Kickboxer (1989)

Actie / Thriller
105 minuten / 94 minuten

geregisseerd door Mark DiSalle en David Worth
met Jean-Claude Van Damme, Dennis Alexio en Dennis Chan

Kurt Sloan is begeleider van zijn broer, de Amerikaans kampioen kickboxing Eric Sloan. Wanneer Kurt ziet dat zijn broer door de Thaise kampioen Tong Po verlamd raakt, zweert Kurt op wraak. Met de hulp van de trainer Xion, die in een afgelegen gebied in Thailand leeft, traint Kurt voor het gevecht van zijn leven.

Een van zijn beste films!

Van Damme + Slecht Verhaal + gave Bad guy + Harde Aktie + leuke humor + Veel trainen en Knokken= EEN TOPFILM!!!!!!!!!!!

Vroeger wel eens gezien en omdat er vandaag niets anders op TV was en ik ook niets meer op de plank had liggen heb ik hem nog maar eens gekeken. Het is een typische einde jaren 80 cliché film met onze Belgische gespierde vriend Jean-Claude Van Damme in één van zijn eerste films. Het verhaal stelt zoals gezegd weinig (inderdaad een soort aftreksel van Karate kid) voor maar kijkt zich wel lekker weg, mede dankzij de humor van trainer Dennis Chan. De actie is verder ook in orde en de diverse gevechten (wel vaak eenzijdig) die Jean-Claude Van Damme levert zien er best aardig uit met als hoogtepunt natuurlijk het eindgevecht.

P.S. heerlijk die cheesy jaren 80 muziek

avatar van predator
Tommeh schreef:
Het mooiste van de film vind ik nog een uitspraak van Tong Po:

"Mylee, gooood FUCK!"

Tong Po rules

avatar van The Beast
Kickboxer, een vermakelijke film.

Gisteren toevallig op TV, deze film keek ik vroeger altijd en was dus weer leuk om te herzien.
Ik vind het een Standaard verhaal, sinds de Spoiler:Ontvoering van geliefden wanneer iemand bang is om te verliezen behoorlijk vaak gebeurt in films.
Wat wel weer leuk gedaan was is hoe Kurt wraak wil nemen op Tong Po, nadat hij zijn broer heeft verlamd, waarbij de jongere en meer kwetsbare broer alles geeft om zo goed mogelij kte worden om Tong Po te verslaan.
Dit weergeeft ook de hechte band tussen de 2 broers.
De vechtscenes en de ouderwetse vecht geluiden waren ook weer vermakelijk, nadeel was toch wel dat je hier en daar wat klappen en trappen zag die niet aankwamen.
Er zat ook veel humor in, acteerwerk kon hier en daar wat beter, maar ik heb weer genoten.

avatar van Marc PB
AWESOME!!!

yeyo schreef:

De trainingsmethodes zijn alleszins hilarisch: Van Damme moet zijn schenen kapot stampen op een bamboestok en wordt door katrollen ontwricht in een soort bizar SM-ritueel.

Hier moet ik gewoon even op reageren: blijkbaar heb je echt de ballen verstand van vechtsporten en krijgskunsten. Als je dat niet hebt,, reageer dan ook niet. Deze manier van trainen is wel meer gebruikelijk in aziatische landen. Het trappen tegen het boompje wordt hier enigszins 'kort door de bocht' genomen, maar heeft het volgende doel: elke keer als jij met je schenen, enkels, knokkels of weet ik veel wat, tegen dat boompje slaat/trapt, breekt je bot een klein stukje. Bot dat gebroken is groeit terug in hardere vorm. 'Een gebroken been breek je nooit nog een keer op dezelfde plek', nooit van gehoord?

Wat betreft dat ontwrichten: ook dat doen ze daar. Andere methode is dat je met je rug tegen een boom wordt gezet, en twee andere personen je benen zover mogelijk naar achteren drukken. De chinezen hebben hiervoor overigens wel een soort goedje waardoor spieren/pezen snel herstellen (en reken maar dat het pijn doet).

