Battle Los Angeles (2011)

Alternatieve titels: World Invasion: Battle Los Angeles | World Invasion: Battle LA | Battle: LA

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jonathan Liebesman
met Aaron Eckhart, Michelle Rodriguez en Bridget Moynahan

Al jaren worden er over de hele wereld ufo’s waargenomen en gedocumenteerd: Buenos Aires, Seoel, Frankrijk, Duitsland, China. Maar in 2011 worden die vage waarnemingen keiharde werkelijkheid wanneer de aarde wordt aangevallen door onbekende krachten. Terwijl overal ter wereld grote steden worden verwoest, houdt alleen Los Angeles nog stand in een strijd die nooit voor mogelijk werd gehouden. Een sergeant van de Marine (Aaron Eckhart) en zijn nieuwe peloton moeten een halt zien toe te roepen aan een vijand die alles overtreft waar ze ooit tegen hebben gestreden.

avatar van martijn011
Matige film zeg. Het enige positieve aan de film is de aanwezigheid van Eckhart, die z'n rol prima invult. Hij is prima gecast als marinier, maar helaas verzandt de rest van de cast in sterotype rollen en valt daar helemaal niks positiefs van te melden.
Ook het verhaal is erg propaganda-achtig en als het dan ook vol zit met clichés is het wel heel erg mager gesteld. Van enige creativiteit is niks te bespeuren. Het is of jatwerk óf cliché.

Af en toe ziet de CGI er goed uit, met name het begin. Helaas zijn er al zoveel films over buitenaardse invallen gemaakt, dat het moeilijk is om wat nieuws te verzinnen, ook qua uiterlijk van de aliens.
Dat is ze niet gelukt, ze zien er zelfs matig uit. Verder stapelt de film actiescene op actiescene waardoor we al schietend beginnen en daar ook mee eindigen.
Magere onvoldoende.

Film voelt als Killzone of Call of Duty en dat vond ik een pluspunt. Effecten zijn tof.. Aliens hadden veel beter uitgewerkt kunnen worden... Maar ik vond hem lekker wegkijken..

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/drama/SF film...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel bekende acteur Aaron Eckhart en
actrice Michelle Rodriguez (Avatar!)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Af en toe mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Helaas, te snel, te snel camerabeweging...
Niet te moeite waard...

avatar van Metalfist
That was some new John Wayne shit, Staff Sgt

Ik ben altijd wel te vinden voor een science-fiction filmpje. Het hoeft niet altijd hoogstaand te zijn, gewoon wat knallen op aliens is meestal ook wel leuk, en Battle Los Angeles leek na het zien van wat beelden perfect aan die omschrijving te voldoen. Ben niet zo'n enorme fan van een film rechtstreeks op televisie te zien, maar dan toch blijven hangen voor de uitzending van vorige vrijdag.

Battle Los Angeles is nogal een mengeling geworden van een aantal klassiekers in het genre. Iedereen herkent er wel een andere science-fiction film/game/weetiknogwat in (ik dacht meteen aan War of the Worlds eigenlijk) en dat zorgt ervoor dat de film op zich soms als een wat ongeïnspireerd zootje overkomt. Stoort dat? Eigenlijk niet en ook het overduidelijke patriottisme heeft geen negatieve invloed op de score. Jammer genoeg weet Jonathan Liebesman het geheel niet altijd even goed te balanceren en dat stoort wel. Een korte introductie en dan meteen knallen, dat vond ik leuk, maar dan laat hij een deel van hen sterven in de helikoptercrash en dan moet er verder gegaan worden met zo'n waardeloze bijrol als Elena Santos. Erg vreemd in ieder geval, lijkt wel alsof ze halverwege in de film is ingeschreven. Beetje raar einde ook met de overwinning op de aliens. Op de winst an sich heb ik niets tegen, maar alles lijkt opeens in orde te zijn terwijl er nog zo'n 19 andere steden zijn aangevallen. Misschien is het zo gelaten met het oog op een sequel? Geen idee, maar het oogt nu allemaal wat slordig.

Dit soort films moet het hebben van de coole mariniers/soldaten die de bedreigers van onze wereld het liefst om zeep helpen met veel explosies en met de nodige one-liners. Explosies zijn er genoeg, one-liners iets minder. Aaron Eckhart oogt in de eerste minuten niet echt overtuigend, maar groeit nadien wel meer in zijn rol. Michelle Rodriguez is meestal in dit soort stoere rollen wel op haar plaats, maar valt hier serieus uit de toon als Santos. Voor de rest qua cast dus veel stereotiep gedoe. Visueel wel degelijk trouwens. Het design van de aliens kan er mee door, blijft toch echter een hekelpunt dat die er in veel films nagenoeg altijd hetzelfde uitzien, maar de actie is deftig in beeld gebracht.

