Cyrus (2010)

Komedie / Drama

geregisseerd door Jay Duplass en Mark Duplass
met John C. Reilly, Jonah Hill en Marisa Tomei

Na de scheiding van zijn vrouw, maakt John (John C. Reilly) al 7 jaar een wat vervelende periode door. Als hij Molly (Marisa Tomei) ontmoet weet John het echter zeker; zij is de vrouw van zijn dromen. Hij is in de wolken, totdat hij Cyrus (Jonah Hill), de zoon van Molly ontmoet. Cyrus is namelijk nogal een ''interessant'' geval...

avatar van Leland Palmer
Trailer. Ziet er prima uit. John C. Reilly is sowieso een held.

avatar van Norma
Erg leuke trailer idd, ben hier ook wel benieuwd naar!

avatar van edouard
John C Reilly en Jonah Hill

avatar van Verdronkenvis
erg vermakelijk!

Juneau
Is deze film al uit?? Werkelijk niets van mee gekregen.

Leuk weetje:

In the movie Cyrus (starring John C. Reilly, Jonah Hill, and Marisa Tomei) everyone improvised their lines.

Improvising with John C. Reilly - The raw and awkward truth from his latest movie “Cyrus” - nycastings.com

avatar van Pete_033
Jonah Hill ziet er wel erg VET uit in deze film

avatar van 009
leuke komedie, goed voor 1 of 2 keer te zien...
maar meer ook niet.

3 sterren

Best intelligente, plezierige komedie met een heel goede John C.Reilly. Het eerste halfuur is werkelijk knap, daarna gaat het wat afzwakken, met oppervlakkige, clichématige dialogen om dan weer goed en schalks te eindigen.
Verdienste van de film is dat, naast de goede acteerpresties, hij er in slaagt een eigenlijk gekend en vervelend onderwerp op een fijnhumoristische manier te benaderen.
Het slot is daarin veelbetekend :... we weten niet hoe het zal aflopen en of het zal lukken, maar we riskeren het en we zien wel...

avatar van Friac
Movsin schreef:

Tegelijkertijd krijg je wel het idee dat Cyrus het écht meent. Tijdens de omhelzing met zijn nieuwe stiefvader sluit hij vredevol de ogen, zodat je als kijker het idee krijgt dat hij niet één of ander manipulatief spel aan het bedenken is. In mijn ogen eindigt de film met een positieve noot, al blijft er natuurlijk altijd een kleine opening richting mislukking bestaan.

Cyrus is een ietwat middelmatige film. Nergens weet de film volledig te overtuigen. De cameravoering die mij aan The Office deed denken (documentaire-achtig, met bruuske in- en uitzoombewegingen) voelde storend en overbodig aan, het verhaal stelt niet veel voor en wordt al helemaal niet optimaal uitgewerkt. Bovendien vond ik de humor behoorlijk middelmatig, enkel Jonah Hill slaagt er via zijn fysieke verschijning in om een tweetal leuke momenten tevoorschijn te toveren als hij met zijn lege blik met een groot keukenmes in de gang staat en wanneer hij geniepig met de A4'tjes met de tekst "You're going DOWN" loopt te dreigen.
Je voelt dat er meer in deze Cyrus had kunnen zitten, helaas bleef het allemaal net iets te braaf en te makkelijk.

avatar van Zandkuiken
Een curiosumpje.

Enerzijds leent de premisse zich tot een lompe komedie à la Step Brothers. En soms duikt Cyrus een klein beetje dat gat in, maar all the way gaan de Duplassen niet. John C. Reilly en Jonah Hill doen elkaar wel de duvel aan, maar zonder dat het compleet uit de hand loopt. Er ontstaan met andere woorden geen situaties waarbij de ene drollen begint te draaien op het hoofdkussen van de andere.

Anderzijds wil de film Echte Mensen tonen. En daar slaagt 'ie gek genoeg ook in wat mij betreft. Reilly is nog eens écht aandoenlijk als eenzame veertiger die zijn geloof in Cupido bijna kwijt was, tot de (nog steeds) prachtige Marisa Tomei tot zijn eigen verbazing iets in hem ziet. En ook Hill is meer dan het zoveelste ettertje dat zijn moeder niet wil delen. Hij is er om te beginnen al 21 . Maar ook hij speelt een personage van vlees en bloed.

Visueel is Cyrus inderdaad niet helemaal geslaagd. De regisseurbroertjes blijven een beetje krampachtig vasthouden aan hun mumblecoreverleden. Niet echt storend voor mij persoonlijk, maar een cinematografische parel kun je dit bezwaarlijk noemen.