Wat betreft je overige zaken ben ik het wel met je eens, heb ook hard zitten lachen

avatar van Metalfist
Noc Su Kao!

Om de een of andere reden begin ik fan te worden van Van Damme. Dat het een Belg is, is sowieso al leuk maar ik vind zijn films over het algemeen ook wel vrij vermakelijk. Kickboxer moet ik ooit eens in een ver verleden hebben gezien (er stond hier ook een stem van 3*) maar dat was zo lang geleden dat ik me enkel nog het charisma van Tong Po vaag kon voorstellen. Een paar dagen geleden kreeg ik echter een aantal DVDs van mijn broer (waaronder Bloodsport II en No Retreat, No Surrender) en gisteren maar eens opgezet.

En ik doe er sowieso al een halfje bij want Kickboxer is toch heerlijk vermaak. De opbouw naar het eerste gevecht met Tong Po is geweldig (indrukwekkend wanneer hij tegen die paal is aan het shotten en Van Damme er met open mond staat naar te zien) maar het gevecht zelf is legendarisch met het breken van Eric's rug. Daarna volgt het gewoonlijke scenario waar er op wraak wordt gezind en de protagonist moet gaan trainen om daarna in een ultiem gevecht de vloer aan te vegen met zijn tegenstander. De trainingen zijn op zich een iets minder interessant aspect (al was het omver kicken van de boom wel de moeite) aan de film doordat de standaard maar ook nodeloze romance moet worden toegevoegd. Toegegeven, het heeft op zich wel zijn nut want hierdoor krijgt Kurt een extra boost wanneer hij ontdekt dat zijn vriendinnetje verkracht is geweest door Tong Po maar het was op zich maar nogal flauw en abrupt uitgewerkt. Je verwacht niets anders in dit soort films maar toch wordt het pas terug interessant wanneer Kurt het tegen Tong Po gaat opnemen op de old fashioned way met hun handen gedipt in glas. Het gevecht is een degelijke climax die je bij dit soort films verwacht en stelt dus niet teleur.

Van Damme nam de choreografie van de actiescènes op zich en schreef tegelijkertijd ook mee aan het verhaal. Natuurlijk speelt hij dan de hoofdrol maar hij doet het vrij behoorlijk. Ja, het accent ligt er dik op en ja, acteren is nooit echt zijn sterkste kant geweest maar Van Damme heeft hier een leuke uitstraling die ervoor zorgt dat je kunt genieten van de gevechten in de ring. Voornamelijk ook omdat Michel Qissi, die vreemd genoeg op de eindcredits wordt gecrediteerd als Tong Po terwijl dat dus overduidelijk niet zijn echte naam is, gewoon heerlijk op dreef is. De uitstraling, die psychotische blik in zijn ogen, de littekens, ... Gewoon een enorm cool personage. Schitterend ook dat hij eigenlijk eerst fungeerde als technisch adviseur/choreografie specialist en toevallig hoorde dat de crew op zoek waren naar een Aziatisch ogende kerel die wat van Muay Thai kende. Hij meldde zich aan en zodoende geschiedde. Dennis Alexio is wel degene die overduidelijk het zwakst acteerde. Niet echt verbazend eigenlijk want Alexio is dan ook geen acteur maar effectief een professionele ex-kickboxer. Leuk ook om Dennis Chan nog eens te zien die hier wel op zijn plaats is als leraar Xian.

Erg vermakelijke JCVD film. Mijn favoriete film van de acteur is het nog niet (Street Fighter!) maar dit komt toch ook wel erg in de buurt. Het charisma van Qissi als Tong Po geeft de film net dat beetje extra aan de gevechten en Van Damme is wederom weer op dreef. Amusant en me maar eens wat meer gaan bezig houden met zijn ouder werk.

avatar van Onslaught
Herzien. Blijft leuke film.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm met hier en daar erg mooie plaatjes van Thailand.

avatar van Kenzomovies
één van mijn beste jeugdfilms,
wat was die tong po een beest ! 4*

avatar van Tommy De Vito
I want Tong Poooo!!!!!

