Genre: Actie / Thriller
Speelduur: 103 minuten / 113 minuten (extended director's cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sylvester Stallone
Met onder meer: Sylvester Stallone, Jason Statham en Jet Li
IMDb beoordeling:
6,4 (378.588)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 19 augustus 2010
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Expendables
"Choose your weapon."
'The Expendables' zijn een groep huursoldaten, elk met een eigen specialisme die in opdracht infiltreren in een Zuid-Amerikaans land. Zij gaan de strijd aan met de wrede dictator die het land in zijn greep houdt. De mannen beseffen al snel dat niet alles in deze missie is wat het lijkt. Ze raken steeds dieper verstrengeld in een gevaarlijk web van bedrog en verraad. Hierdoor wordt hun missie gedwarsboomd en brengen ze een onschuldig leven in gevaar. Maar de mannen worstelen met een nog zwaardere uitdaging... één die hun band onderling dreigt te vernietigen.
Externe links
Acteurs en actrices
Barney Ross
Lee Christmas
Yin Yang
Gunner Jensen
James Monroe
Toll Road
Paine
General Garza
Sandra
Lacy
Reviews & comments
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
Dus de beelden zijn er al. Wie er in mee speelt is nu eenmaal die cast, dus vind ik het onnodig om te beginnen 'als, als, als'.
Wel erg kort door de bocht, de film had namelijk veel meer potentie.
De actie was inderdaad erg sterk en alleen daardoor is deze film een succes voor actie liefhebbers.
Door de ondoordachte cast laat de film ook wel veel liggen, hij had een veel breder publiek kunnen aanspreken als het verhaal en het acteerwerk beter waren geweest.
Stephanovic
-
- 301 berichten
- 807 stemmen
Wel erg kort door de bocht, de film had namelijk veel meer potentie.
De actie was inderdaad erg sterk en alleen daardoor is deze film een succes voor actie liefhebbers.
Door de ondoordachte cast laat de film ook wel veel liggen, hij had een veel breder publiek kunnen aanspreken als het verhaal en het acteerwerk beter waren geweest.
Dat was juist niet de bedoeling, de cast is juist wel doordacht. Je had alleen al aan de cast en regisseur kunnen zien dat dit een film is die je niet moet gaan kijken voor het verhaal.
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
Dat was juist niet de bedoeling, de cast is juist wel doordacht. Je had alleen al aan de cast en regisseur kunnen zien dat dit een film is die je niet moet gaan kijken voor het verhaal.
Ja doordacht qua hype en mensen trekken, maar of het de film ten goede komt betwijfel ik.
Stephanovic
-
- 301 berichten
- 807 stemmen
Ja doordacht qua hype en mensen trekken, maar of het de film ten goede komt betwijfel ik.
Het script is juist gebaseerd op de cast, gewoon ouderwetse spierbonken en gewoon alleen maar actie. Je gaat toch ook niet kijken naar Rambo of the Terminator zoekende naar een goed verhaal?
cafe1900
-
- 132 berichten
- 326 stemmen
Vanavond naar gaan kijken, niet teveel bij nadenken want het is eigenlijk gewoon 'n geweldige film met al die oude knakkers. 4 sterren meer dan waard.
dilic
-
- 33 berichten
- 19 stemmen
@ Stephanovic
Ik zou maar uitkijken dat startkabel je straks niet aanmeld voor misbruik. 
Stephanovic
-
- 301 berichten
- 807 stemmen
@ Stephanovic
Ik zou maar uitkijken dat startkabel je straks niet aanmeld voor misbruik.
Volgens mij mis ik de grap : (?
dilic
-
- 33 berichten
- 19 stemmen
Volgens mij mis ik de grap : (?
Ja das ook niet jouw schuld. Ik had namelijk eerder op de dag al wat pittige discussies met hem. En toen hij het allemaal niet meer zo goed wist ging hij op de man spelen, waar die vervolgens zelf melding van maakte 
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
In de film ziet Stallone er juist helemaal niet uit met z'n vieze sik en z'n grafkop.
Ik kijk dan ook niet naar actiefilms om mooie mannen te zien, maar ja, ieder z'n ding natuurlijk hè. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg verder wel tabee. Ik heb een inhoudelijke mening afgeleverd en wens mij graag buiten dit soort welles-nietes :en puberale-discussies te houden.
Ga jij maar lekker met je buzz lightyear spelen. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat betreft de Rocky en Rambo reeksen ben ik het absoluut met je eens. Hier doet hij weinig, behalve breed zijn.
Deze film is gewoon zwaar overrated puur omdat de acteurs lievelingen zijn van het publiek. Dit wordt telkens ontkent maar zonder deze cast zou het een matig filmpje zijn.
Volgens mij under rate jij de film want hij scoort toch echt een pak hoger dan jouw score en de massa heeft altijd gelijk. 
