• 8.353.975 stemmen

The Man Who Fell to Earth (1976)

Sciencefiction / Drama | 139 minuten

Genre: Sciencefiction / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Nicolas Roeg

Met onder meer: David Bowie, Rip Torn en Candy Clark

Releasedatum: 26 mei 1976

Plot The Man Who Fell to Earth

"Power, space, time and a visitor."

Omdat zijn planeet kampt met een ernstig tekort aan water, reist Thomas Jerome Newton af naar de Aarde. Zijn ruimteschip gaat echter verloren bij de landing, waardoor hij eerst een bedrijf moet opzetten om zijn terugkeer te kunnen financieren. Totdat hij voldoende geld heeft verzameld is hij gedwongen op Aarde te blijven, waarbij aanpassingsproblemen hem parten spelen.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Basto

Basto

Onderhond Bad Timing of Performance al gezien? Die zouden je nog wel eens kunnen liggen, al vind ik dat altijd lastig in te schatten bij je.

Onderhond

Nopes, op basis van een snelle poster/genre check lijkt Bad Timing mij veruit de beste kandidaat, maar Roeg is verder niet echt prioriteit. De keuze voor deze film was eerder een leuke toevalligheid

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

2 de visie : inderdaad, de logica gaat erop vooruit ! Maar het probleem is dat niet kan ontcijferen wat Roeg nu precies wil vertellen. Het zweeft bij mij tussen de nefaste invloed van de Amerikaanse consumptie maatschappij en de corrupte zakenwereld van multinationals. Roeg's vertelkunst staat buiten kijf : prachtige fotografie, krachtige scenes, montage en score ... dit leidt tot een fascinerend spel van beelden en beleving. Maar de abstractie van thema verhindert sterkere score. Blijft vlinderen tussen 3 en 3.5.

avatar van jipt

jipt

Vond dit wel weer een erg sterke film. Ben bij Roeg nu wel gewend dat hij vreemde tijdsprongen maakt en dat verklaringen achterwegen blijven. Heb het dan ook mooi over me heen laten komen. Bowie is hier perfect op z'n plek en de film kent een aantal erg psychedelische scènes. Mooi verdrietig einde ook. Erg fascinerend.

kleine 4,5*

avatar van TronMan

TronMan

Voor de 2de keer gezien, en het is toch wel een gevecht om er door heen te komen. Het beste is ook Bowie zelf, anders had ik hem niet uit gezeten. Zeker toen het ook nog een Alien soft porno begon te worden ,kwamen de vraagtekens opzetten. Waar heb ik in godsnaam naar zitten kijken? Wel goed dat zo'n film nog door je hoofd blijft spoken en je er meer van weten wil. Uiterst vreemd gebeuren. Bowie kon toch zeker wel goed acteren met dank aan zijn excentrieke rollen.

Nu weet ik wel waar de hoes 'foto' van de geniale LP 'LOW' vandaan komt.

avatar van Basto

Basto

TronMan schreef:

Nu weet ik wel waar de hoes 'foto' van de geniale LP 'LOW' vandaan komt.

Over Low gesproken. Bowie had deze plaat geschreven als soundtrack voor de film. Maar tot zijn verrassing had Roeg hele andere plannen.

Toen heeft hij m maar als Low uitgebracht.

Man who fell to the earth wordt trouwens elke kijkbeurt beter.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Ter info voor de Bowie fans : op de Stu Bru app 'de tijdloze' is er vandaag gans de dag een special over David Bowie en zijn muziek met een top 75 nav zijn 75 jarige verjaardag (indien God wat mededogen had)