Net als in Bloodsport, gaat ook deze film maar om één ding, en dat is 'vechten'. Heerlijke film, met leuke muziek uit de jaren 80' (nummers zoals Fight For Love), een nog jonge van Damme en een geweldige tegenstander, Tong Po, alleen dat staartje al. Er zijn genoeg scenes die mij altijd bij zullen blijven, zoals de pilaar waar Tong Po in het begin van de film tegen aan trapt, of de scene als van Damme een aantal drankjes heeft gehad en vervolgens gaat dansen. Daarnaast zijn de training ook weer leuk om naar te kijken.
De gevechtscenes zijn mooi in beeld gebracht, hoewel ik de finale iets minder vind, aangezien deze in een vrij donkere ruimte is gefilmd.

Deze film is net als Bloodsport een klassieker geworden op het gebied van martial-arts gevechtfilm! 3,5

avatar van Richard_Voorhees
Ik twijfelde even tussen een 2,5 en 3*, maar heb uiteindelijk toch voor dat laatste gekozen.
Van Damme speelt kickbox leerling Kurt Sloane die wraak wil gaan nemen op de Thaise kampioen Chong Po (memorabele tronie van Michel Qissi). Daarom trekt hij naar het Thaise platteland om getraind te worden door de begaafde kickbox trainer Xian Chow (Dennis Chan), die er een aantal typische trainmethodes op nahoud (die scene met het lap vlees aan Van Damme's been! )
In 1989 hadden we al de Rocky films en films als The Karate Kid gehad. Daarnaast kwam in hetzelfde jaar "Best of the Best" uit. De verhaallijn komt voor redelijk grote gedeelten overeen met de verhaallijnen in een aantal van de genoemde films en is dus niet echt origineel te noemen.
Het middenstuk kakt een beetje in wanneer Van Damme aan zijn training begint. De film moet het dan hebben van de humor van met name Chow's karakter.
Jammer, want verder heeft deze film wel een aantal memorabele vechtscènes te bieden. Vooral het gevecht tussen Po en Van Damme's personage is best goed gedaan. Verder bevat de film nog een best sfeervolle soundtrack die aangevuld word door wat '80's pop/rock nummertjes.
Al met al een redelijk vermakelijke jaren '80 vechtfilm.

avatar van Richard_Voorhees
De film was indertijd een dusdanig succes dat er maar liefst 4(!) sequels zouden volgen en men zou nu zelfs bezig zijn aan een remake.

avatar van Thomas83
In vergelijking met Bloodsport is er hier een wat sterker motief voor de hoofdpersoon. Daar was dat hele motivatieverhaaltje toch erg onhandig verteld. Tong Po is wel duidelijk minder dan Chong Li, mis echt de uitstraling en toch ook een beetje het fysiek van Bolo Yeung. In mijn herinnering was hij een ijzersterke bad guy, maar eigenlijk gaat hij er wel echt overheen met zijn maniertjes. Al heeft hij nog wel een hilarische oneliner op het einde. "You bleed like Mylee. Mylee goooood fuck". Chong Li is ook een superieure vechter. Bij Tong Po zie je vooral dat hij veel klappen kan incasseren. Toch wat saai wordt dat.

Bloodsport heeft ook wat meer sfeer. De muziek is een stuk beter en er gaat meer dreiging uit van de film. Hong Kong ziet er gevaarlijk uit en Kickboxer is ook wat minder expliciet gewelddadig, ook al was het geweld bij Bloodsport ook vooral suggestief. Verder was het verhaal daar ook vooral simpeler. Hier is er ook nog wat gedoe met een corrupt figuur en wordt er net wat meer gevraagd van Van Dammes acteerprestaties. Niet het meest verstandige idee. Sommige scènes zijn ook zo fout. Van Damme die als een soort god wordt neergezet, spelend met de kinderen in het dorpje, vriendelijk toegelachen door een oudere vrouw. Die Xian is dan wel weer grappig en iets wat deze film voorheeft op Bloodsport, maar Bloodsport is in al zijn eenvoud de betere film. 3.0*.

