L'Albero degli Zoccoli (1978)

Alternatieve titels: The Tree of Wooden Clogs | De Klompenboom

Italië

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Luigi Ornaghi, Francesca Moriggi en Omar Brignoli

Het verhaal over een jaar uit het leven van arme Italiaanse boeren aan het begin van de vorige eeuw. Verschillende families leven op het land van een rijke eigenaar, die zich graag mengt in hun levens. Hij betaalt hen naar produktiviteit. Wanneer één van de families een erg intelligent kind blijkt te hebben, besluiten ze hem naar school te sturen, wat voor de familie een groot offer betekent.

Prachtfilm. Je moet er even voor gaan zitten. Maar dit is zo'n film waardoor je een andere tijd in wordt getrokken.
Mooi, mooi.

is dit de film die geheel in het Bergamasco (een dialect uit Noord-Italië) is gepraat?

De film speelt inderdaad in de streek rond Bergamo in Noord Italië, op het platteland. Olmi ging terug naar zijn roots : ik dacht dat zijn film gebaseerd was op een verhaal van Pirandello, maar dat is niet zo. Verhalen van zijn grootmoeder waren de basis van het scenario.

Geen makkelijke film. Ruim drie uur lang. Bijzonder is dat Olmi gebruik maakte van direct geluid [vrijwel alle italiaanse films worden zoals bekend nagesynchroniseerd]. De acteurs zijn geen acteurs, maar boeren. Ze spreken hun eigen accent.
Wat er gebeurt is nogal minimaal : een kind wordt geboren, een stel gaat trouwen en gaat op huwelijksreis naar Milaan, een zieke koe wordt beter door gebed... maar het is allemaal prachtig, prachtig, en gedompeld in weemoed om verloren simpelheid. Geen spoor overigens van goedkope nostalgie...

Olmi is een grootmeester [ik heb veel te weinig van hem gezien]. Toen deze film uitkwam in 1978, na jaren stilte, werd ie gewaardeerd met de grote prijs in Cannes.

Zeer mooie film.

De Klompenboom, heet-ie in het Nederlands.
Moet hier en daar te vinden zijn.

Wat een triest verhaal maar o zo mooi in beeld gebracht. Een karakteschets over het leven van arme boeren. Na deze film weet je tenminste hoe je die harde tijd kan voortellen.

avatar van Paalhaas
Tja, wat moet ik hierover vertellen. Ik denk dat dit een van de (zoniet dé) meest realistische film(s) is die ik ooit heb gezien. Dit is een film die naar het mij scheen geen scenario had. Het leek alsof Olmi met zijn crew in de teletijdmachine van Professor Barabas is gesprongen, en overging tot het vastleggen van het alledaagse leven van een Italiaanse plattelandsgemeenschap van een eeuw terug, zonder dat deze het zelf doorhad. Er gebeurt dan ook weinig, net als in het dagelijks leven. Maar het resultaat is verbluffend en blijft elke seconde boeien. We volgen de bewoners bij alledaagse bezigheden: van het planten van tomatenzaadjes tot het slachten van een varken, van een wandeling huiswaarts over een wilgenpad tot het vertellen van verhalen in de stal, tijdens een hevige regenbui. Er hangt een collectief gevoel van saamhorigheid en naastenliefde over deze simpele mensen, maar zonder dat dit overdadig wordt gebracht. Iedereen beschouwt het als de normaalste zaak van de wereld. En dat is het ook in deze harde tijden, want de straatarme gemeenschap moet het samen zien te rooien.
Het knapste aan deze film is dat, zoals hugohei reeds zei, er geen enkel spoor is van goedkope nostalgie. Olmi is enkel geïnteresseerd in een realistisch portret, en hij slaagt met vlag en wimpel. Ik ben nog steeds diep onder de indruk. 5/5

avatar van Paalhaas
7 op 21100 is trouwens niet erg veel. Tijd voor een lobby.

FisherKing
Tja, na zo'n verhaal schaf ik de DVD onmiddelijk aan. Mits het beeldformaat 4:3 klopt ?

avatar van Paalhaas
Cool, ik wist niet eens dat-ie op DVD uit was (Maar ja, ik had dan ook nog niet gezocht ). Kopen die handel!

Buy- Check-Out- Login- Confirm and Enter

avatar van Ramon K
En zo'n mooie post van Paalhaas zorgt ervoor dat ik een berichtje van mijn to-post-list kan schrappen. Hele mooie film! Een fijne terugkeer naar het neo-realisme. Dvd is absoluut van goede kwaliteit kan ik beamen..

Thanks Ramon.

Dustyfan
Wat een heerlijke film, briljant en prachtig in al zijn eenvoud. Geen special effects, geen bloed en lichaamsdelen die rondvliegen en er wordt niemand doodgeschoten.
Een eerlijke film over het Italiaanse boerenleven aan het einde van de negentiende eeuw, en voor bijna drie uur voelde het alsof ik deelnam aan hun bestaan.

FisherKing
Pff, wat een fantastische zit in de cirkel van leven. En wat een gebruik van muziek. Als de eerste tonen van Bach klinken ben ik al verkocht. Een film beschrijvend, zoals ook Terrence Malick daar sterk in is. Geen woord teveel, zoek alle verbanden zelf maar. Zeer grote invloed van Passolini. Wat niet verwonderlijk als de regisseur daar vroeger zelf ook mee werkte, maar hij zet hier het "simpele" leven dramatisch neer.

Geen uitvoerige discussies, we voelen het leed zelf wel als bijvoorbeeld een 15-jarige zoon tegen zijn moeder zegt, dat we het zelf wel rooien en niet 2 zusjes het gezin hoeven te verlaten. Met dominante eenvoud zien we haar reactie, die we al bijna hadden kunnen voorspellen... Zo prachtig gedaan.

