Wake of Death (2004)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Zuid-Afrika
Actie / Avontuur

geregisseerd door Philippe Martinez
met Jean-Claude Van Damme, Valerie Tian en Tony Schiena

Ben Archer is een ex-politieagent die de gruwelijke moord op zijn vrouw wil wreken door in zijn eentje de strijd aan te gaan met een machtige Chinese bende. Tijdens zijn wraakoefening ontfermt Ben zich over een klein meisje dat de geadopteerde dochter van de Chinese bendeleider blijkt te zijn.

avatar van TrickySmalls
Sinds lange tijd weer een echte JCVD gezien. En moet zeggen dat ik enigszinss verrast ben.

Verhaal is niet bijster diep, maar wel leuk genoeg voor een avondje vermaak. Ben nou ook niet bepaald een favoriet van Van Damme, maar ben wel van plan meerdere films van hem te gaan bekijken.

De actie is prima verzorgd en ook de mooie (ontroerende) muziek mag er ook wezen. Echter, is de film niet dusdanig bijzonder dat ik er een goede film in zie, maar heb me er alleszins toch aardig mee weten te vermaken. Ik zie dan ook liever de 'vechtende' Van Damme. Mooie poster ook trouwens.

Het verhaal is dan wel niet erg diep, toch vind ik dit een zeer sterke film van JCVD. De opbouw van de film is erg goed gedaan en houd de spanning erin. Leuke actie scene's, hoewel dit niet veel aanwezig zijn, zijn ze toch zeer bruut. Ik vond het stuk met de schroevmachine toch best gaaf! Ik had alleen van het einde iets meer verwacht.

avatar van Pipoo!
Minder sterk begin, maar naar mate de film vordert wordt hij oo steeds beter!

Zonder meer een leuke, grimmige actiefilm met het nodige spektakel van onze Vlaamse gespierde held, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het magere verhaal nogal wat gaten kent en nauwelijks verrassingen.

avatar van RuudC
Eerder een misdaad- dan een actiefilm. Jean-Claude van Damme verandert daar maar weinig aan. Zeker voor zijn doen is het een grimmige film. Jean-Claude speelt Ben Archer, iemand die geen zuiver verleden heeft. Zijn familie komt in botsing met een familie van de Chinese maffia, vanwege de weggelopen tiener Kim. Het verhaal is zeer gewelddadig en bovendien erg mooi geschoten. Sommige plaatjes zijn erg mooi en staan in schril contrast met de tvfilms die Steven Seagall de laatste tien jaar veel gemaakt heeft. Dat zijn de momenten waarin te zien is dat er toch een behoorlijk budget was voor Wake Of Death. Een ander verschil zijn de rauwe emoties. Vooral de scenes waarin er om Ben’s vrouw gerouwd wordt, waren aangrijpend. Nogmaals, geen typische van Dammefilm. Misschien dat daarom de algemene score relatief hoog is.

avatar van patrick17
Een grauwe Jean Claude van Damme film. Hierin is wel te zien dat van Damme ''oud'' wordt maar dat is geen probleem want ik blijf van de man genieten en van zijn films.
De scene met de boor is natuurlijk bruut maar tegelijk prima montage in de film.
De eindscene had ik wat meer van verwacht, het is een enkel schot met de badguy.
Opzich is dat een minder puntje aan de film.
Al met al een vermakelijke JCVD film.

3.0 *

avatar van StevenMighty
Volgens mij 1 van, of misschien wel dé beste Van Damme film uit de periode na z'n bioscoopfilms.
Een echte Van Damme film is het ook nog eens geworden: veel slechterikken, actie -en vechtscenes. Ook best wel de geweldadigste van zijn films te noemen, met rauwe moordpartijen en een heftige folter scene.
Ook m'n hoedje af voor de vele knappe en stijlvolle shots en de mooie achtergrond van Kaapstad.

Jammer dat dit geen bioscoop film is geworden want dat had JC zeker verdiend met deze goeie actiefilm.

4 sterren

avatar van eka81
de opbouw van de film is goed, alleen het einde was een beetje afgekapt

3sterr

avatar van pieterTk
Redelijke film, met een goede Van Damme. Toch net geen voldoende door het slappe verhaal.

avatar van Aapje81
Erg trage film die het vooral moet hebben van de aaibaarheidsfactor van Jean-Claude. Het is duidelijk dat hij acteerlessen heeft genomen maar het is juist zijn houterigheid wat hem charmant maakt. Verder waren de achtervolgingsscenes goed te doen en was de actie best redelijk.

Groot nadeel was echter het flutscenario en ook het zwakke acteerwerk naast Van Damme. Het joch dat zijn zoontje speelde in de film was werkelijk dramatisch en de boeven stelde ook niet veel voor.

Uit een soort van sentiment naar Van Damme toe blijft dit toch de moeite om te kijken maar goed is anders.

