Genre: Actie / Drama
Speelduur: 85 minuten
Oorsprong:
Canada / Duitsland
Geregisseerd door: Uwe Boll
Met onder meer: Brendan Fletcher, Shaun Sipos en Lynda Boyd
IMDb beoordeling:
6,2 (21.035)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Rampage
"Vengeance is ruthless."
Bill is een jongeman, die gefrustreerd is door de wereld om hem heen. Om hier een einde aan te maken, komt hij met het plan honderden bewoners uit het stadje waar hij woont, te vermoorden. Hij trekt gepantserde kleding aan en gaat op pad met de automatische geweren, die hij via internet gekocht heeft.
Externe links
Acteurs en actrices
Bill Williamson
Evan Drince
Sheriff Melvoy
Mr. Williamson
Mrs. Williamson
Evan's Father
Bank Manager
Bank Cashier
Bank Teller
Body Shop Boss
Video's en trailers
Reviews & comments
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Het personage handeld uit pure frustratie, maar er word toch niets of niemand beroofd? Ik heb ik nou niet op zitten letten dan?
Hij neemt een hele vracht geld mee uit die bank, waarvan hij een gedeelte verbrand maar ook een deel mee neemt. Maar de film draait hoofdzakelijk om een individu die volledig onder controle een plan uitvoert, en er nog mee wergkomt ook.
Mark01
-
- 6 berichten
- 2 stemmen
Ik zie dat ik 1 van de weinige filmliefhebbers ben die er moeite mee hebben om het willekeurig afknallen van onschuldige mensen als vermaak te zien. Ok, het is film dus fictie maar het idee om zoiets puur als sensatie te brengen stoort me. Het is duidelijk dat Boll totaal niet de bedoeling heeft om ons het dramatische van wat de slachtoffers overkomt te benadrukken, maar dat hij zich focust op het drama voor Bill. Alsof we begrip moeten hebben voor het vertalen van zijn gevoelens in nutteloos geweld. Hij lijkt de actie van Bill bijna te verheerlijken.
Nee, het gegeven van de film vond ik dermate verontrustend dat ik geen oog kon krijgen voor het filmische van het geheel. En idd, met zieke acties zoals in Alphen ad Rijn komt dit toch allemaal angstig dichtbij. Ik mag hopen dat er niemand inspiratie gaat halen uit deze film.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
De film bestaat al een paar jaar, dus ik ben daar niet erg bang voor. Maar ik zal even aangeven waarom ik wel van de film kan genieten.
We zien een knul die eigenlijk een beetje een loser is. Woont nog bij zijn ouders, geen goede opleiding etc. Dan blijkt dat hij een geweldig uitgedokterd plan heeft om de overbevolking van de wereld tegen te gaan, door de boel even drastisch in te perken. Dat het op het eind allemaal op zijn plek valt is gewoon tof! Dat er dan ook nog de nodige humor in zit maakt de film nog beter! In de bingozaal hoefde hij niemand om te leggen want die lui waren toch al een stel zombie's die zo uit dawn of the dead gelopen hadden kunnen zijn. 
Oftewel 
dennislaport
-
- 290 berichten
- 1177 stemmen
Ik zie dat ik 1 van de weinige filmliefhebbers ben die er moeite mee hebben om het willekeurig afknallen van onschuldige mensen als vermaak te zien. Ok, het is film dus fictie maar het idee om zoiets puur als sensatie te brengen stoort me. Het is duidelijk dat Boll totaal niet de bedoeling heeft om ons het dramatische van wat de slachtoffers overkomt te benadrukken, maar dat hij zich focust op het drama voor Bill. Alsof we begrip moeten hebben voor het vertalen van zijn gevoelens in nutteloos geweld. Hij lijkt de actie van Bill bijna te verheerlijken.