Geef gewoon toe dat dit genre jou, je speelgoed vriend en die CAM kijker niet ligt.
Wat mij betreft zijn jullie dan ook expendable in deze topic, want jullie hebben er gewoon niets van begrepen.
- Zat films met een all star cast die wel slecht zijn.
- Met een onbekende cast zou dit nog steeds een geweldige knalharde actie film zijn. (Enkel een aantal verwijzingen naar vroeger zouden niet uit de verf komen.)
- Als je een ode brengt aan jaren 80 actie films moet je geen complex verhaal hebben of uitgewerkte personages.(Jullie zijn ook geen van alle fan van dat genre, dus niet zo gek dat je ook hier wat op aan te merken hebt. Komt een beetje over als zeuren bij een musical dat er steeds gezongen wordt...)
- Acteerwerk moet juist lekker simplistisch zijn. De perfecte performance in de " '80 method of action acting" is de rol van Schwarzenegger in Commando. Zo moeten one-liners uitgesproken worden. Dus dat doet de cast hier vrij aardig.
- De cast is onderdeel van het concept. Net als bij de films van Tarantino maakt de filmhistorie onderdeel uit van de syntax van de film. Het is dus wel een hele zelfbewuste film, waarbij de kijker er meer lol uit kan halen als hij op de hoogte is van de jaren 80 actie cinema (Met name de strijd tussen Stallone en Schwarzenegger, maar ook de rol van Lundgren in Rocky 4 en tal van verwijzingen naar andere jaren 80 films.)
- En als je Stallone niets vint, blijf dan lekker weg. Zeuren over zijn uitstraling is iets persoonlijks, want hij is niet voor niets de grootste actiester aller tijden en als hij dat zonder uitstraling heeft bereikt is dat des te knapper.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Er zijn zat mensen met een antipathie voor dit genre, voor Stallone of voor beide en dan geven ze automatisch een veelste laag cijfer. Die mensen zijn het ergst, maar ja, zo gaat dat hier al 10 jaar. Die mensen beoordelen niet de hele film, maar slechts een klein deel.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op. Oh! Stallone en Willes en schwarseneggert, die 5 punten zijn in de tas.
Als je gewoon kritisch kijkt kwam deze film heus wel wat te kort hier en daar. En als je dat niet ziet, ben je gewoon een gevoelstemmer die meer op sentiment dan op feiten stemt.
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
Het script is juist gebaseerd op de cast, gewoon ouderwetse spierbonken en gewoon alleen maar actie. Je gaat toch ook niet kijken naar Rambo of the Terminator zoekende naar een goed verhaal?
Daar ga je niet voor als je van dit soort films houdt, maar het verhaal van bijvoorbeeld Terminator vind ik veel sterker dan The Expendables.
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
Er zijn zat mensen met een antipathie voor dit genre, voor Stallone of voor beide en dan geven ze automatisch een veelste laag cijfer. Die mensen zijn het ergst, maar ja, zo gaat dat hier al 10 jaar. Die mensen beoordelen niet de hele film, maar slechts een klein deel.
Dat klopt, maar dan moet je ook zeggen dat mensen die fan van een acteur zijn best wat kritischer naar de rest mogen kijken.
Vind een beoordeling alsof dit een meesterwerk is nogal overrated.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Binnen het genre is het een meesterwerk, verder zijn er zat films met Stallone die ik (en anderen die dit hoog waarderen) een zware onvoldoende geef, dus met dat fanboy gedrag valt het wel mee.
Terminator is ook een iets ander genre, veel serieuzer, met (te) veel verhaal.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op. Oh! Stallone en Willes en schwarseneggert, die 5 punten zijn in de tas.
Als je gewoon kritisch kijkt kwam deze film heus wel wat te kort hier en daar. En als je dat niet ziet, ben je gewoon een gevoelstemmer die meer op sentiment dan op feiten stemt.
En jij bent dan weer een beetje te kritisch Wim. Jij bent dus duidelijk 1 van die Nitpickers. Ik ben ook kritisch, maar op deze film valt nu eenmaal erg weinig aan te merken. Dat zijn de feiten.
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
Binnen het genre is het een meesterwerk, verder zijn er zat films met Stallone die ik (en anderen die dit hoog waarderen) een zware onvoldoende geef, dus met dat fanboy gedrag valt het wel mee.
Nee qua actie is het erg goed (meesterlijk vind ik niet), een actiefilm heeft echter meer om het lijf dan alleen de actie.
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
En jij bent dan weer een beetje te kritisch Wim. Jij bent dus duidelijk 1 van die Nitpickers. Ik ben ook kritisch, maar op deze film valt nu eenmaal erg weinig aan te merken. Dat zijn de feiten.
