The Man Who Fell to Earth (1976)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Nicolas Roeg
met David Bowie, Rip Torn en Candy Clark

Omdat zijn planeet kampt met een ernstig tekort aan water, reist Thomas Jerome Newton af naar de Aarde. Zijn ruimteschip gaat echter verloren bij de landing, waardoor hij eerst een bedrijf moet opzetten om zijn terugkeer te kunnen financieren. Totdat hij voldoende geld heeft verzameld is hij gedwongen op Aarde te blijven, waarbij aanpassingsproblemen hem parten spelen.

Weird, maar heel interessant.

Reinbo
Wereldfilm, ik heb hem nu een stuk of zes keer gezien en hij blijft elke keer weer boeien.

September op Criterion!

Reinbo
Net de Criterion gezien en ook die ziet er erg goed uit. Zoals altijd bij Roeg is de film op visueel gebied fantastisch en uniek. Bowie is perfect gecast als Alien die op zoek is naar water voor zijn planeet. De eerte 20 minuten van de film vliegen voorbij als een puur visuele trip en behoort tot een van de hoogte punten uit de film geschiedenis. Daarna komt de film in rustiger vaarwater om uiteindelijk te ontsporen en steeds vager te worden, maar is dit erg? Nee allerminst, het past perfecct bij de state of mind van onze alien die langzaam de weg kwijt raakt en zijn doel uit het oog verliest om uiteindelijk......

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Begint heel sterk, zakt daarna een beetje in om vervolgens het laatste uur weer een stuk beter te worden. Maffe film, vaak ook door details zoals het bizarre voertuig (dat meer lijkt op de ark van Noach dan op een ruimteschip in onze aardse ogen, dit keer ook absurdistsche humor. Zelfs de soundtrack, hoewel vol bekende nummers, geeft door het gebruik vaak een vervreemdend effect.

Dit is de vierde film van Roeg die ik zie en bepaalde elementen komen ook hier weer terug. Opvallende camerastandpunten en een weird verhaal bijvoorbeeld. Van mij had het allemaal nog net iets duisterder gemogen, wat minder lichtvoetig. Dat is de voornaamste reden dat ik deze iets minder vind dat dan Don't Look Now en Performance, maar Roeg blijft een uiterst fascinerende en unieke regisseur.

Ruime 3.5*

avatar van Quentin
Bizar maar bijzonder boeiend. Bowie is geweldig!

avatar van Redlop
Zeker uiterst fascinerend, maar ik vind het moeilijk te zeggen waar het nu precies over gaat. Het gedicht van Auden over het schilderij van Breugel over Icarus die in zee stortte toen zijn vleugels verbrandde, lijkt de sleutel.
Maar dan nog lastig te doordringen. Vond de vele foute countrymuziek wel hinderlijk.

Voorlopig 3,5*

avatar van s0njaa
jemig.. t boek is beter

avatar van Drs. DAJA
Waar kan ik hier een goede versie van kopen?

Ik heb ooit een duitse release gekocht, en ja... nagesynchroniseerd...

avatar van brucecampbell
release 13/09

avatar van dutchtuga
Vreemde film. Begint sterk, Bowie doet het aardig en de film biedt visueel hier en daar boeiende beelden zoals we wel gewend zijn van Roeg. Typisch bevreemdende sfeer ook zoals we eerder hebben gezien in een Dont Look Now of Eureka.
Helaas stort de film in vanaf het moment dat Bowie wordt vastgehouden . Het verhaal verliest alle vaart en de alien personage wordt ook veel minder interessant. Jammer. Blijf Roeg een bijzonder fascinerende cineast vinden maar deze viel wat tegen.

avatar van Drs. DAJA
Briljant stukje cinema.

Nicolas Roeg stelt zijn regie briljant af op het unieke acteerwerk van Bowie. De film schetst een boeiend portret over een "alien" en benadert dit als geen andere film ooit heeft gedaan.

We plaatsen originele posters uit land van herkomst van de film, met oorspronkelijke titel.
Jouw poster komt daarom niet in aanmerking.

