• 8.227.888 stemmen

Met onder meer: Robin Wright, James McAvoy en Evan Rachel Wood

Releasedatum: 4 augustus 2011

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Conspirator

"One bullet killed the President. But not one man."

Als enige vrouw wordt Mary Surratt beschuldigd als mede-samenzweerder in het proces over de moord op Abraham Lincoln. De hele natie keert zich tegen haar en ze is gedwongen een beroep te doen op haar terughoudende advocaat om de waarheid bloot te leggen en haar leven te redden.

imageimageimageimage

John Wilkes Booth

Louis Weichmann

avatar van wimnoot

wimnoot

Van deze nieuwe film van Robert Redford worden veel oscars verwacht!

avatar van maurice32

maurice32

ja ? waarom ?

avatar van Nakkie13

Nakkie13

Ik vind James McAvoy gewoon tof.

Robert Redford nog steeds beter als Acteur dan Regiseur

Evan Rachel Wood

avatar van Metalfist

Metalfist

One bullet killed the President. But not one man

Ik heb er juist een weekje New York opzitten en naast de standaard to-see stuff zoals het Vrijheidsbeeld of Coney Island, leek het mij en mijn broer ook wel leuk om daar eens een filmpje mee te pakken. In tegenstelling tot in Antwerpen (waar alle films in één groot complex draaien), maakt men in New York gebruik van kleine cinema's waarin een handvol films draaien. Wij hadden de keuze tussen deze Conspirator, Arthur en Bill Cunningham New York. Vermits we allebei wel geïnteresseerd zijn in dit soort geschiedenisverhalen, was de keuze erg snel gemaakt.

En in dat opzicht is The Conspirator op alle gebied de moeite waard. De film doet nog het meeste denken aan een soort van A Few Good Men meets All the President's Men maar weet perfect op zichzelf te staan. Ik ben me sinds kort beginnen te interesseren in heel de President geschiedenis betreffende Amerika maar dat staat allemaal nogal in zijn kinderschoenen dus The Conspirator was voor het grote deel volkomen nieuw voor mij. Misschien daarmee dat dit oerdegelijk drama zo de juiste snaar weet te raken? Ik weet het niet maar Robert Redford flikt het hem toch maar. De manier waarop heel de historie rondom Mary Surratt wordt ontwikkeld is eenvoudig maar ontzettend doeltreffend. Vanaf de eerste ietwat chaotische momenten waarin de moord op Lincoln uit de doeken wordt gedaan, wordt de kijker in de film gesmeten om nooit meer losgelaten te worden. The Conspirator is ook de eerste film die geproduceerd is door the American Film Company en die hebben als doel om historisch correcte films te produceren. Geen idee of The Conspirator in dat opzicht geheel is geslaagd, ik vermoedt in ieder geval van wel, maar zelfs als dit niet het geval is dan wordt er toch nog altijd een erg coherent en boeiend verhaal verteld. Tegelijkertijd weet Redford er ook een aanklacht tegen het rechtssysteem van te maken. Een aanklacht die je naar het einde toe een geweten schopt en helemaal niet moraliserend aanvoelt. De manier waarop Mary al vanaf de eerste moment als schuldig wordt beschouwd (al lijkt het mij ook wel erg sterk dat ze er effectief niets van afwist) is verkeerd maar ook de bijeengeraapte jury, de nieuwe President die de eerlijke rechtszaak intrekt, het feit dat Mary effectief wordt veroordeeld tot de strop en sterft terwijl haar zoon (die veel meer met de zaak dan zij had te maken) later gewoon vrij mag rondlopen doordat de jury van Noorderlingen en Zuiderlingen niet overeen komen zijn gewoon geheel onrechtvaardig. Voor velen zal het waarschijnlijk standaard overkomen en lijkt het alsof we het al zoveel keer in een film hebben gezien maar voor mij was het een perfect einde voor een nagenoeg perfecte film. Want ook de tijdsperiode ziet er fantastisch uit. Alles ziet er echt ontzettend authentiek uit, van de sepia kleuren tot aan de uniformen.