Nee, het gegeven van de film vond ik dermate verontrustend dat ik geen oog kon krijgen voor het filmische van het geheel. En idd, met zieke acties zoals in Alphen ad Rijn komt dit toch allemaal angstig dichtbij. Ik mag hopen dat er niemand inspiratie gaat halen uit deze film.
Eerlijk gezegd heb je gelijk maar ook weer niet!
als je zo gaat redeneren dan zijn er TAL maar dan ook TAL van films die behoorlijk geweldadig zijn. En wat denk je van de GAMES die er tegenwoordig zijn.
Bij film worden de controlles voor kinderen steeds beter terwel die er voor games eigenlijk niet zijn. Er is geen speelgoed winkel die op de leeftijd gaat letten die er op games staan terwel dat wel gebeurd met films
games zijn tegenwoordig veeeeel geweldadiger dan films
Wreede poster!
vond ik eigenlijk juist niet 
Betamax
-
- 1256 berichten
- 1231 stemmen
Matige film.
Schokkerig gefilmd.
Slecht geacteerd en een slap verhaal.
Om één keer te zien gaat het net.
Had trouwens geen moeite met het geweld.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Gewoon een goede film eigenlijk. Natuurlijk gaat het wel iets te ver, maar ik bleef toch geboeid kijken. Overigens is dit de eerste film van Boll die ik echt heb afgezien. Heb wel eens wat voorbij zien komen, maar had er nooit iets mee. Deze vind ik dan wel goed.
3,5.
SaNDuTjE
-
- 1434 berichten
- 3243 stemmen
Afgelopen vrijdag (een dag voor het drama in Oslo) en toen was het al een indrukwekkende film waar je niet anders dan met lede ogen kunt aanzien wat een individu met een verknipte kijk op de wereld kan aanrichten.
Boll laat in Rampage ijzersterk zien hoe de, in tegenstelling tot z'n vriend Evan, ingetogen ogende Bill zonder aankondiging een vernietigende plan ten uitvoeren brengt. Naarmate de film vordert neemt het realistische en vooral hectische camerawerk toe en kun je vervolgens alleen nog maar met verbazing gewelddadige scenes aanzien en denken hoe iemand tot zo iets in staat is. Brendan Fletcher zet een angstaanjagende goeie rol neer door Bill te laten veranderen van een 'gewone jongen' in een ijskoude moordenaar.
Erg indrukwekkende film over een belaadde en vooral actueel onderwerp. Vermaak is overigens het allerlaatste waar ik de film mee in verband breng.
3,5*
AFCALS
-
- 101 berichten
- 205 stemmen
Matige film.
Schokkerig gefilmd.
Slecht geacteerd en een slap verhaal.
Om één keer te zien gaat het net.
Had trouwens geen moeite met het geweld.
Het is juist schokkerig gefilmd om te laten zien dat het gewoon realiteit is. Het is dan wel een beetje overdreven, maargoed dat zijn alle films.
Ik vond het een boeiende film met een sterk einde, dikke 3.5!
Zadel
-
- 245 berichten
- 902 stemmen
matige film. de flashbacks in het begin maken de film onnodig moeilijker en verraden sommige stukjes van te voren. Daarnaast verliest de film her en der zijn geloofwaardigheid. Acteerwerk van die gestoorde is nog wel oke. Voor de rest is het einde behoorlijk voorspelbaar.
Het gedeelte waarin iedereen neergeschoten word vond ik trouwens niet geheel prettig om naar te kijken, met name omdat het er behoorlijk realistisch uitzag. Toch wekt dit gedeelte afschuw bij mij.
alles bij elkaar is het maar een matige film.
the flash
-
- 317 berichten
- 103 stemmen
ik vond einde niet voorspelbaar en zeer realistisch. waar had gij het dan al door zadel?
Zadel
-
- 245 berichten
- 902 stemmen
