• 8.348.847 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ken Russell

Met onder meer: Theresa Russell, Michael Crabtree en John Diehl

Plot Whore

"If You're Afraid to Say It... Just See It."

Filmversie van het toneelstuk Bondage van David Hines over 24 uur uit het leven van een hoer. Theresa Russell speelt een vulgaire sloerie, die in de minder bevolkte straten van Los Angeles mannen tracht op te scharrelen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van savagemessiah

savagemessiah

leuke, lowbudget film over een hoer. kwam ongeveer een jaartje na 'pretty woman' uit en schetst een veel realtischer (en dus minder lief) beeld van de prostitutie.

beetje camp. zeker een van mijn persoonlijke favorieten

avatar van Nivola

Nivola

Wel een sympathieke film, maar dat komt voornamelijk door de tekst (toneelstuk) en Theresa Russell (altijd prettig om naar te kijken).

Wat voor mij niet echt werkt is de klinische manier van filmen en de relativerende humor, waardoor het nergens echt schijnend wordt. Het blijft toch altijd lastig als acteurs zomaar hele monologen op camera houden. Ben daardoor wel heel nieuwsgierig geworden naar het toneelstuk.

avatar van clockwork72

clockwork72

Wat een titel en wat een beschrijving!

boozebelly

Klinkt goed, eens even kijken of ik hem ergens kan scoren....

boozebelly

Ik sta er versteld van, deze film blijkt gewoon makkelijk te krijgen! ...dit word lachen

boozebelly

Voor wie geinteresseerd is om het dagelijks leven van een straathoer te zien raad ik een documentaire/reportage aan.

Je volgt een stereotype hoertje, een op en top karikatuur, wordt overdonderd met plat taalgebruik en als klap op de vuurpijl zit in de hele film geen enkele goede sexscene.

Ik voelde als kijker ook totaal geen emotie voor de hoofdpersoon, daarvoor was het acteerwerk te storend en de inhoud te mager.

Toch nog 1,0* voor de leuke muziek, lekker Jazzy en in combinatie met striptenten en rokerige bars vormt dat soms een lekker sfeertje. Jammer dat het voor de rest zo'n goedkope rotzooi is

Ohja, het raggae deuntje tijdens de intro was wel geinig: Youtube - Doin' The Bang

avatar van Bélon

Bélon

Geweldige pulp, vaak hilarisch

avatar van goongumpa

goongumpa

Hulde aan degene die deze synopsis heeft geschreven. "Theresa Russell speelt een vulgaire sloerie"

avatar van Collins

Collins

Ken Russel zet na Crimes of Passion voor de tweede keer een prostituee centraal. In de eerste film was de prostituee een burgervrouw met een dubbelleven die ‘s nachts de straten afschuimt, terwijl ze overdag een respectabele modeontwerpster is. In Whore wordt met het personage Liz een volbloed prostituee geportretteerd wier enige bron van inkomsten en manier van leven het hoerendom is.

De film volgt het personage gedurende een etmaal. Een film lang praat de goed acterende Theresa Russel in de camera en geeft een realistisch beeld van haar harde leven. Eenmaal gegrepen door de gemakkelijke verdiensten, kan zij zich niet meer losrukken van haar lot en van de keerzijde van het vak. De draaikolk aan gruwelijke ervaringen, verachtelijke klanten en de gewelddadigheid waarmee zij door haar pooier wordt bejegend, geven geen rooskleurig beeld van haar leven. Zelfrespect heeft ze niet meer. Ze is eenzaam. Haar enige gesprekspartner is de kijker, die zij op een laconiek zakelijke manier toespreekt.

Liz is zo omsingeld door haar beroep en de buitenissigheden die daarbij horen, dat zij soms verdwijnt in sentiment. Om nog enigszins een lach en een positief gevoel te kunnen opbrengen, laat Liz zich soms meevoeren in herinneringen. Herinneringen aan haar zoontje. Herinneringen aan bijzondere klanten die haar als mens behandelden. Andere fijne herinneringen heeft ze niet. Whore is bepaald geen Pretty Woman.

Whore is een goede film met een (in aanzet) indringend portret van een betreurenswaardige vrouw die gevangen zit in haar publieke beroep. Theresa Russel is goed. De film heeft in de andere personages helaas te weinig geïnvesteerd om helemaal in het (gevoels)leven van Liz mee te kunnen gaan. De entourage bestaat uit merkwaardige figuren die grotesk zijn aangezet en zich bespottelijk gedragen. De kijker wordt er door afgeleid. Hij houdt afstand van Liz en kan het harde portret daarom nooit helemaal in alle rust en alle ernst laten bezinken. Het fijne acteerwerk van Theresa Russel verdiende beter.