It's All about Love (2003)

Denemarken / Japan / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland / Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Claire Danes, Joaquin Phoenix en Sean Penn

De film gaat over twee geliefden en hun pogingen hun relatie te redden. Elena (Danes) is een beroemde schaatsster, die op het punt staat om de scheidingspapieren te tekenen. Totdat zij en haar man tot inzicht komen dat ze moeten vechten voor de liefde.

Kaffeefiltjer
Baggerman schreef:
Tja...

Wat wil Vinterberg zeggen met de zwevende Ugandezen of de doodvallende mensen? Geen idee en niets in de film deed me er nieuwsgierig naar worden.

!

het enige fijne met die doodvallende mensen vond ik dat er een suspense kwam als er gewoon iemand viel... Is ie dood of gewoon even gestuikt? Hét element waarom ik deze film nog voldoende gaf

MovieEter
Na een kwartier kijken heb ik deze film afgezet. Bij een tweede poging hield ik het een half uur vol. De derde keer heb ik hem alsnog met succes uitgezeten. Conclusie: 't is toch wel een erg fijne en bijzondere film!

kappeuter schreef:

Ja, dat is de Nederlandse distributeur he.

Niet theatrical.

avatar van sinterklaas
Wel een goedvertelde en gemaakte romantische film. Alleen is dit nu net geen feel good movie. De film is meestal erg duister en depri en daar besteed je dan ook meer de aandacht aan. Ook aan het klimaat in de film dat op tilt is geslagen. Met sneeuw in de zomer in New York (Venetie en Parijs) en Oeganda zonder zwaartekracht. Ook mensen die plotseling op straat sterven en de voorbijgangers het heel normaal vinden omdat het wel vaker gebeurt. Verder is er (ondanks de film zich in 2021 afspeeld) helemaal geen enkele aandacht besteed aan een toekomstvisie. Het is gewoon allemaal de wereld als het heden. Misschien wel vanwege de vage klimaat maar meestal zie je dan toch wel hier en daar wat high-tech stufjes. Maargoed. Verder was dit een prima filmpje. Phoenix en Danes vond ik wel goed acteren en de bijrolletjes van Sean Penn waren ook erg mooi. Dat einde in Oeganda met al die opstijgende mensen vond ik ook erg mooi gemaakt. Na de goede Festen is dit toch ook weer een mooie film van Vinterberg.

avatar van Child in time
Lord Flashheart schreef:
Verschrikkelijk pretentieuze rommel.
Verhaal gaat eigenlijk nergens over, behalve dat er een of andere ijstijd is opgetreden en het slecht met de mensheid gaat. Tegen die vage achtergrond wordt een onnozel liefdesverhaaltje geplakt. En verder waren er ook nog een stel criminelen.

Waarom dit allegaartje van verhaaltjes allerminst kan boeien komt omdat het als een tang op een varken slaat. Als er halverwege een stel smurfen door het beeld waren gelopen had ik het ook nog geloofd. Aangevuld met het tenenkrommende acteerwerk is dit echt een film om snel te vergeten.

Het enige positieve van de film was de sfeer; anders had ik het niet kunnen uitkijken. 1*

Hier kan ik me volledig bij aansluiten!
Enkel vind ik hem niet in het rijtje Crash Babel Magnolia passen. Dit zijn volgens mij steengoede films vergeleken met deze chaotische trip.

robertus65
Wat een mislukking is deze film, ik vond er niks aan en ben ergens halverwege in slaap gevallen (lekker op zo'n zonnige zondagmiddag).
Dat is bijna opwinderder dan deze film, want die faalde op alle fronten. Het verhaal sloeg nergens op en alle andere dingen dingen die je in de film voorbij zag, het had geen functie en hing als los zand aan elkaar.

avatar van soom
Elk verhaal van alle mensen, dat ons doorgegeven wordt gaat uiteindelijk over liefde. (Aida).

Ik moest vooraf denken aan dit liedje, voor ik de film ging zien. En natuurlijk is het ook zo. Alles gaat over liefde. Liedjes vol met liefdesverklaringen. Van ABBA tot aan Britney Spears zingen erover, reclames hebben een soort van liefde, media kunnen over dat soort dingen schrijven (Margriet, Libelle, Tina, interviews met sterren. Als je nooit ergens liefde voor voelt, dan ben je maar een ongelukkig mensje. Je houdt van je vriend, je vriendin, kinderen, van je vrienden, van je ouders, van je tante, oom, andere familieleden, en je eventuele huisdieren.

Liefde is alles, alles is Liefde, zoals Kim van Kooten al terecht liet opmerken in Alles is Liefde.

