• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.505 films
  • 12.241 series
  • 34.027 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.139 gebruikers
  • 9.379.636 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sint (2010)

Horror / Komedie | 88 minuten
2,67 2.210 stemmen

Genre: Horror / Komedie

Speelduur: 88 minuten

Alternatieve titels: Saint / Saint Nick

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Dick Maas

Met onder meer: Egbert Jan Weeber, Bert Luppes en Huub Stapel

IMDb beoordeling: 5,6 (10.187)

Gesproken taal: Duits en Nederlands

Releasedatum: 11 november 2010

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

  • Bioscoop Zaterdag 7 februari in één bioscoop (Amsterdam)

Plot Sint

"December 5 will never be the same..."

St. Niklas (Huub Stapel) is een in ongenade gevallen bisschop. Hij trekt in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend en brandschattend over het platteland. Als dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn trawanten vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken. Deze sinterklaasavond is het volle maan. Frank (Egbert-Jan Weeber) en zijn vrienden worden op gruwelijke wijze geconfronteerd met Niklas en zijn bende.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

(quote)

Omdat in Nederlandse films meestal bar slecht wordt geacteerd, dat lijkt me een logische en terechte conclusie voor velen. Maar daar zal jij het vast niet mee eens zijn gok ik.

Daar en ik het ook niet mee eens. Het is enkel lastiger om iemand in iemands moedertaal te overtuigen, wan in een Oezbeekse film zal het jou niet opvallen dat de intonatie niet echt lijkt. Verder hiort ik je inderdaad niet klagen over het acteerwerk in Halloween, er zijn daar zelfs users die het afdoen met 'charmant'. Verder is ook het acteerwerk in bijvoorbeeld Conan, of de film

trespass die ik van de week zag qua acteerwerk net zo gemankeerd als sommig populaire films. Verder ook zat Nederlandse arthouse waarin prima naturel geacteerd wordt....

Kortom: Kul.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11922 berichten
  • 5326 stemmen

Inderdaad. Zoals ik al eerder aangaf: ik las ooit een IMDB-commentaar bij Millennium van een Zweed die ook zei dat er in alle Zweedse films slecht geacteerd wordt en dat deze film daarop geen uitzondering was. Het ligt er gewoon echt aan waar je vandaan komt.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Klopt ook wel, zie je inderdaad wel vaker dat het in land van herkomst veel minder gewaardeerd wordt. Ik heb er gelukkig geen last van.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Reinbo schreef:

Verder ook zat Nederlandse arthouse waarin prima naturel geacteerd wordt....

Kortom: Kul.

Klopt, des te schrijnender zijn bijvoorbeeld de optredens van Carice van Houten.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

... die overal gewaardeerd wordt, behalve door wat verzuurde Nederlanders.


avatar van Wernertje

Wernertje

  • 326 berichten
  • 224 stemmen

Ik heb vandaag deze film maar eens bekeken en naar alle ophef was ik toch wel benieuwd of dit nu eindelijk eens een mega film van Nederlandse bodem is.

Ik ben blij dat ik deze film niet bios heb gezien en dat ik er geen geld voor uit heb gegeven om hem te huren of kopen op dvd (geleend van een collega).

Hoewel ik Amsterdamned en de Lift en Flodder nog wel redelijk vond, zelfs als ik ze nu nog eens her zie, vond ik deze Maas film echt verschrikkelijk.

Enorm Amerikaans cliché matig, zo leek de scene waarin de schoolmeisjes samen naar huis liepen na schooltijd wel kwa decor en sfeer erg op Halloween en ook de scenes waarin onze inspecteur bezeten in zijn auto reed door de straten hadden een hoog dr. Loomis gehalte.

En het acteerwerk was ook weer zeer ondermaats, geen één acteur kwam goed over en dan hebben we het nog niet eens over al die simpele en saai en typische Nederlandse humorachtige opmerkingen zoals: pakjes avond is leuk…..

De film duurde vrij kort en ook onze goedheiligman zag er niet bepaald super eng of kwa make-up bijzonder uit. Ook de scene dat de sint met zijn paard over de daken liep viel enorm tegen, in sommige scenes kon je vrij goed zien dat het computer geanimeerd was en ook zaten er versnellings fouten, in de scenes.

Kortom niet origineel, slecht geacteerd, slechte make-up/effects.

Typisch weer een film van Nederlandse makelarij waar we niet bepaald trots op hoeven te zijn.

Met moeite twee sterren.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11922 berichten
  • 5326 stemmen

Wernertje schreef:

En het acteerwerk was ook weer zeer ondermaats, geen één acteur kwam goed over en dan hebben we het nog niet eens over al die simpele en saai en typische Nederlandse humorachtige opmerkingen zoals: pakjes avond is leuk…..

