Below (2002)

Horror / Mystery

geregisseerd door David Twohy
met Bruce Greenwood, Holt McCallany en Olivia Williams

De Amerikaanse onderzeeër U.S.S. Tiger Shark is op een routineklus tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het zal voor de crew, samengepakt in de nauwe gangen van de boot, echter een angstaanjagende ervaring worden wanneer er vreemde dingen beginnen te gebeuren op de boot.

kamps schreef:

U-571 is de beste onderzeeer film ooit gemaakt.
das boot SUCKS omdat het duits is

bij deze nomineer ik deze uitspraak als belachelijkste opmerking in de categorie "duikbootfilms".

kamps schreef:

U-571 is de beste onderzeeer film ooit gemaakt.
das boot SUCKS omdat het duits is
Below vond ik goed maar een beetje goedkoop gemaakt

JE WEET ECHT NIET WAT JE ZEGT JIJ, DIE amerikanen WETEN NIET WAT ZE DOEN. En ook al is Das Boot Duits. Ik heb zeker veel meer respekt voor Duitsers dan voor amerikanen.

U-96 schreef:
Ik heb zeker veel meer respekt voor Duitsers dan voor amerikanen.

dat was kort...

trouwens, U571 is een aanfluiting van de werkelijkheid. In het echt was het een Britse boot en geen Amerikaanse.
Dat vind ik nog het ergste.

wat een idiote discussie

Tonyvdb schreef:

Dat vind ik nog het ergste.

100% mee eens

T.O. schreef:

wat een idiote discussie

dit is het laatste wat ik hier ga over zeggen, maar er zijn al over idiotere dingen discussies gevoerd ...

avatar van U-96
Dit is helemaal geen idiote discussie. Below, U-571 en DasBoot hebben alle drie iets met elkaar te maken: Tweede Wereldoorlog met duikboten.

avatar van Jordy
(knip)

beste U-96, beetje rustig reageren svp...

avatar van Da Jando

das boot SUCKS omdat het duits is

Wat een idiote opmerking zeg...helaas zijn er veel mensen die zo tegen buitenlandse films aankijken, een maat van me vond het ook vreemd dat ik naar een spaanse film ging kijken Ik kan het echt niet uitstaan. Sorry, nogal offtopic maar ik kon het niet laten.

Jordy schreef:

beste U-96, beetje rustig reageren svp...

Sorry, maar ik kan niet accepteren wat kamps gezegd heeft, en ik ben niet de enige.

U-96 schreef:

Ik heb zeker veel meer respekt voor Duitsers dan voor amerikanen.
ja, en gemakshalve vergeten we ook meteen maar weer dat we zonder de amerikanen nu met z'n allen duits hadden geluld... Ik vraag me af waar je deze wijsheid vandaan haalt...

avatar van BoordAppel
Agony schreef:

Wat een klets altijd zeg dat argument. Zeggen de Amerikanen ook altijd; We saved your ass in WW II!. Ja en wie gingen er naar de nieuwe wereld toe om daar een bestaan op te bouwen?
Pfff, zo blijf je bezig met achterlijke argumenten. Bovendien kan je nu veel meer respect voor Duitsers hebben dan voor Amerikanen want de meeste mensen die nu leven hebben gewoon helemaal niets met WO II te maken.

waarom zou ik dan meer respect moeten hebben voor duitsers dan voor amerikanen. Begrijp me niet verkeerd, het beleid dat Bush voert valt veel over te zeggen, maar dit zegt verder niets over het volk. En over het duitse volk kan ik veel zeggen (vanwege herhaaldelijk persoonlijke negatieve ervaringen), maar dat kost me waarschijnlijk een ban, dus dat doe ik hier maar niet.

avatar van BoordAppel
Agony schreef:

waarom zou ik dan meer respect moeten hebben voor duitsers dan voor amerikanen.

Van mij mag je ook best meer respect hebben voor Amerikanen dan voor Duitsers, t maakt me niets uit maar kom alsjeblieft niet met WO II aanzetten want dat ligt allang in het verleden en daar heeft dus de huidige generatie van Duitsers en Amerikanen niets mee te maken. Er is sinds die jaren heel wat veranderd.

Agony schreef:

Ik had het eigenlijk meer over de filmwereld van de amerikanen.
Trouwens, het zijn niet alleen de amerikanen die voor 'ons' hebben gevochten. Denk toch ook eens aan al die andere militairen die zijn gestorven. Ik vind het e.g. een ziekelijke gedachte dat alleen amerikanen 'ons' hebben bevrijd. We hoeven de amerikanen van nu niet dankbaar te zijn wat hun land 58 jaar geleden heeft gedaan.

avatar van U-96
Maar ik geef toe: de Amerikanen hadden in de Tweede Wereldoorlog prachtige onderzeeërs, vooral de GATO, Balao en de Tench klasse.
Toch zeker niet zo mooi als de Duitse U-Boten.

