Kickboxer (1989)

Actie / Thriller
105 minuten / 94 minuten

geregisseerd door Mark DiSalle en David Worth
met Jean-Claude Van Damme, Dennis Alexio en Dennis Chan

Kurt Sloan is begeleider van zijn broer, de Amerikaans kampioen kickboxing Eric Sloan. Wanneer Kurt ziet dat zijn broer door de Thaise kampioen Tong Po verlamd raakt, zweert Kurt op wraak. Met de hulp van de trainer Xion, die in een afgelegen gebied in Thailand leeft, traint Kurt voor het gevecht van zijn leven.

avatar van JanLo
Tommeh schreef:

Nee, hoezo?
Heb ik het toch mis.

avatar van FlorisV
Gelet op het eindgevecht had eigenlijk deze film Blood Sport moeten heten. Het verhaal is ook niet veel anders.

Het acteerwerk van Van Damme is nog niet eens het slechtste, dat is de afgrijselijk slordige dubbing. Verder valt op dat de heren in het eindgevecht met een reetveter lopen. Zodat de bilspieren van Jean Claude nog wat beter uitkomen? Dit zal misschien wel een geliefde film zijn in de gay scene. Dat matje van Alexio zal hier en daar ook op de lachspieren werken.

Lekkere eighties soundtrack hoewel het wat dertien in een dozijn is. Maar muziek is essentieel voor een goeie vechtfilm. Mooie scenes van de harde training van Kurt. Dennis Chan speelt ook een leuke en belangrijke rol. Het flinterdunne verhaaltje is natuurlijk niet belangrijk en gelukkig is de film zelfbewust genoeg om niet teveel hooi op de vork te nemen, het gaat om het knokken en de hier en daar fraaie omgeving. Opvallend is dat Tong Po "zichzelf" speelt volgens de credits maar wel iemand verkracht en nog iemand levenslang kreupel maakt. Echt een angstaanjagende indruk maken kan hij niet maar die rotkop is voldoende.

Helemaal niet onaardig maar ergens snap ik wel dat dit genre film een beetje failliet geraakt is. Elke variant volgt min of meer hetzelfde patroon.

avatar van Vidi well
Oude van Damme films tonen hun kwaliteit vooral in de geweldige gevechten. Want van Damme mag dan wel geen Marlon Brando zijn qua acting skills, als hij los gaat in de ring is het altijd een genot om naar te kijken. Eén van de redenen dat ik zijn film Bloodsport nog regelmatig terugkijk.

Echter, in Kickboxer is het allemaal vrij tam. Er wordt relatief weinig gevochten, en een groot deel van het verhaal staat in dienst van zijn training en een ongeloofwaardige romance. En dat terwijl er zoveel badguys zijn om eens flink aan te pakken, want het hele dorp wordt geterroriseerd. Op wat kleine knokpartijen op een markt en in een lokale kroeg na, blijft het daarbij. Toch een gemiste kans, want het hele sentimentele verhaal omtrent zijn nieuwe familie wordt nergens geloofwaardig.

Pluspunten zijn de mooie beelden van zijn training, hoewel een aantal ervan rechtstreeks uit Bloodsport lijken te komen. En het eindgevecht is natuurlijk erg episch, in die ondergrondse tombe.

avatar van mjk87
Eerst een oprechte vraag: hoe is Van Damme ooit zo'n populair acteur geworden? Acteren kan die niet, en uitstraling heeft hij ook niet. Er zullen vast veel meer spierbonken te vinden zijn die op die vlakken beter scoren. Toch is Van Damme een grote naam geworden. Ik weet dat dus oprecht niet.

Enfin, het filmpje zelf dan. Lekker fout, en zowel in beeld als geluid zo'n typische 80s vibe. De film is niet goed, maar wel redelijk uit te zitten, al zit er werkelijk niets verrassends of bijzonders in. Maar och, soms moet je ook niet meer eisen. 2,5*.

avatar van Ramon K
Acteren kan die niet

Eens

en uitstraling heeft hij ook niet

Oneens. En dat vond de rest van de wereld eind jaren 80 klaarblijkelijk ook.

Gasten als Stallone, Schwarzenegger, Lundgren en Van Damme belichaamden de tijdgeest vd 80's: helden in gezonde, opgepompte, ingeoliede lichamen (aerobics, martial arts en bodybuilding waren echte trends) die korte metten maakten met het Amerikaanse traumatische Vietnamverleden en de heersende Koude Oorlog.