Zelden is er ook nooit zo snerpend en tergend een varken geslacht. En het past allemaal, in een film waarin niemand iets heeft en men met de natuur en dier probeert rond te komen.

Eenvoud op zijn mooist. En het "echte" leven op zijn meest directe wijze. Het einde is bijzonder wrang. Wat de film nog sterker maakt. 5*

De scene met het varken was vreselijk...

The Last
Een van Pacino's favoriete films.

Niet helemaal mijn film. Het volgen van de werkende klasse is an sich niet genoeg om mij te boeien. Fotografisch wel een meesterwerk en hier en daar aardige scenes, maar het kan me nergens echt raken.
Typisch voor de Italiaans culturele elite van die tijd is de verering van de sociale lagere klasse, met een sterke socialistische ondertoon. (Wat maar weer bewijst hoe origineel en fris Brutti Sporchi e Cattivi (1976) destijds was.)
Niet erg om gezien te hebben, maar wel een lange zit.

Verder behoorlijk oneens met Paalhaas, die de film realistisch noemt en alsof er geen scenario was. Hij roemt het saamhorigheidsgevoel dat hij als vanzelfsprekend ziet.
Maar de film is behalve een slice of life-drama absoluut een links politiek pamflet. De saamhorigheid, het goudstuk dat gevonden wordt terwijl er niet wordt geluisterd naar de socialistische spreker, de harteloze rijke baas; het voelt allemaal wel degelijk geschreven, vind ik. Olmi gebruikt het realisme als stijlmiddel om zijn politieke overtuiging over te brengen. Op zich niets mis mee, het gebeurt mij alleen iets te weinig elegant en ik mis toch echt een verhaal. Zeker als je weet dat de film drie uur duurt.

avatar van TerryA
dus 20 mensen stemmen op deze film en ineens daardoor is het volgens MovieMeter de beste film van 1978?! - ik denk het niet!

avatar van Paalhaas
Lol, als je de film nou gezien had: soit. Maar aangezien dat niet het geval is, wordt het misschien tijd om je wat minder druk te gaan maken over die lijstjes hier op de site. MovieMeter zet die film niet op 1 om jou te pesten, hè.

avatar van Baggerman
Deze film zit in die NRC-box. Weet iemand of ie ook afzonderlijk verkrijgbaar is?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Baggerman schreef:

Nog niet. Zal wel komen vermoed ik.

avatar van Baggerman
starbright boy schreef:
Nog niet. Zal wel komen vermoed ik.

Even geduld dus nog. De anderen heb ik al (gezien).

avatar van Paalhaas
Niet met NL-subs volgens mij. Ik heb een prima R2UK-uitgave die gewoon op amazon is te krijgen. Mooie box is dat trouwens van NRC. Kaos en Ossessione heb ik nog niet gezien, maar Ladri di biciclette en 8 1/2 zijn net als L'albero fantastische films. Goed werk van NRC om dit meesterwerk uit te brengen, al is het dus nog even wachten op de losse release (3 van de 5 zijn al los verkrijgbaar bij mijn weten, alleen deze en Ossessione niet).

avatar van Mug
Mug
Baggerman schreef:

Vanaf 10 februari ook los verkrijgbaar. Nog 2 maandjes wachten dus.

avatar van Co Jackso
Bij deze film kies ik eerder de kant van Wouter dan van Paalhaas. Ook ik vond het helaas niet allemaal even interessant. Natuurlijk kent de film absoluut zijn sterke momenten, maar over een speelduur van 180 minuten zaten er simpelweg te veel momenten in die mij niet konden boeien.

Dit kwam voornamelijk omdat niet elk van de gebeurtenissen zoveel schermtijd hadden verdiend. Zo keek ik met veel plezier naar de scènes van de jongen die naar school ging. Heel mooi om hem bezig te zien. Minder interessant is dan weer een willekeurig feest in het dorp. Uiteindelijk bevat de film iets teveel van die momenten en weet het eindresultaat dus niet zoveel indruk op mij te maken.

avatar van Spetie
Zeker leuk om een keer gezien te hebben, maar ik kon er verder geen bijzondere film in ontdekken. De film doet erg authentiek aan en je hebt als kijker wel het idee, dat je naar een stel echte boeren ergens in het noorden van Italië zit te kijken. Mooi om te zien hoe bepaalde reacties zijn op bepaalde gebeurtenissen. Ze genieten soms echt van de meest simpele dingen, zoals het zaaien en oogsten van tomaten, wat dan wel weer mooi om te zien is. Helaas bevat de film ook een stel mindere scènes. Minder in de zin van minder interessant. Zo vond ik het feest ook niet echt geweldig om te zien en had ik op een gegeven moment wel medelijden met het varken dat geslacht wordt. Dat had er van mij niet perse in hoeven zitten, maar het doet wat mij betreft ook geen afbreuk aan de film, want ik snap ook wel dat het destijds nu eenmaal zo ging. In zijn geheel dus best een onderhoudende film, maar memorabel wordt het voor mij in ieder geval nergens.

Lange tijd een prachtige film waarin je echt meegezogen werd. Voor mij veranderde dat echter vanaf het moment dat de dochter Milaan aandoet. Het contrast met het platteland was wat mij betreft te groot en het echt erin zitten was hoewel het maar een kort uitstapje was toch minder erna. Het blijft echter een erg mooie film die zonder saai te worden het alledaagse boerenleven schetst.

Ook nog even een speciale vermelding voor de prachtige muziek in de film. Het is een lange zit en niet iedereen zal het kunnen waarderen maar ik heb er van genoten.

Dikke 3,5 ster

avatar van film-gek
Een Meesterwerk!

speranza
Er zijn geen woorden voor om mijn intense liefde voor deze film uit te drukken.