Missing in Action 2: The Beginning (1985)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Lance Hool
met Chuck Norris, Soon-Tek Oh en Steven Williams

Tijdens een helikoptermissie in Noord-Vietnam, worden kolonel James Braddock en zijn mannen gevangengenomen en weggevoerd. Ze worden naar het krijgsgevangenenkamp gevoerd waar kolonel Yin met ijzeren hand regeert. Yin negeert de conventie van Genève en aarzelt niet om zijn gevangenen te vernederen en te martelen. Ook Braddock wordt gemarteld om hem te dwingen bekentenissen af te leggen en te tekenen.

avatar van Goodfella
Een echte mannenfilm, volgens IMDb:

Males 297 votes (4.0)
Females 13 votes (3.7)

lekker stoere film toch..

Ik krijg de neiging om hier niet achter te zetten....

avatar van Captain Pervert
Best een aardige film. Ster van de show is de badguy, Soon-Tek Oh, een typische 80's Chinees die ook heel vaak voorkwam in series uit die tijd.

avatar van Lennert
Waarschijnlijk begrijpt niemand waarom, maar ik vond dit weldegelijk een gave film. Het eindgevecht mag wel in het rijtje met Chuck Norris klassiekers geplaatst worden

Weet iemand waar ik die film ken kopen?? Keek deze film vroeger altijd vind hem echt kick

avatar van Ravenstein
Deze heb ik vroeger meer dan eens bekeken (was als tiener een Norris-fan).
MIA 2 is heel wat grimmiger van toon dan het eerste deel.

Diesel
Het bewijs dat zowel 'regisseur' Lance Hool als 'acteur' Chuck Norris debiel zijn. MIA 2 is 100% pruttelend stront die arguably de slechtste one-liners bevat uit de jaren tachtig. 0,5*

Persoonlijk vond ik deze Missing in Action 2 nog iets beter als de eerste. Het toont het verhaal over de verschrikkingen in een vietnamees gevangenkamp.
De film kent een behoorlijk aantal harde scenes(denk aan de rat in de zak) en houdt de spanning goed vast. Er is actie en een Norris waardig eindgevecht.
De film moet het niet hebben van een ijzersterk verhaal of van de dialoog. Het is actie wat de klok slaat.

avatar van frankenstein
Jammer dat deze film zolang niet is uitgezonden!

Jammer dat deze film nooit genomineerd is voor een oscar. Chuck Norris had deze zeker verdiend voor een puike en relastische rol van major Braddock. De film is zeer geloofwaardig en realistisch en had best echt gebeurt kunnen zijn.

Bovenstaande is natuurlijk allemaal sarcastisch bedoeld.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een prut. Deel 1 was nog een beetje te genieten, maar dit...
Wederom een Rambo kloon maar dan zoveel slechter en ook met die loser van een Norris in de hoofdrol weer.

avatar van frankenstein
Het wordt tijd dat deze weer eens te zien is op tv.

frankenstein schreef:
Het wordt tijd dat deze weer eens te zien is op tv.

Ja maar dan wel pas om 4 uur s'nachts

avatar van dutchtuga
Goedkoper uitziend dan het eerste deel maar ook deze fout en 80's genoeg voor een voldoende. Echter blijft Norris de charme missen van zijn genregenoten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dit tweede deel is zomogelijk nog idioter dan het eerste. Waar Norris nog enigszins op zijn plek leek bij andere draken uit de jaren 80 en 70, lijkt hij hier nog net niet geheel miscast. Wederom slechte aktie, tegenvallende acteerprestaties en een flinterdun en goedkoop gebracht verhaaltje. Cannon vaarde er wel bij, maar de bezoekers minder. Slecht.

Reinbo
Ik vond dit juist een veel beter vervolg, lekker fout en duister. En een paar goede killings zo weet ik mij te herinneren.

plorp
Ja inderdaad een topvervolg maar wel minder.

avatar van Quentin
Duidelijk waarom Cannon besloot het tweede deel eerst uit te brengen, Zito's film is een pak beter dan deze. De film ziet er vooral een stuk goedkoper uit, maar ook het verhaaltje van het tweede deel is wat interessanter.

Reinbo
Grappig nooit geweten dat, dat zo was. Persoonlijk vond ik dit deel beter.

Ik vond die Norris altijd als een opa vechten, die benen kwamen nooit hoger dan een halve meter.

avatar van stephan73
Tweede herziening van een Chuck Norris film in korte tijd en wederom een erg fijne film.
De film volgt het standaard verhaal van een groep Amerikaanse soldaten die nog steeds vast zitten in de Vietnamese jungle. De personages zijn behoorlijk cliché en het duurt lang voordat de echte actie begint. Maar dat maakt niet uit, omdat dit gewoon een heerlijke foute '80 sfeer heeft en in Chuck Norris gewoon een goede actieheld.

