilmd,de acteerprestaties zijn ook dik in orden,maar de afwerking is zwaar *** ach u weet wel.Meisjes die mekaar niet kunnen luchten of zien,Een meisje die de meest raarste dingen uit haalt om zich te bewijzen,ze zal d'r een moord voor doen namelijk Zelfmoord That's It.Het is een mwa film,zeker geen topper en zeer zeker niet oscarwaardig.

avatar van t-i-m
geplaatst: 25 december 2010, 13:36 uur [permalink]
raar, dat je dat zo makkelijk zegt....ik vond het een uitermate intelligente film....en welke twist heeft iedereen het over? ik vraag me af of dat de bedoeling was van de films makers, een plottwist waarvan ze denken, ''oooeeehh nu nemen we alle kijkers beet!'' ik denk het namelijk niet. ontzettend diep zakkende film met een acteerspel en cinematografie om je vingers bij af te likken...het is lang geleden dat ik zo onder de indruk van een film was geweest....wat best bijzonder is aangezien ik sinds de aankondiging dat ze deze film gingen maken er al met torenhoge verwachtingen op wacht....en de film zelfs boven die verwachtingen uit weet te steken.

The-Batman
geplaatst: 25 december 2010, 14:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ze proberen een twist te creeeren,maar die is 'r niet.Ze dachten natuurlijk dat het publiek die de film kijkt,geschokt zouden zijn dat ze dood is. maar dat was ik totaal niet.

geplaatst: 25 december 2010, 17:17 uur [permalink]
0,5 maar, omdat er in de eerste uur niets gebeurt, en de rest 0,47 is het allemaal duister en raar.. niet mijn soort film, alleen gekeken omdat iedereen erover had.