House on Haunted Hill (1999)

Horror / Thriller

geregisseerd door William Malone
met Geoffrey Rush, Famke Janssen en Taye Diggs

Vijf vreemdelingen worden uitgenodigd in een huis met een gruwelijk verleden waar ze voor één nacht moeten blijven. Naïef als ze zijn, geloven ze alle vijf in "easy money" als een excentrieke, sadistische miljonair (Rush) en zijn vrouw (Janssen) hen één miljoen dollar per persoon bieden om hun eigenaardige opdracht te volbrengen.

avatar van tattoobob
Middelmatig...kan beter...

avatar van Gang_Star
Best een aardige film.
Een sfeervolle film, die het grotendeels van de spanning moet hebben. Ook is de gore in deze film goed, ondanks dat het niet heel erg veel bevat. En buiten dat vond ik het ook redelijk spannend.
Geoffrey Rush is degene van de cast die er het meest uit sprong. Heerlijk om te zien hoe hij zijn rol neerzet en kwaadaardig overkomt.

avatar van Dragonslayer
Dit het nou precies hoe een horror film niet moet.

Deze film zit volgepakt met 'enge beelden'. Maar hier heb je weinig aan als er nergens opbouw is, het plot erg dun is en niet vooruit komt, en irritante personages hebt en slecht acteerwerk.

Hierdoor is er totaal geen spanning en nooit echt een schrikmoment. Ook mist het een zekere geloofwaardigheid. Toen het afgelopen was en ik 'dat ding' had gezien dacht ik "waar sloeg dit nou allemaal eigenlijk op?". En dan krijgen ze nog die 5 miljoen waarvan je meteen denkt, ok hoe kan dat nou weer?

Echt een rommeltje dit.

avatar van Roger Thornhill
De enige pluspunten die ik in deze film kan ontwaren zijn de mooie psychedelische sequens "in" Geoffrey Rush' hoofd als hij in die cel met ronddraaiende wanden zit opgesloten, en de goede geluidsband. Voor de rest kan ik hier helemaal niets goeds of zelfs maar interessants in ontdekken. Zelfs met het potentieel interessante idee dat iemand door de zoeker van z'n camera iets wat vroeger is gebeurd ziet (zodat Bridgette Wilson hier als het ware naar het verleden kan kijken) wordt uiteindelijk helemaal niets gedaan.
        Grootste manco vind ik zelf nog wel dat ik totaal geen gevoel voor de fysieke ruimte heb gekregen: de kamers ondergronds leken allemaal los en op zichzelf te staan in plaats van echt een onderdeel van een gangenstelsel (of een doolhof) te vormen, en van de "ontvangstkamer" bovengronds heb ik helemaal geen indruk gekregen, zodat ik me van het huis als geheel totaal geen voorstelling heb kunnen maken en ik me ook nooit "daar aanwezig" heb gevoeld, zodat het huis uiteindelijk een nogal sfeerloze bedoening blijft, en sfeer is toch de eerste voorwaarde voor een film die pretendeert eng te zijn.
         Nou vooruit dan – het hoogtepunt van de film: David Berkowitz was een seriemoordenaar die in de jaren 70 van de vorige eeuw in New York actief was en daar de bijnaam "Son of Sam" kreeg. In deze film wordt hij ook nog even genoemd, maar de vertaler weet duidelijk niet wie hij was, want "the Son of Sam hunt" (dus "de jacht op Son of Sam") wordt hier vertaald met "de zoon van Sam Hunt"…

avatar van Dragonslayer
Roger Thornhill schreef:

Dat is ook de enige scène die me bij is gebleven. Maar ze maakten het weer op een onzinnige manier af waardoor het alsnog slecht uitpakte.

avatar van John Lee Hooker
Een productie waar meer in had gezeten, mits er een beter scenario was geschreven. Aanvankelijk vond ik het wel iets hebben: het stereotype groepje inclusief de Afro-Amerikaan die in een afgelegen villa hun onderkomen veilig moeten stellen. Spookhuizen en doolhoven hebben altijd al mijn interesse gewekt. Ik vond het jammer dat de focus vooral op Mr. & Mrs. Price kwam te liggen en de vraag in het midden kwam te staan van 'wat is er nu echt gaande'. Iets meer griezel en beklemming was welkom geweest. Verder viel het me trouwens op dat er aan het begin overdreven veel 'fucking' werd gezegd waaronder de opmerking: ''Well, that's enter - fucking - tainment''. Famke Janssen deed het prima en gelukkig is de speelduur niet verontrustend lang.

avatar van Alexander1900
Acteur Geoffrey Rush (Stephen H. Price) lijkt sprekend op de acteur James Woods, zelfs zijn stem. Het is een prima film maar had van mij iets spannender gemogen. Het is trouwens voor het eerst dat ik me irriteerde aan het personage van Famke Janssen, die hier nogal een b!tch speelde. Beetje jammer.

Een krappe 7.

avatar van FillumGek
Vroeger had deze blijkbaar een goede indruk op me gemaakt, maar bij een herziening is het allemaal nogal teleurstellend.

