• 8.348.777 stemmen

Geregisseerd door: Joseph Zito

Met onder meer: Chuck Norris, M. Emmet Walsh en David Tress

Releasedatum: 31 januari 1985

Plot Missing in Action

"The war's not over until the last man comes home."

Colonel Braddock, die na 10-jaar een Vietnamees POW-kamp wist te ontsnappen, keert terug. Hij probeert de locatie te vinden van een gevangenenkamp en de Amerikaanse gevangenen te bevrijden. Hiermee wil hij bewijzen dat er nog steeds Amerikanen vast zitten in Vietnam.

imageimageimage

FunkStarr

Behoorlijke tegenvaller van Chuck. Afgezien van hier en daar een aardig shot is er verder niet veel te beleven. Delta Force vind ik dan stukken beter. De vervolgen hoef ik nu ook niet zo snel te zien. 2*

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Spoiler-alert again! Gaat ie weer, ditmaal naar Vietnam. De scènes (begin en eind) in de bush-bush zijn het meest rechttoe rechtaan met wat explosies (met één echte knaller) en wat geschiet, hoewel Chuck emerging from the water een hele leuke is (incl. idd voorgaande lachpartij van de vijand). De scènes in Saigon en Bangkok (geschoten op de Filipijnen, naar ik begrijp) zijn echter sfeervoller en leuker. Ook wordt me hier (na Invasion U.S.A.) duidelijk(er) dat men een en ander wel degelijk met een knipoog beoogd heeft, maar het wringt zo met die rare, 'serieuze' boodschap. Nog ietsje moeilijker aan te zien in dat opzicht dan I.U.S.A. (aka niet voor iedereen), maar ook als geheel net iets minder. Dan was er nog wel M. Emmett Walsh, een persoonlijk favoriet, die er verder echter weinig te zoeken had.

2,5*.

avatar van lars-pixar

lars-pixar

Ik wilde altijd erg graag Missing in Action kijken en ben de film zo doende gaan kopen op dvd.

En ik heb van het weekend de film zitten bekijken, vanwege de oude actie en natuurlijk Chuck Norris.

Maar ik vindt het erg teleurstellend om deze film twee sterren te geven, zo goed was die niet.

Het eerste uur vond ik erg matig en opbouwend en als op geven moment Chuck de jungle in gaat wordt het toch nog leuk zoals ik had verwacht had van de film.

Nu vraag ik me wel af of ik de dvd moet bewaren voor in mijn dvd collectie, misschien voor een herhaling vatbaar?

avatar van Movie Jim

Movie Jim

Inderdaad ik vind dit veel Rambo

op lijken.

Maar wel een goeie film.

avatar van jipt

jipt

DiDa schreef:

Iedereen roept altijd "Chuck Norris die Rambo nadoet". Feit is dat Missing In Action eerder was dan Rambo: First Blood part 2...

De producten hebben een uitgelekt script van Rambo 2 gebruikt om Missing in Action te maken.

jipt schreef:

Ok, dat wist ik niet al had ik wel zoiets verwacht. Het leek me al sterk dat het andersom zou zijn . James Cameron, George Cosmatos en Stallone die een film van Norris als voorbeeld nemen leek me al sterk.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Deze film stond me beter in het geheugen, maar het zal ondertussen al een jaar of 10 zijn dat ik die (voor het eerst) heb gezien. Nu de 2e keer vond ik het een stuk minder leuk. Het begint redelijk met die oorlogscenes, maar na de ontsnapping van Braddock wordt het inhoudelijk minder leuk. Zijn terugkeer na 10 jaar deed me hopen op flink wat spektakel, maar op wat geknal en ontploffingen na had het einde weinig te bieden.

Wel leuk om te zien in de credits: Stuntman: J. Claude van Damme.

Gang_Star schreef:

Wel leuk om te zien in de credits: Stuntman: J. Claude van Damme.

Klopt, in de film Predator met Schwarzenegger was Van Damme ook gecast voor de rol van Predator, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Wel een leuk verhaal. En zo zijn er wel meerdere zoals geruchten dat Schwarzenegger en Stallone origineel gecast waren voor Face Off, en dat zijn toen Travolta en Cage geworden. Altijd leuke weetjes zijn dat vind ik.

avatar van Beertje45

Beertje45

FunkStarr schreef:

Jean Claude speelde wel degelijk een rolletje in MIA, een der soldaten die wordt neergeknald die naar een wachtende heli rent. heb deze info uit een vroeg naslagwerk, verschenen tijdens het eerste decennia van JC's doorbraak in de filmbusiness.

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

mikey schreef:

Norris rules. Hij is tenminste geloofwaardig als actieheld. Sly is maar een opblaaspop met een IQ van 140

Haha IQ van 140 is hoog toch? En grote kans dat het klopt want Sly is een filmgenie.

fappie schreef:

Sly rules, Norris sympathieke man maar als acteur waardeloos.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Guilty pleasure.

kan ik niet ontkennen.