Reinbo
Met afstand het beste deel, heb 'm voor 4 euro besteld bij Play.

avatar van Zandadder
Heerlijke film. Actie, geweld, bodycount, Norris!

avatar van yeyo
Dat ik dit pareltje nog niet gezien heb..

avatar van Lennert
Ah, de filmreeks waardoor ik overtuigd raakte van het feit dat Chuck Norris verantwoordelijk is voor het duurste computereffect in de filmgeschiedenis (de CGI die hem overtuigend lieten verliezen van Bruce Lee in Way Of The Dragon), heeft nog niet veel van zijn kracht verloren. Goed, de enige kracht die de reeks ooit heeft gehad is de aanwezigheid van zijne Chuckheid zelf, want de supporting cast is met uitzondering van Soon-Tek Oh verbazingwekkend zwak, evenals de soundtrack en de dialogen.

Dat Chuck zelf een van de beste acteurs van de film is zal voor een hoop mensen niet veel zeggen, maar ik was verbaasd over de hoeveelheid emoties die Braddock kent. Niet alleen maar met een ijzeren gezicht rondlopen, nee, er kon zelfs nog een traantje vanaf. Met het script leek het er zelfs op alsof men een serieuze Vietnamfilm van probeerde te maken, zou dat echt de bedoeling zijn geweest?

Helaas zijn de actiescenes in veel gevallen zeer matig (soldaat a schiet, soldaat b valt in het volgende shot zonder gat of bloed) met uitzondering van het fantastische eindgevecht waar Chuck Oh met het grootste gemak een afstraffing geeft met een fantastische combinatie van trappen, klemmen en stoten. Zeker niet de beste van de reeks en eigenlijk een gruwelijk slechte film, maar podverdomme, het is Chuck Norris!

avatar van yeyo
Voor zij die Rambo II al een overdreven voorstelling van Vietnamese krijgsgevangenenkampen vonden, moeten zeker Missing in Action 2 'ns bekijken. Een lekker fout 80's actiefilmpje uit de Cannon stal, blakend van het pattriotisme. Op cheesy heroïsche deuntjes zien we hoe onze 'helden' het slachtoffer worden van de sadistische kolonel Yin, heerlijk neergezet door Soon-Tek Oh. Chuck Norris ontpopt zich natuurlijk tot de stoïcijnse bad ass van het kamp. Hij is zo stoer dat hij enkel een Amerikaanse vlag nodig heeft om het hels verblijf te doorstaan. Het is echter nogal wachten voor de eerste actiescènes, die pas tegen het einde van de film komen en bijzonder low budget ogen. Natuurlijk valt er ook wel te genieten van de vele stoere one-liners en enkele vermakelijke scènes, zoals wanneer Norris een levende rat doodbijt.

Eentonig, maar zeer entertainend.

Nomak
Chuck Norris is back! A one-man time bomb set to explode!

Deze prequel is net als Missing in Action gewoon een goede film. Het begin is stijlvol gemaakt als de soldaten één voor één uit de helicopter springen en het beeld telkens op pauze wordt gezet waarna we dan de namen en de stempel Missing in Action te zien krijgen. Daarna bevinden Braddock en zijn mannen zich in een afgelegen krijgsgevangenenkamp. We zien hier wat voor een hel kolonel James Braddock moest doorstaan in Vietnam. Zoals yeyo hierboven al zei heeft hij genoeg aan een Amerikaanse vlag om zijn hels verblijf te overleven, en tussendoor bijt hij ook nog eens een levende rat aan flarden alsof het niets is. Met mannen als James Braddock kan je naar de oorlog gaan, hij is dan ook een voorbeeld waar de andere Amerikaanse krijgsgevangenen zich aan optrekken.
Chuck Norris doet dus wat hij moet doen en acteert gewoon goed zoals het hoort. De bad guy is de wrede kolonel Yin, een door en door slechte en dictatoriale man. Chuck Norris is echter zo een stoere bikkel dat hij zelfs van de sadistische Yin niet onder de indruk raakt. Mooi dat er op het einde niet zomaar geschoten wordt, maar dat Braddock & Yin het op een eerlijke manier gaan uitvechten. Extra leuk is het dan dat Braddock vervolgens Yin's beste oneliner tegen hem gebruikt. "You lose!"

GuyB
Besteld via Free Record Shop, zeer benieuwd. Alvast een prachtige poster!

avatar van DragQueen
Toch een aardig vervolg, wat de nodige actie bezit. het verhaal is weer simpel, en Norris mag zich uitleven. prima gevechten verder. vroeger heel vaak gezien, maar blijft toch vermakelijk. ook al doet het geheel wat goedkoop aan. 2,5 ster.