The Conspirator teert op vele aspecten van het filmgenre maar leunt vooral op het uitstekende acteerwerk van de twee hoofdrolspelers. James McAvoy staat bij mij nu niet echt hoog aangeschreven, ik ken hem ook alleen maar van Wanted en de paar beelden uit de nieuwe X-Men film maar hier stijgt hij mijlenver boven zich uit. McAvoy neemt de rol van Frederick Aiken op zich en gaat een erg geloofwaardige evolutie door. De manier waarop hij langzaamaan verandert van oorlogsheld die alles doet voor zijn land tot een sociale verstoteling die uiteindelijk van zijn rechten en plichten als advocaat afziet is geweldig om naar te kijken en wordt uitstekend vertolkt door McAvoy. Ik had het niet verwacht eerlijk gezegd. In combinatie met Robin Wright komt hij nog meer tot zijn recht maar dat is natuurlijk ook voornamelijk dankzij het uitstekende spel van Wright. De naam zegt me niets maar hier gaan we zonder twijfel nog meer van horen. Ze speelt de rol van Mary Surratt met zoveel overtuiging dat het lijkt alsof je naar de effectieve Mary zit te kijken. Het is dan ook jammer dat niet alle rollen van hetzelfde niveau zijn. Zo is de mooie Alexis Bledel op zich wel een uitstekende actrice maar komt haar rol soms iets te geforceerd over. Hetzelfde geldt voor Justin Long die soms iets teveel de clown uithangt maar het is maar een kleine smet op een voor de rest meer dan uitstekende film. En op zich zijn deze twee bijrollen perfect verwaarloosbaar en kun je genieten van vele andere perfect gecaste bijrollen.

The Conspirator is op praktisch alle vlakken een waar genot om naar te kijken. Het verhaal voelt historisch correct aan, de speelduur vliegt zo voorbij, de details zijn tot in de puntjes verzorgt en het overgrote deel van de cast is uitmuntend. Raar om deze film te zien op de sterfdag van Lincoln, zoveel jaren later...

Prudh

Leunt op de schouders van Rashomon, 12 Angry Men of Amistad (misschien ook wel The Ox-Bow Incident), maar komt niet met eigen imput. Allegaartje van wat al gemaakt is en alleen door een goede McAvoy en mooie sets echt de moeite waard. Het Amerika van de 19e eeuw herleeft , maar als historisch rechtbankdrama wat voorspelbaar.

avatar van Number23

Number23

Lang geleden dat ik een pure praatfilm heb gezien, de dialogen zijn talrijk en eigenlijk het fundament van deze film over de veroordeling van de verdachten in de zaak van de moord op Abraham Lincoln. Veel goede acteurs laten hun gezicht zien zoals Kline, Wilkinson en Huston. McAvoy houdt zich goede staande. Alleen Robin Wright is zeer moeilijk om naar te kijken, wat extra om de film drukt omdat ze een zeer belangrijk personage speelt. Had meer in gezeten.

avatar van jebusss

jebusss

Boeiende film met goede dialogen. Het einde alleen met de zoon die nog even in beeld kwam en plots berouw toonde was een beetje een dooddoener en had geen toegevoegde waarde. Ze hadden het beter bij de ophanging kunnen laten als eindshot. Als kleine kanttekening hij was alleen in 3D en dat vond ik in eerste instantie al raar aangezien het puur om de dialogen gaat in de film. Nog verbazingwekkender vond ik dat zodra ik mijn bril afdeed de film nog steeds even scherp en duidelijk zag, dus dat de 3D bril totaal overbodig was en geen toegevoegde waarde had,

Prudh

Mekkeren over waardeloze 3D-effecten van een 2D-film die door een stel pubers illegaal is overgezet gaat wel heel ver hoor.

goede film, alleen niet echt voor in de bios. Geen spektakelstuk of mooie beelden. Wel een goed verhaal en goede dialogen. Vond de film alleen ook niet echt een doel of moraal hebben.

avatar van Dibzahab

Dibzahab

Interessante film over de worsteling van een verscheurd land met haar grondwet. Speelt in lang vervlogen tijden en in verre streken. Desalnietemin zeer actueel voor het huidige Nederlandse klimaat, waar het grauw steeds vaker verdachten zonder enige vorm van proces schuldig verklaard. Niet alle rechters zijn daar tegenop gewassen, zodat rechterlijke dwalingen steeds vaker voorkomen...

Fraai gefilmd, alhoewel de belichting hier en daar net wat beter had gekund. Vaak erger ik me aan de theatrale muziek bij Amerikaanse films, maar in dit geval gelukkig niet. Als je ieder detail van de dialogen wilt volgen, is het handig om iets meer van de burgeroorlog te weten dan ik doe

avatar van james_cameron

james_cameron

Intelligent uitgewerkte, meeslepende film over het misbruiken van de grondwet voor politieke doeleinden. McAvoy is uitstekend als de jonge, idealistische advocaat wiens ogen langzaam maar zeker geopend worden. Het helder opgebouwde script barst van de geweldige dialogen en de hele cast weet er het maximale uit te halen. Mooie subtiele score ook. Decors en vormgeving zijn overtuigend; jammer alleen van de nogal diffuse belichting. Een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik ben er geen fan van.

