The Chameleon (2010)

Alternatieve titel: Le Caméléon

Canada / Frankrijk / Verenigde Staten
Thriller
95 minuten / 106 minuten (Frankrijk)

geregisseerd door Jean-Paul Salomé
met Marc-André Grondin, Ellen Barkin en Famke Janssen

Wanneer de tiener Nicholas Barclay (Grondin) na drie jaar vermist geweest te zijn, plotseling weer opduikt, wordt hij door z’n zus met open armen en tranende ogen verwelkomd. Zijn moeder (Barkin) neemt zijn hand zonder hem ook maar aan te kijken. Maar niemand vraagt zich af of hij wel is wie hij beweerd te zijn, behalve een no-nonsense FBI-agente, Nancy (Janssen). Zij heeft al snel door dat de puzzelstukjes niet passen en achterhaalt de waarheid: Nicholas Barclay is een bedrieger. Maar waarom weigeren de Barclays zo halsstarrig om de FBI tests te laten uitvoeren die zijn identiteit kunnen bevestigen? Wie is deze bedrieger?

avatar van kinjutsu
Top, Famke Janssen, Holland's hottest topmodel...euh...moviestar is back.

avatar van Øye
Gaaf, een nieuwe film met Marc-André Grondin. Vond 'm erg leuk in le premier jour du reste de ta vie, dus ben benieuwd

domkey
Ja, leuk

avatar van RickZ
Een rustige thriller met een niet zo spannend verhaal. Al met al wel onderhoudend genoeg voor een voldoende, zeker door het aardige plot.
Sterk acteerwerk van Ellen Barkin.

avatar van breedbeeld
Berklin met een beetje Ma Flodder achtige outfit laat zien dat ze kan acteren en that's it.
Tamelijk zwak script , regie en dialogen.

avatar van AsianFreak
De dialogen waren redelijk, uitwerking ook van het verhaal. Ik vond de film meer neigen naar drama dan naar thriller. Aangezien het ook nog es een waargebeurd verhaal was met een rol voor Famke erin, toch een half sterretje meer. Maar waarom 95/106 minuten? Is die 106 voor de extented versie, ofzo?

Heerlijke rustige opbouw, wazige film in mijn ogen, af en toe zelfs de film terug gespoeld om niks te missen.

Geen klassieker in de dop, maar geen moment verveeld.

In mijn ogen een top film.

avatar van james_cameron
Nogal schamel drama met thriller-elementen, niet slecht gedaan maar ook niet bepaald bijzonder. De degelijke cast probeert er nog iets van te maken en het is allemaal redelijk sfeervol in beeld gebracht, maar nergens weet de film uit te stijgen boven het tv-film achtige, 'based on a true story'-gegeven.

avatar van jadolino
Het begin begon veelbelovend, maar zwakte al snel af.

Wel een lange straf voor indentiteit fraude bijna 6 jaar, is dat niet wat overdreven? heeft daarnaast geen ernstige misdaad begaan.

avatar van joey1973
Erg sterke rol van Ellen Barkin. Verder ook vrij goed geacteerd, goede film

avatar van Noodless
Gebaseerd op ware feiten waarbij de regisseur redelijk sober blijft en zich niet laat verleiden naar hoogstandjes op gebied van emoties, spannende momenten , plotwendingen.... . En dat maakt deze film dan ook geloofwaardig. Maar uiteindelijk is het verhaal minder boeiend dat het lijkt.
Misschien is de reden hiervoor dat de regisseur niet kiest voor die hoogstandjes, maar een verhaal dat redelijk aansluit bij de ware feiten. Eigenlijk een pluspunt.
Toch blijf je na de film met een leeg gevoel achter....' Was het dat ? '
een minpunt vond ik de rol van Ellen Barkin : over the top acting met haar zuur gezicht.
6/10

avatar van madmax1
Jammer van Famke Janssen ze speelt een goede rol maar alles gaat te gezapig zelfs de sound
staat op een laag pitje.
Verhaal te lang draaierig en boeit voor geen meter.

Dominootje
Tsja.. Je mist er niks aan als je hem niet ziet. Maar je verwaarloost je tijd ook weer niet volkomen
Was toch vooral benieuwd naar de Nicholas/Frédéric, hoe dat zou eindigen, helaas bleef het inderdaad een beetje sober.. :/

Pfff, was dit niet gewoon een drama. Het thriller aspect heb ik niet kunnen ontdekken.

