Below (2002)

Horror / Mystery

geregisseerd door David Twohy
met Bruce Greenwood, Holt McCallany en Olivia Williams

De Amerikaanse onderzeeër U.S.S. Tiger Shark is op een routineklus tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het zal voor de crew, samengepakt in de nauwe gangen van de boot, echter een angstaanjagende ervaring worden wanneer er vreemde dingen beginnen te gebeuren op de boot.

avatar van boemboem27
heb 'm na 3 kwartier uitgezet.
boeide geheel niet.
horror ???
het enige wat mooi was is het dts geluid.
verder vond ik het helemaal niets...

avatar van MNV2
Ik verschoot wel toen er in de eindcredits "written by Darren Aranofsky" stond. Niet gedacht dat de regisseur van onder meer Requiem for a Dream en Pi zich bezig hield met horrorfilms als deze. Below is wel een vermakelijk horrofilmpje maar het verloop is weer bijzonder cliché wat wel een beetje jammer is. Audiovisueel is dit ook alweer volledig volgens het boekje. Effecten zijn dan ook redelijk, al zagen de scènes waarin de buitenkant van de duikboot zichtbaar was er nogal nep uit. Schrikmomenten werken ook al voor geen meter en echt eng werd het ook al nergens. Acteerwerk daarentegen was zeker niet slecht..

1.5 sterren

Vond er niet zo veel aan. Te wazig. De film is eigenlijk alleen gebaseerd uit de sfeer.

Killer-Instinct
Ik had deze film lang geleden gezien en was hem eigenlijk helemaal vergeten,dus dan is het altijd prettig om een film nog een keer te kijken.
Gister na studio voetbal aangezet,dus lekker laat in het donker,en ik vond het een heerlijke film.

Er staat bij de beschrijving dat het een mystery/horror is maar mystery/thriller vind ik persoonlijk een betere beschrijving.

Ik vond het vooral een originele film,want ik kende nog geen film als dit die zich afspeelt op een onderzeeer en wat een perfecte locatie,waar je nergens heen kan en bent overgeleverd aan wat er met hun in die onderzeeer zit.

Je moet de film wel met een korreltje zout nemen want een geest die een onderzeeer kan omkeren moet je je niet aan storen en dat deed ik niet.
Ik vond het mystery rond de verdronken 'kapitein' goed uitgewerkt,en de acteurs zetten allemaal een goede prestatie neer.
1 Van die gozer deed me denken aan die dikke uit The Hangover,je zal vast wel weten wie ik bedoel als je de film ziet.

De schrik-effecten zijn vaak cliche maar werken voor mij wel en de sfeer is heerlijk.
Het de horror-versie van Das Boot noemen is iets teveel eer,maar je kan het wel de horror-versie van U-571 noemen.

Geen briljante film maar ik heb me meer dan vermaakt en is zeker aan te raden om een keertje te kijken.

avatar van JT Chinaski
Killer-Instinct schreef:

Dat is Zach Galifianakis, die speelt inderdaad ook in The Hangover .

Killer-Instinct
Oh is het ook echt dezelfde acteur??
Geen wonder dat ik eraan dacht Thanks 4 the info.

Knap gemaakte film: superspannend, geheimzinnig, griezelig en een goede rolbezetting. Alleen bij zo'n film had het einde wel wat origineler gekund.

avatar van Rodger
ik vind deze prachtig, erg spannend, en goed in elkaar gezet...
3.5**

avatar van John Lee Hooker
Beetje langdradig.

De sfeer is opzich wel goed. Lekker knus in het bootje, paar lampjes erbij en de muziek is niet te overdreven.

Gelukkig kon de cast er nog enigszins wat spanning in houden.

Jammer van die cliché dingen zoals een gordijn opzij schuiven waar niks achter zit, een hand op iemands schouder leggen, een spiegel die niet klopt, of met een theorie aankomen waar opeens iedereen van gaat twijfelen..

Die rollende ton op het dek vond ik één van de mooiste shots. Verder is het visueel niet erg bijzonder.