Je hebt gelijk - ik was daar ook geen fan van - maar dit is toch echt typisch Dick Maas en niet typisch Nederlands! Toegegeven: scenarist Gerard Soetemans heeft ook een handje van dit soort teksten.


avatar van Pipoo!

Pipoo!

  • 446 berichten
  • 2635 stemmen

Echt een hele, hele, hele, hele, hele slechte film. Leuk die computergeanimeerde westerteringtoren.

Ik moet eerlijk zeggen dat na een jaar ophef over deze film, de verwachtingen aan mijn kant aanwezig waren. Uiteindelijk bleek dat ongerechtvaardigt.

Als je een goede Nederlandse film wil kijken, sla deze dan over.... Zelfs als comedy niet serieus te nemen.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Ik vond dit ook geen goede film. Die 2 sterren zijn puur voor de cinematografie, want audiovisueel is de film best sterk. Het zit hem vooral in de uitwerking van het verhaal. Ook het bloed zag er vaak erg nep uit. Acteerwerk vond ik ook niet sterk. Wel weer typisch Dick Maas met die personages en die seksgrappen.


avatar van Re73

Re73

  • 649 berichten
  • 1194 stemmen

gewoon slecht


avatar van Jolene.

Jolene.

  • 21 berichten
  • 17 stemmen

Ik vond dit eigenlijk nog zo slecht niet gedaan, als Nederlandse productie.

Woordspelingen vond ik hier en daar nog wel goed gevonden.

Alleen: ik denk niet dat er in Belgie een minimumleeftijd op stond.

Pas te bekijken vanaf 16 jaar is overdreven, maar laat een kind van 6 jaar deze film zien en ze zijn echt SHOCKED!


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

/Je hebt gelijk - ik was daar ook geen fan van - maar dit is toch echt typisch Dick Maas en niet typisch Nederlands! Toegegeven: scenarist Gerard Soetemans heeft ook een handje van dit soort teksten.

En typisch dit soort genrefilms; heerlijk toch, die foute one-liners. Wat zouden we zijn zonder de "I'll be back!"-s in de wereld?


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Ja, maar´`I´ll be back` is een epische one-liner van Arnold . In deze film ben ik dit soort one-liners niet tegen gekomen.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Daar en ik het ook niet mee eens. Het is enkel lastiger om iemand in iemands moedertaal te overtuigen, wan in een Oezbeekse film zal het jou niet opvallen dat de intonatie niet echt lijkt. Verder hiort ik je inderdaad niet klagen over het acteerwerk in Halloween, er zijn daar zelfs users die het afdoen met 'charmant'. Verder is ook het acteerwerk in bijvoorbeeld Conan, of de film

trespass die ik van de week zag qua acteerwerk net zo gemankeerd als sommig populaire films. Verder ook zat Nederlandse arthouse waarin prima naturel geacteerd wordt....

Kortom: Kul.

De enige conclusie die ik trek is dat ik het acteerwerk in Nederland als Nederlander niks vind. Ik geloof best dat films uit Oezbekistan en Japan ook slecht geacteerd zijn, maar dat valt mij dan niet op, dus stoort het me niet. Misschien vinden buitenlanders het niveau in Nederland wel hoor, wie weet.

Ik vind het algemene Nederlandse niveau bedroevend. Steeds weer hetzelfde kliekje acteurs en actrices (en bijna allemaal erg matig) die hun teksten van een papiertje op te lijken lezen. Carice van Houten wordt zo geprezen, maar ook zij bakt er vaak weinig van. Wel een leuke vrouw, maar geen beste actrice. Acteurs als Krabbe of Hauer heb je tegenwoordig niet echt meer.

Overigens stoor ik me in films die zichzelf niet al te serieus nemen, zoals deze Sint of pakweg Flodder of Vet Hard niet zo aan het acteerwerk. Maar wel in de films die zogenaamd heel serieus over moeten komen.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Volkomen met Reinbo eens, er zijn in Nederland genoeg goede acteurs en actrices. Ik vind het sowieso onzin om bij een film als Sint te gaan beoordelen op acteer prestaties. Het is een leuke film hoor, maar in dit soort films hoeft er niet top geacteerd te worden. Laten we eerlijk zijn in de doorsnee Amerikaanse horror film word, zoals Reinbo aangaf, ook niet echt goed geacteerd hoor. Dat is ook totaal niet relevant bij dit soort films.