House on Haunted Hill begint nochtans best goed met een flashback naar de ontsnapte psychopaten. Ook de opener in het pretpark met de lift is erg vermakelijk, lijkt me een erg toffe ervaring. Maar zodra de genodigden het huis betreden wordt het een rommeltje. De villa is nogal sfeerloos en ik heb na het zien van de film eigenlijk geen idee hoe het er nu precies uitziet. Zoals eerder gezegd heeft het meer weg van losstaande kamers zonder dat het een geheel vormt.

De cast is eigenlijk nog het leukst. Geoffrey Rush speelt geinig, al had ik niet zo'n zin in 'geinig' in deze spookhuisfilm. Teveel flauwe oneliners en gekibbel met Mrs. Price, gespeeld door Famke Janssen, altijd goed. Tevens lijkt Rush nogal veel op Vincent Price (naam, maar ook uiterlijk), de hoofdrolspeler in het origineel. Onbedoeld nog wel. Leuke cameo van Jeffrey Combs als de gestoorde professor en Ali Larter is hier best knap.

De film bevat enge beelden, maar zijn in de uitvoering gewoon matig. De machine waarin Price wordt opgesloten is het hoogtepuntje, maar de rest is een pure CGI-rommel die doet denken aan die andere beroerde remake van The Haunting. De film is vooral rommelig, onlogisch, niet genoeg gefocust op de background en vooral niet eng genoeg.

avatar van Richard_Voorhees
Deze viel mij ook ietwat tegen. De originele film vond ik hier en daar flink gedateerd, dus wat dat betreft was het geen slecht idee om hier een "moderne versie" van te maken. Helaas word dit ook niet bepaald goed gedaan.
In het begin doet men wat ingewikkelde dingen met onderlinge verhoudingen tussen de personages van Geoffrey Rush, Famke Janssen en Peter Gallagher om ervoor te zorgen dat het "net lijkt of er echte mensen achter zitten". Jammer, want wat mij betreft had men best wat meer met het bovennatuurlijke kunnen doen.
Daarnaast vind ik dat men wel erg weinig doet met de zieke, psychische experimenten die men uit had gevoerd in het huis. Goed, we hebben een scene waarin Janssen een flinke shocktherapie krijgt, maar de effectiviteit daarvan gaat ook weer teniet wanneer je als kijker erachter komt dat dit in scene was gezet door de personages van Janssen en Gallagher.
Ook gaat men wel erg snel langs het feit van de hoofdloze computer nerd en de met een operatiezaag rondlopende geest van de psychiater/dokter. Hierdoor kreeg Jeffrey Combs haast wel een microrol en ik vond hem er toch best gaaf en redelijk spooky uitzien in zijn outfit.
Als laatste maakt men het einde nog best rommelig. Het hele gedoe met de zwarte geestenmassa vond ik gewoon niet eng en weinig toevoegend. Daarnaast miste ik op het einde de clue even. Was het de zogezegde voorvader van Diggs' personage die het luik weer voor hem opende?
Afijn, Rush speelt zijn rol nog wel met een leuke, aanstekelijke gedrevenheid. Best een knappe acteerprestatie in wat volgens mij zo'n beetje zijn enige rol ooit in een horrorfilm uit zijn carrière is. Hij heeft niet de charme van Vincent Price, maar qua charisma komt hij er toch aardig dichtbij.
Verder is de hallucinatie scene met hem ook best goed en had ik graag meer van dergelijke rarigheden gezien.
Een wat magere remake waar men met wat aanpassingen nog best een redelijke horror hadden kunnen maken. Helaas kozen de makers voor een aantal paden die ik persoonlijk niet gekozen zou hebben. Hier had meer in kunnen zitten.

avatar van Insignificance
Ook weer niet zó slecht. Eentje die je met opgeblazen karakters probeert aan te haken. Janssen is bitchy met Rush als sparring partner, terwijl Kattan meteen al staat te bibberen. En dat werkt. Aan de rest heb je niet zoveel. Ook aan Combs niet, maar die zit wel in de griezelige flashbacks. Misschien wel het beste wat deze remake te bieden heeft, alhoewel het onderweg nog wel uitpakt met electroshock therapy (die scène gaat maar door) en iets in een kamer waar het behoorlijk geflipt tekeer gaat. Dan heb je het beste wel zo'n beetje gehad. Waardeloze muziek die maar blijft tetteren, de ene draai na de andere en als het dan eindelijk bij de duisternis aankomt, krijg je een behoorlijk gezapige, in povere CGI verzopen finale, voor de kiezen. Met een teleurstellende einde. Toch, dat eerste uurtje is best oké.

Fed
Wij hadden zin in een heerlijk avondje horror maar helaas...we hadden de verkeerde film uitgekozen. Kan niet echt iets positiefs over deze film zeggen...sorry.

avatar van Banjo
Ik vond hem helemaal niet zo slecht zo als de meeste hier beweren...
Er zaten best goede horror stuken in met sadistische trekken.
Ja ik heb me wel vermaakt.

3 sterren