Broer (2015)

België / Ierland
Komedie / Drama

geregisseerd door Geoffrey Enthoven
met Koen De Bouw, Koen De Graeve en Titus De Voogdt

De puissant rijke Ierse Grace wil haar 20 jaar oude liefdesaffaire nieuw leven inblazen. Ze heeft ooit op een cruiseschip een affaire gehad met Michel, en ze wil de draad weer oppikken. Maar Michel leeft niet meer. Zijn broer Mark kan wel een centje gebruiken en reist, samen met de opdringerige Ronnie, naar Ierland om zich voor te doen als zijn overleden broer Michel. Mark wil alsnog diens geld en geliefde inpikken, postuum wraak nemen op de broer die hij zo haat. Maar Grace blijkt haar eigen verborgen agenda te hebben.

avatar van Devoo
Goeie, onderhoudende film die de volledige speelduur boeit. Mooie rol voor Titus De Voogdt, vooral hij zorgde voor de komische nooit in de film. Fijn script ook, dat duidelijk en boeiend wordt gebracht.

avatar van aorsongmachine
Deze avond gezien in de bioscoop. Een goed onderhoudende film waarbij het verhaal wel wat ongeloofwaardig wordt na verloop van tijd. Koen De Bouw zit goed in zijn rol maar het is toch vooral Titus De Voogdt die met de pluimen gaat lopen en de film een grappige toon meegeeft.

avatar van dvdfreak123
Zeker en vast niet slecht. Maar zoals hierboven beschreven word het wel na een tijd wat ongeloofwaardig. Ondanks dat het toch wel een origineel script is. Prima acteerprestaties. Hier en daar een komische noot met Titus De Voogdt. Film die al bij al nergens verveeld, maar toch wel paar minpunten geeft. Einde vond ik dan wel weer goed en sterk. 6/10

Met bedrog en zelfbedrog kom je maar al te dikwijls bedrogen uit.
Mark (een steengoede Koen De Bouw) wil de plaats van zijn overleden broer innemen
uit geldgewin. Bovendien moet hij het gezelschap dulden van de opdringerige (met de bedoeling mee te profiteren) Ronnie.
Het is net die opdringerigheid die me tegenstaat in deze film.
Het verhaal bevat voldoende elementen voor een indringend drama,
maar het glijdt af naar komedie. Als dat de bedoeling was, kan ik me daarin wel vinden,
maar het had ander gekund. Het open einde maakt nog veel goed.
Toch een mooie film ...

Foutje: Het had anders gekund.

avatar van Onceuponanytime
Middelmaat, de film komt naar het einde toe er wel sterker uit. Prima rol van Titus De Voogdt

avatar van molbo
Ik had meer verwacht van deze filmproductie ...

avatar van U96
U96
film begint vrij mysterieus, dan valt het even stil maar vanaf ze in Ierland zijn merk je dat er iets niet klopt , koen de bouw speelt weer eens een super sterke rol (topacteur gewoon). De film heeft verschillende onverwachte wendingen, en een einde die je ook niet helemaal ziet aankomen, zeer sterke film die voor mij 4,5* verdient

Mooie film deze Belgisch-Ierse co-productie.
Puike cast ook, die het stuk voor stuk prima doen, met als uitschieter Koen De Bouw natuurlijk.
De film heeft me van begin tot einde kunnen boeien en de mooie locaties in Ierland zijn natuurlijk mooi meegenomen.
Een Belgische film van topkwaliteit dus.

Het gegeven vond ik wel grappig en de uitwerking in het eerste gedeelte best plezierig om volgen.
Daarna, wanneer Grace "haar verborgen agenda bovenhaalt", wordt het ongeloofwaardig en niet meer in de juiste context te plaatsen.
Jammer voor de acteurs, wie niets te verwijten valt.
Een kleine 3,5.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een Vlaamse film die naast topacteurs Koen De Graeve en Koen De Bouw ook nog enkele bekende B-acteurs als Alison Doody (Indiana Jones, View to a kill) en Udo Kier (Dogville, Blade) kan binnen halen. En regisseur Geoffrey Enthoven is ook niet aan zijn proefstuk toe met titels als Hasta La Vista en Halfweg. Het script is best wel boeiend maar uiteindelijk wordt het niet meer dan een standaard Vlaamse film die eerder proeft naar bandwerk dan een potentiële klassieker. Denkelijk omdat de film ondanks de bekende namen getrokken wordt door Titus De Voogdt die nog iets te kort komt voor een hoofdrol.

