The Man Who Fell to Earth (1976)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Nicolas Roeg
met David Bowie, Rip Torn en Candy Clark

Omdat zijn planeet kampt met een ernstig tekort aan water, reist Thomas Jerome Newton af naar de Aarde. Zijn ruimteschip gaat echter verloren bij de landing, waardoor hij eerst een bedrijf moet opzetten om zijn terugkeer te kunnen financieren. Totdat hij voldoende geld heeft verzameld is hij gedwongen op Aarde te blijven, waarbij aanpassingsproblemen hem parten spelen.

avatar van Basto
Onderhond Bad Timing of Performance al gezien? Die zouden je nog wel eens kunnen liggen, al vind ik dat altijd lastig in te schatten bij je.

Nopes, op basis van een snelle poster/genre check lijkt Bad Timing mij veruit de beste kandidaat, maar Roeg is verder niet echt prioriteit. De keuze voor deze film was eerder een leuke toevalligheid

avatar van cinemanukerke
2 de visie : inderdaad, de logica gaat erop vooruit ! Maar het probleem is dat niet kan ontcijferen wat Roeg nu precies wil vertellen. Het zweeft bij mij tussen de nefaste invloed van de Amerikaanse consumptie maatschappij en de corrupte zakenwereld van multinationals. Roeg's vertelkunst staat buiten kijf : prachtige fotografie, krachtige scenes, montage en score ... dit leidt tot een fascinerend spel van beelden en beleving. Maar de abstractie van thema verhindert sterkere score. Blijft vlinderen tussen 3 en 3.5.

avatar van jipt
Vond dit wel weer een erg sterke film. Ben bij Roeg nu wel gewend dat hij vreemde tijdsprongen maakt en dat verklaringen achterwegen blijven. Heb het dan ook mooi over me heen laten komen. Bowie is hier perfect op z'n plek en de film kent een aantal erg psychedelische scènes. Mooi verdrietig einde ook. Erg fascinerend.

kleine 4,5*