Als ze samen aan het eten zijn kreeg ik een vermoeden. toen je dat filmpje zag terwijl hij zijn schild aan het bouwen was werd het net iets te duidelijk en toen hij in dat bos stond kreeg je nog even een bevestegingn
Nogal voorspelbaar vond ik
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Het gedeelte waarin iedereen neergeschoten word vond ik trouwens niet geheel prettig om naar te kijken, met name omdat het er behoorlijk realistisch uitzag. Toch wekt dit gedeelte afschuw bij mij.
chocodillen
-
- 69 berichten
- 327 stemmen
Een film met een boodschap! Goed uitgewerkt, doordat verschillende zijden worden belicht. Erg goede film die je tot nadenken zet, zeker in de prachtige, individualistische en materialistische wereld waarin we momenteel leven. Voor ouders de boodschap om, ook bij hun eigen kinderen, verder te kijken dan hun neus langs is..
perceived
-
- 1781 berichten
- 5601 stemmen
Bizar werkje.
De actie van de dader doet natuurlijk denken aan Breivik. Daarbij rijdt die gast ook nog eens in een zwarte (of in ieder een geval donkere) Suzuki Swift en begint zijn revanche met op willekeurige mensen in een winkelcentrum te schieten...
Goed dat de film de tijd neemt om zijn gedrag te verklaren. Dat werkt relativerend en kweekt begrip.(waarmee ik niet wil zeggen dat ik 'begrip' heb voor wàt hij aanricht).
Geloof dat dit de eerste film van Boll is die ik heb kunnen afkijken. Blijkbaar is de man toch in staat om interessante films maken. Binnenkort zijn 'Stoic' maar eens checken, ben ik ook benieuwd naar. 'Rampage' vond ik in ieder geval erg geslaagd! 7/10*
m1701
-
- 1849 berichten
- 2327 stemmen
WTF!
Wat een film zeg.... zeer goed uitgewerkt verhaal en dan het einde ook zeer verrassend!!!
Die jongen speelt echt geweldig goed en zeer overtuigend.
Kreeg gewoon de kriebels van deze film....
Sick F*ck
3,5*
GuyB
-
- 1299 berichten
- 0 stemmen
Heerlijk compromisloos.
De regisseur denkt nergens dat hij het boekje hoeft te volgen of binnen de lijntjes hoeft te kleuren. Heeft de film met volle overgave gemaakt en dat spat van het scherm af. Het acteerwerk van Fletcher samen met de manier waarop Boll alles in beeld brengt zorgen ervoor dat je vreest voor wat er komen zal.
Je weet dat het controversieel is als zelfs ik geshockeerd ben bij de ravage dat hij aanricht en het bloed dat hij vergiet. Vond het stiekem een dolle rit waar ik toch wel van genoten heb want het blijft fictie natuurlijk, langs de andere kant is het werkelijk vreselijk moest je dit in het echt overkomen als slachtoffer.
Eindelijk eens een echte wansmakelijke film.
DeCol
-
- 7009 berichten
- 3024 stemmen
Brute film!
Mijn derde van Uwe Boll en met afstand de beste van de drie(Alone in the Dark & In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale). Uwe Boll wordt nogal eens bekritiseerd, maar met Rampage snoert hij velen de mond. Heerlijke film! Goed verhaal dat uiteindelijk allemaal op zijn plaats valt. De flash forwards leken me in het begin overbodig, maar zorgden voor een verrassing. Cinematografisch is het erg goed. De shoot-out is met schokkerige beeld nog realistischer en tussendoor nog even afwisselen met een camera op zijn gezicht. Prima! Tenslotte Brendan Fletcher. De nietsnut blijkt eigenlijk gewoon een klein genie te zijn, en dat speelt hij uitstekend.
4,0*
RonMathijs
-
- 85 berichten
- 524 stemmen
Voor een relatief onbekende film toch een ruim voldoende! Acteerwerk van de hoofdpersoon is uitmuntend, daarin tegen vind ik de bijrollen minder goed gespeeld (met name de ouders komen niet overtuigend over).