Broer is een aangename film, maar verdwijnt snel in de vergeethoek. Ook een film waarvan ik eerder weinig zag passeren. Dus ook niet echt opgevallen in lijstjes, hypes of recensies.

avatar van alexspyforever
Om mij naar een film van eigen bodem te laten kijken, moet je goede argumenten hebben. Op aangeven van mijn zus die zei dat deze wel de moeite was, spannend en speciaal heb ik deze een kans gegeven nu dat ik deze gratis en voor niks via TV kon bekijken. Interessant is het zeker, mysterieus en eens als het duo Mark en Ronnie aankomt in Ierland voel je dat er iets niet klopt. De chauffeur doet een beetje vreemd, Ronnie die door de brug zakt, het meisje op het witte paard etc. De film bleef spannend tot op het ogenblik dat je als kijker weet hoe alle puzzelstukjes in elkaar zitten. En dat gebeurde naar mijn zin iets te vroeg waardoor het gedeelte nadathet duo wegvlucht eigenlijk beduidend minder interessant is en sentimenteel. Jammer dat de film eigenlijk toch inzakt. Een open einde tja beetje flauw. Blij dat ik deze heb gezien maar opnieuw kijken neen.

avatar van Fisico
Deze Belgische film was me niet zo bekend en ik dacht ook dat er niet zo heel veel reclame rond gemaakt werd. Ik heb nog niet zoveel van Enthoven gezien, maar ik denk dat ik met Hasta la vista het beste wel heb gehad. Broer begint veelbelovend, maar kan voor mij de verwachtingen nooit helemaal inlossen. Verdienstelijk, maar toch net onvoldoende, net geen middelmaat. Het concept, het idee van de film zat best goed, maar ik vond het verhaal te zwak uitgewerkt. Ook de spanning was snel weg. Eens je (snel) door had hoe de vork aan de steel zat, was de fun er helemaal af. Prachtige locatie is Ierland, maakt het toch allemaal net iets leuker.

Aan Koen De Bouw heeft het niet gelegen. Terecht één van onze succesvolste filmacteurs in Vlaanderen. Titus De Voogt vond ik minder, kwam ook wat overgeacteerd over. Irritant personage, dat zeker. De waanideeën over zijn broer, tja. Erg origineel of verrassend is het allemaal niet meer. Op,de duur ergerde het me zelfs. Ik vond die scènes tussen beide broers nogal geforceerd. Het einde zelf was op zich ook al geen verrassing. Je ziet zo dat daar naartoe geweekt werd. Film zal waarschijnlijk ook niet lang blijven hangen. Ik miste vooral een spannend verhaal. Niet met moordende personages zoals bvb in Get Out om er recent maar één te noemen. Maar wel met een suspens, een climax naar waar toe gewerkt wordt. Nu bleef het allemaal wat braafjes en flets.

Begin wat mysterieus, boeiend, spannender naar het einde toe. Vanaf de ontmoeting aan de caravan had ik wel een vermoeden hoe het ging eindigen..

avatar van Alathir
Vond dit weer een echt goede Belgische film. Na de Premier die enigszins tegenviel en D'Ardennen die wel goed was maar niet zo goed als ik had gehoopt, werd deze een aantal dagen geleden uitgezonden op tv. Opgenomen en vandaag maar eens opgezet. De verwachtingen waren niet erg hoog vanwege de rating hier maar ik vond het een boeiende film met een vrij origineel concept. Het is vast al ergens eerder gedaan in een film, zeker wat iemand anders zijn identiteit overnemen betreft maar ik weet niet direct een film om hiermee te vergelijken.

Uiteindelijk weet je iets te snel hoe het gaat eindigen en misschien was de beste oplossing dan om inderdaad voor een open einde te kiezen. Voor sommigen misschien een lichte afknapper maar ik vind het prima zo. In mijn hoofd kan je zo je eigen einde kiezen, al is geeft de regisseur wel een goede suggestie hoe het afloopt.

Koen De Bouw vond ik veel beter dan in De Premier spelen en Titus De Voogdt zorgt voor de luchtigere sfeer. Ik vind dat een geweldige acteur om eerlijk te zijn. Nipte 4*.

avatar van nadrin
Zo voorspellend vol gebakken lucht

avatar van Metalfist
The great comeback of Michel Lebeer

Ik ben me de laatste tijd terug wat meer aan het interesseren in de Vlaamse film en één van de beste ontdekkingen die ik daarin heb gedaan is Titus De Voogdt. Een acteur die precies nooit echt een hoofdrol heeft weten te versieren, maar in bijrollen (Any Way the Wind Blows, Welp, ...) altijd wel zijn mannetje weet te staan. In Broer leek hij een redelijke grote bijrol te vertolken dus meteen maar eens opgenomen toen ze dit een paar dagen geleden uitzonden.

