Celda 211 (2009)

Spanje / Frankrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Daniel Monzón
met Luis Tosar, Alberto Ammann en Carlos Bardem

Juan Oliver is een ambitieuze, net beginnende, gevangenisbewaker. Op zijn eerste dag komt hij iets eerder, zodat men hem een beetje kan inwerken. Tijdens de rondleiding raakt hij buiten westen door een ongelukje bij een deel waar men aan het bouwen is. De anderen leggen hem in een nabije leegstaande cel, nr. 211, om hem op te lappen. Maar dan breekt er een grote opstand en rel uit in de gevaarlijke FIES-sectie, en Juan zit vast in de cel en moet zich zien te redden.

avatar van jordkaka
Hele toffe film, af en toe wat saaie dialogen, maar een van de betere gevangenis films.

avatar van Koerok
davidovic schreef:
ik ben er ook vrij zeker van dat ze dit niet meer lieten zien, want ik zat ook met deze vraag tot het einde van de film.

Hier idem dito. Ik heb de film net gekeken. Dode zwangere vrouw van Juan niet meer gezien!
Al met al vond ik het einde dan ook wat teleurstellend. Werd een beetje afgeraffeld. Misschien was het wel een realistisch einde, maar ja, niets zo saai als de realiteit niet nietwaar? Ehhh....nou ja...

avatar van ORIGIN
Goede film, realistisch.

avatar van Toontje35
Prima film, echt !

avatar van psychopath
Ik snap niet dat zoveel mensen zo door zitten te denken of ze vrouw nu overleden is of niet, ik heb de film meerdere malen gezien en het lijkt me vrij duidelijk dat ze overleden is, buiten het feit dat ze in coma toestand aankwam na de klappen op hr hoofd, heeft ze ook een miskraam hierdoor gehad wat ook met complicaties komt. Dat ze dan vervolgens niet in beeld laten zien of ze daadwerkelijk is overleden is maakt niet uit. Zoveel scenes in films waarin iemand overlijd laten ze niet zien dat die persoon daadwerkelijk dood is omdat de film zo gemaakt is dat je die conclusie wel voor jezelf kan trekken zo ook in de deze film. Soms moet je is wat minder doordenken dan nodig is

Uitstekend werk, naar mijn mening een top film !
Ontzettend goed over nagedacht, een heel erg goed uitgewerkt verhaal wat ze zeer goed in film hebben gebracht !

Realistisch in beeld gebracht, goed geacteerd, de juiste acteurs, veel geweld en chaos zoals dat hoort in een film als deze.
Deze gevangenis drama deed mij heel goed !

Dikke 4 sterren.

avatar van Mattlez
Boven verwachting.!
Aanrader.!

prima film....liep lekker vlot....goede dialogen.....zat ook leuke droge humor in...om die reden een complete film en dus 4 sterren

jammer alleen dat de man van het plaatje als een soort spaanse tekenfilmnasynchroniseerboef klonk

mocht er een schreeuwige amerikaanse remake komen, dan moet danny trejo absoluut de hoofdrol krijgen...

Moah. Ik vond het verhaal toch net wat te ver gaan. Hoofdacteur vond ik toch niet zo indrukwekkend.

Malamadre was wel een baas

RichardVeld
Goede film, origineel verhaal en strakke acteurs. Het kwam op mij vrij echt over, zeker de karakters en de acties die ze ondernamen.

avatar van Pelagatti
Phoeee wat een goede film zeg!

Alles behalve Hollywood, lekker rauw en puur. Het happy end gehalte is ver te zoeken en dat laat je achter met een naar gevoel. Film komt op mij realistisch over, alhoewel ik niet zeker weet of dit soort dingen vaker gebeuren in gevangenissen. Echt een Spaanse aanrader!

ijzersterke steenharde film. Geweldig acteerwerk van de twee hoofdrolspelers een en al medeleven met de karakters. Elke seconde blijft de film spannend en beklemmend, totaal geen cliche momenten of hollywood aangedikte meuk. Een prachtige maar harde film. Een zeer welkome verrassing voor me. 4,5*

Filmi Corleone™ schreef:

Malamadre was wel een baas

Ben ik deels met je eens, dat Malamadre een baas is, is duidelijk. Wat een figuur/personage! Wat een stem! Maar dat je Calzone niet goed vindt snap ik niet. Als je hem ziet staan bijna aan het einde, totale wanhoop, geen grond meer onder zijn voeten, maar dan toch een echte leider zijn. Ongelooflijk!

avatar van psychopath
Ik kan mi walki precies zeggen als malamadre

avatar van Spetie
Een fijne gevangenisfilm, die van begin tot einde overtuigd en lekker rauw en grimmig is.