Begint echter heel sterk en eindigt wat slapjes maar is alsnog een erg intressante film van Roeg die mij echter goed weet te boeien en al houd ik merendeels alleen van classicles; deze is een van de weinige die ik waardeer omdat het vol originaliteit zit en trucmontages die de film erg boeiend en intressant maakt.

avatar van niethie
kappeuter schreef:
Jouw poster komt daarom niet in aanmerking.
Dit is toch geen orginele poster ??

Het is gewoon een kopie van de hoes van het David Bowie album Low en zo te zien hebben ze er later gewoon de titel onder gezet...

Er zijn 2 posters;

- 1. een zwarte met tekst et cetera
- 2. De poster van The Men who fell to Earth die moviemeter heeft is wel de originele filmposter. Ik snap het ook niet maar het is wel de echte/originele poster.

Reinbo
't is in ieder geval een poster die ik meer met Low associeer dan TMWFTE. Leuk weetje: Bowie had al wat muziek voor deze film geschreven omdat hij er vanuit ging dat hij die zou moeten maken. Toen hij het aan Roeg wou laten horen bleek pas dat hij daar anders over dacht.

avatar van niethie
David Bowie - Low (1977) - MusicMeter.nl

Zie persoonlijk weinig verschil, maarja het zal wel kloppen.

avatar van Troberto
Reinbo schreef:
September op Criterion!

nu op you tube helemaal te zien

avatar van Co Jackso
Wederom een sterke film van Nicolas Roeg. David Bowie is uitstekend gecast als Newton en verder zit het met het overige acteerwerk ook wel goed. Afgezien van enkele sterk verouderde special effects doet de film maar weinig fout. Wellicht boeit het op bepaalde momenten iets minder, maar met name door het karakter van Newton blijft de film de aandacht vasthouden.

Het vreemde aan deze film, en bijvoorbeeld ook bij Performance, is dat het tijdens het kijken van de film redelijk logisch lijkt. Maar als je er achteraf over nadenkt is het dat helemaal niet. Roeg neemt je mee in een totaal andere en boeiende wereld, en weet dat maar met weinig middelen te creëren. Heel knap dat hij dat met verschillende films heeft kunnen bereiken.

niethie schreef:
David Bowie - Low (1977) - MusicMeter.nl

Zie persoonlijk weinig verschil, maarja het zal wel kloppen.

Bowie dacht dat hij de soundtrack voor de film mocht maken, maar dat was niet zo. Wel had hij al het een en ander opgenomen.

Ik denk dat Bowie daarom zijn look in de film als cover heeft gebruikt.

Kaffeefiltjer
Vond niemand het constante zoomen niet storen?
Visueel toch eerder lelijk, lijkt me.

Reinbo
Mooi juist vooral de opening (eerste 10 minuten) en de scene waar Rip Torn een studente oppikt zijn meesterlijk. Een mix van dinamische zoons en schokkende jumpcuts. Typerend voor Roegs visuele stijl.
Maar smaken kunnen verschillen. Ik vind dit facinerende Cinema.

avatar van mayhemblik
De eerste helft van de film stevende hij recht op 4**** af maar donderde halverwege als een kaarten huis in elkaar, doodzonde.
In David Bowie hadden ze wel de wereld vreemde snuiter uitgezocht die echt overtuigend was, zeer goede rol.
Zo nu ga eens met een stanley mesje uitzoeken of mijn vrouw wel van deze planeet komt.

avatar van mayhemblik
Oei, ze is dus wel gewoon van deze wereld, ik hoop dat ze in de nor ook internet hebben.

avatar van Kuck-x
Mooie auto wel: 0,5*

Reinbo
Welke auto? Heb je de film wel gezien? Ben benieuwd waarom je m zo slecht waardeerd.

avatar van Kuck-x
De blauwe Lincoln Continental.
Ik ging de film in zonder enige informatie vooraf. En na een uur had ik nog geen idee waar het over ging en kon ik er geen touw meer aan vastknopen. Het acteren vond ik ook niet overhouden. Misschien was het me allemaal duidelijk geworden als ik de film had uitgezien. Maar dat bracht ik dus niet op. Dat gebeurt me uiterst zelden. Vandaar.