Rabbit Hole (2010)

geregisseerd door John Cameron Mitchell
met Nicole Kidman, Aaron Eckhart en Dianne Wiest

Het leven van een gelukkig echtpaar wordt verwoest als hun 4-jarig zoontje na een tragisch verkeersongeval sterft. Compleet verscheurd door verdriet gaan ze op zoek naar verlossing om hun levensgeluk te hervinden.

avatar van kArIzMa_Movie
Could "Rabbit Hole" be one of the ten 2011 Best Picture Oscar nominees? Most likely. And it may earn many more Oscar nominations, including Best Director (John Cameron Mitchell), Best Screenplay (David Lindsay-Abaire), Best Actress (Nicole Kidman), Best Supporting Actress (Diane Wiest), Best Cinematography... and finally give director John Cameron Mitchell the commercial recognition he so deserves.

Ik geloof dat Hollywood veel verwacht van deze flick. Wel vreemd dat ze het hebben over de 2011 Oscar nominaties, i.p.v. 2010... Of wordt de film geschoven?

avatar van Laoslander
lijkt dit parabeltje niet fel op The Antichrist?

avatar van BlueJudaskiss
Verhaal klinkt in elk geval de moeite waard...

avatar van Querelle
Laoslander schreef:
lijkt dit parabeltje niet fel op The Antichrist?

Moest ik ook meteen aan denken ja.
Ben na zijn 2 vorige films wel benieuwd wat voor slechte film hij hier weer van gaat maken. De titel heeft ie in ieder geval al mee.

avatar van Laoslander
Kidman kleurt elke film wel! goed of slecht!

Zou deze film eigenlijk wel in Nederland gaan draaien?
We staan er nog niet bij op de lijst op imdb.

avatar van TragieStar.*
Het verhaal niet echt bijzonder maar ik weet wel zeker dat het goed zou kunnen worden gebracht. Vooral dankzij een goede cast zoals hier.
Ben benieuwd hoor.

Ziet er best goed uit.

avatar van fappie
Eckhart .

avatar van Pete_033
Trailer gezien maar Kidman kan niet meer acteren omdat ze vol zit met botox. De dame heeft geen een rimpel meer en ziet eruit als een pop. Door dit alles kun je haar niet meer serieus nemen als actrice want of ze nu jankt of lacht het is en blijft dezelfde gezichtsuitdrukking, emotieloos. Het enige menselijke zijn nog de opgezette net spieren waar nog geen botox is gebruikt. Jammer want het was een prima actrice totdat ze besloot om zichzelf vol te spuiten met die troep. Ze ziet er niet meer uit. Erg jammer en onnodig.

opdondere met antichrist die film is te belabberd om maar over te spreken.

avatar van Film Fan
Dat noem ik nog eens een genuanceerde mening.

avatar van De Knip
Een hele rustige film met prima rollen van Kidman en Eckhart. Het zijn niet talloze verhaallijnen waar je mee overdonderd wordt, maar gewoon zoals het is.
Niet alledaagse kost en het zal sommige mensen totaal niet bevallen.

***

avatar van Adammeh
Prachtig verhaal.
Het is wel erg jammer dat er veel reclame wordt gemaakt in de film, dat was was erg opvallend.

avatar van Film Fan
Adammeh schreef:
Prachtig verhaal.

Reclame? Hoe bedoel je?

avatar van Pugsley
Ontstijgt mijns inziens nergens een doorsnee drama. Thema sprak me aan, maar verwachtte wel meer dan dit. Bleef allemaal erg mak en de chemie tussen Eckhart en Kidman was ver te zoeken. Wat dan over blijft is een zeer conventionele film die doet wat het moet doen. Oscarnominaties lijken me voor deze film dan ook totaal niet van toepassing.

avatar van Querelle
Mooie poster zeg!

avatar van ralfsjam
Heb altijd wat spanning als ik aan een Kidman film begin, zo van: "waar ga ik me nu weer aan irriteren". Maar het viel dit keer mee. Het begin begon wat met een zuchtend stemmetje, maar toen er eenmaal emotie om de hoek kwam kijken ging het goed.

Rabbit Hole is een onderhoudende film over een echtpaar en hun verlies. Verschillende verhalen kruisen elkaar, maar blijven spinnen om het verloren kind. Nergens kakt de film in, of gaat over de top wat emoties aangaat. Het verhaal stak goed in elkaar en hield de vaart er goed in. 90 minuten waren precies genoeg om dit verhaal te vertellen. De cast was goed en de sfeer aangrijpend. Prima drama die niet voor iedere kijker weggelegd zal zijn. Klein kwaliteits filmpje...

avatar van Thomas83
Na een blik op script en cast te hebben geworpen verwachte ik dat dit zeg maar een beetje de The Blind Side van dit jaar zou zijn, wat het dan uiteindelijk bepaald niet bleek te zijn. Deze is een heel stuk minder gelikt, oprechter en duidelijk wat trager. Leuk dat Dianne Wiest ook meedoet. Een fantastisch en eigenlijk erg onderschat actrice als je ziet hoe gering de aandacht is die ze eigenlijk krijgt, ondanks drie Oscar-nominaties, waarvan twee verzilverd. Ook hier maakt ze weer indruk. Rabbit Hole is uiteindelijk dan ook vooral een acteursfilm, en een van de betere films over het rouwproces.