Maar dit is er een die mij kennis liet maken met Chuck Norris,

En van goede actie films die doen wat ze moet doen is dit er een!

er zijn volgens mij vele vervolgen ,,die steeds minder goed werden.

Dit is gewoon goed te doen.

avatar van wimaroca

wimaroca

Voor toen die tijd was het gewoon een topfilm,dus om 'm nu te waarderen klopt niet met de tijdgeest.iedereen wou deze huren,weet ik nog wel !!!!!!

Ik zal 'm geen sterren geven want ik denk dat ik 'm nu ook een onvoldoende zou geven,

avatar van Movie Jim

Movie Jim

Missing in action blijft goed.

Chuck Norris speelt

zijn rol James Braddock

anders dan in de volgende delen,

hij komt zwijgzamer en kouder over.

Toch blijf ik dit een geweldige film vinden

ik zal wel de enige zijn in Nederland

nee maar ik vind de actie vermakelijk

en het verhaal is redelijk.

avatar van mrklm

mrklm

Colonel Braddock [Chuck Norris] is een Vietnamveteraan die wist te ontsnappen uit handen van de Vietcong. Logisch dus dat hij mee gaat met een delegatie van Amerikaanse diplomaten om de banden met Vietnam te versterken. Maar wat blijkt? Zijn gastheer is Generaal Tran [Victor Wong] en daar heeft hij nog een persoonlijk appeltje mee te schillen, zeker wanneer Tran beweert dat er geen Amerikaanse oorlogsgevangenen meer vast zitten in Vietnam. Braddock besluit dan op eigen houtje op zoek te gaan naar Amerikaanse gevangenen en roept de hulp in van Jack Tucker [M Emmett Walsh], eigenaar van een boot en iemand die de omgeving uitstekend kent.

Karatekampioen Norris is geen acteur en dit actievehikel vergt gelukkig weinig acteertalent van de zesvoudig karatekampioen. Wong is (altijd) een formidabele tegenstander en het gebrek aan plot wordt hier grotendeels gecompenseerd door een stevige dosis actie. Hersenloze nonsens blijft het natuurlijk wel.

avatar van mrklm

mrklm

mrklm schreef:

Generaal Tran [Victor Wong]

De acteur heet James Hong. Victor Wong was ook een bekend acteur uit die periode, vandaar de verwarring mijnerzijds.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Pro tip: bekijk deze film niet nuchter.

Missing In Action zal wellicht niet snel opduiken in top-10-lijstjes van beste Vietnamfilms. Dat was ongetwijfeld ook nooit de bedoeling. Pijnlijker is echter dat deze prent ook als popcornvermaak niet zoveel voorstelt.

Ik had me uiteraard voorbereid op een hele rist clichés, maar in dit geval neigt het toch naar een overdosis. Een speelduur van 100 minuten is bovendien veel te lang. Hier had makkelijk een kwartier vulling uitgeknipt kunnen worden.

Voorts dankt Norris zijn cultstatus toch vooral aan zijn onbetwistbaar gebrek aan acteertalent. Dat bewijst hij hier nogmaals.

Maar goed, de film heeft ook wel zijn momenten. De vele shoot-outs en car chases zijn best amusant. Ik heb me ook prima geamuseerd met de talrijke foute momentjes: Norris die zijn frustraties ventileert met een karatetrap richting tv-toestel, Norris die zich in slow motion bedient van een joekel van een machinegeweer, Norris die iets te zelfzeker is over zijn donzige torso, ...

Volledig overbodig zou ik Missing in Action dus ook weer niet noemen. De film is bovendien zó politiek incorrect en zó egocentrisch-Amerikaans dat het ergens wel weer grappig wordt. Geen enkele filmmaker die dit vandaag nog aandurft. Dus toch een beetje erfgoed.

2,5* (bonuspunten voor de coole poster)

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Dit was destijds op en top videotheekvoer. Heb vanmiddag beide eerste delen in de herziening gehad en het blijft gewoon aangenaam actievoer om naar te kijken, ook na al die vervlogen jaren. Binnenkort ook even deel 3 herzien. Een 3.0

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Sw Braddock verhalen met houten klaas Norris in de hoofdrol. Goe wat is dit toch slecht, maar het bracht me terug naar de tijd als kleine jochie. In die tijd huurden mij broers regelmatig films en Chuck Norris zat daar ook wel tussen. Nu is het niet meer om aan te zien.

avatar van Alexjc

Alexjc

Waar heb ik naar zitten kijken? Eigenlijk best wel een matige film, maar toch heeft het ook wel weer wat. De acteerprestaties zijn echt wel matig. Ook het overdreven neerzetten, dat Braddock een held is, gaat mij echt wel te ver. Eigenlijk heb ik na de film, zo een gevoel gehad van, zal ik nog een film kijken, om de slechte smaak weg te kijken. Maar ja, niet elke film kan goed zijn toch. Was er dan niets wat echt positief was? Jawel, dat was de soundtrack "Reckless" van Chris the glove Tailor met Ice-T. Geweldige muziek.

Ik heb de film maar naar de kringloop gebracht. Ruimt lekker op he!