Pickup on South Street (1953)

Film noir / Thriller

geregisseerd door Samuel Fuller
met Richard Widmark, Jean Peters en Thelma Ritter

De zakkenroller Skip McCoy ontfutselt de portemonnee van de mooie brunette Candy in een overvolle metro in New York. In Candy’s portemonnee zat ook een microfilm, die zij aan de opdrachtgever van de gluiperige communistische spion en tevens haar ex-vriend Joey moest afleveren. Candy wordt geschaduwd door inspecteur Zara van de FBI, die getuige is van de diefstal door Skip. Zij beseft niet dat ze gebruikt wordt door de communistische spionnen en dat ze ook geschaduwd wordt door de contraspionage. Joey en Candy, maar ook de FBI en de New Yorkse politie, maken nu jacht op de nietsvermoedende Skip om de microfilm koste wat kost te bemachtigen.

avatar van otherfool
Geweldig spel van Widmark als vingervlugge zakkenroller die per abuis een waardevol filmrolletje in bezit krijgt. Gelardeerd met een paar intense (knok)scenes, een schitterende fotografie, een stoere femme fatale en de gebruikelijke coole noir-dialogen is dit er ééntje om in te lijsten. De door xav en anderen genoemde scene waarin Candy en Skip op kus-afstand er nog maar eens een vlotte dialoog uitgooien is bijzonder sterk. Curiositeit is verder natuurlijk het duidelijk aanwezige en haast overheersende Koude Oorlogs-denken.

3,5*.

avatar van Insignificance
Een communistisch bevlekt plotje dat logischerwijs niet zo verrassend uitpakt, maar de rol van Skip in het geheel is toch wel opvallend. Widmark brengt bovendien de nodige flair met zich mee in verder een, ook al opvallend, op de huid gefilmde, grimmige noir. Fuller is daarbij vrij scheutig met geweld en dat maakt z'n film al met al behoorlijk intens. Ritter is in eerste instantie even wennen, maar bekroont haar rol met een scène die wonderwel aankomt. Iets dat nog eens wordt overtroffen tijdens een ruw onderonsje in de heftige finale. Speciale vermelding voor de blikken waarmee Jean Peters de film opent.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zo nu en dan vind ik het ontspannend om een ouderwetse film-noir op te zetten en Pickup on South Street was daar zeker geschikt voor.
De film wordt grotendeels gedragen door Widmark, die zijn personage niet alleen overtuigend neerzet maar ook een stuk diepgang weet mee te geven.
Jean Peters was een echte babe die toch onschuldiger bleek te zijn dan ik eerst verwacht had.
Het verhaaltje was vrij simpel maar de uitwerking was netjes.

Best een leuke noir, voor mij persoonlijk niet 1 van de aller beste maar boeiend en vermakelijk genoeg.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Insignificance schreef:
Speciale vermelding voor de blikken waarmee Jean Peters de film opent.

Wat een beauty was ze he!

avatar van bunkerboy
gewoon steengoede film , ouderwets ? ja de commies hebben nu wel afgedaan maar we zaten in de tijd van Maccarthy . In zijn tijd zal hij veel beklijvender zijn geweest dan nu maar de spanning zit er wel in
zeer goede film noir

avatar van de grunt
Nu zijn zo'n beetje al zijn klappers op blu-ray verschenen. Heerlijk. Alleen Forty Guns nog. Iedere serieuze filmfan moet een aantal Fuller's op de plank hebben

De gezichtsuitdrukkingen waren belangrijk in deze gestileerde, spannende, boeiende, grauwe en sfeervolle klassieke misdaadthriller/film noir, die voorzien was van een sterke anti-communistische boodschap. De cast speelde sterk met vooral een uitstekend op dreef zijnde Richard Widmark, in de rol van de arrogante zakkenroller (met een kwaadaardige grijns).

Deze vet aangezette patriottische spionagefilm speelt tijdens het McCarthy-tijdperk, toen het openbare leven in de Verenigde staten gedomineerd werd door angst voor het communisme. Of dat zulke onlogische consequenties had als deze film wil laten geloven, weet ik niet. Maar het levert —kijkend met de ogen van nu — in zijn ontknoping een merkwaardig misdaadverhaal op, dat ik slechts matig kan waarderen. Daarbij speelt ook een rol, dat ik geen fan ben van de vaak cynische Richard Widmark. Glamour girl Jean Peters ziet er natuurlijk appetijtelijk uit, maar van haar acteertalent ben ik niet onder de indruk. Alle lof overigens voor Thelma Ritter, maar dat kun je geen verrassing noemen.

Alle ingrediënten van een film noir zitten er in en bovendien kan men genieten van de vele, perfect uitgevoerde close-ups van pientere Richard Widmark, verleidelijke Jean Peters en zelfs van de wet vertegenwoordigende Murvyn Vye. Het was nochtans Thelma Ritter die met een Oscarnominatie ging lopen, dank een paar expressieve scènes.
Achter het verhaal - af en toe flirtend met de logika - schuilt de Amerikaanse angst voor het communisme, alsdan de Amerikaanse samenleving en politiek beheersend.
Hoe dan ook, zondermeer een goede film in zijn genre.

avatar van missl
Goede misdaad met een lekkere sfeer. Camera zit erg dicht op de acteurs en dat geeft een spannende sfeer.

avatar van tbouwh
Voelt aan als een Hitchcockiaanse thriller als gemaakt door de ideologische tegenpool van Elia Kazan. Het verblijf van de zakkenroller doet, in het bredere zicht van de grimmig belichte haven, sterk denken aan On the Waterfront.

Uitstekende film waarin een zakkenroller in handen komt van een film die de staatsveiligheid in gevaar kan brengen. Een goed verhaal dat verder ook prima in elkaar zit en dat tegen het einde steeds spannender wordt. Behoorlijk gewelddadig voor die tijd. Richard Widmark doet het goed, maar zoals gebruikelijk steelt Thelma Ritter de scenes (vooral tijdens haar sterfscene weet ze te ontroeren). Een kleine 4.0 sterren.