22 Mei (2010)

Alternatieve titel: 22nd of May

België / Nederland

geregisseerd door Koen Mortier
met Sam Louwyck, Titus De Voogdt en Steffi Peeters

Sam, een wat troosteloze veertiger, werkt als bewakingsagent in een winkelcentrum. Zijn leven wordt door elkaar geschud wanneer er op een dag een jongen met een rugzak zichzelf in het winkelcentrum tot ontploffing brengt.

avatar van MizKriz
Teleurstellende film.
Had meer verwacht, had iets meer Ex Drummer's verwacht.
Deze was grauw, het pakte me niet. Waardeloze film.

avatar van krosnicky
vond Ex drummer Beter vond deze maar matig de meeste acteurs uit Ex drummer zijn ook te zien in deze film .

avatar van Moviestar1979
Zelf heb ik Ex Drummer nog nooit gezien.
Ik wist daarom ook niet zeker wat ik van 22 mei moest verwachten.
Het eindresultaat is teleurstellend.

Het verhaal gaat over Sam die als bewakingsagent in een winkelcentrum werkt.
Op 22 mei vindt er een verschrikkelijke gebeurtenis plaats waarbij een jongen zichzelf opblaast.
Sam krijgt een enorm schuldgevoel, omdat hij diverse verwijten naar z'n hoofd krijgt geslingerd.
Hij herbeleeft de dag vanuit diverse perspectieven, en probeert de aanslag te voorkomen.

Een opmerkelijk details is dat diverse acteurs en actrices hun eigen voornaam bleven behouden.
De eindscène is mooi in beeld gebracht, maar helaas blijft het hierbij.

2,0 *

avatar van ArnoldusK
Prachtig drama waar je, mede en vooral door de sfeervolle soundtrack, helemaal in wordt gezogen.
Interessant hoe de film zich, beetje bij beetje, ontluikt. Schuldgevoelens van de bewaker, pijnlijke herinneringen van de doden en verklaringen en aanleidingen van de dader; al komt aan bod in een soms dubbelzinnig plot. Het vertrekpunt van de film is volgens mij uniek en maakte ernstig indruk op mij, waar uiteindelijk niet elke handeling expliciet verklaard wordt, maar waarbij vertrouwd wordt op de kijker.
Het hele idee (of: verlangen) dat je na een dergelijke dood iets had kunnen veranderen is natuurlijk groot en het pijn van een dergelijke aanslag wordt droevig goed verbeeld. De titel van het laatste klassieke stuk 'O haupt voll blut und wunden' is een geweldige afsluiter van deze emotionele prent.
Al met al een klein pareltje. 4*.

avatar van K. V.
Deze passeerde op tv en ook maar eens gekeken. 'k had er eigenlijk wel wat meer van verwacht. De film begon nochtans veelbelovend, maar jammer genoeg werd de film nogal gauw langdradig. De film eindigde wel weer met een knaller.
Wel opvallend dat de film niet werd ondertitels, ondanks dat er West-Vlaams werd gesproken, haast een unicum op tv
De cast deed het zeker niet slecht.
Tja 'k vond het goed om eens mee te pikken via tv, maar toch niet veel meer.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wát een sounddesign Zeldzaam sfeervol, op het niveau van een Grandrieux. Dat einde is echt de kers op de taart.

avatar van Banjo
Deze film pakt me geen moment!
Het is allemaal zo langzaam en dromerig...
Er zijn zeker betere films uit Belgie.

2 sterren

Niet echt toegankelijk deze in het opgekuist westvlaamse lowbudgetfilm. Verhaallijn is er amper en namen worden in de film ook al niet genoemd. Naar het einde toe wordt het wat duidelijker en uiteindelijk durf ik besluiten dat de film het "kleine" dagelijkse leven met zijn frustraties, relatieprobleempjes en wat dan ook in het niet ziet verpulveren en aldus elke vorm van importentie verliezen door een terroristische daad (zelfs door een ongeval). Zag veel liever "Lola rennt".

avatar van 93.9
Geen slechte film, maar echt bij je klote pakken doet ie helaas niet....

avatar van leatherhead
Impressive.

Stuk volwassener dan Ex Drummer, de tweede van Mortier. Tevens een pak beter. Krachtige film, die niet slechts handelt over een bom, maar er ook als één inslaat. De explosie aan het begin greep me al bij de kladden, en vanaf dat moment liet de film me niet meer los. In latere fasen worden er weliswaar misschien wat onnodige zijpaadjes bewandelt, en divageert het een klein beetje, maar aangezien de film grossiert in zijn sfeer stoorde dat niet al te veel. Denderend sounddesign en uiterst sterke visuals.

Doet wat denken aan Elephant verder, al is dat vooral omwille van het routineuze karakter. Draagt uiteindelijk toch een heel ander soort - vooral zwaardere - sfeer met zich mee. De spectaculaire eindscene in slow-motion is echt de klap op de vuurpijl, en zorgt ervoor dat de film na afloop nog even een tijdje na resoneert.

Vlaamse topfilm wat mij betreft. 4,0*.

Een beveiligingsmedewerker maakt een bomexplosie van een zelfmoordterrorist mee in het winkelcentrum waar hij werkt. Wat volgt is een vage en experimentele film over de reconstructie van zijn schuldcomplex, zijn gevoelens en zijn gedachtes. Bijzondere film dat wel. Ook vaak mooie beelden en bijzondere locaties. Maar verder weet ik niet zo goed wat ik met deze film aan moet.

Wel opvallend hoeveel mensen hier op moviemeter deze film gezien hebben. Meestal blijven dit soort experimentele films heel obscuur, en is er maar een handjevol mensen die dit soort films wil zien.

avatar van danuz
Ik zou dit zo graag beter vinden dan ik het uiteindelijk vond!
Want het concept is erg sterk en audiovisueel zit dit goed in elkaar. Lekker grauw, grimmig en poëtisch. Jammergenoeg valt Mortier's film al vrij snel in een dip, wanneer de structuur helder wordt en de getoonde invalshoeken minder interessant. Maar zeker hats off voor de ballen om een film zo te vertellen!

avatar van HK Senator
Bijzondere film die volgens mij een iets hogere score verdient. Dromerig en surealistisch. De laatste 5 minuten zijn prachtig in beeld gebracht.

avatar van Marvinleeaday
Zal wel een "intelligente" film zijn. Noem mij dan maar dom, ik vond het helemaal niks.

KillerPony 3000
Koen Mortier kleurt buiten de lijnjes, in deze sombere schets over een bewakingsagent en zijn schuldgevoel na een niet-verijdelde aanslag. Toch is het vertellen via flashbacks op zich niet nieuw, en net daar wordt iets teveel op gespeculeerd om de kijker geboeid te houden. Hoewel een erg goeie, atmosferische film evenwel niet vlekkenloos. De slow motion finale lijkt op een op hol geslagen MTV clip.