Om nu te gaan zeggen dat Carice van Houten een slechte actrice is slaat al helemaal nergens op. Carice is een erg goede actrice, dat bewees ze in Zwartboek en Komt een vrouw bij de dokter. In Valkeyrie speelde ze ook prima en ik denk dat ze daar zeker niet voor niks in is gecast, laten we eerlijk blijven.


avatar van Multimediaknaller

Multimediaknaller

  • 72 berichten
  • 53 stemmen

Volg verwachting klopt ons hart, dus de DVD er in.

Na afloop....

DAG SINTERKLAASJE DÁÁÁÁÁÁÁÁÁG


avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

  • 3473 berichten
  • 1632 stemmen

De film leek mij wel wat. Ik had er echt zin in. Ik ging er lekker voor zitten in het donker en helemaal alleen. Maar dat viel vies tegen.

Het verhaal is gewoon te zwak, en eigenlijk heel de film is dat. Nergens word het eng, nergens word het spannend, gewoon helemaal niks! Er gebeurde niks en dan word het vooral erg saai. Het acteerwerk daar zwijg ik maar over, want dat was echt van een laag niveau.

Huub Stapel staat wel als eerst genoemde persoon op de poster en op de site, maar uiteindelijk is zijn rol maar vrij klein. Nauwelijks heb ik een sint gezien in de film. En tja, de ontknoping. Wat was dat dikke bagger zeg. En dan heb je daar de hele tijd opgewacht.

Ik sta er niet versteld van dat er ook nog /komedie bij staat, want ik heb me echt kapot gelachen zo slecht. De special effects zagen er ook niet uit. Het bloed dat rond spoot en al die moorden waren gewoon teleurstellend. En toen eenmaal de proloog was afgelopen en ze al weer velen eeuwen verder waren werd er dus een gezin afgeslacht. Die jongen bleef leven, en toen begon hij opeens te gillen. Haha, hij gilde als een meisje. Het leek net of ik een Scary Movie film aan het kijken was. Ik lachtte me kapot.

Alle respect voor Dick Maas, want ik vind hem eigenlijk wel erg goed maar dit was gewoon waardeloos. Dit was mijn eerste horror film van Nederlandse bodem en ik denk dat dit de laatste word, want Nederlanders kunnen gewoon geen horrorfilms maken. Misschien oordeel ik nu te snel, maar ik denk niet dat andere films veel beter zullen zijn dan dit.

1*


avatar van Sid-the-gekste

Sid-the-gekste

  • 181 berichten
  • 192 stemmen

Was wel te pruimen ofzo maar het acteren kon beter..

Echt zo Dick Maas film

Heb het toch een 3,0 waard gegeven


avatar van b00ts

b00ts

  • 695 berichten
  • 4604 stemmen

Pffffff, neppe shit allemaal.


avatar van scorsese

scorsese

  • 13171 berichten
  • 11081 stemmen

Matige film waarin het verhaal van de goedheilig-man een flinke draai krijgt. Op zich een leuk idee om dit oer-Nederlandse gegeven op deze manier neer te zetten, maar de film komt niet verder dan de gemiddelde slasher. Op sommige vlakken wel vermakelijk, maar de humor (en vooral de one-liners) zijn behoorlijk flauw. Ook het acteerwerk stelt niet al te veel voor.


avatar van chaea

chaea

  • 32 berichten
  • 23 stemmen

Ik ben een fan van de Nederlandse film en ben op filmgebied mister positivo. Maar deze film..........staat bij mij met stip op nummer 1 van slechtse film tot nu toe gezien.


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2583 stemmen

Belachelijk.

Vandaag is onze goedheiligman verwelkomt door honderden kinderen, smachtend naar snoepgoed en dure cadeau's. Sinterklaas is een commercieel, maar succesvol, Hollandse feestdag die werkt en alleen al bij naam veel sfeer kent. Dick Maas deed er goed aan om deze film te maken, het is bij voorbaat al geslaagd aangezien alles met Sinterklaas wel goedwillig is, lekker Hollands en gewoon iets ''eigens'' heeft. Nu kende ik al de Baantjer-aflevering en heb ik al wat horror-Sinterklazen voorbij zien komen met mijn Halloween-vrienden, Sint is gewoon tof bedacht, en dat is zo.

Qua film stelt het echt niks voor, het is nergens spannend, intens, grappig of ook in enige mate eng. Maar vermakelijk is het wel. En dat hoort ook. Het heeft wel wat grappige (cliche) schrikmomenten die je samen met je vrienden en een verveelde zus, die daardoor zich opeens helemaal in een film stort, best wel grappig. Het is gewoon leuk en vermakelijk, en dat is ook wel eens goed.

