Track 29 (1988)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Theresa Russell, Gary Oldman en Christopher Lloyd

Dokter Henry Henry is zo geobsedeerd door zijn modeltreinen, dat zijn vrouw Linda zich eenzaam voelt en ze begint zich af te vragen waar haar zoon, die ze lang geleden heeft laten adopteren, zou kunnen zijn. Op een dat ontmoet ze de Britse lifter Martin, die haar verloren zoon blijkt te zijn. De twee trekken vervolgens met elkaar op en beginnen een band te krijgen. Maar Martin mag zijn moeder's man absoluut niet. Linda begint te vrezen voor de veiligheid van haar man en diens treintjes.

avatar van narva77
Bizarre film met jonge Gary Oldman, Theresa Russell en een volwassen vent die bezeten is van modeltreintjes!

Scenario is van Dennis Potter. Maar het wil niet helemaal werken.

Helemaal niet nee.

Reinbo
Vanavond in Lataarn Venster. Deze week was daar een heel Roeg festival. Ben benieuwd of dat ook rondreist.

Ligt voor een paar euro bij de mediamarkt...

Screenplay van Potter, regie van Nicolas Roeg, cast met oa Gary Oldman, Theresa Russell en Christopher Lloyd, dat moet eigenlijk een geweldige film opleveren maar het mocht niet zo zijn. 1 van de grootste dooddoeners in de film is het ongelofelijk slechte acteerwerk van Theresa Russel. In Roeg's Bad Timing was ze fenomenaal maar hier is het gewoon verbazingwekkend dat niemand destijds ingreep. Theresa krijgt op een dag bezoek van een vreemde snuiter (Gary Oldman) die beweert haar zoon te zijn waardoor een dramatisch verleden wordt opgerakeld. Haar man (Christopher Lloyd) is vooral gek op treintjes en spankings met Sandra Bernhard. Met name de eerste helft is de regie van Roeg nogal futloos en moet hij een flink bord voor zijn kop hebben gehad tijdens de opnames met zijn vrouw. Het laatste half uur zijn er gelukkig nog wat mooie, surrealistische momenten te ontdekken.

De hand van Dennis Potter lijkt in eerste instantie ook ver weggemoffeld maar op den duur schemeren er toch wel herkenbare dingen door. Zo is er een ziekenhuis scene die doet denken aan The Singing Detective, Gary Oldman die acteert als kind lijkt weer op Blue Remembered Hills en verder herken je ook wel de perverse humor, de muzikale momenten en de dramatische flashbacks. Gary Oldman houdt het ook wel vermakelijk met zijn gebruikelijke over the top praktijken, als hij op een gegeven moment de treintjes van Christopher Lloyd te grazen neemt komt er zowaar even een briljante scene tevoorschijn. Een erg curieuze film die nooit echt van de grond komt maar door al zijn rariteiten toch ook wel fascinerend is.

***

gotti schreef:
Ligt voor een paar euro bij de mediamarkt...

Moet ik daar maar eens heen, is het een beetje goede transfer?

avatar van Quentin
pan & scan 4:3

Reinbo
Schande, prachtig 1:2,35 als ik het me goed herinner. (Kan ook 1:1,85 zijn, omdat Roeg's andere films dat ratio hebben, maar dat is niet wat me bijstaat.)

EDIT: effe nagekenen 1:1,85, maar toch jammer, kleuren en scherpte zullen ook wel matig zijn...

avatar van niethie
Nadat roeg zich bij mij al bewezen had met een paar schitterende cultfilmpjes stamend uit de jaren zeventig die prachtig camerawerk en montage bevatten, zag ik deze film voor nog geen drie euro bij de V&D liggen heb me geen moment bedacht en hem gelijk meegenomen en hem die avond gelijk bekeken.
Dit bleek nogal een vergissing, dit is werkelijk zonder enige twijfel een van de vaagste films die ik ooit gezien heb, nou waren die andere roeg films die ik zag ook niet echt simpel maar hier is werkelijk geen touw aan vast te knopen.
Steeds als je denkt dat je het begrijpt wordt de film steeds vager en vager totdat je op een gegeven moment zo met je zelf in de knoop zit dat je er helemaal deprie van wordt, het klinkt overdreven maar wacht maar tot je hem ziet dan weet je wat ik bedoel.
Verder was het camerawerk en de montage weer prima in orde en in sommige scenes zelfs een lust vor ogen maar dit filmpje vergeet ik liever. 1,5 sterren

niethie schreef:
Nadat roeg zich bij mij al bewezen had met een paar schitterende cultfilmpjes stamend uit de jaren zeventig die prachtig camerawerk en montage bevatten, zag ik deze film voor nog geen drie euro liggen bij de V&D liggen heb me geen moment bedacht en hem gelijk meegenomen en hem die avond gelijk bekeken.
Dit bleek nogal een vergissing,

Klopt: Het is namelijk een foei lelijke 4:3 versie van Roeg's film die in panavision is opgenomen. Niet kopen die editie! Verder is het voor Roeg niet zo'n erg vage film....

Verder prima film en de ontdekking van Gary Oldman.

avatar van niethie
Kun je me dan aub vertellen hoe de film nou precies in elkaar steekt, ik vond vooral het einde vaag en er staat me nog een scene in een cafe bij waar geen touw aan vast te knopen was. ??

niethie schreef:

ze heeft ooit en arbortus gehad en de hele Oldman persoon is haar verzinsel. Hj bestaan niet echt, maar is slechts een projectie voortkomend uit haar trauma/psychose vanwege een schuldgevoel/gemis dat ze zoon had kunnen hebben.

Zo iets ongeveer. het is wel ruim 20 jaar geleden dat ik de film gezien heb omdat er nog steeds geen behoorlijke editie van uit is.

avatar van niethie
Wauw twintig jaar geleden al en dan weet je dat nog, maarja goede film vergeet je nooit...

In ieder geval bedankt voor je uitleg dat maakt een hoop duidenlijk, zal de film binnenkort wel weer eens een keertje herzien, kijken of ik hem wat beter kan waarderen..

PS: (effe offtopic) Mooie frank zappa avater heb je (heb zelf de lp ervan)

avatar van Erwinner
Hehe, ik heb de videoband gevonden in een magazijn, voor als ik niks ter beschikking heb een keer.
Ooit ook eens gezien, vond het een vreemde film, is kijken of dat nu ook zo ligt.

Alleen het aankijken waard voor Russell.

avatar van Quentin
Het fantastische KOCH komt met een uitstekende dvd a.s. woensdag.

yorgos.dalman
Tamelijk vermakelijke Roeg-curiosum, al mist ie de 'grootsheid' en ernst van een 'Bad timing', 'Insignificance' of 'Don't look now'.

Het is eigenlijk een beetje alsof Roeg een parodie heeft gemaakt op zijn eigen kinetische stijl.

avatar van Zuster Stein
Vermakelijke film, en een opmerkelijke bijrol van Sandra Bernhard ;

avatar van 93.9
Handmade films

avatar van 93.9
Gefinanceerd door George Harrison.
Zag nog een poster boven haar bed van hem in de film.
Begin is Mother van John Lennon te horen.
Film is best vermakelijk.