Born to Raise Hell (2010)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Lauro Chartrand
met Steven Seagal, Darren Shahlavi en D. Neil Mark

Een sterke Interpol-agent (Steven Seagal) wordt toevertrouwd aan een Oost-Europees team dat strijdt tegen wapen- en drugssmokkel in de Balkan. Terwijl hij bezig is met het observeren van een Russische wapendealer, raakt zijn team gevangen in een vuurgevecht tussen een groep zigeuners en de Russen. Hierbij komt één van zijn teamleden om. Gevuld met wraak, besluit hij de dood van zijn vriend te wreken.

Tegenvallende actiefilm over een speciaal politieteam die ingezet wordt op drugs-bestrijding in Oost-Europa. Een saai en stuurloos plot dat nergens weet te boeien. Ook het acteerwerk valt nogal tegen. De paar vechtscenes waarin Steven Seagal (wiens glorietijd ver achter hem ligt) op ouderwetse manier botten breekt, kunnen deze film zeker niet redden.

avatar van david bohm
Film waarbij de kijker het één en ander kan opsteken over de Oost-Europese zeden en gebruiken. Zo valt het op dat vrijwel iedere man daar lang haar heeft, al dan niet in een paardenstaartje. De muts is een populair accessoire. Communicatie vind plaats in het Engels, met licht Oost-Europees accent. De film heeft iets artistiekerigs, vooral de actiescenes zijn zo geschoten dat ze lastig te volgen zijn. Matig, maar kijkbaar.

En daar is Seagal weer. En opnieuw speelt hij de harde cop, weliswaar iets trager dan vroeger. Dit lost men echter handig op met snelle montage, iets wat gedurende geheel de film rijkelijk toegepast wordt. Het verhaal zelf, geschreven door Seagal himself, is vrij standaard. Een beetje zoals een lang uitgesponnen aflevering van een politiereeks die niemand zag. Het kon zelfs uit Seagals eigen 'True Justice'-reeks gekomen zijn. Een losse flodder dus.

avatar van Tup&Joep
Seagal kan er weer eentje toevoegen aan zijn lijstje bedroevend slechte films.

avatar van Velazques
Wat een onmogelijk slechte film

avatar van RuudC
Wat een prachtige verzameling sketches! KFM slaat af en toe de plank mis, maar zorgt gewoon vaak voor een heerlijk potje gortdroge humor. Ik miste alleen Leslie Nielsen in de hoofdrol. Wel krijg je een prachtige persiflage op Enter The Dragon met Bruce Loo in de hoofdrol. Maar zo smakeloos als de krijsende tvpresentator die toekijkt hoe een stelletje het gezellig op de bank heeft, wordt het niet. Of je moet de in leer geklede dwerg die blondines met de zweep afranselt: Catholic Girls In Trouble. Ik had het niet verwacht eigenlijk, maar soms zat ik gewoon schaterlachend op de bank. Leuke komedie, die ook vandaag de dag nog indruk maakt. Dat zijn er niet veel.

avatar van RuudC
Hmm, een gevalletje van verkeerd knippen en plakken. Eigenlijk wilde ik dit posten:

Dit is een goede reminder waarom ik maar weinig recente films kijk van Steven Seagal. Stallone en Van Damme leveren nog goed werk af. Dolph Lundgren is over het algemeen behoorlijk vermakelijk in zijn films. En Steven… Steven heeft stunt doubles nodig. Born To Raise Hell heeft een bijzonder mager verhaaltje als fundament, maar behalve dat Steven staartloos rondloopt is even pijnlijk dan wanneer hij al bitchslappend tekeer gaat in. Hij lijkt meer op Obelix, maar dan zonder in de toverketel gevallen te zijn. Zijn actiescenes doen vanwege de onoverzichtelijke montage vooral pijn aan mijn ogen. Dat zijn de momenten waarop ik de tijd mis dat Seagal op het scherm nog botten brak van zijn tegenstanders. Tegenwoordig is hij niet meer dan een vloekende vetzak. De seksscene met een grietje dat nog niet eens half de leeftijd van Steven heeft, is gewoonweg beschamend om te zien. Het zou me niks verbazen dat belabberde beeldkwaliteit bedoeld is om ook hier een stunt double te maskeren.

avatar van Kondoro0614
Typische seagal film.
Kan maar een keer geraakt worden, en dan ook net weer in zijn vest.

Eentonig dus de standaard 3.0 bij mij krijgt deze film
Toch omdat het wel vermakelijk was kwa actie scene's

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik wou Seagal in z'n latere filmcarrière nog eens een kans geven, maar als je dit ziet ben ik toch blij dat hij niet in The Expendables zit. Hij zou het verdienen met z'n oudere palmares, maar niet met de reeks straight tot dvd films als dit. Vrij voorspelbaar en clichévolle film, al kan dat nog wel goedkomen als je er iets mee doet. En dat doet Seagal helaas niet. De actie is te soft om iets goed te maken en hij neemt zichzelf te serieus. Goed voor een keer, maar ik zal niet snel een nieuwe Seagal zien vrees ik...

avatar van Al DeNiro
Goede actie en sterke rol van de man met wit/grijs haar. Misschien wel Seagals beste afgelopen 10-15 jaar.

avatar van Alexander1900
De eerste 20 minuten is schrikbarend slecht: beroerd acteer- en camerawerk en maakte het haast niet om aan te zien. Daarna werd het steeds beter en beter en valt deze onder een 'behoorlijke' film van Seagal. Echter heeft Seagal niet eens zo'n grote rol. De twee 'bad guys' en Seagal hebben alle drie de hoofdrol en gelukkig maar! Het pakte goed uit.

Prachtige film met stevig ramwerk van Seagal. Voelde bij elke klap mijn eigen kaak kraken! Zat gedurende de gehele film op het puntje van mijn rug. Het betere acteerwerk van Seagal dit keer. Geweldige regie ook die de kwaliteiten van Seagal tot volle wasdom laten komen.

avatar van riefenstahl
Onverwacht is Seagal aardig op dreef in deze vermakelijke actie film die een stuk beter is dan wat we de laatste jaren van Seagal gewend zijn. Aardig wat grof geweld en lekker groezelig Oost-Europees sfeertje met sterke rol van Badarau. Badarau's side kick met blonde paardenstaart is a cool bad chick (zolang ze maar van mijn oren afblijft). Dat Seagal wat steviger is geworden vind ik niet storend, de man is zowat 60 maar overtuigd hier wel als bad ass (en feitelijk corrupte) cop. De kerel -Badarau- waar hij een deal mee maakt en zelfs laat lopen is zelf een verschrikkelijke drugdealende moordende martelende crimineel.
Absoluut geen hoogstaande film (het blijft een Seagal he) maar een film moet vermaken en dat doet 'ie zeker.

avatar van Grindhouse62
Ongeveer rond 2007 a 2008 Meneer Seagal vaarwel gezwaaid, vanwege zijn aanhoudende slechte films, maar ook als persoon. Ik vind het een uitermate arrogante vent, zowel in in zijn films, maar ook in werkelijkheid. Heb intervieuws met hem gezien waar hij puur arrogantie uitstraalde. Maar als ik dan ook weer alles lees over deze film van hem, dan heb ik een juist besluit genomen. Dat ze nog geld in die gozer pompen.