Prachtige film, wel. Het ademt iets Scandinavisch, terwijl er geen Denen, Zweden of Noren of enig andere Noorderling (toch?) in speelt. Daardoor krijg je een beetje een vervreemdende film, eigenlijk. Ik weet eigenlijk niet eens of het scheelt als een Amerikaan dit had geregisseerd, of dat het aan mij ligt, dat ik echt totaal maf ben, maar de sfeer deed me Scandinavisch aan. Geen idee of je als kijker een bepaalde sfeer kan oppikken? Ik eigenlijk wel.. Ghehe.

Claire is goed, en Joaquin als altijd ook. Sean Penn, die ik wel gezien heb in Fast Times (dacht echt dat I am Sam de eerste was), was ook weer goed. Mooie beelden, mooi vormgegeven filmpje. Prettig gegeven, mooi eindshot. 4* zijn zeker weten verdiend. En oja.. Jaco, dank voor het geven van deze dvd he .

avatar van kuk
kuk
Tsja, weet niet precies wat ik met deze opgeblazen ongein aanmoet. Als tegen het einde een grote fee langs kwam met een overkoepelende moraal was het geheel waarschijnlijk nog krachtiger geweest dan nu. Want groteske pretenties als los zand en compleet willekeurig brengen werkt niet al te best. Laat Vinterberg het maar fijn bij familiedrama's houden.

Het Amerikaanse avontuur van Festen-regisseur Thomas Vinterberg is een merkwaardige parabel geworden die enorm de tijd neemt om het verhaal te vertellen. Dat verhaal is een zwaarmoedige onheilsfabel die een aantal genres door elkaar mengt (liefde, SF, misdaad) en uiteindelijk puur formeel te beschouwen is als een anti-utopie voor het derde millenium. Hoewel het scenario misschien van wegwerpniveau is, weet Vinterberg het relatiegegeven tussen beide hoofdpersonages mooi te kadreren in een bizar sciencefictiongeheel. De film moet het dan ook meer van de sfeer (beelden + muziek) dan van de inhoud hebben.

Thomas Vinterberg is de regisseur van Festen. Festen is de nummer 1 in mijn favorietenlijst. Thomas Vinterberg blijkt echter ook de regisseur te zijn van It's all about love. En dat is een hele slechte Amerikaanse B-movie. En de opvolger van Festen. En daarmee is Thomas Vinterberg voor mij van zijn voetstuk gevallen. Twee vragen komen dan in mij op. Was Festen een toevalstreffer? Of is Thomas Vinterberg gezwicht voor het grote Hollywood geld? Gelukkig zie ik in zijn lijst nog meer films staan. En zie ik ook dat hij inmiddels weer echte Deense films maakt, die ook weer een stuk hoger worden gewaardeerd. Dus er is hoop! Dit is in ieder geval een hele slechte film. De eerste 3 kwartier heb je nog geen idee welke kant de film opgaat. Alsof de acteurs iedere keer een ander decor instappen en je naar meerdere films tegelijk zit te kijken in evenzoveel verschillende genres. Na drie kwartier wordt het verhaal dan eindelijk uitgelegd. Maar daarmee wordt de film er helaas niet beter op. Hij is verschrikkelijk ongeloofwaardig, langdradig en erg mat geacteerd. Ik denk dat de regisseur zelf ook niet echt goed wist waar hij mee bezig was. Nee, deze film was vooral een grote teleurstelling voor me.

Niet gaan kijken, het leven is te kort om hieraan te verspillen (eigenlijk is deze zin neerschrijven al te veel eer voor de film).

avatar van Verhoeven
Hmm, er kan bij mij wel een halfje bij. Sowiezo 1000 maal beter dan dat vervelende Festen.

avatar van Henry Spencer
Kan me voorstellen dat hier veel lage en hoge stemmen voor gegeven worden. Love it or hate it, i guess.
Ik zag er wel iets in, maar nu ook niet helemaal geslaagd voor mij. Vinterberg leek me veel geld te hebben en eens wat te willen experimenteren. Sommige dingen werken, andere niet.
Een film die niet duidelijk zegt waar ie over gaat, maar ik haal er zoiets uit van: als de wereld om je heen op instorten staat, kan je daar als individu weinig aan doen; zorg dat je dicht bij elkaar bent als het einde komt en dat je op het einde elkaar wat liefde kan geven. Daar kan ik wel iets mee, maar het is natuurlijk maar een interpretatie.

avatar van K. V.
Hm, dit was toch maar een speciale film. 'k wist niet echt wat te verwachten, 'k dacht een soort romantische film (de titel), maar het was wel een erg origineel verhaal.
De cast deed het wel goed en de film zag er goed uit.
Zeker geen standaard filmpje. Tja, 'k moet het een beetje laten bezinken.