Zo zie ik ze graag moet ik zeggen. Het is een film met een sterk script, dat behoorlijk geloofwaardig uitgewerkt werkt. Er zitten her en der wel enkele momenten in, waarbij je jezelf kunt afvragen, waarom dat nu net op dat moment gebeurt. De rest van de film is echter zo overtuigend, dat die momenten me totaal niet konden storen. Alberto Ammann zet als Juan een goede rol neer. Ik vond hem de hele film wel overtuigen, maar op het moment dat hij hoort dat zijn vrouw dood is en hij de rest v/d gevangenen toespreekt staat hij pas echt op en is het gelijk duidelijk waarom hij er in geslaagd is de andere gevangenen te overtuigen. Toch is beste rol echter weggelegd voor Luis Tosar, die als Malamadre, de leider van de gevangenen, echt zeer overtuigend speelten ontzettend veel charisma uitstraalt. Hij is rauw, hard en op alle fronten overtuigend, waarbij hij ook nog af en toe een grappige opmerking heeft. Bijvoorbeeld het moment, waarop zijn familie bedreigd wordt door die ETA-gevangene,, waarop Malamadre heel droog antwoord dat hem dat niets uitmaakt, omdat hij slechts alleen een neef heeft en hij dat toch een enorme lul vindt.

Vernieuwend is Celda 211 zeker niet, maar het is vooral de uitwerking die wel origineel is en die in combinatie met de sterke sfeer, het goede acteerwerk en de spanning die de film overbrengt, ervoor zorgt dat de film van begin tot einde boeit en geen seconde te lang aanvoelt.

Dikke 4,0*

avatar van maxcomthrilla
Boeiend!

De korte scenes tussen Juan Oliver en zijn hoogzwangere vrouw/vriendin misstaan zeker niet in deze lekker chaotische film, aangezien deze vredige, lieflijke scenes een prima voedingsbodem zijn voor Juan Oliver `s uiteindelijke, begrijpelijke ommekeer.

De manier waarop zijn zwangere vrouw het loodje legt doet wel flink wat vraagtekens oproepen. Ik kon goed leven met het al wat ongeloofwaardige uitgangspunt van de film, immers anders heb je geen film. De manier waarop de vrouw van die gevangenisbewaarder informatie onthouden wordt is echter stuitend.

Om het nog erger te maken wordt ze notabene zelfs door een uiterst sadistische gevangenisdirecteur afgeranseld, tijdens een opstootje buiten de gevangenis????? Je moet wel lef hebben als gevangenisdirecteur om zoiets te doen zeg, nou, nou. Alsof een gevangenisdirecteur voorop in de strijd gaat, terwijl hij daarbij ook nog eens zoveel te verliezen heeft en dan zo `n uitermate laffe daad plegen omdat het zogenaamd zwart voor zijn ogen ziet. Kortom, ongeloofwaardigheden ten top af en toe, waaraan ik mij flink ergerde.

Toch ga ik de film zeker niet mega afrekenen op enkele mankementen, aangezien de gevangenisopstand best indrukwekkend was weergegeven. Daarbij leidde de hierboven door mij beschreven situatie tot extra sympathie voor de keuzens van de gevangenisbewaarder en wat voor een vuile rat was die gevangenisdirecteur toch zeg. De manier waarop hij tot het bittere einde zijn hachje probeerde te redden voelde desondanks wel geloofwaardig aan.

Al met al prima vermaak, al had er veel meer in het vat kunnen zitten. Een 3,5*

avatar van Oliveri
IJzersterke film, was weer lang geleden dat ik dat kon zeggen.
De volle mep sterren.

mug13
Bij de ene film schrijf je veel en bij de ander hou je het gewoon lekker kort,en daar is deze er een van.Dit is gewoon een goeie film met een hoge spanningsfactor.Utstekend acteerwerk en een echte aanrader.Veel kijkplezier mensen,want dat gaat deze film zeker opleveren.

Wie weet waar deze film te koop is (DVD or Blu ray).
Is echt in geen winkel te vinden.

Was erg benieuwd, is wel mijn genre film. Zat een heel goed verhaal in. Zeker het stage lopen en in de hel belanden. Uiteindelijk komt de hoofdrolspeler in een situatie die hem doet besluiten te handelen zoals gevangenen. Er wordt hem onrecht aangedaan. Een hele goede verhaallijn. Een aanrader, een van de betere films die ik afgelopen jaar heb gezien.

avatar van Minority_Check
ik irriteerde me soms wel aan de zware stem van die gevangenen
maar voor de rest was het geweldig
zeker een aanrader

avatar van nush
Snoeihard en rauw gevangenisdrama.
Waanzin te bedenken dat je dag er zo compleet anders uit kan gaan zien.

avatar van Prrrauline
Krachtige "in-your-face" kijk ervaring. De toegepaste typecasting is in deze film een gemiste kans. Echt overtuigend zoals een Sean Penn in Dead Man Walking waren de gevangenen zeker niet. En, zoals eerder genoemd, het script vertoont teveel toevalligheden om over het hoofd te kunnen zien.

Leuk weetje; gevangene Apache is de broer van Javier Bardem.

avatar van remorz
Wel oké.