Matig.

edl
Een prima film in de categorie gooi en smijtwerk. Vooral het chinese meisje is echt een toppertje.

avatar van xxERWINxx
Harde actiefilm met Jean claude! soms wel harde scenes in, ook wel simpel verhaal en wat saaier stukjes, maar zeker niet slecht.

avatar van DragQueen
Vermakelijke actiefilm, met een prima rol van Jean-Claude Van Damme. Het verhaal is wel niet bijster bijzonder, en rammelt hier en daar in de uitvoering. Toch een genietbare actiefilm, die prima wegkijkt. 2,5 Ster.

avatar van dvdfreak123
Beetje b filmpje van Van Damme ok om eens te zien maar ook 1 om snel weer te vergeten. Komt niet in de buurt van de oude films van hem.

avatar van Metalfist
The only thing you postpone in life... is death

Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar ik blijf het vreemd vinden dat het recentere werk van Van Damme zo onderbelicht blijft. Precies alsof hij na de jaren '90 gestopt is met films te maken, maar niets is dus minder waar. Een tijd geleden een stapeltje recente Van Damme films gekocht (onder andere Second in Command) en van tijd tot wijlen zet ik er eens eentje op.

Al begrijp ik wel waarom de post 2000 films wat onbekend blijven, want hetgeen ik tot nu toe heb gezien mist zijn eigen smoel. Zo ook bij deze Wake of Death waarin Van Damme het tegen een Chinese bende opneemt. Een aantal scènes steken er bovenuit, het is vooral de martelscène met de drilboor die blijft hangen, waardoor de film net geen dertien in een dozijn wordt. Voor de rest dus veel van hetzelfde en dat allemaal geregisseerd door een man waarvan je vermoedt dat hij een zware vorm van Parkinson heeft wanneer je ziet hoe het beeld continu bibbert. Ik vond het dan ook vreemd om te lezen dat de film eigenlijk 3 regisseurs hoort te hebben. Ringo Lam (die onder andere Maximum Risk met Van Damme maakte) stapte na enkele weken op waarna Cess Silvera de taak op zich naam. Die werd dan na twee weken ontslagen en dan pas kwam Philippe Martinez in the picture. Sowieso nooit een goed teken wanneer een film zoveel problemen ondervindt als je het mij vraagt.

Het moet gezegd worden, Van Damme probeert er wel wat van te maken. Het is een recentere film en juist die verouderde kop (hij wordt natuurlijk al een dagje ouder) maakt hem geknipt voor dit soort rollen. De Muscles from Brussels is sowieso nooit de beste acteur in het genre geweest, maar hij begint eindelijk wat geloofwaardiger te worden qua emoties en dergelijke. Jammer genoeg laat hij zich hier ook weer omringen door een nietszeggende cast, zeker zijn zoontje (Pierre Marais) was wel erg slecht. Wel tof om Simon Yam nog eens terug te zien, maar hij mist wat de uitstraling die dit soort bad-guys echt indrukwekkend maakt.

Hoewel er best wel wat is aan te merken op Wake of Death is het wel een film die eens gezien kan en mag worden. Alleen lijkt het me wel enkel leuk te zijn voor de Van Damme completisten. Hij heeft in ieder geval toffer werk gemaakt in zijn carrière.

avatar van firepotatoe
Ik vond het een leuke actiefilm maar meer ook niet.
Het verhaal klopte halverwege van geen kant meer. En als het verhaal wel zou kloppen dan is het doorsnee 1000 in een dozijn verhaal. Maar JVC speelde zijn rol uitstekend.
En als je puur alleen voor de actie deze film opzet, dan is die goed te doen.

cijfer 3

avatar van Proeneke
Hoop dramatiek hoor,met veel vioolmuziek en een beetje traaaaag.

Voor die vent in de stoel, moest t ook allemaal wat vlugger

Op t laatst werd dat wat beter, maar t camerawerk was ook irritant.

En dan moest Jean ook nog even die bruce lee stamp doen, uit Enter the Dragon, op die kale chinees.Gelukkig had hij weer wel zen magnetische kogelvrije onderbroek aan, zodat ie niet geraakt kon worden.
Neu, kep toch betere van m gezien. Zonder al die candlelight en douwe egbertsmuziek.

avatar van Alexander1900
Een kleine tegenvaller. Ook wat betreft de hoeveelheid actie in deze film en de actie die er is, is niet zo goed in beeld gebracht. Daar staat tegenover een iets beter verhaal dan wat we van JCVD gewend zijn alleen duurt het even voordat het op gang komt. Er zit één scene in die erg hard is voor een JCVD film. Dat had ik niet verwacht en hij begint ook steeds beter te acteren naarmate hij ouder wordt en heeft dat hier ook laten zien.

Cijfer: 6,5 / 10

Ps dit is geen actie / avonturen film maar een misdaadfilm!