Typisch zo'n filmpje dat amusant is voor 1 keer gezien te hebben en daarna te klasseren als vermakelijk, maar ook niet meer dan dat. Eckhart is als enige echt op zijn plaats en ook op narratief vlak is er wel wat aan te merken maar kom, ik heb me geamuseerd.

avatar van mjk87
Was het woord 'cliché' al gevallen? Vooropgesteld, dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar als je het zo uitwerkt als in deze prent, zonder enige humor en zo kort (net aan 10 minuten aan het begin), dan wordt het niet alleen vervelend maar maakt het de film ook niet veel boeiender. Nu zie je enkele personen die volstrekt inwisselbaar zijn door een kapot geschoten stad lopen op zoek naar aliens. En het maakt je eigenlijk weinig uit wat er gebeurt met hen, je kent ze toch niet en het einde zal ongetwijfeld wel de kant van de mensheid uitvallen. Had ID4 nog een aantal steden die helemaal aan gort werden geschoten, deze film mist node dat soort momenten. Spanningsopbouw kent de film niet, echt mooie grote scènes ook niet en de actie die er is, in de straten (op zich een dappere en originele keuze voor een alienfilm) is vaak rommelig gefilmd en kent geen enkel moment dat er echt in ramt. Het blijft allemaal wat gezapig met hier en daar een ontploffing zonder dat het me iets deed. Enkel kent de film wat spannende momenten vanwege de claustrofobische stadsomgevingen en soms een onzichtbare vijand, maar dat is het dan ook wel. Verveeld, en dus 1,0*.

avatar van Baggerman
Ik ben het helemaal met mijn voorganger eens. Deze film onderscheidt zich nergens van soortgelijke vehikels en de karakters zijn nauwelijks like-able. En wat een stompzinnig einde! 'Jullie mogen even uitrusten!' Nee: we gaan stoer (n doodmoe) meteen terug de strijd in (waar die stommelingen hopelijk door die aliens doormidden worden geknald!) Ik ben ook blij dat technologisch enorm veel geavanceerde aliens ALTIJD een goed te definiëren en nauwelijks bewaakte commandopost hebben waardoor ze met één welgemikt schot volledig uitgeschakeld kunnen worden. Tja, je kunt ook niet aan alles denken, hè?

Maar met het verstand op nul was dit nog wel door te komen.

avatar van tattoobob
De film heeft zijn momenten....vooral visueel is deze film zeker leuk om naar te kijken.
Acteerwerk is niet heel erg slecht maar zien we geen topprestaties,het ergste van de film is dat het verhaal niet zoveel te bieden heeft en het geheel ook niet echt onderhoudend is.
Kortom een film die leuk is als tussendoortje maar meer ook niet.

avatar van Kondoro0614
Battle Los Angeles

Zo, wat vond ik dit een gave film zeg! Echt een typische Wesley film dit. Lekker veel actie die niet gaat vervelen met een Sci-Fi twist eraan. Nu waren het dus de aliens! Ik kan echt genieten van films zoals deze en dat deed ik uiteraard nu ook weer. Helaas vond ik de acteer prestaties van de meeste abnormaal en eigenlijk een beetje lachwekkend. De enigste die ik redelijk vond acteren waren: Aaron Eckhart en Michelle Rodriguez. Van de rest had ik niet echt de hoge hoed op! Het verhaal was matigjes maar leuk om te volgen. Het concept vond ik erg gaaf. Het Sci-Fi gedeelte van deze film was ook erg mooi en zou er clean uit. Goede film! Leuk om eens mee te nemen !

avatar van misterdhdh
Vermakelijk filmpje en leuk om eens tussendoor te bekijken. Had hem slechter verwacht. Origineel is het allemaal niet echt, maar het is wel nog vermakelijk en goed uitgewerkt. Het verhaal is maar dunnetjes maar in plaats krijg je wel vrij snel actie. Special Effects waren goed uitgewerkt, maar dat mag je wel verwachten van deze film en in deze tijd. Acteerwerk was wel goed, maar niet echt super. Je leefde ook niet echt mee met de vele personages, misschien komen er wel teveel aan bod, daardoor kan je het eigenlijk niet veel schelen wie er eventueel sterft. Soms iets te geforceerd emotioneel gedoe. Spannend was het niet, maar wel sfeervol. Einde kon wel beter en was wat snel afgerond.
3/5

Zeer matige film.