Ik vond dit eigenlijk een beetje een lieve gevangenisfilm.
Met boeven. En een bewaker die vriendjes wordt met de grootste slechterik. Zij zijn dan samen de leiders totdat er ontdekt wordt dat eerstgenoemde dus eigenlijk bewaker is. Maar dat die bewaker dan ook een beetje slecht wordt (want de slechterik is ook zo slecht nog niet en de goeien zijn eigenlijk ook een beetje slecht). Grappig dat men hier juist de hardheid en realisme prijst. Beetje bloed hier en daar doet blijkbaar toch zijn werk, terwijl ik dat zonder wat voelbare spanning maar leeg en gemaakt vond aandoen.

En dat mist deze Disney-gevangenis dus een beetje: spanning. In Natural Born Killers voel je tenminste nog de anarchie van een uitbraak/oproer. Een beetje daarvan had deze film net wat meer meegegeven. In plaats daarvan wil het wat opzichtig slim uit de hoek komen, met wat erg makkelijk geschreven wendingen, die nooit geloofwaardig op het scherm vertaald worden en je daardoor ook nooit volledig meeslepen.

Uitzitten is het devies, want de voorspelbaarheid slaat je naar het einde steeds meer om de oren. Het startpunt is leuk (bewaker wordt gevangene undercover), maar uitwerken blijkt een stuk moeilijker.

avatar van RonMathijs
Ik sluit me aan bij het merendeel van de reacties dat het zeker een rauwe en goede film was waar het nodige bloed in vloeit. Echter is hij niet altijd even realistisch (verhouding bewaker - gevangenen klopt niet helemaal en het feit dat er zoveel gewonden/doden vallen bij een demonstatie is ook niet realistisch).

Voor de rest wel een zeer amusante film die zich lekker weg kijkt.

Het meeste is wel gezegd inmiddels en iks sluit mij hier bij aan.
rauwe actie, harde gevangenisdrama.
Prima.

avatar van LOTR-lover
Prima gevangenisfilm met soms wat ongeloofwaardigheden maar niets om je aan te irriteren. Het acteerwerk is uitstekend (zoals vrijwel altijd met Spaanse films) en op de één of andere manier vind ik dat de Spaanse taal zich ook perfect leent voor dit soort rauwe films. Geen standaard happy end en dat is ook wel is een welkome afwisseling.

avatar van Cinemaniak
Geweldige film, rauw en no-nonsense. De geloofwaardigheid zat hem vooral in de acteerprestaties en personages. Hier en daar mis je wat achtergrond info, maar dat stoorde verre van. Het gegeven dat iemand op de verkeerde plaats en verkeerde moment zo'n ingrijpende verandering in zijn/haar leven doormaakt is mooi overgebracht.
remorz schreef:
Wel oké.

Ik vond dit eigenlijk een beetje een lieve gevangenisfilm.
Met boeven*. En een bewaker die vriendjes wordt met de grootste slechterik. Zij zijn dan samen de leiders totdat er ontdekt wordt dat eerstgenoemde dus eigenlijk bewaker is. Maar dat die bewaker dan ook een beetje slecht wordt (want de slechterik is ook zo slecht nog niet en de goeien zijn eigenlijk ook een beetje slecht). Grappig dat men hier juist de hardheid en realisme prijst. Beetje bloed hier en daar doet blijkbaar toch zijn werk, terwijl ik dat zonder wat voelbare spanning maar leeg en gemaakt vond aandoen.

"Met boeven" ; Ja, duh!
Anders vergelijk jij deze "Disney" film met >Hollywood blockbuster< Natural Born Killers. Echte bewakers zijn geen lieverdjes en zijn niet per definitie goed en gevangene zijn niet per definitie slecht of fulltime kwaadaardig.

KillahHillah schreef:
Misschien denk ik soms nog wat te ver door over films, maar in mijn optiek is het einde juist geniaal. op het moment dat Juan Oliver geïdentificeerd wordt door zijn toekomstige collega, draait de camera weg en zegt hij alleen maar "Ja, dat is hem". Hij hoorde echter bij het select gezelschap die wisten dat Oliver in de gevangenis zat. Als je dan ook nog eens refereert naar de woorden van de laatste bewaker "De oplossing van een crisis van deze soort, is nooit helemaal bevredigend, maar de uitkomst kan als bevredigend beschouwd worden". Dan lijkt het mij dat ze verdoezelen dat Juan Oliver ooit vastgezeten heeft in de gevangenis (cel 211 was nog leeg en iedereen kende hem als gevangene Calzone) Dit wordt nog maar eens benadrukt door het feit dat Juan zelfmoord pleegt in zijn cel in het begin van de film als ouwe man en de film afsluit met de tekst aqui murio Calzones.

Ik denk dat je hier wel eens gelijk in kan hebben, knap opgemerkt

avatar van remorz
Cinemaniak schreef:

"Met boeven" ; Ja, duh!

De vergelijking slaat op de voelbare chaos van NBK, tegenover de toch wat brave toon van Celda, alle oproer en 'rauwheid' ten spijt. Uiteraard zijn het twee totaal verschillende films verder.