• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.457 films
  • 12.237 series
  • 34.024 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.133 gebruikers
  • 9.379.158 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Social Network (2010)

Biografie / Drama | 120 minuten
3,57 3.762 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 120 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Fincher

Met onder meer: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake

IMDb beoordeling: 7,8 (812.366)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 28 oktober 2010

Plot The Social Network

"You don't get to 500 million friends without making a few enemies."

Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Mark Zuckerberg

Eduardo Saverin

Cameron Winklevoss / Tyler Winklevoss

Tyler Winklevoss (Body Double)

Divya Narendra

Christy Ling

Marylin Delpy

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van _Se7en_

_Se7en_

  • 2041 berichten
  • 1780 stemmen

Volgens mij hebben ze nergens gezegd dat Prins Albert wat met de Nederlandse roeiers te maken had.


avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

  • 4687 berichten
  • 2243 stemmen

Ging om prins Albert van Monaco, aldus IMDB! Die kwam daar gewoon om lekker borreltje te doen denk ik.


avatar van benidorm

benidorm

  • 8 berichten
  • 20 stemmen

Ik had er veel van verwacht maar deze waren te hoog, er gebeurd echt weinig spannends in de film. Het is gewoon een biografie over een nerd dit kan eigelijk ook niet boeiend zijn.


avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

  • 4687 berichten
  • 2243 stemmen

benidorm schreef:

Ik had er veel van verwacht maar deze waren te hoog, er gebeurd echt weinig spannends in de film. Het is gewoon een biografie over een nerd dit kan eigelijk ook niet boeiend zijn.

Nee dat blijkt wel aan het IMDB en MM gemiddelde!


avatar van _Se7en_

_Se7en_

  • 2041 berichten
  • 1780 stemmen

Het is inderdaad een biografie over een nerd. En daarom vind ik het juist zo enorm knap dat Fincher daar zo'n fantastische film van heeft gemaakt.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Het is een vlotte strakke film, maar er zijn maar weinig interessante ontwikkelingen.

Bravo voor Fincher die een oninteressant gegeven, interessant kan maken.

Het feit dat iedereen Facebook kent/gebruikt zorgt ervoor dat de film collectief overgewaardeerd wordt.


avatar van _Se7en_

_Se7en_

  • 2041 berichten
  • 1780 stemmen

Volgens mij is die conclusie wat voorbarig. Ik persoonlijk heb niets met Facebook. Deze film had over ieder bedrijf kunnen gaan en was dan waarschijnlijk net zo boeiend geweest.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

_Se7en_ schreef:

Volgens mij is die conclusie wat voorbarig. Ik persoonlijk heb niets met Facebook. Deze film had over ieder bedrijf kunnen gaan en was dan waarschijnlijk net zo boeiend geweest.

Je hebt niks met Facebook, maar je kent het wel, je weet precies wat het is. Je hoort mensen er continue over praten. Mensen proberen je over te halen om lid te worden(iig bij mij wel). Het is iets wat hoort bij deze tijd. Digitaal leven, het word steeds populairder.


avatar van _Se7en_

_Se7en_

  • 2041 berichten
  • 1780 stemmen

Daar heb je wel gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat The Social Network daardoor overgewaardeerd wordt.

Deze film wordt niet alleen hoog gewaardeerd omdat het onderwerp actueel is, maar ook vanwege het acteerwerk, de sterke dialogen, humor, camerawerk, muziek.. you name it.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Actualiteit heeft er zeker wel mee te maken, het houd mensen heel veel bezig op het moment. En het geld heeft er mee te maken, als het niet om miljoen/biljoenen ging maar om een paar duizend dollar was het ook een stuk minder. Maar Zuckerberg zelf had totaal niks te lijden, hij bleef sowieso de jongste biljonair ooit, stond voor hem niks op het spel. Dat maakt het voor mij ook stuk minder.


avatar van _Se7en_

_Se7en_

  • 2041 berichten
  • 1780 stemmen

Dat is natuurlijk wel zo, maar uiteindelijk is het wel een verfilming van een boek over het onderwerp. Je kan niet het hele verhaal veranderen om de film interessanter/ spannender te maken.

Door de punten die ik in mijn vorige post opnoemde vind ik dit juist wel een erg goede film. Een film over Facebook, wat kan daar nou van komen? Ook over Fincher had ik m'n twijfels. Dit is toch wel wat anders als zijn vorige films. Maar het lukt hem gewoon om hier iets goeds van te maken.

Het kan natuurlijk zo zijn dat ik The Social Network na herziening lager beoordeel. Ik weet nu hoe het allemaal in elkaar zit en bij een herziening is de 'verrassing' er wel af. Maar voor nu vind ik 4,5* zeker terecht. De kwaliteit druipt er vanaf.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Juist, Fight club en Seven zijn films die ook erg goed zijn, plus bij herziening blijven die films goed.


avatar van FrisoBoei

FrisoBoei

  • 395 berichten
  • 809 stemmen

benidorm schreef:

Ik had er veel van verwacht maar deze waren te hoog, er gebeurd echt weinig spannends in de film. Het is gewoon een biografie over een nerd dit kan eigelijk ook niet boeiend zijn.

hahaha



avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Fortune schreef:

Het is een vlotte strakke film, maar er zijn maar weinig interessante ontwikkelingen.