In een recensie las ik: "de tijd heelt niet alle wonden, het maakt ze dieper'. In eerste instantie denk je te maken te hebben met een bedacht maar onopvallend melodrama. Echter het angstwekkend overkomende, maar voor mij toch vreemde verhaal, is gebaseerd op ware gebeurtenissen. De film liet mij met voor de hand liggende vragen achter. In het bijzonder Narc-André Grondin en Ellen Barkin spelen sterk.

avatar van Charliez
Overbodige is-ie-het-wel-of-is-ie-het-niet film die naar mijn mening ook geen thriller is maar meer een drama. De aanwezigheid van Janssen en Barkin in het bijzonder maken de film nog enigszins acceptabel

avatar van The Goss
Mooi geschoten beelden van de desolate achterkant van New Orleans en omgeving en het trailerpark waar de familie woont, waardoor het verhaal in mijn ogen meer kracht krijgt.

Verhaal kabbelt een beetje voort zonder dat het echt een triller wordt. Al met al net een voldoende.

avatar van Hollywood007
Het verhaal op zich is wel interessant, maar de film is wel wat langdradig en op momenten zelfs erg saai. De acteurs doen het zeker niet slecht. Goed voor een keertje als je echt niks anders te doen hebt.

Ondanks dat deze film gebaseerd is op het interessante waargebeurde verhaal m.b.t. de fransman Frédéric Bourdin, die in zijn hele leven veel verschillende identiteiten (in dit verhaal draait het om één identiteit die hij aannam, namelijk de identiteit van Nicholas Marc Randall die al drie jaar vermist is) heeft aangenomen op zoek naar liefde (althans dat zegt hij), wist deze film me nauwelijks te boeien of te interesseren.

Dat lag vooral aan de slappe uitvoering van het verhaal en het verloopt ook zeer saai en is behoorlijk langdradig, omdat er eigenlijk niets boeiends of spannends in gebeurt. Het enige interessante in deze film vond ik eigenlijk nog Emilie de Ravin (in de rol van Kathy Jansen die de zus is van Nicholas Marc Randall) en dan puur vanwege haar leuke uiterlijk. Maar voor de rest stelt het allemaal weinig voor, waardoor je ook niet in de ban van het verhaal raakt of op het puntje van je stoel gaat zitten. Op het einde lijkt er dan nog een verassing in het verhaal te zitten (duidelijk over wat er met de echte Nicholas Marc Randall is gebeurt, want FBI-agente Jennifer Johnson vermoedt dat hij dood is en dat de moeder of de broer achter zit), maar helaas dooft deze film dan alsnog uit als een nachtkaars en kom je gewoon niets te weten. Het is me daarom ook een raadsel waarom deze film betiteld staat als een Thriller, terwijl het zeker niet meer is dan een drama.

Gezien de cast en dan vooral het meespelen van Famke Janssen (in de rol van FBI-agente Jennifer Johnson) en Ellen Barkin (in de rol van Kimberly Miller), die toch zeker niet de minste actrices zijn, had ik gedacht dat dit best wel eens een aardige film kon zijn, maar ook beiden konden deze film niet redden hoewel ze nog best verdienstelijk speelden en dan vooral Ellen Barkin die er wel zeer lelijk uitzag in deze film. Dat moest overigens ook wel omdat ze in deze film een bierdrinkende en drugsverslaafde moeder speelt en dat deed ze best overtuigend. Hoofdrolspeler Marc-André Grondin in de rol van Frédéric Bourdin/Nicholas Marc Randall deed het overigens verdienstelijk, maar echt overtuigend vond ik hem ook niet en hij zorgde ook voor geen dreiging of spanning. Ik vond hem we behoorlijk irritant en dat was schijnbaar ook de bedoeling. Dus wat dat betreft deed hij het toch goed

Visueel (de omgeving van New Orleans waar het verhaal zich afspeelt) zag het er nog wel aardig uit (zit zelfs een beetje bloot in, in de vorm van Lindsay Soileau) en de film duurt met circa 90 minuten (ik heb dus de korte versie gezien) ook niet lang. Maar al met al is dit gewoon een zeer matige film, die ik waarschijnlijk ook weer snel vergeten ben en dat is zeker niet erg.

avatar van Phantasm
Een wat langdraderig film, niet echt goed en niet echt slecht.

avatar van K. V.
Een tijdje geleden een gelijkaardige film/docu gezien The Imposter en nu eens deze film. 'k vond het wel een boeiende film.
De cast deed het niet slecht en de film zag er goed uit.
'k vond hem wel het bekijken waard.