Vind ik wel meevallen als hij 3 sterren geeft. Ga nou is gewoon in op zijn kritiek en niet op de persoon.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Maar wat is kenmerkend voor een actiefilm? De actie toch. Anders moeten ze het genre drama met actie gaan combineren.
Kritieken maken de persoon die hij of zij is. Dat hoop ik tenminste, anders lopen mensen de boel te neppen en zijn ze zichzelf niet.
Ik ben al in gegaan op Wim's kritieken en ik ben het er niet mee eens.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee qua actie is het erg goed (meesterlijk vind ik niet), een actiefilm heeft echter meer om het lijf dan alleen de actie.
Wat moet een actiefilm dan nog meer bieden dan actie binnen een prettig kader? Bovendien biedt deze film ook nog een hoop humor, iets wat goed past bij actie. Gewoon hersenloos vermaak zonder poespas. Daarbij is het niet zo maar een actiefilm, maar een jaren 80 ode. Iets totaal anders dan bijv James Bond, Spider man of een actie thriller. Binnen dat genre is het een meesterwerk. Daar zijn de meeste kenners/liefhebbers het over eens. Dat een niet liefhebber zoals jij het daar niet mee eens is, heeft geen waarde voor mij. Mijn vader vindt er waarschijnlijk ook niets aan.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Schindler's List is (eigenlijk) een betere film dan The Expendables, maar The Expendables geef ik een hoger cijfer omdat ik het puur vanuit het actiegenre perspectief bekijk. Er zijn genoeg mensen die Star Wars met The English Patient gaan vergelijken. Dat doe ik niet. Ik beoordeel juist een film met de maatstaf die erbij hoort en zo kan The Expendables hoger uitvallen dan bijvoorbeeld een Schindler's List.
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
Wat moet een actiefilm dan nog meer bieden dan actie binnen een prettig kader? Bovendien biedt deze film ook nog een hoop humor, iets wat goed past bij actie. Gewoon hersenloos vermaak zonder poespas. Daarbij is het niet zo maar een actiefilm, maar een jaren 80 ode. Iets totaal anders dan bijv James Bond, Spider man of een actie thriller. Binnen dat genre is het een meesterwerk. Daar zijn de meeste kenners/liefhebbers het over eens. Dat een niet liefhebber zoals jij het daar niet mee eens is, heeft geen waarde voor mij. Mijn vader vindt er waarschijnlijk ook niets aan.
Een goed verhaal, beter acteerwerk, echte humor (zoals bijvoorbeeld in films van Tarantino). Met andere woorden wat minder hersenloos zoals je het zelf zo mooi noemt.
Dat het een ode is aan de jaren 80 is geen argument, dat is een keuze die wordt gemaakt.
Voorbeeldje: Terminator heeft toch een veel beter verhaal en het acteerwerk heeft ook meer om het lijf.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Hoe was het gros van de actiefilms in de jaren 80 dan?
In mijn herinnering films met actie, een matig verhaaltje, geen hoogstaand acteerwerk en flauwe humor. De meeste zijn meesterwerkjes, maar The Expendables spant op dit moment de kroon. 
The Terminator is een Science Fiction film (met actie)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Terminator heeft veel minder actie en Tarantino films zijn een ander genre. Dit is cartoonstyle actie a la Commando, Cobra, Eraser etc. De one-liners horen daarbij. Ellen lange dialogen zoals bij QT passen daar niet in. Nogmasls je begrijpt het concept niet. Andrs zou je niet zeuren over de humor en de acteerstijl.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat het een ode is aan de jaren 80 is geen argument, dat is een keuze die wordt gemaakt.
Exact! En binnen die keuze, die ik zeer toejuich, beoordeel ik het dan ook.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
En jij bent dan weer een beetje te kritisch Wim. Jij bent dus duidelijk 1 van die Nitpickers. Ik ben ook kritisch, maar op deze film valt nu eenmaal erg weinig aan te merken. Dat zijn de feiten.
Ik ben helemaal geen nitpicker! Ik zit gewoon in de bioscoop en ineens kruipt de gedachte omhoog. Wat plakken ze die detonators op een rare plek? En wat zijn het er veel! en zat ik mezelf te verheugen op een stevig eindgevecht tussen Barney en Monroe (ex-CIA), wordt het zo lafjes afgedaan met dat piepkleine trutpistooltje en een mes in de rug. Het is niet eens eerlijk, van achter aanvallen en met zijn tweeen tegelijk. Daar mag ik punten voor in aftrek nemen? Dat jij nou helemaal geen criteria hebt om een film te beoordelen, moet je mij niet mee lastig vallen. En verder gun ik iedereen het recht om deze film een 5 te geven, maar ga niet lopen mekken dat ik dat niet doe.
@: Startkabel: Bedankt voor je steun jongen!