Het verhaal zelf spreekt natuurlijk ook veel mensen aan vanwege de vele gebeurtenissen de laatste jaren over het neerschieten van mensen. Blijft toch bizar dat er zulke gekken op deze aardbol rond lopen!
SPT
-
- 433 berichten
- 3237 stemmen
Trieste film. Ik ben geen voorstander van zelfsensuur, maar dit gaat me toch net een stapje te ver.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Goed hoor.
Bij momenten zelfs behoorlijk indrukwekkend, zoals wanneer er wordt ingezoomd op Bill met z'n masker op en je de doffe knallen uit zijn machinegeweer hoort met daaronder dan de dreigende muziek. Kippevel.
Alles valt op zijn plaats in deze film, en net als je denkt dat dit gewoon een loslopende gek op een zelfmoordmissie is komt wellicht nog de grootste verrassing. Visueel erg apart maar zeker meer dan de moeite waard.
Jammer van een paar kleine schoonheidsfoutjes, maar verder erg goed.
pieterTk
-
- 171 berichten
- 2117 stemmen
Langzaam begin, maar daarna barst het los in een orgie van geweld. Heerlijke film, met een prima einde.
4*
de kardinaal
-
- 235 berichten
- 329 stemmen
[quote]Mark01 schreef:
Ik zie dat ik 1 van de weinige filmliefhebbers ben die er moeite mee hebben om het willekeurig afknallen van onschuldige mensen als vermaak te zien. Ok, het is film dus fictie maar het idee om zoiets puur als sensatie te brengen stoort me. Het is duidelijk dat Boll totaal niet de bedoeling heeft om ons het dramatische van wat de slachtoffers overkomt te benadrukken, maar dat hij zich focust op het drama voor Bill. Alsof we begrip moeten hebben voor het vertalen van zijn gevoelens in nutteloos geweld. Hij lijkt de actie van Bill bijna te verheerlijken.
Nee, het gegeven van de film vond ik dermate verontrustend dat ik geen oog kon krijgen voor het filmische van het geheel. En idd, met zieke acties zoals in Alphen ad Rijn komt dit toch allemaal angstig dichtbij. Ik mag hopen dat er niemand inspiratie gaat halen uit deze film.[/quote
Zeg Mark. Kom jij van een andere planeet hier ergens ver vandaan of zo? Waar er geen geweld voorkomt.
Denk je dat de liefhebbers van deze film er plezier aan beleven hoe onschuldige mensen worden afgeknald. Waarom vind iemand The pianist goed?
Ook daar worden er veel onschuldige mensen op rotte wijze vermoord.
Toch vind men deze films goed en is het een vorm van "vermaak". Niet om het moorden maar omdat het boeiend is als geheel. Je wilt weten wat er gebeurt en hoe het afloopt.
Je wilt weten waarom de karakters in de film de dingen doen die ze doen. Niet omdat je het er mee eens bent of het zelf wilt gaan doen.
Het geweld in deze film is structureel en essentieel.Maar het blijft een film en is geen propaganda zoals jij het wilt laten voorkomen. Dat de hoofdpersoon als een arrogante zelfverheerlijkende gast wordt neergezet wil niet zeggen dat de regisseur hem verheerlijkt. Zo is de persoon nu eenmaal, een berekenende gevoelloze sociopaat. En heel goed neergezet ook.
En om op rare ideeen te komen heb je deze film niet nodig. Genoeg andere gewelddadige films met nutteloos geweld.
Dat de film niet aan jou besteed is als geheel is duidelijk maar jou redenen vind ik nergens op slaan. Geweld is juist waar het in de meeste films om draait op wat voor manier dan ook.
Als het niet bevalt zet je hem toch gewoon af. Trouwens, dan kan je het nieuws beter ook niet meer bekijken. Dan kom je pas op rare ideeen.