De beruchte dak-scene is inderdaad wel het best gelukt, maar verreweg van indrukwekkend. Het zag er allemaal wel wat nep uit, en de Sint zelf is echt belachelijk. Ik snapte de ophef wel van de poster in 2010, het is uiteindelijk een kinderfeest en Sinterklaas hoort gewoon goed te zijn. Er had veel meer met het onderwerp gedaan kunnen worden. Meer een psycho-sinterklaas dan een echte zombie. Vond dat slecht bedacht, maar voelt natuurlijk wel lekker cheasy aan waardoor Maas zichzelf ook niet te veel eisen voor doet schotelen. Slimme tactiek.

Leuk Hollands filmpje met genoeg sfeer, al heb ik meer het idee dat het kwam door al het snoepgoed bij ons op de bank dan echt door deze ''geweldige'' film. Dick Maas zal nooit mijn vriend worden, maar ik waardeer het ''op zich'' wel.

Voldoende, 3 sterren


avatar van Kuwiel

Kuwiel

  • 221 berichten
  • 249 stemmen

Redelijk film voor ff door de weeks .Weinig spanning , en een simpel verhaal. Wel enkele komische scene's.

Matig geacteerd


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Wat een ramp zeg, die heeft zowaar nog de production value van een jaren 80 film als Amsterdamned *zucht*.

Had er dan echt nog iets goors van gemaakt of zo, dit was echt op elk vlak hopeloos.

Een half sterretje erbij voor de nog best grappige achtervolgingsscene langs de grachten.

En welke idioot verzint het om een 30-jarige een middelbare scholier te laten spelen .


avatar van Crook

Crook

  • 699 berichten
  • 1599 stemmen

Zo slecht dat t goed is!!


avatar van Nitrouz

Nitrouz

  • 433 berichten
  • 232 stemmen

Had ik niet al gestemt op Sint? Ik heb hem wel in de bioscoop gezien vorig jaar! En nu zag ik hem in de winkel liggen, ik kon hem niet laten liggen. Sint is een toffe Nederhorror met een licht komisch tintje.

Sint begint al erg sterk met 2 toffe openingsscènes, waarvan de 2e het beste is. De enige overlevende zien we de rest van de film ook voorbij komen. Ook zie je direct dat Sint er niet omheen draait, goede gore en goede schrikmomenten, de sfeer zit er prima in en de horror komt 'direct' op je af.
De gehele film is Sint sfeervol, verveelt de film geen moment en zijn er gelukkig geen echt irritante personages. Verschillende karakters komen elkaar gedurende de film tegen en zo werkt de film toe naar een knallend einde.

Een geslaagde Nederhorror is Sint absoluut geworden, het is een film geworden die leuk is om ieder jaar een keer te bekijken. 3,5 sterren!


avatar van Connyh

Connyh

  • 28 berichten
  • 165 stemmen

Een zeer ongeloofwaardige film.

Slecht acteerwerk, slechte special effects, dom verhaal, te veel ophef over gemaakt, moest heel wat lijken, maar was gewoon vreselijk slecht.

Zelfs GTST was beter en dat wil wat zeggen.

Prutfilm.


avatar van tal1b

tal1b

  • 2596 berichten
  • 2329 stemmen

echt 'n dick maas film, met een vleugje amsterdamned

Nee, film was nergens bijzonder goed, over het algemeen vond ik het matig, en was saai, 88 minuten was zelfs aan de lange kant. Gelukkig wel wat grappige kills tussen door.


avatar van Roel82

Roel82

  • 77 berichten
  • 226 stemmen

Film viel mij erg tegen, slechte special effects en geen enkele acteur/actrice haalde het niveau wat het zou kunnen halen. Het verhaal slaat ook echt helemaal nergens op.


avatar van sakkediemus

sakkediemus

  • 80 berichten
  • 1032 stemmen

Toevallig voor de tweede keer gezien en dat is meteen ook de allerlaatste.

Vorig jaar al gezien in de bioscoop en toen vond ik hem minder slecht.

Het idee is leuk, jammer genoeg deugt de uitwerking niet.

De sint ziet er niet eens zo akelig uit, eerder een beetje sullig. De film zelf ziet er eigenlijk ook niet goed uit. Lijkt zo uit mid/eind jaren '80 te komen.

Camerawerk en shots zien er vaak knullig uit. Die scènes op het dak zijn daar een mooi voorbeeld van.

Van spanning is er weinig sprake, hoewel ik moet toegeven dat ik in de bioscoop twee keer ben geschrokken.

Het hele verhaaltje van die agent is behoorlijk irritant.

Acteerwerk voor de ganse film trouwens ook ondermaats.

Wat een makkelijk en snel einde ook. Erg flauw.

Halfje eraf.

1,5 *