ad
  • 8.149.932 stemmen

Vincent (2016)

Komedie / Drama | 102 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titels: Vincent and the End of the World / Vincent en het Einde van de Wereld

Oorsprong: België / Frankrijk

Geregisseerd door: Christophe Van Rompaey

Met onder meer: Spencer Bogaert, Alexandra Lamy en Barbara Sarafian

IMDb beoordeling: 6,9 (507)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 3 augustus 2017

Over Vincent

Vincent is een 19-jarige ecoloog die zijn familie gek maakt met zijn pogingen om hen meer bewust te maken van de natuur. Vincents Franse tante Nikki neemt hem mee op een reis naar Frankrijk. Ze is ervan overtuigd dat Vincent zijn obsessie gerelateerd is aan zijn verstikkende moeder. Onderweg blijkt Vincent echter meer in zijn mars te hebben dan Nikki aankan.

image

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

What the fuck, die inhoud doet me aan mezelf denken. Ziet er wel nog leuk uit, deze film.

avatar van mich85

mich85

Een soort Belgische versie van Little Miss Sunshine (wat 1 van mijn favoriete films is). Leuke film met geflipte personages waarin dramatische en komische stukken elkaar afwisselen.

avatar van Esteban

Esteban

De vergelijking met 'Little Miss Sunshine' is helemaal niet gek, want ook dat was de eerste titel die in mijn hoofd opkwam. Eveneens een all-time favoriet hier. Een disfunctionele familie 'on the road', nieuw is het niet. De Belgisch/Franse versie heeft wel een eigen stem. Minder beklijvend, minder aanstekelijk, maar uiteindelijk wel heart-stealing en uitermate sympathiek. Vooral Barbara Sarafian, die ook al in 'Aanrijding in Moscou' van dezelfde regisseur de show stal, is weer ontzettend de moeite.

Vanaf 3 augustus in de bioscoop (Paradiso)

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Leuke film,maar wel allemaal nogal erg oppervlakkig en kort door de bocht...

avatar van Movsin

Movsin

Heerlijk brutale dialogen en bewoordingen, absurde situaties - waarvan ik alleen de grappige onthou - in deze gekke film met de belevenissen van de even gekgrillige familie Vanginderachter...en gekruid met typisch, humoristisch maar stekelig Frans-Belgische gesneer.

Barbara Sarafian zit uitstekend in haar rol maar ook de act van Alexandra Lamy is zeker geslaagd.

avatar van K. V.

K. V.

Deze was op tv en eens bekeken. Tja het is wel een film waar je een beetje in moet komen, aangezien het hoofdpersonage niet zo'n sympathiek personage is, was het wel wat moeilijker om mee te leven, maar naarmate de film vorderde werd het wel beter.

De rest van de cast was wel goed gekozen.

Uiteindelijk wel een leuke film, maar ik moest er toch wel inkomen.

avatar van coumi

coumi

De mooiste films zijn die waarvan je vooraf weinig verwacht, en die je desondanks toch omverblazen, en dat had ik met deze Vincent. Aanrijding in Moscow en Lena vond ik destijds best aardige, maar redelijk onopvallende films van Van Rompaey, maar deze nieuwe is een echte voltreffer. Zeer humoristische kijk op een disfunctioneel gezin is bij tijd en wijle ook behoorlijk wrang, maar uiteindelijk realistisch en levensecht. Waar we in Nederland de laatste jaren blijven steken in romantische komedies via de bekende formule, worden we door de Belgen moeiteloos verslagen met ter zake doende maatschappij relevante films. De gebroeders Dardenne hebben er een heuse concurrent bijgekregen bij onze zuiderburen. Geweldige rol trouwens van Lamy, zelden een vrouw gezien die zo van het scherm afspatte als deze madam. Ook de rest van de cast levert goed werk, puike film.

avatar van Decec

Decec

Een goede komedie/drama film...

Prima verhaal...

Zou maar nooit doen voor zelfmoord plegen...

Prima acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...

Prima camerabeweging...

avatar van perceived

perceived

Héérlijk filmke!

Na zijn prima maar weinig bijzondere Lena (2011) keert Christophe Van Rompaey terug naar zijn tragicomedy roots met een soort van Aanrijding in Moscou (2008) in de overtreffende trap.

Vlot plot, sterk script, overall fijn acteerwerk (Barbara Sarafian is weer geweldig) en mooi geschoten.

Het onderwerp: een 17 jarige veganist met zelfmoordneigingen. Vind het van lef getuigen om daar een comedy over te willen maken. Door een respectvolle benadering en een gebalanceerde mix van sociaal Drama en Comedy slaagt de regisseur daar wonderwel in. Thumbs up!

avatar van 93.9

93.9

Ongeloofwaardig.

Wel vermakelijk.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mooie Vlaamse film waarbij drama met een vleugje humor mooi op elkaar afgestemd zijn en de film toch nog een zekere melancholische ondertoon krijgt. Het plot draait in zijn geheel rond Vincent, een suïcidale tiener die als een soort Greta Thunberg de planeet wil redden door ten strijde te trekken tegen de grootvervuilers en andere klimaategoïsten.

Goede rol van Spencer Bogaert, maar het was toch eerder genieten van Barbara Sarafian die met haar vaak cynische ondertoon en hysterische buien de aandacht van de kijker trekt. Ook de partner, Geert Van Rampelbergh is geweldig als sloef in deze heksenketel van het gezin waar er nog eentje op elk moment ongewenst kan bevallen.

Bij momenten ook geslaagd als road movie al zou ik deze film niet in dit vakje onderbrengen. Einde misschien net iets te makkelijk gezien de sterke overtuigingen van Vincent, maar dat kan ik best naast me neerleggen. Toch wel een film om even bij stil te staan, al is extremisme zelden tot nooit de oplossing voor een probleem.

avatar van umbra

umbra

Redelijk saai allemaal, ook geen boeiend hoofdpersonage.

scorsese

Redelijke film over een tienerjongen die zo begaan is met het milieu dat hij met zijn zelfmoord een statement wil maken. Een origineel verhaal, alhoewel het verloop niet echt verrassend is. Ook is de balans tussen komedie en drama vaak zoek. Wel vermakelijke personages die ook vermakelijk en goed worden ingevuld door de cast.