ad

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 10 maart 2016

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Belgica

Jo is een niet erg grote en magere twintiger. Als jonge gast had hij artistieke ambities, maar hij is uiteindelijk - uit liefde voor de muziek - café Belgica begonnen. Frank is zeven jaar ouder en op alle vlakken de grote broer. Hij is de man van vele plannen die er steeds 100% voor gaat. Hij wordt binnenkort voor de tweede keer vader, heeft een autohandel en wil zijn eigen huis bouwen. Maar toch is Frank ongelukkig met zijn iets te voorspelbare leven.Bij een bezoek aan Jo’s café vinden de broers mekaar weer. Al snel draait het erop uit dat Frank in het café komt helpen. Jo apprecieert de hulp, want cafébaas zijn is zwaar. Frank, van zijn kant, herleeft door de rock 'n roll van het nachtleven. Samen bouwen ze bruine kroeg Belgica in no time uit tot dé hotspot van het uitgaansleven. Jo en Frank zijn het gouden duo, het feest is compleet. Maar elk succesverhaal heeft ook een keerzijde en hoe beter de zaken lopen, hoe meer de broers elkaar verliezen…

image

avatar van jippie2010

jippie2010

De film begint sterk, maar zakt naar 1/3 van de film al aardig in en dat wordt nergens echt meer recht getrokken. Krappe voldoende. *3.0

avatar van IH88

IH88

Belgica

Redelijk. Het is niet allemaal even interessant en de personages zijn behoorlijk onsympathiek, maar het leven vol drugs, drank en seks wordt goed neergezet. Het ‘kroegleven’ zet de relatie tussen verschillende personages op scherp, en uiteindelijk komt het tot een explosie. Nou ja explosie, het is meer een klein sputterend vuurtje. Ik had er meer van verwacht in ieder geval, maar het wordt allemaal wel realistisch gebracht door Van Groeningen. Alleen de muziek is echt verschrikkelijk, en van de maker van The Broken Circle Breakdown had ik hier wel wat meer van verwacht.

avatar van Mickey b

Mickey b

Sfeerfilm. Je moet deze bekijken als ben je student die uitgaat in de Genste uitgangsscene en liefst nog in een beschonken toestand. Film is wat chaotisch en geeft je sfeer alsof je straalbezopen bent. Inhoudelijk weinig, maar toch geen minuut verveeld. Geen hoogstaand acteerwerk en geen diepgaande dialogen. Eerder gevoel alsof er een bodycam aan een feestvierder hangt. Maw je wordt meegesleurd in de uitgangswereld. Vreemde ervaring maar beviel mij wel. Sfeer doet mij wat denken aan een oudere film “Manneke Pis”. Geslaagd.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1973 berichten

Zelf al bijna 20 jaar in Gent wonende en als absolute Gentse Feesten-veteraan, herken ik de scene wel zoals die hier in Belgica wordt gebracht. Stoort een beetje dat er veel platte dialecten te horen zijn, helaas geen Gents, maar wel West-Vlaams. Daarnaast voelde het toch ook wat geforceerd aan, wat was eigenlijk de meerwaarde van deze film? Ja, er is veel ambiance in het Gentse uitgaansleven, de lijntjes en SOA's gaan vlot over de toonbank en 's ochtends is er die vreselijke kater. Was dit echt een verfilming waard? Zeker zo een idee dat ontstaan is op een grauwe ochtend in de Charlatan en daar beter was gebleven.

avatar van karilem

karilem

Uitstekend gespeeld

avatar van Rafasol

Rafasol

Geboren en getogen Gentenaar, ik ken dus zowel de Charlatan (oftewel "de Charla") als vele personen die erin vertolkt worden. Er duiken ook mensen in op die effectief huismeubilair zijn in de Charlatan. Zoals bvb die kerel met zijn speciale snor die mee lijnen snuift.

Bovendien houd ik wel van de Vlaamse film en is waargebeurd (of gebaseerd op) 1 van mijn favoriete genres. In onze stad was er ook redelijk wat te doen rond de film.

Bijgevolg waren de verwachtingen hooggespannen, die zijn niet volledig ingelost, maar de film verdient imo wel wat meer krediet dan hij kreeg.

Wel jammer dat er zo weinig Gentenaars in meedoen en er weinig Gents te horen is. Er is bijna enkel West-Vlaams in te horen. In het echte leven zijn de broers van Affligem (Vlaams-Brabant), maar ze kozen ervoor om ze in de film West-Vlaams te maken. Had zomaar gekund, want het zit er hier vol van (Gent is een studentenstad waar er nadien veel blijven plakken). Ze gebruikten ook een ander links hipstercafé in Gent (Afsnis) als filmlocatie.

Felix Van Groeningen + Charlatan + Gent, ik had toch zeker een 4 op 5-film verwacht, maar het blijft er helaas net onder.