Oscar (1967)

Frankrijk

geregisseerd door Édouard Molinaro
met Louis de Funès, Claude Rich en Agathe Nathanson

Een zakenman is opgelicht door een secretaris die wil trouwen met zijn onwettige dochter, terwijl zijn wettige dochter zwanger is van de chauffeur. De hebzucht van de zakenman, die in een permanente woede-aanval verkeert, raakt in conflict met zijn vaderlijke gevoelens.

stem verhoogd met een ster om dat De Funes toch veel beter Oscar heeft gemaakt dan Stalone heeft gedaan. De Funes is echt goed opdreef, opsommige momenten val je bijna van de bank af zo grappig

Zit in de de Funes-box. Weet iemand of de films hierin in origineel formaat op dvd staan?

Beste film uit de Funes-box

max4-ever schreef:
Beste film uit de Funes-box

Inderdaad de beste in de box , ik kreeg buikpijn van het lachen.

avatar van thunderball
Hier ben ik al jaren benieuwd naar, schijnt een van zijn betere films te zijn??!!

In de filmencyclopedie stond destijds:

rol van de Funes is een GROTE woedeaanval!! haha!!

Kijk zo zie ik hem het liefst.

Ik zal dus binnenkort ook maar die box gaan aanschaffen, hoe zijn de andere films in die box (die leken mij niet echt bekend)??

savi_7 schreef:

Vergeet het blijspel van Joop Doderer uit 1984 niet. Die hebben ze heel goed nagemaakt op deze en is ook super lachen.Ik vind in de klucht de echtgenote Germaine stukken grappiger dan in de film

thunderball schreef:

In de filmencyclopedie stond destijds:

rol van de Funes is een GROTE woedeaanval!! haha!!

Kijk zo zie ik hem het liefst.

De derde ziet er erg plat en breed uit en is weer gedeeltelijk na gesynchroniseerd,omdat er Spanjaarden in mee doen.Funes is wel grappig in deze film.De 1e en de 2e zijn het beste,maar de derde heb ik apart weer verkocht.

Vond dit ook nog een leuke film moet ik zeggen.
Hier zie je de Funès in al betere en grote rol en ook in zotte bui.
Verhaal is een groot zot complot als je er eens over nadenkt.
Echt de moeite waard.
3.5 sterren

Wouter schreef:
Weet iemand of de films hierin in origineel formaat op dvd staan?
Heb de box ook, even vluchtig een blik op geworpen en ze staan er in het orginele beeldformaat in uitstekende kwaliteit op (itt wat op de box staat vermeld).

Heb hem onderstussen al en tijdje.

avatar van Quentin
Erg leuke klucht, De Funes in topvorm en de film ziet er prachtig uit. kleine 4*

avatar van Betamax
Ik begrijp dat veel mensen deze film goed vinden, maar ik vond er helemaal niets aan.
En dat terwijl ik Louis de Funes fan ben.
De Famtomas Serie was stukken beter!
Dit leek wel een toneelstukje van John Lantink... (Theater van de lach).
Speelde voornamelijk in één ruimte.
Het geruil met die koffers was echt infabtiel te noemen.
Als laatste dat huilende kind (zeker boven de 20), dat was toch te erg voor woorden.
Jullie begrijpen hij viel me enorm tegen.
Krijgt van mij dan ook maar één ster.

Betamax schreef:

Dit leek wel een toneelstukje van John Lantink... (Theater van de lach).
Speelde voornamelijk in één ruimte.
Is dan ook de verfilming van een toneelstuk.

avatar van Betamax
Ik ga nu maar "La Folin des Grandeurs" kijken.
Mischien kom ik dan een beetje over Oscar heen.

Blijft toch een topper, De Funes, schitterende komedie, en speelt zich allemaal af op zo een beperkte ruimte, schitterend gewoon

****

avatar van movie fan
een zeer goede komedie , heb me echt kapot gelachen , louis de funes speeld hier echt top , en de andere acteurs ook , ook een goed en leuk verhaal , echt een topper .

avatar van thunderball
Deze gisteren eindelijk gezien nadat ik er eigenlijk al een jaar of 25 benieuwd naar ben. Kwam hem gisteren los zonder dat ik er een hele box voor hoefde te kopen, voor 5 euro tegen. Kon ik niet laten liggen.

In eerste instantie viel ie me wat tegen, het is aan alles duidelijk dat dit een verfilming van een toneelstuk is, alles speelt zich ook slechts op 1 lokatie af.

Het deed me nog het meest denken aan Het theater van de lach van John Lantink.
Toen ik het hoesje wat beter bestudeerde bleek het idd op een toneelstuk gebaseerd te zijn (je had er wel bijna een vergrootglas voor nodig, maar bij de credits staat dit vermeld).
Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht en had ik ook een compleet ander soort van film al die jaren in mijn gedachte, maar de film werd wel met de minuut leuker en DeFunes, die sowieso altijd al druk bezig is, weet zich hier in zijn bekende rol, daadwerkelijk te overtreffen.