Iets te saai.

avatar van Brooklyn
Aranofsky?

avatar van eavymetal
Goed en lekker claustrofobisch.

Vlotjes.

Een echte voltreffer is het niet, maar als pretentieloos tussendoortje mag het best gezien worden. Beetje jammer van de wat povere onderwater CG beelden, vooral omdat er verder bij momenten erg mooi camerawerk inzit. Er wordt nogal wat getuimeld en gedraaid, wat soms erg mooie scenes oplevert.

Verder een resem aan bekende gezichten, al horen ze dan vaak niet bij de meest gevleugelde acteurs. Paar verrassingen ook, zoals Zach Galifianakis, wist niet dat die al zolang meedraaide, ook niet iemand die je in een film als deze verwacht.

Het sfeertje in de duikboot is goed waarmee meteen ook de basis voor de gehele film gelegd is. De rest is soms wat vlakjes uitgewerkt, schrikeffectjes zijn soms wat flauw en het bovennatuurlijk tintje had ook beter gekund. Maar het benauwde sfeertje blijft verder wel hangen, waardoor het allemaal erg goed genietbaar is.

Niet geweldig dus, maar best interessant en aardig vlot. En alleen al de moeite door de resem bekende namen (van de tweede rij) die hieraan deelgenomen hebben.

avatar van RuudC
Met termen als de Tweede Wereldoorlog en duikboten heb je vrij eenvoudig mijn aandacht te pakken. Zo was dat ook met Below, maar dat liep toch flink uit een op teleurstelling. Nu vind ik het niet erg wanneer oude oorlogen met horror gecombineerd worden, maar Below blijkt al snel een behoorlijk lege film te zijn. Sowieso is de film niet claustrofobisch, omdat Amerikaanse onderzeëers blijkbaar behoorlijk ruim waren, en eng of mysterieus vond ik het eerlijk gezegd ook niet echt. De bemanningsleden hallucineren er op los, maar verder dan willekeurige schrikmomenten komt het niet. Niet dat de film direct slecht is, maar het heeft gewoon weinig te bieden. Van de maker van het erg vermakelijke Pitch Black, valt het erg tegen.

avatar van K. V.
Gisteren eens bekeken en had er eigenlijk meer van verwacht. 'k had eerder een thriller/horror verwacht, maar het eerst uur wordt het eigenlijk nooit spannend. Het laatste half uurtje wordt de film wel beter, maar blinkt toch nergens uit. Geen bekende cast ook, maar storen deed dit niet.
Tja echt slecht is hij niet, maar 'k had er toch veel meer van verwacht. Geef toch maar Ghost Ship.

avatar van Perry Meer
zeker geen slechte film, wellicht wat weinig spectakel maar onderhoudend, spannend en vol fraaie beelden, ik heb mij prima vermaakt met deze film

3 sterretjes

avatar van Gang_Star
Een duistere mysterieuze film, met een goede sfeer maar te weinig vermaak. De film is nauwelijks spannend.

avatar van Dennissssss
Vrij matige b-film met toch een paar bekende acteurs erin. Dat was vast een vergissing om hier in mee te spelen!

avatar van Friday the 13 th
De setting , een duikboot, was veel belovend. Een spannende horror/thriller op de zee of op een schip kan werken. Dat is al meermaals bewezen.

Maar Below raakt letterlijk en figuurlijk kant nog wal. Erg rommelig en veel te veel personages. Nergens voel je een echte dreiging er de film is nergens vernieuwend. Wat een over use aan horrorclichés.

Ook alles behalve personages die je interesseren. Niemand draag je hier een warm hart toe en het kan je gewoonweg niet bommen wat met hun gebeurd.

avatar van blue_blood
Een onderzeeër is een uitstekende setting om een lekker claustrofobisch sfeertje op te bouwen. De ''horror'' was echter ver te zoeken in deze film. Below bevat weinig spannende momenten en onnodig veel personages. Wel vond ik het verassend om Zach Galifianakis hierin te zien. Ook "Darren Aranofsky" in de eindcredits deed mijn wenkbrauwen fronzen.