Bravo voor Fincher die een oninteressant gegeven, interessant kan maken.

Het feit dat iedereen Facebook kent/gebruikt zorgt ervoor dat de film collectief overgewaardeerd wordt.

Kan ik ook inderdaad op inkomen. Het personage die facebook heeft uitgevonden kan op meer sympathie van de users rekenen dan de film zelf, ipv de film kritisch te beoordelen.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Wat ben ik blij dat Sorkin nog steeds schrijft. Wat een ongelofelijk scenario heeft hij weer uit z'n pen laten vloeien. Heerlijke dialogen zoals we die kennen van Sports Night, The West Wing en Studio 60 On The Sunset Strip. Geef die man weer een tv-serie zou ik zeggen.

Maar de dialogen zijn niet het beste van de film, want dat is toch wel Eisenberg. Zuckerberg ken ik alleen van gezicht, heb de man nooit horen spreken, maar Eisenberg zet zo'n ongelofelijk sterke rol neer, niet normaal gewoon. Ook de andere rollen zijn geweldig. Garfield is top, en die Hammer is gewoon een tweeling.

Ook de muziek is geweldig. Deze ga ik binnenkort zeker nog eens herzien en misschien dat er dan de volle score in zit.

Voorlopig 4.5*


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

leidsehoodie schreef:

http://www.hyves.nl/

Add me!

Hyves... so passe. Zeker nu het van de telegraaf is.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Fortune schreef:
. Maar Zuckerberg zelf had totaal niks te lijden, hij bleef sowieso de jongste biljonair ooit, stond voor hem niks op het spel. Dat maakt het voor mij ook stuk minder.


Ik denk dat je van Zuckerberg karakter niet zo veel begrepen hebt. Als er iets duidelijk is dan is het wel het feit dat hij altijd tegen beter weten in bij zijn principe's blijft. Het geld boeide hem nog het minst. Hij wilde gewoon een coole site maken. Daarom kreeg hij ook ruzie met zijn maatje Wardo, die veel te snel de boel wilde commercieel maken, waardoor het zijn coolheid zou verliezen.Bovendien was hij nog geen miljardair toen die rechtzaken aan de gang waren.

Ook ben ik niet met je eens dat de film overgewaardeerd wordt door het Facebook gebeuren. Ik ken zat mensen die geen Facebook hebben, en de film toch hoog waarderen. De film draait ook veel meer om de mensen er om heen, de vriendschappen e.d. dan om Facebook zelf. Als hij appelmoes had uitgevonden i.p.v. Facebook had de film bijna hetzelfde geweest.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar dan was hij in de openingsscene stukken fruit gaan vergelijken, toch minder interessant.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Niet met de vergelijking aan haal gaan Reinbo! Ik probeer te benadrukken dat het om de onderlinge relatie's gaat en niet de manier waarop die miljarden verdient gaan worden.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat bevestigd mijn statement toch ook....

Verder is het gewoon een erg knap en vlot verteld verhaal. Al was het niet waar gebeurd en volledig verzonnen, het zou de film er niet minder op maken.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Hopelijk krijgt het andere werk van Sorkin nu wat meer aandacht Leuk dat hij ook een kleine cameo in de film had, met dat geluid van Eisenberg


avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

  • 4687 berichten
  • 2243 stemmen

Dat einde ging me wat te snel.
Kan iemand me nog is in het kort uitleggen hoe het het geld nou werd verdeeld op het einde?
Een onbekend bedrag voor zijn beste vriend, Zuckerburg zelf is de jongste miljardair ter wereld, maar wat kregen die 2 roeiers ook alweer (65 miljoen per persoon)? en hun vriend? Of kreeg die laatste niks?
En Justin?


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Volgens mij kreeg Saverin een onbekend bedrag, en werd z'n naam als medeoprichter in ere hersteld. De Winklevoss-broers en die andere vriend kregen 65 miljoen in ruil voor het tekenen van een verklaring dat ze hun mond over het proces zouden houden. Het ging volgens mij niet over Justin in het proces, die was nog steeds voor 7% eigenaar meen ik.


avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

  • 4687 berichten
  • 2243 stemmen

Oke super bedankt, het ging zo snel dat ik nog alles duidelijk op een rijtje wou hebben voor mezelf.

Nu is even denken aan een mooi cijfer


avatar van speedfreak

speedfreak

  • 76 berichten
  • 66 stemmen

Heel interessant om te weten hoe het eigenlijk is gebeurd (weet wel niet in hoeverre deze film waarheidsgetrouw is). Kijkt lekker weg


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

wimnoot schreef:
(quote)


Ik denk dat je van Zuckerberg karakter niet zo veel begrepen hebt. Als er iets duidelijk is dan is het wel het feit dat hij altijd tegen beter weten in bij zijn principe's blijft. Het geld boeide hem nog het minst. Hij wilde gewoon een coole site maken. Daarom kreeg hij ook ruzie met zijn maatje Wardo, die veel te snel de boel wilde commercieel maken, waardoor het zijn coolheid zou verliezen.Bovendien was hij nog geen miljardair toen die rechtzaken aan de gang waren.