avatar van Beertje45
owee, als ze ons dan toch een remake door de strot willen duwen, zorgen ze er dan toch voor dat JC ook van de partij is.

avatar van eka81
Beertje45 schreef:

is hij ook, alleen deze keer als meester en niet als broer die de wraak neemt...

avatar van PEN15
Ik heb wat stekeligheden met deze Kickboxer en dat heeft niks met de acteerprestaties van onze Belgische vriend te maken, of zijn dansje, maar met de gevechten. Okee, Tong Po is onverslaanbaar en dodelijk, maar die Dennis "the terminator" Alexio was een niet mis te verstane kickboxer met een erelijst aan overwinningen waar je U tegen zegt. En bij het eindgevecht mag je verwachten dat Kurt met zijn harde training net zo sterk is geworden en er een gelijkopgaand gevecht volgt, maar nee. Zodra Kurt door krijgt dat zijn broer gered is timmert hij die Marokkaan helemaal in mekaar als een sitting duck.

Een memorabel moment is uiteraard die palmboom en wat ik al een geruime tijd denk is aan die stage van Sagat in Streetfighter 2: the world warrior. Dus niet de film Street Fighter waar Ven Dem ook in speelt, maar een van de eerste versies van die video game. Heel toevallig dat de plaats van het gevecht in Thailand ook bij de tempels plaats vindt en daar een palmboom staat. Zou er daarmee gerefereerd worden aan Kickboxer? Ik had het echt tof gevonden als je in zo'n bonusstage een palmboom kon versplinteren!

avatar van Argyle
Dit is een van zijn beste films! Mooi verhaal. Ook goede acteurs. Verwacht niet meer van een film uit de jare 80!

5.0

avatar van cucciolo
Heerlijk om dit weer terug te zien. Haast niet voor te stellen dat ik dit vroeger bloedserieus nam. De film is op alle fronten zo lekker fout. Maar goed, zal er wel mee te maken hebben dat ik rond de 11 jaar ofzo was dat ik hem zag, wat hoogstwaarschijnlijk sowieso de doelgroep is.

avatar van schenkowiets
Weer eens bekeken na dat ik de remake had gezien.
Deze is toch echt stukken beter als die nieuwe.

een hele leuke film met jean claude van damme.wel een van zijn beste films.vermaak me altijd prima met jean claude van damme films.al vind ik de nieuwere films niet zo goed meer als vroeger.

avatar van TronMan
Samen met Bloodsport, toch de beste van Jean Claude. Goede setting/soundtrack en sfeer.

avatar van Kenzomovies
Tsja deze of bloodsport .. Ik twijfel nog altijd.
Goede vechtfilm van van damme vroeger wast dit een top 10plaats maar nu ik meer klassiekers bekijk zou dit nu zelf niet in men top 50 zitten ,mss wel zijn beste ? Alleen vond ik het eindgevecht wel erg donker gefilmd naar mijn mening. 3,5*

avatar van JacoBaco
Kenzomovies Gefilmd in een donkere omgeving. Dat klopt. Als ik het mij goed herinner is het een illegaal gevecht. Ergens in een ondergrondse ruimte. Letterlijk een underground gevecht. Ik vond het wel sfeervol met die fakkels enzo.

En deze of Bloodsport. Beide 3,5*, maar voor mij een hele kleine voorkeur voor Bloodsport.

PEN15 schreef:

Waarschijnlijk heb je gelijk. Street Fighter 2 is in 1991 uitgekomen, dus niet lang na Kickboxer. Er zitten wel meer verwijzingen in naar films en bekende vechters. Oorspronkelijk zou Balrog de naam M. Bison krijgen wat natuurlijk erg doet denken aan Mike Tyson en de muziek van Ken en met name het begin komt uit de film Top Gun. Top Gun "Mighty Wings" - YouTube

JacoBaco schreef:

Veel zullen me nu willen dooschieten maar vond kickboxer 2 niet zoveel minder of dit deel

avatar van JacoBaco
Ik zal je niet meteen doodschieten, maar ik geef je wel een officiële waarschuwing.