Vincent (2016)

Alternatieve titels: Vincent and the End of the World | Vincent en het Einde van de Wereld

België / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Christophe Van Rompaey
met Spencer Bogaert, Alexandra Lamy en Barbara Sarafian

Vincent is een 19-jarige ecoloog die zijn familie gek maakt met zijn pogingen om hen meer bewust te maken van de natuur. Vincents Franse tante Nikki neemt hem mee op een reis naar Frankrijk. Ze is ervan overtuigd dat Vincent zijn obsessie gerelateerd is aan zijn verstikkende moeder. Onderweg blijkt Vincent echter meer in zijn mars te hebben dan Nikki aankan.

avatar van TornadoEF5
What the fuck, die inhoud doet me aan mezelf denken. Ziet er wel nog leuk uit, deze film.

Een soort Belgische versie van Little Miss Sunshine (wat 1 van mijn favoriete films is). Leuke film met geflipte personages waarin dramatische en komische stukken elkaar afwisselen.

avatar van Esteban
De vergelijking met 'Little Miss Sunshine' is helemaal niet gek, want ook dat was de eerste titel die in mijn hoofd opkwam. Eveneens een all-time favoriet hier. Een disfunctionele familie 'on the road', nieuw is het niet. De Belgisch/Franse versie heeft wel een eigen stem. Minder beklijvend, minder aanstekelijk, maar uiteindelijk wel heart-stealing en uitermate sympathiek. Vooral Barbara Sarafian, die ook al in 'Aanrijding in Moscou' van dezelfde regisseur de show stal, is weer ontzettend de moeite.

Vanaf 3 augustus in de bioscoop (Paradiso)

Leuke film,maar wel allemaal nogal erg oppervlakkig en kort door de bocht...

Heerlijk brutale dialogen en bewoordingen, absurde situaties - waarvan ik alleen de grappige onthou - in deze gekke film met de belevenissen van de even gekgrillige familie Vanginderachter...en gekruid met typisch, humoristisch maar stekelig Frans-Belgische gesneer.
Barbara Sarafian zit uitstekend in haar rol maar ook de act van Alexandra Lamy is zeker geslaagd.

avatar van K. V.
Deze was op tv en eens bekeken. Tja het is wel een film waar je een beetje in moet komen, aangezien het hoofdpersonage niet zo'n sympathiek personage is, was het wel wat moeilijker om mee te leven, maar naarmate de film vorderde werd het wel beter.
De rest van de cast was wel goed gekozen.
Uiteindelijk wel een leuke film, maar ik moest er toch wel inkomen.

De mooiste films zijn die waarvan je vooraf weinig verwacht, en die je desondanks toch omverblazen, en dat had ik met deze Vincent. Aanrijding in Moscow en Lena vond ik destijds best aardige, maar redelijk onopvallende films van Van Rompaey, maar deze nieuwe is een echte voltreffer. Zeer humoristische kijk op een disfunctioneel gezin is bij tijd en wijle ook behoorlijk wrang, maar uiteindelijk realistisch en levensecht. Waar we in Nederland de laatste jaren blijven steken in romantische komedies via de bekende formule, worden we door de Belgen moeiteloos verslagen met ter zake doende maatschappij relevante films. De gebroeders Dardenne hebben er een heuse concurrent bijgekregen bij onze zuiderburen. Geweldige rol trouwens van Lamy, zelden een vrouw gezien die zo van het scherm afspatte als deze madam. Ook de rest van de cast levert goed werk, puike film.

avatar van Decec
Een goede komedie/drama film...
Prima verhaal...
Zou maar nooit doen voor zelfmoord plegen...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...