Below (2002)

Horror / Mystery

geregisseerd door David Twohy
met Bruce Greenwood, Holt McCallany en Olivia Williams

De Amerikaanse onderzeeër U.S.S. Tiger Shark is op een routineklus tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het zal voor de crew, samengepakt in de nauwe gangen van de boot, echter een angstaanjagende ervaring worden wanneer er vreemde dingen beginnen te gebeuren op de boot.

mede geschreven door Darren Aronofsky

Dit lijkt me echt een spannede film. Helemaal mn type: onderwater met horror. En ook nog van de regisseur van Pitch Black, dat beloofd een hoop engs en spannends. Ik ben zeer benieuwd. Maar het zal nog wel even duren voordat hij hier in NL gaat draaien.

avatar van Jordy
krijgt goede recensies, ben ook wel benieuwd

avatar van Armin
Ik had hier ook veel van verwacht en het begin was nog wel aardig, maar uiteindelijk lost hij de hoge verwachting niet in.
De film kiest, naar mijn gevoel, niet echt een kant en daardoor is het vlees noch vis.
Daarbij wordt er matig geacteerd, worden er "vreemde" sprongen gemaakt in het verhaal en is de clou al vrij snel duidelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat de beeldkwaliteit nogal wat te wensen overliet, maar voorlopig houd ik het op **1/2.

avatar van Stephan
Prima visueel vermaak. Enkele goedkope shock-effecten maar de sfeer is zeker aanwezig.

avatar van U-96
Ik ben best benieuwd naar deze film. Aangezien het een Amerikaanse onderzeebootfilm is zal het wel een aftreksel van DasBoot zijn.

Vind de combinatie tussen horror en de WOII niet echt geslaagd, een magere 5 dus 2.5 * omdat ik van duikboot films houdt.

Waarom niet op dvd in NL?

SLECHT, SLECHTER, BELOW. 1,5

avatar van Jordy
Matige mix van de gemiddelde paranormale thriller en onderzeeërfilm. De pijnlijk neppe computerbeelden deden de film ook geen goed.

avatar van Banjo
Ja die computer beelden daar zat ik ook mee.
dan is het toch allemaal wat minder.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een goede film vond. Terwijl het acteren niet altijd hoogstaand was.
maar de steeds doorlopende spanning was erg goed (Maar echt eng werd het egenlijk nooit).
de film bleef me toch wel boeien tot het einde.

3 sterren

gremlin gizmo
is dit nou pure horror met extra veel bloed of valt het mee.?.?.

gremlin gizmo schreef:

is dit nou pure horror met extra veel bloed of valt het mee.?.?.
heel weing bloed Gremlo.

avatar van U-96
Het was van de makers leuk geprobeerd om een horrorfilm te maken in een WOII onderzeeboot. Toch is het veel te slecht uitgepakt en te rommelig.

Na het zien van Pitch Black en het lezen van de plot leek me dit iets heel aardigs. Is ie echt zo mislukt?

ja helaas wel. Ik had hier ook meer van verwacht (hoewel ik de special effects eigenlijk best aardig vind)

het plot heb je helaas té snel door (al had je dat waarschijnlijk bij Pitch Black ook wel) maar de karakters hier zijn minder interressant en stukken platter.

avatar van Banjo
nee niet hij is wel goed!
lees mijn review!

avatar van U-96
Bij de videotheek bij mij stond hij op nummer 1 bij de aanraders. Historisch klopt het ook gewoon niet. Amerikaanse duikboten vaarde niet in de Atlantische Oceaan, maar in de Pacifische oceaan. Horror en onderzeeboten kun je gewoon niet mengen.

U-96 schreef:
Atlantische of Pacifische Oceaan, zo een groot probleem is dat niet, in ieder geval niet een punt wat een film slecht maakt.

U-96 schreef:
Horror en onderzeeboten kun je gewoon niet mengen.
ONZIN.

Onwaarschijnlijke gebeurtenissen op een onderzeeër is slim bedacht. In BELOW is het gewoon slecht uitgewerkt, het had in ieder geval veel beter gekund.

Diesel schreef:

Daar heb je wel gelijk in. Ik zei dat omdat in Below het inderdaad zeer slecht uitgewerkt is. Amerikaanse onderzeebootfilms zijn gewoon zeer onbetrouwbaar sinds de revolutie in 1981.

You got that right

DAS BOOT valt niet te evenaren, het is zonder twijfel de beste 'duikboot film' ooit gemaakt.

avatar van U-96
Das Boot is de koning van de onderzeebootfilms en dat moeten die Amerikanen maar accepteren.
Ik ben al 4 jaar die-hard DasBoot-fan, en heb zeer zeldzame spullen van die film. Dan vind ik het natuurlijk heel erg dat Amerikanen zo'n produktie willen imiteren.

u-96, wat heb je zo van "Das Boot"-spullen?

U-96 schreef:

deze film is absoluut geen poging om das boot na te doen. U-571 wellicht, maar niet deze.

niet alle duikboot film probeert Das Boot na te doen. net als bij maffia: niet iedere film probeert the godfather te kopieren

Whaaaaa.... in slaap gevallen.

Hobbes schreef:

Dat is waar Hobbes, maar ik bedoelde niet specifiek Below, maar inderdaad wel U-571.

Tonyvdb schreef:

u-96, wat heb je zo van "Das Boot"-spullen?

Ik heb de Director's Cut uit 1997 op video en dvd. De Engelse versie van het boek "Das Boot" van Lothar-Günther Buchheim. Ook de zeer zeldzame 1e druk-versie "De Boot" uit 1974. Ik heb ook een 30-nummer CD van Das Boot van Klaus Doldinger, en daar ontvang ik binnenkort een LP van. Binnenkort krijg ik de originele versie van 149 minuten uit 1981, en ik ben nu zeer hard op zoek naar de serie van 300 minuten, en wat posters.
En op mijn computer staat 150 MB aan DasBoot-dingen. (niet arrogant of opschepperig bedoeld)

U-571 is de beste onderzeeer film ooit gemaakt.
Below vond ik goed maar een beetje goedkoop gemaakt

kamps schreef:

Kan het dommer?

GerwinF
kamps schreef:

U-571 is de beste onderzeeer film ooit gemaakt.
Below vond ik goed maar een beetje goedkoop gemaakt

!!!!? En Amelie is ook erg slecht omdat het Franstalig is!? Aaaargh!