De hele film is zijn performence 1 grote woede aanval, met als hoogte punt, wanneer hij er nog eens een schepje bovenop doet en van boosheid kompleet over de rooie gaat. Hilarisch!

Rich is trouwens zeer gewaagd aan hem.
Verder zien we hier en daar nog wat bekende gezichten, die we ook in andere De Funes films tegen komen.

Een ruime zeven, ofwel 3,5 ster.

thunderball schreef:

... dat stukje waar ie tenslotte doodstil op die bank gaat liggen.
Het is al weer even geleden dat ik bij een film zó heb moeten lachen. Heerlijk!

avatar van movie acteurs
Grappige klucht en na de gendarme's reeks is dit ook mijn eerste film met De Funés. Sowieso was deze ook erg grappig en leuk. De Funés is de enige echte Franse komiek. Leuke/grappige Franse film. 3,0.

avatar van joe black
movie acteurs schreef:
De Funés is de enige echte Franse komiek.

Komaan zeg! Ik weet niet hoe goed je de franse film kent maar qua komiekers komen België en Nederland niet eens aan de enkels van Frankrijk. Een veel grotere geschiedenis.

Fernandel
Pierre Mondy
Jean Lefebvre
Gerard Depardieu
Coluche

Dat zijn stuk voor stuk gewéldige komiekers. Misschien niet allemaal even bekend als De Funes maar toch even goed.

Toch moet ik toegeven dat De Funes ook mijn favo blijft.

avatar van killer13
geweldig! keihard gelachen met oscar. de funes als driftkikker doet het uitstekend zoals gewoonlijk. deze film is in mijn ogen net iets minder goed dan oscar met stallone. de redenen zijn:
1 ik ben niet zo voor franse films, ik zeg wel niet dat ik ze slecht vind. dat verre van
2 ik miste het hele maffia-gedoe een beetje
3 stallone is mijn favoriete acteur
4 de remake van oscar is puur jeugdsentiment

toch krijgt deze film een welverdiende 4 van mij!

avatar van killer13
oh, de muziek vindt ik in de remake ook beter. bij deze film vind ik de muziek niet echt noemenswaardig

avatar van Metalfist
Louis de Funés en de langdurige woede-uitbarsting

Ik ben me pas recent beginnen interesseren voor het overige oeuvre van Louis de Funés. Ik had de Gendarme reeks vorige zomer gezien maar met uitzondering van La Grande Vadrouille was het daarbij gebleven. Een tijd geleden op wat rommelmarkten een aantal boxsets van de Franse komiek kunnen scoren en die langzaamaan eens beginnen zien. Met Oscar ben ik alweer bezig aan de derde box en is het tegelijkertijd een kennismaking met één van de beste films van de Fransman.

Qua verhaal is dit in ieder geval al wel één van de vermakelijkste films die ik tot nu toe ben tegen gekomen van de acteur. Een lekker chaotisch plot dat vanwege zijn korte speelduur (volgens mij duurde mijn versie zelfs maar zo'n 80 minuten) nooit weet te vervelen. Het is dan ook erg amusant om te zien wat voor een hoog tempo de film heeft. Misverstand na misverstand na misverstand wordt op je afgevuurd en je krijgt amper pauze om tot rust te komen. Gelukkig worden de misvattingen ook nergens onlogisch en blijf je gewoon sympathie houden voor Bertrand. Dat het een verfilmd theaterstuk is, dat spat van het scherm af maar dat kan gelukkig de pret niet deren. De grote villa is dan ook de perfecte locatie voor dit soort spelletjes met een steeds verdwijnende koffer. Heerlijk up-tempo verhaal dus.

Maar dit is ook erg leuk gewoon omdat dit één langdurige show van de Funès is die continu ligt te roepen en te tieren dat het niet meer schoon is. Hij gaat werkelijk compleet over de rooie en slaagt er in om zelfs nog net dat beetje extra te geven wanneer hij muisstil op een bankje gaat liggen. Zelden zo moeten lachen bij een film van de Funès maar dit doet hij werkelijk geniaal. Alleen zo ontzettend jammer van Agathe Natanson die de dochter, Colette, speelt. Nog nooit zo een irritant personage geweten met haar continue gejank. Ik werd er gewoon pissig van als ze in beeld kwam. Langs de andere kant was het dan wel heerlijk wanneer ze weer haar mond open doet om te gaan huilen maar dat de Funès dat gewoon onderbreekt door zelf te liggen roepen. Claude Rich is trouwens ook een uitstekende tegenspeler voor de kolderieke de Funès. Volgens mij nog niet eerder tegen gekomen in een film maar van mij mag hij gerust wat meer samenspelen met één van Frankrijk's grootste komieken. Ook leuk om Paul Préboist nog te zien verschijnen in een verlengstuk van zijn rol in Le Grand Restaurant. Blijft toch ook een geweldig klankbord voor Louis de Funès.