Wat ik erg positief vind aan de film is dat je geen scènes te zien krijgt waarin het zoontje sterft. Je valt midden in de rouwperiode, en die vond ik toch wel aardig weergegeven, ondanks de voorspelbaarheden. Juist omdat ze de fase van het huilen en de eerste en meest intensieve rouw al voorbij zijn, en misschien wel in de nog meer pijnlijke fase van hun leven weer oppikken zitten, wat ze duidelijk niet zo goed afgaat. Dat pijnlijke life goes on-gevoel komt wel goed naar voren in de film.

De film bevat wat sterke scènes zoals de erg pijnlijke scène wanneer Becca zowaar weer even met wat levenslust en enthousiasme naar haar oude werk gaat, om vervolgens weer gekwetst af te druipen de bankscènes met Becca en Jason en Howie die tekeer gaat tegen Jason als deze binnenloopt om Becca zijn stripboek te geven. Wel vond ik de scène dat Howie met die lotgenote stoned loopt te lachen tijdens de praatsessie een klein beetje misplaatst.
Zo'n scène voelt een beetje alsof hij er is in gestopt voor de pijnlijke situatie, iets wat voor meer scènes in de film opgaat.

De zijtak met het falende jongere zusje is ook niet zo leuk, en Eckhart vond ik op een enkele uitschieter na wat inwisselbaar met zijn spel. Kidman is dan weer erg sterk, op een enkel iets minder momentje na, en Teller is ook goed. De potsierlijke scène in super-slowmotion die de reacties van de betrokken tijdens het ongeluk laat zien hadden ze wel echt weg moeten laten. Zie verder niet echt de troost in van het idee dat er parallelle universa zijn waar bijvoorbeeld je andere ik wel de juiste keuzes maakt of het juiste geluk heeft. Je maakt het immers dan nog altijd niet zelf mee, dus zoveel koop je er niet voor. Erg mooie poster trouwens. 3.5*.

avatar van SaBBeS
Poster is relatief gezien mooier dan de film vind ik. Inderdaad een film over het rouwproces en heeft zo zijn mooie (in filmisch opzicht) kanten. Paar sterke scènes, maar verder kabbelt het maar wat voort en kon het mij niet helemaal boeien. Desalniettemin toch niet een onaardige film, maar niet een die ik zelf zou kopen of nog eens zou zien.

avatar van johnrambo
Er gebeurt weinig in deze film, maar dat was ook te verwachten na het lezen van het plot. De film zou het dus moeten hebben van sterk acteerwerk en het overbrengen van de emoties die de hoofdrolspelers parten spelen. Het acteerwerk van Nicole Kidman en Aaron Eckhart was zeker niet slecht, maar de film kon me geen moment raken. Misschien was het allemaal wel realistisch in beeld gebracht, maar de bijzondere momenten die een film echt de moeite waard maken bleven helaas uit.

avatar van james_cameron
Subtiel uitgewerkte, zeer zorgvuldig in elkaar gezette film over rouwverwerking. Qua inhoud niet heel erg bijzonder, maar het sublieme akteerwerk en de prachtige vormgeving maken het geheel toch de moeite waard. Vooral Kidman is heel erg goed, net als nieuwkomer Miles Teller. Indrukwekkende dialogen ook. In mindere handen had dit makkelijk kunnen verzanden in een RTL 4 woensdagavondfilm, maar regisseur Mitchell weet er toch iets speciaals van te maken.

avatar van RickZ
Drama over echtpaar met verloren kind, weinig inhoud en diepgang, wel onderhoudend genoeg voor een kleine voldoende

Prachtig ingetogen drama over verlies en opgepropt verlies het verhaal is bekend maar de film zuigt de kijker naar zich toe.
Nicole Kidman en Aaron Eckhart hebben samen de juiste chemie en Dianne Wiest als de moeder is ook zeer geloofwaardig en dan vergeten we nieuwkomer Sandra Oh (
Grey's Anatomy (TV series)
Dr. Cristina Yang ) die ook een uitstekende rol speelde. Een dikke acht dus 4*

avatar van james_cameron
Eh, Sandra Oh een nieuwkomer? Ze is reeds vanaf 1989 te zien in vele films en tv-series...

avatar van mer1973
Een film waar er al een dozijn van zijn gemaakt.
Toch is deze bovengemiddeld, door de uitstekende acteer prestaties van Nicole Kidman en Dianne Wiest.

Een gevoelige, zorgzame, overtuigende, evenwichtige film met waar nodig nuances en humor. Zowel Kidman als Eckhart zijn ijzersterk in hun rouwproces, woede, schuld en droefheid. Een droevig en hoopvol verhaal.

avatar van Laoslander
Het was gene Lars von Trier, maar wel een mooi standhoudend drama