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
2de film van Boll die ik heb gezien (na de slechte Alone in the Dark) en met deze film scheen Uwe Boll tussen al die floppers die hij maakte toch nog te scoren. Mede misschien omdat dit berust op de werkelijkheid en de film toch nog hier en daar een paar fraaie verassingen heeft. Wel is het acteerwerk wel bagger, maar voor de rest is het idee en de uitwerking nog keurig gedaan. En ja, we hebben al een handjevol spree-kills (waaronder Tristan van der Vlis natuurlijk) gehad. Nu mogen we een spree killer meemaken. De nerderige Bill die de maatschappij zat is en wapens besteld en vervolgens zijn halve dorp afknallen. Wel zit het game-achtige gehalte hier nog wel in (wat mensen van Uwe Boll kennen) Je zou denken dat de film ook echt alleen verder om die bloedbad draait die Bill heeft aangericht en je denkt te weten hoe het afloopt (zoals heel veel spree kills aflopen) maar dat pakt toch net even iets anders uit, en zeker ook erg verrassend.
Wat mij betreft een prima film. Gewoon een tussendoortje met een hedendaags boodschap.
3,5*
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Alone in the Dark is dan ook wel zo'n beetje de slechtste film van Boll, maar helaas niet de enige slechte. Hij heeft ook echt een paar goede films gemaakt! Heart of America us ook een goede film, met een beetje een zelfde thema, highschool schootings. Ook Darfur is een erg sterke film.
eapoe
-
- 99 berichten
- 0 stemmen
Na het zien van Alone in the Dark, die ik niet slecht of matig kan noemen, geef ik deze film 5 sterren. Misschien in vele ogen een uiterst zieke film .... maar het is maar een film. Als mensen denken dat hiermee een bepaald ziek soort uit onze samenleving op ideeen wordt gebracht kan je beter alles zo'n beetje verbieden en waar ligt dan de grens.... dat kan en mag men niet aangeven (behalve de minimum leeftijd voor de jeugd), maar de jeugd van tegenwoordig is niet meer de jeugd van vroeger.
De opbouw van de film is in het begin wat traag, maar daar is in mijn ogen niets mis mee.
Denk dat als mensen dit te graag vinden ze eigenlijk zitten te wachten tot het "knallen"begint om daarna een boze recentie te gaan schrijven.
Wat mij betreft een prima film.
Corcicus
-
- 2809 berichten
- 3914 stemmen
Keiharde film die lekker wegkijkt en mooi uit de hoek komt qua plot.
eapoe
-
- 99 berichten
- 0 stemmen
en hij komt er nog mee weg ook
= vervolg
Keiharde film die lekker wegkijkt en mooi uit de hoek komt qua plot.
Pre- en sequels

Rampage: President Down
2016
27 reacties

Rampage: Capital Punishment
2014
45 reacties
Het laatste nieuws

Vierde seizoen van 'Bridgerton' wordt goed bekeken op Netflix: 'Werkelijk schitterend'

Binnenkort in de bioscoop: horrorfilm 'Scream 7' te zien in IMAX

Vanaf vandaag kijk je op Netflix naar de misdaadserie 'Animal Kingdom'

Top 10 van Netflix: déze tien films worden nu goed bekeken
Bekijk ook

Desenterrando Sad Hill
Documentaire, 2017
6 reacties

Hardcore Henry
Actie / Sciencefiction, 2015
326 reacties

Frequently Asked Questions about Time Travel
Komedie / Sciencefiction, 2009
40 reacties

Heartless
Drama / Thriller, 2009
41 reacties

Delirious
Drama / Komedie, 2006
21 reacties

After Yang
Sciencefiction / Drama, 2021
39 reacties
Gerelateerde tags
bomsherifffirearmpsychopaatrampagebloedbadbank overvalkilling spreebody armorpolice officer shot brutal violencemisanthropy
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