U-96 schreef:

Toch zeker niet zo mooi als de Duitse U-Boten.

U96, misschien een beetje rustiger aan doen met duikbootposts ... Das Boot is inderdaad een superfilm (heb 'm zelf ook in mijn top10 staan) en we weten onderhand ook wel dat jij dat de absolute nr.1 vindt, maar er komen gewoon te veel niet ter zake doende posts ivm duikboten en films erover van jou.
(Als je een duikbotentopic wilt openen, kun je dat in het Forum bij Algemeen)
No hard feelings hoor, gewoon even melden, T.
(als Dirkjan-fan kun je trouwens geen slechte gast zijn ... )

Tonyvdb schreef:

(als Dirkjan-fan kun je trouwens geen slechte gast zijn ... )

Ik zal voortaan proberen rustiger aan te doen als het gaat om U-Boten, duikboten, onderzeeboten, en vooral Das BOOT.

avatar van jassonn
dus daarom heet je U-96, die haddden toch dat nummer dat ook Das Boot heette.

jassonn schreef:

dus daarom heet je U-96, die haddden toch dat nummer dat ook Das Boot heette.

Dat was de Duitse DJ Alex Christensen met zijn U96-Das Boot Techno Version. Dat nummer ging nog wel, maar het vervolg Das Boot 2001 hadden ze nooit moeten maken, vooral de klip niet. Maaaarrrr, ik heet geen U-96 wegens die DJ maar wegens Das Boot, waar ik al jaren fan van ben.

Ik begon met deze film met de gedachte misschien een mooie onderzeebootfilm te kunnen zien. Nou NIET dus. Het is gewoon goedkope horror. Ik moet erbij zeggen dat ik elke keer bijna in slaap viel. En dat kwam niet omdat ik die dag iets zwaars had gedaan. Ik ben wel echtertoe verplicht om deze film een lager cijfer te geven dan U-571. Dus 1 ster.

avatar van wackyboy
montenegro schreef:

Whaaaaa.... in slaap gevallen.

Ik ook!! Zegt wel veel over de film denk ik.
Ik heb trouwens na Das Boot ook geen fatsoenlijke duikbootfilm meer gezien. Ik denk bij dit soort films altijd: "ha, een duikbootfilm, huren!", maar dat valt dan altijd weer tegen. Dezelfde ervaring had ik bij K19.
Je kan inderdaad beter een strip van Dirk Jan lezen, is stukken leuker.

wackyboy schreef:

Ik ook!! Zegt wel veel over de film denk ik.
Je kan inderdaad beter een strip van Dirk Jan lezen, is stukken leuker.

Amerikaanse onderzeebootfilms zijn meestal onrealistisch. Neem nou K-19. Dat gaat over een Sovjet-submarine, maar toch word er volop Engels gesproken. Als je echt puur realisme wil zien moet je idd Das Boot kijken.

Ik vond het toch wel een goede film, zeker meer waard dan 2.6 sterren.. alleen was de spiegelscene wel erg cliche maar dat maakt verder niet uit. Je moet deze film zeker kijken als je van schrikmomenten houdt want ze hebben hier erg goed gewerkt met het geluid, dit maakt het dan ook heel spannend. Ik geef deze film 3.5 sterren want 3 sterren vond ik net te laag.

Mooi verfilmd, het zag er wel leuk uit. Olivia Williams vondt ik slecht acteren. De verhaal lijn sprak mij niet echt aan, kwam warrig en ongeloofwaardig over, terwijl ik wel van duikboot films hou.
desondanks geef ik hem 2,5*

avatar van SSeagal
Deze film heb ik net gechecked en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Er werd subtiel omgesprongen met schrikeffecten en spanning, vooral die intense stilte soms. Er werd redelijk acteerwerk afgeleverd, alleen waar ze minder subtiel mee om zijn gegaan is het verhaal, rommelig en voorspelbaar, jammer want dan kom ik niet verder dan 2,5 *

niet slecht dat zeker niet maar ik vond het nogal moeilijk volgen. Voor de rest ja ... special effects konden beter....2*

Een duikbootfilm heeft altijd iets extra's, waarschijnlijk de claustrofobie en mysterieusheid die er vanaf springt. Below is in essentie een goedkope horrorfilm met goedkope maar soms effectieve schrikeffecten en een vrij basic verhaal, nergens echt bijzonder. David N. Twohy heeft wel zoals hij ons al in Pitch Black liet zien een oog voor een goede compositie. De setdesign is dan ook prima en het sfeertje ook wel. Verhaal is weer wat rommelig met weinig inhoud. In essentie gebeurd er uiteindelijk vrij weinig gedurende de speeltijd.

Below is een stevige middenmoter

**1/2

Leuke film, heb me zeer vermaakt.
Vooral als je het geluid lekker hard zet
is dat zeer vermakelijk. Schrikeffecten zijn leuk
(ookal komen ze op de momenten dat je ze verwacht).
Aanradertje.