Toen Bloodsport en Kickboxer in de videotheken verschenen huurden mijn broertje en ik (9 en 10 jaar oud destijds) die tapes een keer of 100. Tijdens de film beeld stilzetten, moves bestuderen en imiteren, sparren met elkaar.... In principe waren die gasten de Spidermans van onze tijd.... We kregen in die tijd ook beide een Rambo-mes van onze ouders inclusief slijpsteen, visdraad/wurgdraad en (ik meen) lucifers, vermoedelijk omdat Rambo destijds ook als tekenfilmserie (geen grap) werd uitgezonden. Dat ze allemaal niet konden acteren boeide ons niet (viel ons niet eens op). Konden onze andere helden (Bruce Lee, Steven Seagal, Chuck Norris en Charles Bronson) ook niet.

Ik kan er inmiddels weer echt van genieten (kon ik toen ik me hier inschreef niet), vooral ook omdat de films van die gasten deels komedies voor me zijn geworden. En dan is er natuurlijk het jeugdsentiment.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
Kickboxer is typisch zo'n gevalletje van jeugdsentiment.
Werkelijkwaar alles is fout/bout in deze film, maar toch blijft het leuk.
De wraak voor zijn broers verlamming is cliché, de vechtscenes zijn voorspelbaar opgebouwd(begin gaat goed, dan gaat het minder en wanneer hij zijn liefde ziet komt een muziekje opzetten en van Damme rost ze in elkaar ), de bijbehorende muziek is verschrikkelijk, de dialogen zijn poep.

Toch blijft het allemaal wel leuk, omdat het nou eenmaal vet is om van Damme een boom om te zien trappen en verblind een Tong Po in elkaar mept met z'n oeee en aaaa geluidjes(inclusief gekke bekken )

Wel iets minder leuk dan bv een Commando, maar toch nog beter dan wat ik gemiddeld aan een film als van dit niveau zou geven.

Mening blijft hetzelfde. Een tien jaar later kan ik nog steeds genieten van deze fantastische jaren 80 bagger. Waardeloos acteerwerk, een belachelijk dom plot, hilarisch kickboxwerk, een stuitend arrogante broer die een synoniem staat voor amateurisme. Niks klopt aan de film en alles is dom. Die training in het park. Dat kan echt niet. En dat je dan echte voorbijgangers op de achtergrond ziet meegluren: genieten geblazen. Vooral wanneer van Damme zijn hilarisch slechte dancemoves toont weet je dat het niet beter kan worden dan dit. Wellicht dat de film nog meer baat had gehad bij een volledig zelfbewuste uitstraling. Soms weet ik nou niet of ze door hebben gehad dat ze waardeloze troep maakten. Een zelfbewuste knipoog a la Commando had de film legendarisch kunnen maken....

Verhoging naar 3 sterren vanwege het sentiment en het feit dat alles in de film gewoon te belachelijk voor woorden is. Als je het leven te serieus neemt kan deze film op alle vlakken afgebrand worden. Met een beetje zelfspot, humor en gevoel voor de brakke jaren 80 kan je dit soort films ook beter waarderen. Want er zitten genoeg dingen in die anno 2020 echt niet meer kunnen. De film is een product van de jaren 80 en dat zie je aan alles af.

Super leuke actiefilm van JCVD. Heb deze film wel 10 keer gezien.

Mjah.

Misschien niet zo slim om deze zo kort na Ong-bak te kijken, het verschil tussen beide films is echt enorm. Maar eigenlijk spiegelt deze zich maar aan de Shaw Bros film, met een intro die leidt tot wraak, een hoop training in het middenstuk en dan uiteindelijk de final battle. Zo hebben ze er daar in Hong Kong tientallen gemaakt.

Probleem is dat deze film echt nergens in uitblinkt, integendeel. De martial arts is best suf, de gevechten zijn erg matig geschoten en slecht geëdit, de trainingen zijn ook niet bepaald leuk, acteerwerk is echt ondermaats, de finale is niet cool en het cultureel toerisme (met de Thaise mensen als halve barbaren) is redelijk triest.

Wat rest er dan nog? Het geraamte van een film die normaal gezien best aangenaam is, gesteld dat het klassieke genrewerk en beetje deftig uitgevoerd wordt. Maar de regisseurs tonen zich geweldig onkundig en ook JCVD bakt er niet veel van. Zal wel jeugdsentiment zijn voor velen, maar deze steekt schril af tegen de massas aan betere films in het genre.