Volgens mij kun je dit nog meer waarderen wanneer je de Franse taal machtig bent. Ik was nu verplicht om terug te vallen op de ondertiteling maar ik vermoed dat er nog een hoop dubbele bodems zijn die er niet uitkwamen in de vertaling. In ieder geval blijft dit zelfs met Nederlandse vertaling één van de hoogtepunten van Louis de Funès die hier compleet uit de bol gaat. Taxi, Roulotte et Corrida is nog net iets beter maar dit is een erg aangename tweede.

avatar van Corcicus
Dit moet zo toch ongeveer de tiende de Funès-film zijn die ik zag en ook al is dat slechts een fractie van 's mans oeuvre, ik meen te denken dat ik met Oscar het kroonjuweel heb gevonden.

Deze film is gewoon kapotlachen. Van begin tot einde rollen de tranen over je wangen. Dit is natuurlijk een one-man-show, maar ook de tegenspelers mogen er best wezen (de dochter uitgezonderd). De voertaal is zo toepasselijk dat ik zelfs een poging heb gedaan om zonder ondertitels te kijken, maar algauw staakte ik die nobele bedoelingen omdat ik er nagenoeg geen snars van begreep. Ondertitels of niet, deze film is één van de beste komedies die ik ooit zag en bij uitstek de beste Louis de Funès, onvergelijkbaar veel beter dan zijn zgn. meesterwerk "La Grande Vadrouille". Het is gewoon een must see voor iedereen die zich een minzaam liefhebber van de Franse film noemt.

Enige minpuntje was het minutenlange gejank van de dochter, vandaar geen 5 sterren.

Het is heel erg lang geleden dat ik een film van Louis de Funes heb gezien. Ik herinnerde vooral de politiefilms, maar ik wist ook dat er meer waren. En die waren misschien wat beter. Deze film wordt als één van de beste van Louis de Funes gezien. Maar het bleek een ouderwetse toneelklucht. Als ik die hier in het dorp zou zien met de plaatselijke toneelvereniging zou ik het waarschijnlijk geweldig vinden, maar bij een speelfilm stel ik toch wat hogere eisen. Eigenlijk was de allereerste scene met alle mooie oude Franse auto's nog de interessantste van de film. En ik denk dat ik wel weer genoeg gezien heb van Louis de Funes.

Dit is helemaal niets. Het is een ouderwetse klucht op een plek en ik heb totaal niet gelachen.

avatar van knusse stoel
shrink schreef:

In tegenstelling tot "Shrink" zijn wij van mening dat deze film echt wel IETS is i.p.v. niets en dat smaken verschillen. Zeg er dan bij dat je niet van dit soort humor houdt want dat een film niets is, dat is makkelijk je ervan afmaken. En "ouderwets" heeft ook niets met humor te maken, sommige komedies uit het verleden laten mij meer lachen dan de humor van bepaalde Amerikaanse acteurs die bekend staan v.w. hun 'humor'

Dus onze lachspieren werkten wel regelmatig in tegenstelling tot andere kijkers die hieraan niets vinden. Louis is een driftkikker en je moet er van houden als je dit gaat kijken, je kunt ervan uit gaan dat als een of twee films van dit drukke mannetje jou niet aanspreken, de humor van deze Fransman niet aan jou besteed is. Hindert niets want zoals ik boven al aanhaalde, 'smaken verschillen'.

3 1/2*

Gewoon een leuke komedie, met wederom een leuke rol van de bekende Franse komediant Louis De Funès als hebzuchtige zakenman.

Het luchtige verhaal zit leuk in elkaar en er valt ook genoeg te lachen en vooral natuurlijk om de hyperactieve (driftkikker is inderdaad een goede omschrijving voor hem) Louis de Funès, maar ook de overige cast doet het verdienstelijk. De uitvoering van het verhaal zit overigens ook leuk in elkaar en de film kijkt zich lekker weg (duurt ook maar iets van 80 minuten).

Al met al gewoon weer een leuke ouderwetse film met Louis De Funès. Kijk je deze film nu voor het eerst, dan oogt hij behoorlijk oubollig en flauw. Maar vroeger in de jaren 60, 70 en 80 waren dit gewoon leuke films om naar te kijken.

avatar van wendyvortex
Verfilming van een toneelstuk/klucht dat de Funès ook in het theater al opvoerde, in het begin nog redelijk tam, maar in de tweede helft raakt de Funès flink op dreef met dank aan de aloude truc met de verwisselde koffertjes.
In cinematografish opzicht niet zo heel belangwekkend, maar als klucht zit het goed in elkaar inclusief het decor.

Niet bepaald fan van de Funès : te veel lawaai en te veel muilentrekkery en te weinig fijne humor en dat moet dan van het script komen, maar ook in deze "Oscar" blijft het bij cliché's hoofdzakelijk bestaande uit klassieke misverstanden en tumult.
Begrijp wel dat het ganse gedoe wel op de lachspieren werkt maar anderhalf uur, ook al gaat de actie razendsnel, duurt toch lang.