Het is de tweede film van Geoffrey Enthoven die ik zie in nog geen maand tijd en net als bij Vidange Perdue eindigt de film op 3.5*. Broer heeft op zich een interessant uitgangspunt, maar het probleem zit hem erin dat Enthoven nooit echt goed weet welke richting hij moet uitgaan. Af en toe een vleugje komedie, dan wat drama en regelmatig neigt het zelfs naar thriller. Daar komt dan ook nog eens bij dat de film vrij voorspelbaar is over de gehele lijn en dat de zogenaamde twists niet al te verrassend zijn. Stoort dat? Goh, op zich valt dat eigenlijk nog goed mee. De film blijft vlot om naar te kijken en de setting met dat Ierse landhuis spreekt op zich wel tot de verbeelding. Naar het einde vliegt de film wat uit de bocht (het zoveelste verraad van Ronnie voelde geforceerd aan), maar het open en weliswaar abrupte einde is dan wel weer een leuke zet. Een film hoeft niet altijd te uitleggerig te worden, al voel je wel aan in welke richting het verhaal wilt brengen.

Het lijkt wel alsof Koen De Bouw de nieuwe Jan Decleir is aan het worden. Niet qua kwaliteit, Decleir blijft een klasse apart, maar hij speelt wel mee in praktisch elke Vlaamse film die de laatste jaren wordt gemaakt en dat kon in een bepaalde periode ook van Decleir gezegd worden. De Bouw is op zich ook wel een goede acteur, maar moet hier wel wat in zijn rol komen. Titus De Voogdt speelt dus de wat meer komische rol en doet dat goed. Geweldig taaltje ook dat hij en De Bouw onder elkaar en met Grace spreken, dat Dunglish (combinatie tussen Nederlands en Engels) doet het altijd wel goed bij mij. Paar fijne bijrollen ook nog. Udo Kier is op zijn plaats als de ietwat beangstigende chauffeur van Grace en diezelfde Grace wordt zowaar gespeeld door ex-Bond girl Alison Doody. Kleine rol is er ook nog weggelegd voor Koen De Graeve, maar die heeft niet meer om handen dan de geestesverschijning van een doordraaiende De Bouw te spelen.

Vermakelijk, zoveel is zeker en Broer nodigt in ieder geval wel uit om eens wat meer van het oeuvre van Enthoven te gaan ontdekken. Hasta La Vista lijkt de grote uitschieter te zijn, maar ik zal wel zien wat ik het eerste tegenkom. Benieuwd wat zijn volgende project gaat worden.

Best aardig voor de twee uur dat het duurt. Wie er echter een broertje dood aan heeft als een verhaal rationeel niet helemaal lijkt te kloppen kan deze Broer beter links laten liggen. Regisseur Enthoven heeft een paar verrassende wendingen in petto die niet geheel geloofwaardig zijn(dat de oplichter die De Bouw hier feitelijk is aan het slot mogelijk zijn leven gaat opofferen om zijn nicht, die hij nauwelijks kent, te redden, gaat er bij mij niet helemaal in), maar daarmee houd hij op zich wat simpele verhaal in ieder geval toch goed op stoom. Filmpje dat, net door die wendingen, ook niet goed in een hokje te plaatsen valt. Een komedie vond ik het zeker niet, meer een romantisch drama light wat opeens lijkt te veranderen in een thriller, om te eindigen als een wat sentimentele tranentrekker. Voor ieder wat wil dus, maakt wel dat dit als geheel een wel sympathieke maar onevenwichtige film geworden is die niet veel kijkers echt goed zullen vinden en/of zich deze tot in lengte van dagen zullen herinneren. Iedereen krijgt van mij een (ruime) voldoende maar zowel Enthoven, De Bouw als de Belgische cinema als geheel schat ik toch dermate in, dat ze bij volgende projecten beter en belangwekkender werk af kunnen leveren.

avatar van qwatje
Vermakelijke film, die blijft hangen tussen komedie en drama. Prima tijdverdrijf 3*

Een film met een veelbelovend begin, maar de uitwerking laat veel te wensen over. Bovendien heeft de film ook moeite een richting aan te houden, en op momenten dat een spanningsboog gecreëerd wordt valt die evensnel terug compleet weg. Er wordt continu van de hak op de tak gesprongen.
Je hebt dus van die films die meerdere genres zonder moeite combineren, maar helaas zijn er ook die het dus niet kunnen...

avatar van wimaroca
Ja is niet slecht, van tijd tot tijd gelachen met De Voogd,
Het einde vind ik minder,
Wel mooi geschoten de film,mooie beelden

avatar van blurp194
Ietwat zwalkend en een wat teleurstellend einde, vond ik. En wat me ook erg vaak opvalt in Belgische film is een soort morsige grauwe bruine sfeer, een soort helaasheid der dingen die de toon zet, en die me ook hier weer opvalt. En dat is beslist geen compliment. De acteurs vond ik dan wel positief overkomen, wellicht met een wat minder stereotype Belgische regie dat de film me beter bevallen zou.