Ook ben ik niet met je eens dat de film overgewaardeerd wordt door het Facebook gebeuren. Ik ken zat mensen die geen Facebook hebben, en de film toch hoog waarderen. De film draait ook veel meer om de mensen er om heen, de vriendschappen e.d. dan om Facebook zelf. Als hij appelmoes had uitgevonden i.p.v. Facebook had de film bijna hetzelfde geweest.


Zuckerberg geeft niks om geld, maar principieel wou hij het geld niet weggeven. Zit wel een tegenstrijdigheid in lijkt mij.
Eduardo wou snel reclame maken voor Facebook en Zuckerberg wou afwachten, was een meningsverschil. Ze kregen pas op het einde ruzie.

Een film over Facebook trekt veel mensen naar de bioscoop omdat het bij deze tijd hoort, gigantisch veel mensen het gebruiken, iedereen kent het, komt veel in het nieuws.
Je kan er niet onderuit dat het onderwerp Facebook veel mensen trekt.

Heb de film met de verkeerde instelling gekeken, dacht meer zakelijke aspecten te zien maar het gaat om de onderlinge relaties.
Die vind ik ook niet denderend zijn zoveel meer films die over onderlinge relaties gaan die veel beter zijn dan deze.
Maar zal deze keer gaan herzien misschien ben ik dan positiever al verwacht ik van niet.

Nogmaals Facebook trekt zeker meer mensen dan bijvoorbeeld appelmoes niet zo naïef zijn.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het ging niet over reclame maken voor facebook, maar op facebook. Daarbij wilde Zuckenberg geen erkenning geven, het ging m nooit om het geld. Daarom stemt hij op het eind ook makkelijk in.

Verder is de film een zeer bescheiden succes, dus met die commercialiteit valt het ook erg mee.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14537 berichten
  • 4522 stemmen

Fincher kan het nog steeds. Omringd door een topteam en met zijn sterke regie weet hij van een op het oog niet heel spannende biografie een ijzersterke karakterschets te geven. En een prachtige film.
De openingsscène is geweldig. Twee acteurs, simpel aan een tafeltje in zo maar een kroeg, en een fantastische dialoog. Messcherpe dialogen, net iets te gestilleerd om echt te zijn, maar reëel genoeg om het te geloven. Sterke one-iners, sterke montage, doet je denken aan Heat en dan begint de film. Luister hoe subtiel een dramatisch pianodeuntje verandert in een angstaanjagend hart versnellend geluid. Die muziek is sowieso constant aanwezig. Vooral in de scène met Sean Parker in de discotheek, waar de muziek niet al zo vaak naar de achtergrond gaat, maar constant op de voorgrond blijft Alsof je zelf in de ruimte verblijft.
Ook vaak erg mooie fotografie, zeer sfeerverhogend, en met een minmum aan beelden van Harvard en de West Coast weet Fincher je toch het idee mee te geven daar te zijn. Af en toe een klein shot, c'est ça. Maar zeer doeltreffend
Hij wordt bijgestaan door enkele acteurs die het beste uit zichzelf naar boven halen. Eisenberg als menselijke Zuckerburg, die je het idee geeft dat ook hij wel een klein slachtoffer is, maar de afstand blijft groot genoeg om de vervreemding van hem ten opzichte van anderen te begrijpen. Vergelijkingen met Citizen Kane of There Will be Blood zijn snel gemaakt.
Timberlake is aardig, maar niet meer dan dat. Helaas. Ik had liever een Edward Norton die rol zien vervullen. Timberlane speelt net iets te veel ster, is net iets te cool om geloofwaardig te zijn. Alleen zijn eerste scène, in bed bij de studente is goed.
Het einde is, zij het wat onverwacht, veelzeggend. Zuckerburg helemaal alleen achtergelaten, na weer een prachtige one-liner, die vriendje wil worden op facebook met zijn ex, en hij blijft F5'en tot zij hem accepteert. Niet in real life, maar op dat sociale netwerk. Het vat de film, de persoon Zuckerburg en het fenomeen sociale netwerksites samen.


avatar van _Se7en_

_Se7en_

  • 2041 berichten
  • 1780 stemmen

mjk87 schreef:

Het einde is, zij het wat onverwacht, veelzeggend. Zuckerburg helemaal alleen achtergalten, na weer een prachtige one-liner, die vriendje wil worden op facebook met zijn ex, en hij vlijft F5'en tot zij hem accepteert. Niet in real life, maar op dat sociale netwerk. Het vat de film, de persoon Zuckerburg en het fenomeen sociale netwerksites samen.

Helemaal mee eens! Toen het bezig was vroeg ik me af wat ik ermee moest. Maar toen de film afgelopen was besefte ik dat het een perfect einde was.