Flauwe rechtbank film normaal ben ik gek op dit soort films maar deze kon mij niet op het puntje van mijn stoel brengen.

avatar van cordiacovens

cordiacovens

Boeiende mooi in beeld gebrachte historische film met goede rollen van James McAvoy en Robin Wright, het verhaal word goed verteld alleen misschien iets te veel dialoog, daarnaast vond ik de manier hoe het in beeld gebracht werd wel erg mooi. dikke voldoende

stinissen (crew films & series)

Meeslepende film belicht een zwarte bladzijde uit de nog korte geschiedenis van de VS. De rechtspraak in Amerika was niets wordt niets en is nog steeds niets, waarschijnlijk ook een van meest corrupte rechtssystemen van de wereld , geld en macht zullen altijd winnen van de Amerikaanse rechtstaat.

avatar van N23

N23

@stinissen en nu zingen met zijn allen 'were all living in america' van Rammstein... en je hebt het beeld compleet.

Filmkriebel

In times of war, law falls silent

Dit verhaal kende ik totaal niet. Het vangt aan met de moord op Lincoln. Onmiddellijk daarna worden enkele mede-samenzweerders van Booth opgepakt waaronder Mary Surratt. Een jonge en nog onervaren advocaat moet haar verdedigen. Maar als er politici aan de touwtjes trekken, de grondwet niet gerespecteerd wordt en alles op een schijnproces afstevent valt er nog weinig te verdedigen en dat zal Aiken bitter ondervinden ( (bvb de omkoping van getuigen ). Rechtsfaling in de VS is dus al veel langer aan de orde van de dag. In de geschiedenisboeken zal Surratt voor de Amerikaan een samenzweerster blijven, Redford maakt er een zondebok van en geeft de feiten weer die aantonen in welke moeilijke context het zich allemaal afspeelde. Zeer goed gedocumenteerd, behoorlijk geacteerd, aan de trage kant maar toch blijft het bijzonder interessant.

avatar van joey1973

joey1973

Tegen verwachting in blijft de film boeien, geweldig geacteerd en ontzettend goed in beel gebracht.

avatar van _RIP_Ivanhoe

_RIP_Ivanhoe

Ik had er veel van verwacht, maar ik vond de film erg langdradig. Persoonlijk zie ik niet in waarom deze film oscars zou moeten krijgen.

Het acteerwerk is wel van een goed niveau.

Totaal niet mijn soort film. Van min 1 tot min 123 verveelt, totaal niet spannend, langdradig en een te verwachten einde van de film. Voor mij 1 van de saaiste film die ik ooit gezien heb!

avatar van RickZ

RickZ

Langdurig maar onderhoudend historisch rechtbankdrama rondom de aanslag op Lincoln, in het begin wat detective-achtig, later veel meer drama. Een voldoende meer niet.

avatar van pinkfloyd110

pinkfloyd110

Kon mijn gedachten er niet goed bijhouden.

Ik vond het te veel verspringen .

Te veel info in een te korte tijd , jammer

Filmkriebel

Het valt me op dat deze film vooral (niet enkel) een iets ouder 30+ publiek aanspreekt

avatar van N23

N23

Filmkriebel schreef:

Klopt helemaal.

De film heeft geen actie of horror zoals andere films, nee deze film is ingetogen en vertelt een verhaal.

En het staat of valt bij het verhaal.

De decors zagen er prachtig uit, en de acteurs speelde bijzonder goed.

Geen instant-klassieker, maar wel een verborgen pareltje.

Filmkriebel

Algemeen gezien interesseert de jeugd 18-30 zich niet veel voor geschiedenis-onderwerpen, behalve dan de zeer algemene zoals de tweede wereldoorlog. Eens je daarvan afwijkt en biografieën of bepaalde historische minder bekende gebeurtenissen als deze verfilmt, haken velen af omdat het wat voorkennis vraagt om alles volledig te begrijpen. Maar dat vind ik nu net boeiend : switchen van de film naar wikipedia. En inderdaad, de film kent veel dialoog; dat heb je met gerechtsfilms.

Prudh

Heeft niemand dan kritiek op het enorme gebrek aan originaliteit in de narratieve uitwerking? Bijna 1-op-1-kopie van Amistad!

avatar van tsjidde

tsjidde

Confronterende film die inderdaad wel enigszins vergeleken kan worden met de Oxbow Incident (zoals hierboven ook al is gedaan). Mooi is in beeld gebracht, hoe advocaat Frederick Aiken worstelt met zijn rechtsgevoel, terwijl hij van alle kanten, zelfs door de verdachte, wordt tegengewerkt.

De assassination-scène leek mij duidelijk geïnspireerd door de poster van Birth of a Nation waarin hetzelfde thema (natuurlijk wel op een heel andere wijze) aan de orde is.