Had hier meer van verwacht.

avatar van FILM!BOY!
Horror? Nee, absoluut niet! Er zit maar één moment in de film dat je iets bloederigs ziet. De film heeft spannende momenten, maar is net iets te langdradig. Ik vind deze film net geen 3,0 waard.

avatar van DragQueen
Niet altijd overtuigend deze film. De sfeer is prima gebracht, maar de uitvoering van het verhaal laat te wensen over. Had beter gekund. Het acteerwerk is dan zo slecht nog niet. De setting van de film, biedt verder veel potentie. Maar die wordt nergens ten volle benut. 2,5 Ster.

steengoede en spannende thriller.

goed uitgedachte verhaallijn en boeit tot het eind.

avatar van Left4Dead
Weer eens gekeken en blijft een heerlijke film.

Leuk verhaal, prima regie en script. Beeld, geluid en soundtrack ook prima. Leuke casting die het verrassend goed doet. Eigenlijk snap ik de lage waardering hier niet maar het is niet aan mij om een oordeel te vellen.

Heerlijk verhaal om een regenachtige dag om te krijgen.

avatar van DutchTakeshiro
Prima film. Below is spannend, claustrofobisch, soms griezelig en mysterieus. De film heeft dus meer dan genoeg elementen om interessant te zijn. De sfeer is meteen gezet zo gauw de kijker de eerste beelden ziet van de onderzeeër en de bemanning. Een wereld ligt verborgen achter al dat metaal. Er is een duidelijk oog voor detail geweest. De aankleding van zowel de bemanning als de onderzeeër is prima in orde. Below krijgt het voor elkaar om niet eentonig te worden: best wel bijzonder voor een film die zich bijna alleen maar afspeelt in de nauwe ruimtes van het onderwater gevaarte.

Er wordt fijn geacteerd. Er is goed op elkaar ingespeeld en de dialogen zijn van een goed niveau. Niemand valt buiten de boot dus daar kan de kijker zich niet aan ergeren. Jammer genoeg zijn de CGI van de film vrij slecht te noemen. Hierdoor levert de film in aan en stukje kwaliteit. Het voelt alleen wat knullig aan en het verzwakt zeker het horror element van de film. Below is trouwens nauwelijks eng, en verdient eigenlijk niet het label horror, maar daarin kunnen smaken verschillen uiteraard.

Below is een film die niet verveeld ondanks de speelduur van 105 minuten. Op zich is 105 minuten niet zo veel, maar een film als Below moet zeker niet veel langer duren. Daar is de film simpelweg niet goed genoeg voor. De film heeft toch genoeg te bieden en weet de kijker een mysterieus verhaal voor te schotelen. De slechte CGI hebber er bij mij voor gezorgd dat ik de film net niet kan beoordelen met 3,5 sterren. Maar hoeveel films zijn er nou eigenlijk waarin een onderzeeër centraal staat? Niet veel naar mijn mening en deze mag ook zeker gezien worden.

avatar van Insignificance
Bovennatuurlijk broddelwerkje op de vierkante zeemeter. Als je met een onderzeeër en een maledictie nog geen benauwend sfeertje kunt creëren, dan houdt het op. Eigenlijk nergens dat Twohy de zenuwen teistert. Buiten de boot ziet het er uit als een video game van erg lang geleden, in de boot heeft het ook al zo'n goedkope, artificiële look die akelig dicht in de buurt komt van iets van Syfy channel.

Als het tijd wordt om de spanning op te voeren, krijg je een idioot drukke montage voor ogen en een bak lawaai om de oren. Niks aan. Vond alleen de scène met het spiegelbeeld aardig. Het verhaal brengt ook niks teweeg, met een kwijt gespeelde kapitein iets dat via een kibbelende bemanning (en een vrouw..) richting een verplichte onthulling peddelt. Aronofsky toch. En WWII? Weinig van gemerkt.

DutchTakeshiro schreef:

Ook niet echt weinig, al zal niet elke film op dat lijstje zich voornamelijk in een bootje afspelen.

