menu

Track 29 (1988)

mijn stem
2,63 (63)
63 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery
90 minuten

geregisseerd door Nicolas Roeg
met Theresa Russell, Gary Oldman en Christopher Lloyd

Dokter Henry Henry is zo geobsedeerd door zijn modeltreinen, dat zijn vrouw Linda zich eenzaam voelt en ze begint zich af te vragen waar haar zoon, die ze lang geleden heeft laten adopteren, zou kunnen zijn. Op een dat ontmoet ze de Britse lifter Martin, die haar verloren zoon blijkt te zijn. De twee trekken vervolgens met elkaar op en beginnen een band te krijgen. Maar Martin mag zijn moeder's man absoluut niet. Linda begint te vrezen voor de veiligheid van haar man en diens treintjes.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=PAszjRTHeUk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Ferdydurke
4,0
‘Dit was toch een verdomd aardige film, meen ik mij te herinneren’, dacht ik, toen ik op deze pagina’s het gebrek aan enthousiasme (met de illustere Reinbo als uitzondering) bespeurde. Van beide heren hier vlak boven mij zijn intussen wat meer positieve geluiden gekomen, en dat lijkt me terecht.

De cartooneske grondtoon wordt vanaf minuut één gezet, en ook anderszins gooit Roeg zijn kaarten al in de eerste minuten op tafel. John Lennon die om zijn moeder roept. Cape Fear River. Linda afwezig luisterend naar een populair-wetenschappelijk tv-programma over parallelle dimensies. Niettemin blijft dit tot het einde toe een feestje vol verrassingen.

Opmerkelijk eigenlijk hoeveel dit doet denken aan een jolige (maar ondertussen) aflevering van Twin Peaks. Maar dit zijn geen Frost & Lynch; dit zijn Potter & Roeg. Ha, Lennon mag dan openen, maar verder worden we alleen nog maar getrakteerd op tunes uit de eerste helft 20e eeuw, duidelijk een dingetje van Potter, wiens handtekening sowieso natuurlijk dik onder het scenario staat.

Het gebrek aan weerklank voor dit werk zal dan wel te maken hebben met genoemde ondertoon, aangezet door het nadrukkelijke ‘acteren’ van de gehele cast: Oldman gaat er dik over en heeft daar duidelijk de grootste lol in; Lloyd en Bernhard houden zich ook niet in, en Russell leeft zich uit als een vijftienjarige.

En dat, met name dat laatste, is uiteraard helemaal de bedoeling. Pruilend pretty in pink, nog steeds slapend in een meisjeskamer. Roeg heeft de kont van zijn echtgenote regelmatig wel erg goed in de smiezen, maar de restaurantscène is werkelijk fantastisch. Zie Russell schitteren in licht en schaduw, haar trauma dronken vol angst en lust herbelevend!

De dik in de verf gezette referentie aan Cape Fear is niet te missen; ik moet de originele versie daarvan nog zien, maar het zal te maken hebben met die mengeling van angst en lust, de traumatische family invasion.

Lloyd heeft zijn mooiste moment met zijn toespraak á la Martin Luther King op de modeltreintjes-conventie, waarmee hij de aanwezigen tot extase brengt. Prachtige scène ook. O Amerika. We don’t want to grow up and we are proud of that. Het is ook een modelfilm over chronische onvolwassenheid.

En dan hebben we nog de aanstichter van dit spookverhaal, de trucker, die met zijn kar overal door heen dendert...

Het voelt allemaal in eerste instantie aan als een niet al te subtiele satire, maar bij nader inzien heeft Roeg hiermee een behoorlijk gelaagd werkje afgeleverd. Toch maar eens kijken wat hij in de jaren tachtig zoal nog meer heeft uitgespookt; Eureka ligt hier al boven op de stapel.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:42 uur

geplaatst: vandaag om 08:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.