@ Reibo: De gevechten tussen Terminator en de T1000 (geloof ik) waren episch, en oneliners ook (Hasta la vista baby). Welke oneliner uit expendables zal die overtreffen?
startkabels
-
- 383 berichten
- 0 stemmen
Hoe was het gros van de actiefilms in de jaren 80 dan?
In mijn herinnering films met actie, een matig verhaaltje, geen hoogstaand acteerwerk en flauwe humor. De meeste zijn meesterwerkjes, maar The Expendables spant op dit moment de kroon. 
The Terminator is een Science Fiction film (met actie)
Het gros van de actiefilms van de jaren vind ik ook slecht.
Terminator is inderdaad een aktie/SF en Expendables alleen aktie, misschien hadden ze er een aktie/thriller van moeten maken met een spannender verhaal ofzo dan had ik de film misschien nog wat interessanter kunnen vinden.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Detonators op een rare plek? Je overdrijft, ik zie het als nitpicken. Ze worden geplakt op o.a. steunpilaren en dat lijkt me logisch en aan muren en tegen het plafond. Essentiële plekken en waarom hadden ze er zoveel? Wat doet dat er toe? Ze hadden er hooguit 10 de man en dat paleis moest gewoon de lucht in. Nu kan ik ook wel minpunten gaan geven waarom Forrst Gump met een hele doos chocola in zijn eentje op de bank zit. Wat moet hij met al die chocola? Opeten, weggeven? Dan krijg ik als argument, ach joh, die man is zwakzinnig. Nou, The Expendables zijn in de loop der jaren ook een beetje beschadigd. En dan een stevig eindgevecht tegen een man die het alleen van zijn praatjes moet hebben? Wat moet Monroe als oud ex-CIA agent beginnen tegen een vechtmachine als Barney? Dat ze met zijn tweeen aanvallen heb ik al verklaard en dan klopt die scene tot in de puntjes en dus ook begrijpelijk wat er gebeurd.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Het gros van de actiefilms van de jaren vind ik ook slecht.
Terminator is inderdaad een aktie/SF en Expendables alleen aktie, misschien hadden ze er een aktie/thriller van moeten maken met een spannender verhaal ofzo dan had ik de film misschien nog wat interessanter kunnen vinden.
Eindelijk, nu bevestig je dat dit niet jou genre is en je ze dus eigenlijk maar beter niet kan kijken.
Maar dat maak je natuurlijk lekker zelf uit. En ja, daar ben ik het opzich ook wel een klein beetje mee eens.
Pre- en sequels

Expend4bles
2023
396 reacties

The Expendables 3
2014
1.605 reacties

The Expendables 2
2012
3.228 reacties
Gerelateerd nieuws

Ode aan actiehelden uit jaren 80: 'The Expendables' met Sylvester Stallone vanavond te zien op tv

Actiefilm 'The Expendables' met Sylvester Stallone en Jason Stratham vanavond te zien op televisie

Deze toptitels worden binnenkort verwijderd van Netflix
Bekijk ook

Die Hard
Actie / Thriller, 1988
909 reacties

Yip Man
Actie / Biografie, 2008
398 reacties

The Bourne Identity
Thriller / Actie, 2002
647 reacties

Kick-Ass
Actie / Komedie, 2010
2.956 reacties

The Hangover
Komedie, 2009
1.716 reacties

Taken
Actie / Thriller, 2008
1.746 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