En Das Tub niet te vergeten. Gott im Himmel!

avatar van DutchTakeshiro
Insignificance schreef:

En Das Tub niet te vergeten. Gott im Himmel!

Verrek, nu ik er over nadenk heb je helemaal gelijk! Mooiste voorbeeld is Das Boot inderdaad. Ohja en die komedie met Kelsey Grammar was ook wel grappig. Periscope Down toch?

avatar van Insignificance
Down Periscope, ja. Ik kan me niet herinneren die gezien te hebben. Wel The Hunt for Red October, U-571 en Crimson Tide. Met wisselend succes, maar toch behoorlijk bekende titels. Een recent werkje is Black Sea (2014).

Das Boot blijft natuurlijk de allerbeste. Met afstand. Van wat ik gezien heb althans.

avatar van Kondoro0614
Helaas is de film na deze herziening toch wat minder boeiend dan dat hij een aantal jaar geleden voor mij was, toen scheet ik bijna in mijn broek van deze film en vond ik hem aardig eng. Dit gevoel is hem langzamerhand wel gevlogen, en ook kan ik merken dat ik deze film erg vaak gekeken heb (destijds vond ik hem best spannend, dus ik denk dat ik deze film wel 8 keer gezien heb sowieso). Toch blijft ‘Below’ een soort jeugdsentiment, samen met de ‘vriendjes’ een horror film kijken klinkt meestal erg spannend, toch is vandaag de dag tijdens het herzien van de film het allemaal niet meer zo bijzonder, en gaat de film erg veel clichés af. Horror mag je het nergens noemen, daar is bijvoorbeeld het Duitse lijk die ze eerder geëxecuteerd hadden of, het gezicht van de soldaat die de hamer op zijn hoofd kreeg (ben zo zijn naam even vergeten) maar, nergens werd het zo goed dat het echt als horror bestempeld mag worden, ik zou deze zelf liever als Thriller zien.

De film beheert een leuke setting, de tweede wereldoorlog met aardig wat leuke scénes, kledingstukken en toch een redelijk verhaal. Het concept is geinig maar, nergens word dat speciaal. Voor de rest, ondanks leuke setting zien we niet veel in de film, we zitten uiteraard midden op zee dus daar kun je niemand mee kwalijk nemen, alleen hik ik persoonlijk daar nog best wel eens tegen aan want ik ben iemand die niet al te lang kan staren naar één en het zelfde stukje. Dus soms word ik wat onrustig tijdens het kijken naar een film die zich voor meer dan negentig procent afspeelt in een onderzeeër omdat daar voor de rest bijna niks te zien is, dit had ik overigens ook een beetje bij de geweldige oorlogsfilm ‘Das Boot’ maar, dat blijft een persoonlijke kwestie en is voor één ieder weer anders, dus hier maak ik verder geen punt van.

De cast was prima te doen, de bemanning vond ik nog aardig spelen, en onder andere Holt McCallany kwam me bekend voor als Lt. Loomis. Bruce Greenwood deed het leuk als ‘Brice’ en Olivia Williams deed het ook prima. Voor de rest hoef ik er niet over te spreken want het werd nergens hoogstaand goed.

Het verhaal was nog wel leuk. We volgen een onderzeeër van de Amerikanen die tijdens de Tweede Wereldoorlog terug naar huis keert omdat de kapitein (volgens mij) overleden was. Tijdens hun vaart komen ze een boot tegen met daar onder andere Claire op, ik meende dat de boot zonk dus ze namen de overlevenden mee, dit stukje is me een beetje vergaan. Ze komen er achter dat ze een Duitser mee heeft, en na het executeren gaat het al snel mis. De onderzeeër blijkt behekst te zijn door de geest van de kapitein die vermoord werd, en de bemanningsleden zijn nu één voor één aan de beurt. Nu moeten ze zien te overleven wat voor velen niet lukt.

Tja, het was allemaal best te doen maar het werd nergens echt héél goed of super interessant, leuk om hem weer eens gezien te hebben maar daar blijft het voor nu bij en ik laat hem nu maar even links liggen voor een hele tijd, ik heb het nou zo langzamerhand wel gezien met deze film .