Al bij al een charmant en verrassend gevoelig filmpje. Maar ook geen prent die een onvergetelijke indruk nalaat. 3*

avatar van Beloki
Zoals Zandkuiken hierboven al schrijft, het had veel lomper (en zo in mijn ogen ook veel hilarischer) gekund. Nu blijft het heel erg hangen tussen het dramagenre en het komediegenre, en dat vind ik niet de beste oplossing.

Met Hill en Reilly had er veel meer ingezeten. Toch wel jammer, al was het an sich geen slechte film.

B.

avatar van Wilderness
Ik wist niet echt wat ik hiervan moest vinden. Het comedy gedeelte vind ik sowieso erg zwak en heb eigenlijk geen een keer moeten lachen. Het drama gedeelte was beter maar het zoveel beter uitgewerkt kunnen worden. Nu leek het een beetje van allebei wat en was het dus een net niet geval. Erg jammer, na het zien van de trailer had ik hier meer van verwacht.

avatar van Pistons
Leuk verhaaltje dat niet spectaculair, maar wel realistisch en oprecht is. Een film die je met een glimlach bekijkt. Aardig acterende cast ook, van wie ik Marisa Tomei en Catherine Keener 't best vond.

Redelijk.

Toch is het jammer om een indiefilmpje in dezelfde val als talloze schaamteloze Hollywood producties te zien vallen. Eerste helft is komisch, tweede helft komt het dramatische deel sterk opzetten. Tweede helft werkt dan ook maar half.

Best een paar droge en grappige scenes in het begin. Vooral het kleine muzikale intermezzo was erg lollig. Camerawerk een beetje stuurloos. Het constante zoomen zal wel bij het stijltje horen maar vond het weinig indrukwekkend, noch iets wezenlijks toevoegen.

Reilly vind ik sowieso wel oké, Hill verbaast weer met een best goede rol. Hoe verder hij uit de buurt van Rogen en companen blijft, hoe beter hij lijkt te acteren.

Drama op het einde boeide niet zozeer, komt omdat de personages veel te karikaturaal blijven. Leuk voor een comedy, maar wanneer je als kijker dient sip te gaan kijken werkt het niet meer.

Leuk voor een keertje, best oké filmpje verder, maar nogal middle-of-the-road materiaal.

avatar van ralfsjam
Komedie/drama? meer een romantisch/drama, maargoed...

Ik houd wel van dit soort kleine drama's, en zeker als het zo'n leuke cast heeft als deze.
Toch ging het het eerste uur wat snel en was het wat ongeloofwaardig en onnatuurlijk in bepaalde stukken. En dat maakte mij wat afwachtend ipv meegaand. Maar eenmaal het eerste uur gezien werd hij toch leuker om naar te kijken. Hat verhaal nam toen een sprintje in spanning en eindigde in een feelgood einde. Aanrader voor liefhebbers van romantische komedier op filmhuis niveau. En Marisa Tomei was een prachtige rode draad voor het oog.

3.5

avatar van mer1973
Zeer leuke film met prachtige rollen van John C. Reilly en Jonah Hill.

avatar van james_cameron
Knappe mengeling van drama en komedie, perfect uitgebalanceerd. Reilly en Hill zijn subliem als de vriend en zoon die vechten om de aandacht van de nog steeds erg leuke Marisa Tomei. Een dergelijk concept had in mindere handen makkelijk kunnen verzanden in een dik aangezette klucht, maar de regisseurs weten continu de juiste toon te treffen en kiezen wijselijk voor een subtiele aanpak. De dialogen zijn geweldig en bepaalde situaties zijn bijzonder grappig. De soms wat schokkerige cameravoering is een beetje storend, maar verder is dit een eersteklas komisch drama.

avatar van borasi
Erg geslaagd, 4* voor de film en 5* voor de casting.

avatar van SaNDuTjE
Goede film met sterke rollen van Reilly en Hill. Vooral Hill zet een overtuigend (aan het psychopathisch grenzend) jaloerse zoon neer wat samen met Reilly voor wat leuke scenes zorgt.

Het is geen film die je grijpt maar wel weet te boeien. Ondanks dat de nadruk veelal op de drama ligt is er genoeg te lachen met deze 2 acteurs. Wat betreft verhaal is het allemaal nogal oppervlakkig en kent het geen verrassingen en wordt er met het happy-end een passend luchtig eind aan gebreid.