Het enige wat ik goed aan de film vond, was de soundtrack score.

avatar van A83
A83
Wat actie betreft prima film.
Wat ik jammer vindt zijn de vele 'crt' shots en mistige scènes vooral in het begin, deze voegen voor mij niet veel toe sterker nog ik vind het bloed irtitant.
En de aliens zijn weer dom bezig ze komen wel even onze planeet inpikken.. Als je water wilt VRAAG het gewoon netjes!
Maar heb wel de film afgekeken.

avatar van Vilmkritikus
Wat een vreselijke USA leger propaganda film Joseph Goebbels had hier jaloers op geweest.

avatar van W.V.
Met een joint of een borrel onderuit op de bank, verstand op nul en kijken, anders is het niet uit te houden, waar hebben we dit al meer en beter gezien. Jammer dat de makers zichzelf zo serieus nemen, ik doe het niet een 1 voor de moeite

Zeer sterke film goede plot en mooie special effects. Er is goed nagedacht over het uiterlijk van de aliens en we hoeven dus niet te kijken naar mensen in afschuwlijk lelijke pakken.

Verder is er goed acteer en regisseur werk.

avatar van wvernooij
Heerlijk intens, perfectie.

avatar van john mcclane 2
Het voelt gewoon aan om te zien als een gemiddelde maar best goede oorlogs actie film,
Alleen dan met aliens .
Met de bekende patriolistische kenmerken die bij het leger films horen .
Daar stoor ik me soms best aan ,,mag het iets minder? Ook hier , maar het was te doen .
Het is geweldig geschoten,,,mooie en overtuigende beelden.
Had wel wat meer credits mogen hebben ,,maar over het algemeen word dit niet als heel erg goed beschouwd .
Gezien op blu-ray en dat gaf goede impact ,,,,dat geld niet altijd ,,,maar als dit in blu ray kan zien,
En met goede geluids installatie ,,,erg fijn.
Goede voldoende .

avatar van notsub
Als de actie van het scherm spat, is Battle Los Angeles best goed te doen. Helaas worden er ook pogingen gedaan om enig sentiment over te brengen en dat verzandt al snel in geforceerde scenes, die niet veel bijdragen. Nee, als de kogels rondvliegen is er lol. Waarom en wat die aliens hier komen doen blijft een raadsel. Ja, ze zouden dol zijn op water !?! Hoe dan ook, inhoudelijk stelt het allemaal niet veel voor, maar voor de snelle actieliefhebber zijn er voldoende speelminuten gereserveerd.

avatar van IH88
“Shit, I'd rather be in Afghanistan.”

Het doel van regisseur Liebesman is duidelijk. Zoveel mogelijk actiescènes in je film stoppen en de kijker vermaken met eigenlijk één langgerekte actiefilm zonder een moment van rust. Dat werkt bijna, maar dan moet je wel zorgen dat er toch wel een minimum aan betrokkenheid ontstaat met de personages. Maar zelfs dat minimum wordt in Battle Los Angeles niet gehaald. Daarbij komt nog dat de aliens matig zijn vormgegeven en zo dom zijn om één grote zwakke plek te hebben. Hierdoor wordt je murw gebeukt met veel actiescènes, zonder spanning. Een dodelijke combinatie.

avatar van jippie2010
Sjonge, een samengeraapt jatwerkje en dan matig uitgevoerd. Morgen ben ik de film alweer vergeten. *1.5

OMG.. dit is nou een film die 30 jaar te laat is uitgebracht. B-film uit de jaren 80 is nog een te groot compliment.
Budget van 70 miljoen eerste 30 minuten verknald aan slechte special effects, overdadige rookpotten, losse flodders en slecht getimed SFX brandbommen.
Daarna wordt t iets minder slecht. maar niet veel.
Typische videotheekfilm op vhscassette, die de bioscoop nooit had mogen bereiken.
Bagger. Spendeer die 116 minuten liever aan je belastingformulier invullen. Ga je leuker vinden geloof me.

avatar van MovieMind
Je hebt deze Battle of Los Angeles (2011) gisteren op tv voorbij zien komen, dokus!