Leuke film.

mug13
Deze film weet de hele tijd een glimlach op je gezicht te toveren.Leuke film met een goeie cast.

avatar van RickZ
Komediedrama bestaande uit 3 delen:
1. een leuk eerste halfuur, goede grappen
2. een matig middenstuk, rustig voortkabbelend
3 een sneaky confronterend eindstuk

Opgenomen met een losse handcamera zoals het lijkt of je erbij staat, maar nergens irritant schokkerig.

Vond het maar een matige komedie. Het begin was nog aardig maar zodra de egoïstische zoon in beeld kwam die probeerde de relatie tussen zijn moeder en nieuwe vriend te verstoren ging het snel bergafwaarts met de film. Het leuke van de film was toen eigenlijk eraf en was de film best wel triest met als dieptepunt het flauwe cliché einde. Het middenstuk zoals hierboven ook al iemand zegt is inderdaad zeer matig en slaapverwekkend. Dankzij John C. Reilly was de film nog het uitkijken waard maar Jonah Hill en Marisa Tomei stelden zwaar teleur en overtuigden nergens. Waar sloeg het trouwens op dat Jonah Hill zijn moeder Marisa Tomei altijd bij naam noemde Hij noemde haar nooit "mom" or "mother". Al met al jammer dat ik deze gekeken heb, gelukkig duurde hij niet al te lang.

'n Beetje 'n vreemde film. Vanwaar de troebele beelden en het veelvuldig in- en uitzoemen? Ook het draaiboek komt niet inspirerend over en de dialogen zijn wat stuntelig/gebrekkig. Alles bijelkaar: zeer matig.

avatar van Apollinisch
Theunissen schreef:
Waar sloeg het trouwens op dat Jonah Hill zijn moeder Marisa Tomei altijd bij naam noemde ij noemde haar nooit "mom" or "mother".
Van een doorsnee moederzoonrelatie was sowieso geen sprake, nietwaar? Levert in ieder geval enkele komische situaties op. Die kop van Reilly als Hill de badkamer binnengaat terwijl diens moeder daar een douche neemt. Of als Hill nachtmerries heeft en hij door z'n moeder getroost moet worden. Hoewel, zo bekeken zou "mommy" als aanspreekvorm inderdaad niet hebben misstaan.

De twee beste scènes zijn echter al genoemd door Friac ("als hij met zijn lege blik met een groot keukenmes in de gang staat") en Onderhond ("het kleine muzikale intermezzo"). Ervan uitgaande dat laatstgenoemde doelt op Hill die zijn zelfgecomponeerde muziek ten gehore brengt en niet op het dansje in het begin van de film.

Ja, vond dit zeer genietbaar. De heren Duplass hadden duidelijk een groter budget tot hun beschikking dan bij hun vorige projecten en op visueel gebied heeft de film me dan ook aangenaam verrast. Last van troebele beelden en veelvuldig in- en uitgezoom? Vooral niet aan Baghead beginnen.

En inderdaad, Hill lijkt met de film vetter te worden.

Apollinisch schreef:

Uiteraard

avatar van rhiemstra112
Leuke wegkijk film met een paar goede grappen.
Vooral op het feest daar hangt een wat gedwongen en ongemakkelijke sfeer.
Daarna krijgt de film wat meer diepgang en word Cyrus geintroduceert.
Het leuke daarvan is dat Cyrus niet een standaard personage is maar op veel punten heel appart uit de hoek kan komen.
Het einde was wel wat teleurstellend.

Geen geslaagde film ik denk dat de bedoeling van de makers was om sympatie te krijgen voor Carol Lynley (Cyrus) en John C. Reilly (John] maar ik had dit totaal niet, zelfs Marisa Tomei
kwam niet helemaal uit de verf.

avatar van louisvf
Geslaagde film.

Ik denk trouwens dat het helemaal niet de bedoeling was om sympathie te krijgen voor Cyrus of John. Het is toch duidelijk dat John zijn personage een pummel is die dan ook vrij weinig juist kan doen. Bij Cyrus had ik dan weer het gevoel dat hij eens goed op zijn plaats moest gezet worden! De film verloopt dan ook juist zoals ik wou...

Ook vond ik de manier van filmen zeer geslaagd. Had een onervaren camera man met deze stijl gefilmd dan had het zeker als een B-film aangevoeld.

Perfecte, luchtige drama!

avatar van witboek
Hilarisch . Heb in mijn broek geplast van het lachen.

avatar van hendriks
nou weet niet wat er van moet vinden heb gewoon iets tegen jonah hill snap niet dat mensen die gozer grappig vinden vind het maar een kwal maar reilly speelde wel goed redelijke film maar geen comedy of drama weet niet in welke genre die het beste past eigenlijk